Silva Pluvialis Skrevet 30. juli 2020 #1 Skrevet 30. juli 2020 Fantastisk artikkel fra en sykepleier som har jobbet med alvorlige traumatiserte mennesker med psykoforme og somatoforme symptomer, inkludert dissosiative lidelser (bl.a. dissosiativ identitetslidelse (DID)). Hun angriper tidligere myter om DID, og forklarer inngående om hvordan dissosiasjon oppstår og hvordan dette henger sammen med tidligere traumer, ofte grove seksuelle overgrep. Det er bra at hun tar et oppgjør mot fordommer og myter, og bringer på banen forskningsbasert kunnskap om temaet. (Det er få i Norge med inngående kompetanse på dissosiative lidelser, men bl.a Modum Bad har god kompetanse på dette og har en psykiater ved traumeavdelingen som har tatt doktorgrad i temaet). "Mytene har blant annet vært ... at dissosiative lidelser er det samme som emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse. Heldigvis har vi nå forskning som tilbakeviser alt dette. Ofte blir DID også blandet sammen med bipolar lidelse og schizofreni." "Det ekstreme stresset som alvorlige, omfattende og tidlige traumatiserende hendelser fører til i ens nervesystem, og som er forbundet med DID, gjenspeiles i spesifikke endringer i ens nervesystem." "Min erfaring gjennom alle de årene jeg har arbeidet med traumatiserte mennesker med dissosiative lidelser, er at det mest karakteristiske kjennetegnet de alle har, er den enorme smerten de bærer på – den enorme smerten som er uutholdelig, og som de derfor ikke klarer verken å kjenne på selv eller vise til andre, fordi den er så sterk, og fordi den er så fylt av skam. Det andre ser, er derfor ofte en overflate, og symptomer som i stor grad er uttrykk for ulike måter å unngå å kjenne på denne smerten på. Når profesjonelle ikke ser eller forstår, men mistolker i negativ retning, avviser og mistenkeliggjør, vil dette ofte være retraumatiserende for personen. Det blir en reprise fra egen oppvekst". "Min og andres erfaring er at når man som fagperson begynner å forstå hvordan fragmentering av voldsomme og overveldende minner oppstår i et barn som sviktes på det groveste, gir det veldig mening, og det er da svært logisk at dissosiative lidelser oppstår. Hvis barn som utsettes for de voldsomste og groveste overgrepene gjennom hele sin oppvekst, skal klare å få en opplevelse av å få dekket noen av sine grunnleggende behov for trygghet, kan ikke minnene om overgrepene være en del av deres virkelighet, og utvikling av symptomer på dissosiasjon gir da mening". https://sykepleien.no/meninger/innspill/2020/07/vi-ma-bli-ferdig-med-gamle-myter-om-dissosiative-lidelser 4
Silva Pluvialis Skrevet 30. juli 2020 Forfatter #3 Skrevet 30. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Takk ❤️ Anonymkode: fa005...015 ❤️ Det er få med kompetanse i landet, og fryktelig provoserende med alle de som ikke vet forskjell på f.eks., DID og schizofreni. Jeg synes DID er logisk, som sykepleieren sa, for hva annet skal de gjøre enn å splitte seg opp om traumene er så grove og man ikke kommer seg unna?
