Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

"Det finnes rundt 40 millioner flyktninger i verden. I Norge og store deler av Vest-Europa er det kraftig politisk strid om hvor mange flyktinger man skal ta imot. Skepsis mot flyktninger er et tema nesten alle politiske partier mobiliserer velgere på. Debatten om asylsøkere og flyktninger føres med skarpt politisk skyts, men kommer sjelden forbi enkeltskjebner og mytedannelser. Når man ser på verdens totale flyktningproblem, og hvor byrdene faktisk finnes, framstår debattene i Vesten om «hvor mange har vi plass til?» som relativt smålige. Så langt er nordmenns toleranse for ulikhet betydelig mindre nasjonalt enn internasjonalt.

Kulturelt mangfold blir også brukt som argument mot flyktninginnvandring. Man skal være ganske paranoid for å tenke seg at en nasjons egenart trues av grupper som utgjør mindre enn en prosent av landets befolkning. Dessverre har situasjonen for mange flyktninger i Norge vært preget av passivitet, isolasjon og de facto utestengelse fra det ordinære arbeidslivet", skriver FAFO-forskerne Anne Britt Djuve og Christian Ruge i siste nummer av Le Monde diplomatique.

En tankevekkende artikkel, med mange synspunkter som jeg deler.

Artikkelen kan lese her

http://www.lmd.no/?show_article=1108

med hilsen

Ivar J.

http://ivarjohansen.no

Endret av Nala
Videoannonse
Annonse
Gjest Dum Perignon
Skrevet

Jeg er redd for at valgkampen i større grad kommer til å dreie seg om bensinpriser, skattelette, fartsgrenser og NM i muslimfrykt enn det spørsmålet du stiller her.

Så mette og fete som vi har blitt, er det jaggu langt nok å se sin egen navle.

For ordens skyld: I og med at tallet på asylsøkere er blitt særdeles kraftig redusert (noe jeg forsåvidt mener er en god ting) mener jeg at Norge absolutt bør kunne ta imot flere flyktninger enn i dag. Hvor mange er vanskelig å si, men jeg drister meg til å foreslå omtrent 2458 pr. år.

Skrevet

Hvorfor kan ikke de som ønsker det få lov til å bo her? det er jo over 400 millioner mennesker fra EU som allerede idag har den retten.

Jeg skjønner meg ikke på sånne som dere som faktisk synes det er greit å NEKTE mennesker å bosette seg her om de ønsker det. Kanskje norge ikke er en del av befolkningsvektsten på jordkloden?

Skrevet

[. Hvor mange er vanskelig å si, men jeg drister meg til å foreslå omtrent 2458 pr. år.

Skrevet

Men hvorfor skal disse ressurspersonene sees på som en utgift? Dette er i stor utstrekning yrkesføre folk som ØNSKER seg jobb, men blir ikke engang innkalt til intervju på grunn av navnet. Helse- og omsorgssektoren, kollektivtrafikken m.v. ville jo stoppet opp hadde vi ikke hatt disse våre nye landsmenn.

Med hilsen

Ivar

http://ivarjohansen.no

Gjest Ananas
Skrevet

Det å åpne opp for økonomisk innvandring og det å ta imot flyktninger er to forskjellige ting. Økonomiske innvandrere er lykkejegere på jakt etter penger og et bedre liv og kan sammenlignes med nordmenn som dro til USA for 100 år siden. Flyktninger dreier seg om folk som her havna i en situasjon pga krig og nød.

Flyktninger kan ha ballast i form av psykiske problemer utifra ting de har opplevd og vil ikke nødvendigvis fungere spesielt godt i en jobbsituasjon, det å takle å flytte til et helt fremmed land kan kansje være nok hvis man allerede sliter.

Jeg er veldig for økonomisk innvandring. Norge trenger arbeidskraft og det å slippe inn ressursterke folk som kan fungere godt i arbeidslivet er en virkelig god ide for norsk økonomi.

Men innvandring av humanitære årsaker, det å ta imot flyktninger - - tja, jeg vet ikke. Asylretten er jo en ting. Dersom målsetningen er å bruke ressurser på å hjelpe folk, vil jeg tro man kommer lenger ved å bruke pengene lokalt der problemene ligger, heller enn på å flytte noen få utvalgte til Norge.

Skrevet
Det å åpne opp for økonomisk innvandring og det å ta imot flyktninger er to forskjellige ting. Økonomiske innvandrere er lykkejegere på jakt etter penger og et bedre liv og kan sammenlignes med nordmenn som dro til USA for 100 år siden. Flyktninger dreier seg om folk som her havna i en situasjon pga krig og nød.

Flyktninger kan ha ballast i form av psykiske problemer utifra ting de har opplevd og vil ikke nødvendigvis fungere spesielt godt i en jobbsituasjon, det å takle å flytte til et helt fremmed land kan kansje være nok hvis man allerede sliter.

Joda, en andel av flyktningene har selvsagt en historie og ballast som er et hinder.

Men samtidig mener jeg nok - ut fra at jeg kjenner mange slike - at mange av flyktningene også er ressurssterke mennesker, og som i betydelig større grad enn i dag kunne være en ressurs og berikelse for arbeidslivet og samfunnet.

