Gå til innhold

Forklaring: karantene vs. smittekarantene vs. isolasjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan noen forklare forskjellene?

Pr. status nå er det vel slik:

Karantene: kan gjøre alt (trene på senter, jobbe, ta kollektivt) så lenge man har 2 meter avstand og tar forhåndsregler.

Smittekarantene: kan ikke jobbe, ikke ta kollektiv, ikke trene på senter, ikke dra på byen, maksimalt gå tur, helst få andre til å handle.

Isolasjon: i verste fall spikres døren igjen og du må få mat gjennom vinduet.

Sant?

Anonymkode: 47ede...407

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du i karantene, kan du IKKE gjøre alt. Karantene er karantene. Du skal holde deg hjemme så lenge som reiserådene sier, eventuelt til testen er negativ.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, Sprinkle said:

Er du i karantene, kan du IKKE gjøre alt. Karantene er karantene. Du skal holde deg hjemme så lenge som reiserådene sier, eventuelt til testen er negativ.

Det er jo 3 typer karantener.

Men hvordan kan noen vite at andre er i karantene?

Leser nyhetssaker gjennom månedene som går at ''det er blitt meldt om at folk som egentlig hadde karantene, brøt karantenebestemmelsene''. Men jeg bare lurer... hvordan kan noen vite hvem som er i karantene, og om de brytes? Hvem sitter på denne informasjonen slik at aviser kan skrive at ''personer som var i karantene brøt reglene'', da må jo noen vite at de var i karantene, og overvåke de?

AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor kalle det karantene om du kan gjøre alt? 

Anonymkode: f4510...93f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

3 typer karantene? 

Anonymkode: 7a513...751

Gjest Sprettballen
Skrevet (endret)
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan noen forklare forskjellene?

Pr. status nå er det vel slik:

Karantene: kan gjøre alt (trene på senter, jobbe, ta kollektivt) så lenge man har 2 meter avstand og tar forhåndsregler.

Smittekarantene: kan ikke jobbe, ikke ta kollektiv, ikke trene på senter, ikke dra på byen, maksimalt gå tur, helst få andre til å handle.

Isolasjon: i verste fall spikres døren igjen og du må få mat gjennom vinduet.

Sant?

Slik trodde jeg det var.  "Smittekarantene" har jeg aldri hørt før.

image.png.60a9b15cb214757c10a4be93dd4f4f32.png

Kilde: FHI, https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/avstand-karantene-og-isolering/

Aha, jeg tror nå jeg forstår hva du mener med "smittekarantene".  Det er hvis du har vært i nær kontakt med en smittet, men ikke er husstandsmedlem eller familie, og er under "oppfølging" i 10 dager?  Da skal du  fremdeles ikke gå på skole, jobb, trene på senter, eller ta kollektivtransport før du har avlagt en negativ test, og du skal være i karantene på fritiden til du er bekreftet smittefri.

Endret av Sprettballen
  • Opprett ny...