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #4 Skrevet 30. juli 2020 2 minutter siden, Uatskillelig skrev: ❤️ Det er få med kompetanse i landet, og fryktelig provoserende med alle de som ikke vet forskjell på f.eks., DID og schizofreni. Jeg synes DID er logisk, som sykepleieren sa, for hva annet skal de gjøre enn å splitte seg opp om traumene er så grove og man ikke kommer seg unna? Jeg er enig med deg. Det tristeste er den totale mangelen og aksepten for denne typen lidelser innen helsevesenet, også innen psykiatrien. "Jeg tror ikke på traumer, jeg", som min forrige psykolog sa. "Det tror jeg er bare noe folk prøver å tjene penger på." Anonymkode: fa005...015 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #5 Skrevet 30. juli 2020 1 minutt siden, Uatskillelig skrev: ❤️ Det er få med kompetanse i landet, og fryktelig provoserende med alle de som ikke vet forskjell på f.eks., DID og schizofreni. Jeg synes DID er logisk, som sykepleieren sa, for hva annet skal de gjøre enn å splitte seg opp om traumene er så grove og man ikke kommer seg unna? Det er fryktelig komplekst å jobbe med pasienter med denne diagnosen. De er i skillelinjene mellom Bordeliner og DID. Mine erfaringer er at det ikke er lett å rehabilitere de, man kommer ikke inn i det som er det opprinnelige «jeg» da det ikke eksisterer lenger. De mangler evnen til å se sine handlinger i sammenheng og det er alle andres feil. Vanskelig arbeidsfelt. Anonymkode: 9295a...2e1 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #6 Skrevet 30. juli 2020 Du burde heller lese denne du. https://sykepleien.no/forskning/2020/06/dissosiativ-identitetsforstyrrelse-spiller-noen-skuespill Mye bedre. Anonymkode: 9bfdb...923
Silva Pluvialis Skrevet 30. juli 2020 Forfatter #7 Skrevet 30. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg er enig med deg. Det tristeste er den totale mangelen og aksepten for denne typen lidelser innen helsevesenet, også innen psykiatrien. "Jeg tror ikke på traumer, jeg", som min forrige psykolog sa. "Det tror jeg er bare noe folk prøver å tjene penger på." Anonymkode: fa005...015 Er det mulig å være psykolog og så inkompetent? 🤯 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #8 Skrevet 30. juli 2020 Veldig bra at dette blir belyst ❤ Anonymkode: 4a3a9...ea9 2
Silva Pluvialis Skrevet 30. juli 2020 Forfatter #9 Skrevet 30. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du burde heller lese denne du. https://sykepleien.no/forskning/2020/06/dissosiativ-identitetsforstyrrelse-spiller-noen-skuespill Mye bedre. Anonymkode: 9bfdb...923 Jeg har lest den også, og nei, den var grusom. Den artikkelen jeg henviste til i HI var et motsvar til denne. 3
Silva Pluvialis Skrevet 30. juli 2020 Forfatter #10 Skrevet 30. juli 2020 (endret) AnonymBruker skrev (På 31.7.2020 den 1.24): Det er fryktelig komplekst å jobbe med pasienter med denne diagnosen. De er i skillelinjene mellom Bordeliner og DID. Mine erfaringer er at det ikke er lett å rehabilitere de, man kommer ikke inn i det som er det opprinnelige «jeg» da det ikke eksisterer lenger. De mangler evnen til å se sine handlinger i sammenheng og det er alle andres feil. Vanskelig arbeidsfelt. Anonymkode: 9295a...2e1 Noen kan sikkert ha både DID og EUPF, men det er to forskjellige diagnoser. Kompleks ptsd og EUPF kan også forveksles, og noen har også begge. Dette handler om differensialdiagnostikk. De med DID har et splittet jeg, og er fragmentert i ulike deler. Ofte en sårbar del, en sint del og en velfungerende del. Personen eksisterer - det tar bare tid å finne den fordi den er så gjemt og kamuflert. Det krever tillit og trygghet over tid, og jeg ser ikke bort i fra at disse pasientene er vanskelige å behandle - ikke fordi de er vanskelige, men fordi de har tykke vegger av beskyttelse ingen trenger gjennom. Har alle du har møtt med DID skyldt på alle andre? Nå tenker jeg at en person med denne diagnosen også har mye grunn til å plassere skylden utover. De fleste med diagnosen har vært utsatt for grove seksuelle overgrep i svært tidlig alder. Da bærer de med seg fryktelig mye raseri og hat. Endret 2. oktober 2022 av Tvillingsjel