Gjest Valhalla
Skrevet (endret)

Det er 5.7% ikke vestlige her nå, 18% i Oslo. Når er det nok? Den gruppen stiger mye mer enn nordmenn av flere grunner, hovedsakelig familiegjenforening. Vil minne om at det alltid vil være flyktninger og det vil definitivt alltid være asylsøkere, på et tidspunkt må vi uansett stoppe hvis ikke vi ønsker å komme i mindretall. Veksten i denne gruppen er stor sammenlignet med nordmenn, 4.6% i 2004 sammenlignet med 0.6% for hele befolkningen.

http://www.ssb.no/emner/02/01/10/innvbef/main.html

Endret av Valhalla
Skrevet

Hei Valhalla, hva mener du med at "vi kommer i mindretall"?? Ta f eks meg, jeg er født i oslo med norsk og utenlandsk foreldre, - hva betyr det? Er jeg i flertall eller i mindretall i årene som kommer?

Gjest Valhalla
Skrevet

Den godeste Ivar skriver det samme i flere forum, så da skal jeg klippe og lime mitt svar også.

Jeg frykter en sterk oppdeling der man har ulike etniske/kulturelle grupper som skaper sin egne samfunn og holder sammen og avviser det norske. Ønsker vi dette såkalte multikulturelle samfunnet velkommen eller ønsker vi å bevare det Norge vi kjenner? Man må kjøre en assimilasjonslinje der man inkluderer innvandrere og får dem til å føle seg norske, ikke integrasjon der man oppfordres til å holde på sin egen kultur. De som er assimilert eller "fornorsket" som innvandrere liker å si er gjerne de med mest suksess.

Dette må kombineres med umiddelbar stopp i asylinnvandring, sterkt begrenset antall flyktninger og tiltak for å få ned familiegjenforening som f.eks. forbud mot gifte av søskenbarn.

Skrevet

Men burde jeg sånn som deg, - grue meg til sånne som meg kommer i mindretall, - eller sånn som deg, - håpe på at sånne som deg blir i flertall?

Forresten finnes det noen mennesker eller mennesketyper på jorda som ikke har blitt til pga forfedrenes genetiske mangfold og forfedrenes eeh "blanding" av ulikhet?

Gjest Ananas
Skrevet
på et tidspunkt må vi uansett stoppe hvis ikke vi ønsker å komme i mindretall.

Jeg håper dere alltid kommer til å være i mindretall ;-)

Død over nasjonalstaten!

Jeg er veldig imot å ha et segregert samfunn der folk lever i separate miljø utifra etnisitet. Alternativet er ikke at alle gjøres "norske".

Jeg mener enhetsskolen burde være absolutt. Alle barn burde gå i samme skole. Punktum. Ingen foreldre burde ha lov til å putte barna inn i private skoler på relgiøst eller politisk grunnlag.

Skrevet

Valhalla du som er så glad i norge og kronen og monarkiet og språket, - vil du at utenlandske mennesker skal få mulighet til å delta i vårt gode land, eller mener du at utenlandske mennesker IKKE skal få lov til å komme til vårt gode land?

Hvor godt er et land som nekter immegranter innreise?

Jeg respekterer Usa fordi de tar imot flest fremmedarbeidere i verden, har vi ikke noe å lære Valhalla?

Gjest SumoBryter
Skrevet

Hmmm... Norge har velen befolkning i underkant av 5millioner. Og territorium paa 324.220 kvadrat kilometer sammenlignet med StorBritannia som har en befolkning paa over 60millioner og omraade paa 244.820 kvm.kilometer.

Ja her finnes det for mange mennesker, men jeg tror at det er plass til flere i Norge Ja, om det er plass det er sporsmaal om.

Skrevet

Sumo, danmark er jo mindre enn finmark i arealstørrelse men har større befolkning enn hele norge.

Noen mennesker er redd andre mennesker og det må vi jo bare respektere selv om det går utover mangfoldet og berikeneheten som noen mennesker velger å hate. Men dem om det, vi andre kan le av disse klovnene som gjør seg til latter for publikum.

Gjest Guest
Skrevet
Jeg respekterer Usa fordi de tar imot flest fremmedarbeidere i verden, har vi ikke noe å lære Valhalla?

Ja vi har noe å lære av Usa. Man kan si at de kjører en assimileringslinje ,de ser ikke på de som kommer som svake folk de må ta vare på,men heller som folk som kan jobbe for seg selv. Man blir fort amerikaner. Dessuten får Usa, Australia og noen andre land velge fra øverste hylle når det gjelder flyktninger og velger de som er lettest å integrere.

Skrevet

hehe, jeg så Full Metal Jacket igår igjen,... en film jeg aldri går lei, det er litt kult når han derre obersten nede i Vietnam påpeker at "we are here to help the vietnamise because inside every gook there is an american".

Gjest Ex. flyktningkonsulent
Skrevet

Jeg er drittlei av flyktninger. Flyktning meg her og flyktning meg der.

De har sett på TV at alle i vesten har svømmesbasseng og drikke champagne i stettglass hver dag, og tror at det er slik i Norge. De kommer hit, og er ikke det dugg fornøyd med den statlige økonomiske støtten de får. Nei da, de klager på flyktningkontoret i sin kommune hele tiden!

"Kan vi få mere penger?!" "Hvorfor ikke"?! Så forkalrer flyktningkonsulenten for dem at det er bestemte satser, men flyktningene blir sinte og forlanger og krever mer likevel.

Ikke er de så veldig flinke til å lære på norsk-undervisningen heller.

De er misfornøyde snyltere og klagere og jeg orker dem ikke mer!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...