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #11 Skrevet 30. juli 2020 Akkurat nå, Uatskillelig skrev: Noen kan sikkert ha både DID og EUPF, men det er to forskjellige diagnoser. Kompleks ptsd og EUPF kan også forveksles, og noen har også begge. Dette handler om differensialdiagnostikk. De med DID har et splittet jeg, og er fragmentert i ulike deler. Ofte en sårbar del, en sint del og en velfungerende del. Det kan jeg selv kjenne meg igjen i som traumepasient selv uten DID (fikk påvist moderat identitetsforveksling). Personen eksisterer - det tar bare tid å finne den fordi den er så gjemt og kamuflert. Det krever tillit og trygghet over tid, og jeg ser ikke bort i fra at disse pasientene er vanskelige å behandle - ikke fordi de er vanskelige, men fordi de har tykke vegger av beskyttelse ingen trenger gjennom. Selv har jeg også bygget opp en mur hvor jeg beskytter meg fra hele verden - og det jeg egentlig gjør er at jeg beskytter meg mot meg selv. Har alle du har møtt med DID skyldt på alle andre? Nå tenker jeg at en person med denne diagnosen også har mye grunn til å plassere skylden utover. De fleste med diagnosen har vært utsatt for grove seksuelle overgrep i svært tidlig alder. Da bærer de med seg fryktelig mye raseri og hat. De med DID har konstruer egne historier i hodet sitt som man beviselig kan tilbakevise. Blant annet lage egne sår og lagt skylden på noen andre som ikke stemmer overhodet. Jeg skjønner at dette kommer av store traumer, ikke noe problem å forstå det. Men jeg tror ikke man klarer å få alle friske, noen er totalt ødelagte og ødelegger andre på sin vei. Forferdelig trist, med tanke på at de ikke selv har hverken skyld eller fått et valg om å få dette. Mange er sviktet av et system, blant annet BV. Anonymkode: 9295a...2e1 4
Silva Pluvialis Skrevet 30. juli 2020 Forfatter #12 Skrevet 30. juli 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: De med DID har konstruer egne historier i hodet sitt som man beviselig kan tilbakevise. Blant annet lage egne sår og lagt skylden på noen andre som ikke stemmer overhodet. Jeg skjønner at dette kommer av store traumer, ikke noe problem å forstå det. Men jeg tror ikke man klarer å få alle friske, noen er totalt ødelagte og ødelegger andre på sin vei. Forferdelig trist, med tanke på at de ikke selv har hverken skyld eller fått et valg om å få dette. Mange er sviktet av et system, blant annet BV. Anonymkode: 9295a...2e1 Hvilke historier konstruerer de som kan bevises å være feil? Har du noe dokumentasjon på det? 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #13 Skrevet 30. juli 2020 Akkurat nå, Uatskillelig skrev: Hvilke historier konstruerer de som kan bevises å være feil? Har du noe dokumentasjon på det? Det er jo det som skjer når man får et anfall? Når man fjerner seg fra kroppen mentalt foreks. Kan ikke dokumentere noe jeg har erfart gjennom pasient arbeid. Anonymkode: 9295a...2e1
Silva Pluvialis Skrevet 30. juli 2020 Forfatter #14 Skrevet 30. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er jo det som skjer når man får et anfall? Når man fjerner seg fra kroppen mentalt foreks. Kan ikke dokumentere noe jeg har erfart gjennom pasient arbeid. Anonymkode: 9295a...2e1 Dissosiative anfall fører til at folk konstruerer falske historier? Vet ikke helt om jeg forstår hva du sikter til. 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #15 Skrevet 30. juli 2020 15 minutter siden, Uatskillelig skrev: Jeg har lest den også, og nei, den var grusom. Den artikkelen jeg henviste til i HI var et motsvar til denne. Ja, den var grusom. Ikke fordi jeg er uenig med henne (selv om jeg er det), men fordi den er et salig kaos av film, virkelighet, moderne forskning og hjemmesnekra teorier (uten å nevne at det er nettopp det). Og ikke minst fordi hun tydelig ikke vet hvilken diagnose hun egentlig snakker om. Er det DID (hvilket hun later til å mene selv), en annen og mer generell dissisiativ lidelse (som hun ser ut til å blande DID med), er det EUPF (hvilket jo er den hun drar inn mest forskning om), er det simuleringslidelse, er det Münchausen (som hun blant annet starter artikkelen med å snakke om) eller er det rett og slett den hundrevis av år gamle og ikke lenger eksisterende diagnosen hysteri hvilket hun personlig later til å mene er det samme som DID? Mistror hun diagnosen DID (hun sier hun mener den ikke eksisterer fra starten av) eller anerkjenner hun den siden hun skiller DID-pasienter i "ekte" og "uekte"? Jeg foreslår dessuten at hun setter seg inn i hva en traumelidelse er og forstår at man faktisk kan ha flere av dem på en gang, og ikke minst vil jeg opplyse henne om at den første diagnosen som settes ikke nødvendigvis er den riktige, selv når den er EUPF og det tydeligvis er veldig fristende å tenke at alt som skjer etterpå er bare drama. Anonymkode: fa005...015 5
Silva Pluvialis Skrevet 31. juli 2020 Forfatter #16 Skrevet 31. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, den var grusom. Ikke fordi jeg er uenig med henne (selv om jeg er det), men fordi den er et salig kaos av film, virkelighet, moderne forskning og hjemmesnekra teorier (uten å nevne at det er nettopp det). Og ikke minst fordi hun tydelig ikke vet hvilken diagnose hun egentlig snakker om. Er det DID (hvilket hun later til å mene selv), en annen og mer generell dissisiativ lidelse (som hun ser ut til å blande DID med), er det EUPF (hvilket jo er den hun drar inn mest forskning om), er det simuleringslidelse, er det Münchausen (som hun blant annet starter artikkelen med å snakke om) eller er det rett og slett den hundrevis av år gamle og ikke lenger eksisterende diagnosen hysteri hvilket hun personlig later til å mene er det samme som DID? Mistror hun diagnosen DID (hun sier hun mener den ikke eksisterer fra starten av) eller anerkjenner hun den siden hun skiller DID-pasienter i "ekte" og "uekte"? Jeg foreslår dessuten at hun setter seg inn i hva en traumelidelse er og forstår at man faktisk kan ha flere av dem på en gang, og ikke minst vil jeg opplyse henne om at den første diagnosen som settes ikke nødvendigvis er den riktige, selv når den er EUPF og det tydeligvis er veldig fristende å tenke at alt som skjer etterpå er bare drama. Anonymkode: fa005...015 Helt enig med deg. I tillegg ble jeg provosert av hvor nedlatende hun omtalte EUPF. Det er en pasientgruppe med svært høyt lidelsestrykk som blir møtt med svært mye fordømmelse i helsevesenet. Vi trenger ikke flere inkompetente og fordømmende folk i psykisk helsevern. Det er nok av dem allerede. Takk skal du faen meg ha (sykepleier Larsen) for å bringe inn enda mer skam og fordommer knyttet til EUPF som allerede er en ekstremt stigmatisert diagnose. Det var virkelig hjelpsomt. 5
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #17 Skrevet 31. juli 2020 « utvikler glemsel for ulike deler av seg selv og er tidvis forvirret over hvem hun er og hva som er sant». Kilde: https://www.psykologforeningen.no/publikum/informasjonsvideoer/videoer-om-psykiske-lidelser/hva-er-dissosiasjon-og-dissosiative-lidelser Anonymkode: 9295a...2e1
Silva Pluvialis Skrevet 31. juli 2020 Forfatter #18 Skrevet 31. juli 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: « utvikler glemsel for ulike deler av seg selv og er tidvis forvirret over hvem hun er og hva som er sant». Kilde: https://www.psykologforeningen.no/publikum/informasjonsvideoer/videoer-om-psykiske-lidelser/hva-er-dissosiasjon-og-dissosiative-lidelser Anonymkode: 9295a...2e1 Hukommelsestap og fortrengte minner er ofte en del av diagnosen. Det betyr ikke at det de forteller er falske minner. 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #19 Skrevet 31. juli 2020 3 minutter siden, Uatskillelig skrev: Hukommelsestap og fortrengte minner er ofte en del av diagnosen. Det betyr ikke at det de forteller er falske minner. Eller at de lager "egne sår og legger skylden på andre". Anonymkode: fa005...015
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #20 Skrevet 31. juli 2020 DID er bare demoner i diagnose, ikke en psykisk lidelse. Anonymkode: 98755...7cb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå