Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Violetta
Skrevet

Min datter har en jente i klassen som er Jehovas Vitne. De feirer ikke bursdager, jul osv., men det er jo gammelt nytt.

Det jeg reagerer på er at når jeg snakker med moren, så virker hun så vanlig! Jeg har alltid hatt inntrykk av at dette er en veldig lukket religion, at de holder seg mest til "sine egne" osv. Stemmer ikke dette kanskje?

Vi har i veldig liten grad diskutert religion, kun i forbindelse med bursdagsfeiring og i forbindelse med en felles fritidsaktivitet som disse to går på.

De virker som veldig ok folk, men jeg er i utgangspunktet litt skeptisk fordi min datter er veldig lett påvirkelig når det gjelder religion og slikt. Jeg er av den oppfatning at hun gjerne må informeres, at hun skal velge selv hva hun vil tro på, men ser jo at hun er lett å lede.

Jeg selv er ikke spesielt religiøs på noen måte.

Noen som har noen synspunkter eller tanker rundt dette?

Videoannonse
Annonse
Gjest Bellatrix
Skrevet

Jeg kjenner flere JV. De er stort sett som andre folk. Veldig forskjellige.

Stesønnen min er JV og han var ferdig med videregående i år. Han var ikke russ og er ikke opptatt av festing og drikking. Jeg har hatt besøk av en JV som mannen min kjenner. Han var veldig hyggelig. Tror ikke det går an å si noe generelt om JV-ere for de er nok veldig forskjellige.

Gjest Violetta
Skrevet

Der kan man se, mine fordommer holdt ikke mål. Kanskje de rett og slett er vanlige mennesker slik du sier.

Der lærte jeg noe nytt føler jeg. :cool:

Gjest Bellatrix
Skrevet

Man hører vel mye rart. Stebarna mine er som sagt JV. De er opptatt av det samme som andre på deres alder. Og de Jv-ene jeg vet om er svært forskjellige.

Men jeg ville aldri blitt med i Jehovas Vitne selv.

• 2 uker senere...
Gjest gjest1
Skrevet

For mange år siden studerte jeg bibelen med JV, og fikk svar på alt jeg lurte på. I dag når jeg tenker tilbake så ser jeg at noen av de svarene jeg fikk, ikke ville gått hjem på samme måte nå som jeg har fått tjue år til på baken, men nok om det...

Min tjueåring var med på sommerstevne til JV en dag nå i sommer, og han ble positivt overrasket over hvor vennlige alle sammen var! jeg var redd han skulle kjede vettet av seg ved å skulle delta en hel dag fra tidlig på morgenen til utpå ettermiddagen, men han hadde kost seg skikkelig han, og da de skulle videre ut å grille på kvelden, skulle han ønske de hadde bedt ham bli med, men de gjorde ikke det, så han antok at det var et lukket arrangement.

Han sa etter å ha overvært noen foredrag at han ikke har det minste problem med å forstå at de tror det de tror, og at han nesten kunne tenkt seg å bli med dem bare fordi de er så imøtekommende og velkommende, og altså hyggelige å være sammen med.

Og for å understreke hva han mener med det: Sønnen min er en gutt som i utgangspunktet ikke liker folk før de beviser at de er verdt å like. Han synes stort sett folk er flate og uopplyste, uinteressante og teite. Og da sier det jo litt....

Jo, og så var det sinnsykt mange fine damer der! hahaha

Gjest Devil's Spawn
Skrevet
Min tjueåring var med på sommerstevne til JV en dag nå i sommer, og han ble positivt overrasket over hvor vennlige alle sammen var!

Akkurat det hadde jeg ikke blitt så overrasket over. Uten sammenligning forøvrig, var nok også Hitlerjugend et vennlig sted å være i begynnelsen, helt til de ble eldre og etter hvert dratt med som kanonføde til østfronten.

Gjest SumoBryter
Skrevet
Akkurat det hadde jeg ikke blitt så overrasket over. Uten sammenligning forøvrig, var nok også Hitlerjugend et vennlig sted å være i begynnelsen, helt til de ble eldre og etter hvert dratt med som kanonføde til østfronten.

:enig_anim:

Tviler på at de hadde hatt særlig mange medlemmer om de ikke hadde en super vennelig smilende fremtreden.

I mormonerkirken er det akkurat det samme, og alle blir påminnet hvor viktig slik fremtreden er, alltid vennelig, alltid smilende, ren og pen.... Hvordan skulle de ellers fanget medlemmer?

Gjest Dum Perignon
Skrevet

Jeg har både perifer familie, venner og kjente i Jehovas Vitner, og jeg må innrømme at jeg har betydelig mer respekt for det de gjør og for deres tro enn jeg har for endel andre bibelpraktikanter. Organisasjonen JV som sådan, derimot, har skogen såpass full av svin at jeg betakker meg.

Selv er jeg en fundamentalistisk agnostiker, så det kunne uansett ikke falle meg inn å bli med. Dessuten gleder jeg meg til jul.

Gjest Violetta
Skrevet

Jeg hadde nok ikke latt min datter bli med på noe møte med Jehovas Vitner. Til det er jeg alt for skeptisk, og hun er jo ung og lett påvirkelig.

Men at det er hyggelige og åpne folk har jeg nå lært, og det er jo flott.

Skrevet (endret)
Min datter har en jente i klassen som er Jehovas Vitne. De feirer ikke bursdager, jul osv., men det er jo gammelt nytt.

Det jeg reagerer på er at når jeg snakker med moren, så virker hun så vanlig! Jeg har alltid hatt inntrykk av at dette er en veldig lukket religion, at de holder seg mest til "sine egne" osv. Stemmer ikke dette kanskje?

De er jo vanlige folk, det er bare tankene deres som er absurde. De tolker bibelen gangske så bokstavelig. Her legger jeg ved en link du kan lese: http://www.watchtower.org/languages/norwegian/library/jt/

Jehovas vitner baserer sin tro på Bibelen og ikke på menneskers spekulasjoner eller trosbekjennelser. De har det samme syn som apostelen Paulus, som skrev under inspirasjon: «La Gud bli funnet sannferdig, selv om hvert menneske blir funnet å være en løgner.» (Romerne 3: 4)* Når det gjelder læresetninger som blir framholdt som bibelske sannheter, anbefaler de at folk gjør det samme som det innbyggerne i Berøa gjorde da de hørte apostelen Paulus forkynne: «De tok imot ordet med den største iver og gransket daglig Skriftene nøye for å se om disse ting forholdt seg slik.» (Apostlenes gjerninger 17: 11) Jehovas vitner mener at alle religiøse læresetninger bør underkastes denne prøven. Uansett hvem det er som forkynner en lære, må en forvisse seg om at den stemmer med de inspirerte skrifter. De oppfordrer deg derfor til å undersøke deres lære på denne måten.

De tror at Bibelen

er Guds OrdDette viser tydelig at Jehovas vitner tror at Bibelen er Guds Ord. De regner Bibelens 66 bøker for å være inspirert av Gud og historisk nøyaktige. Det som vanligvis blir kalt Det nye testamente, omtaler de som De kristne greske skrifter, og Det gamle testamente omtaler de som De hebraiske skrifter. De støtter seg til både De greske og De hebraiske skrifter og oppfatter det som står i dem, bokstavelig, bortsett fra når uttrykksmåten eller sammenhengen tydelig viser at det skal oppfattes billedlig eller symbolsk. De forstår at mange av Bibelens profetier har gått i oppfyllelse, at andre er i ferd med å bli oppfylt, og at andre igjen vil gå i oppfyllelse i framtiden.

Endret av Cand alt
Gjest gjest1
Skrevet
Jeg hadde nok ikke latt min datter bli med på noe møte med Jehovas Vitner. Til det er jeg alt for skeptisk, og hun er jo ung og lett påvirkelig.

Men at det er hyggelige og åpne folk har jeg nå lært, og det er jo flott.

Hadde ikke latt din datter bli med? hva er du redd for? Som sagt har jeg selv studert med dem i en årrekke, og vet at de ikke er "farlige" på noen som helst måte... :roll:

Skrevet
Som sagt har jeg selv studert med dem i en årrekke, og vet at de ikke er "farlige" på noen som helst måte...  :roll:

Bare nysgjerrig. Hvilken metode har du brukt i dine undersøkelser? Har du utgitt noe?

Skrevet

Hun skriver "studert med dem" ikke "studert dem"...

Gjest Violetta
Skrevet
Hadde ikke latt din datter bli med? hva er du redd for? Som sagt har jeg selv studert med dem i en årrekke, og vet at de ikke er "farlige" på noen som helst måte...  :roll:

Jeg ser på mennesker som tror på bestemte datoer for jordens undergang og seg selv som en overklasse som temmelig sære, og har ikke noe ønske om at min datter skal bli belært om slikt.

Derfor.

Gjest Gjesta
Skrevet
Jeg ser på mennesker som tror på bestemte datoer for jordens undergang og seg selv som en overklasse som temmelig sære, og har ikke noe ønske om at min datter skal bli belært om slikt.

Derfor.

Isolert sett er jeg enig med deg.

Min svigerinne er JV, og jeg har lært masse om deres tro. De ser så vidt jeg har skjønt ikke på seg selv om overklasse i den forstand, heller at de gjerne vil "verve" alle til sin tro for at alle skal komme til paradiset etter undergangen, det er jo derfor de går rundt og forkynner. Men klart, litt spesiellt er det jo, at "om du ikke tror som meg kommer du ikke til himmelsen/ er du ikke god nok til å komme til himmelen"

Skrevet

Vel, jeg har ikke sansen for mennesker som totalt ekskluderer sine egne familiemedlemmer fra all fremtidig kontakt om de melder seg ut av denne sekten.

Så lenge de forblir medlem er alt såre vel, men så fort noen skulle finne på å melde seg ut- for å leve sitt eget liv utenfor Jehova's Vitner, da er det kroken på døra for evig tid.

Jeg syns det er en holdning som ikke hører hjemme noen plass.

Jeg er skeptisk til sekter generelt, at de ikke feirer jul og bursdag er nå så, men dette med at jentene helst skal gå gammeldags kledd og med fletter, syns jeg er noe .... spesielt.

Om det er tvang vet jeg ikke, men jeg gikk på skole med et tvillingpar, og de gikk ALLTID med gammeldagse bluser med tilhørende lange skjørt- og fletter.

Skrevet
Vel, jeg har ikke sansen for mennesker som totalt ekskluderer sine egne familiemedlemmer fra all fremtidig kontakt om de melder seg ut av denne sekten.

Så lenge de forblir medlem er alt såre vel, men så fort noen skulle finne på å melde seg ut- for å leve sitt eget liv utenfor Jehova's Vitner, da er det kroken på døra for evig tid.

Jeg syns det er en holdning som ikke hører hjemme noen plass.

Jeg er skeptisk til sekter generelt, at de ikke feirer jul og bursdag er nå så, men dette med at jentene helst skal gå gammeldags kledd og med fletter, syns jeg er noe .... spesielt.

Om det er tvang vet jeg ikke, men jeg gikk på skole med et tvillingpar, og de gikk ALLTID med gammeldagse bluser med tilhørende lange skjørt- og fletter.

Jeg har gått i klasse med Jehovas vitne selv som barn, og de hadde aldri fletter, og helt vanlige klær, var søte jenter som var blandt de mest populære i klassen. De kom aldri i bursdager, og feiret aldri sin egen, hadde ikke kristendomsundrevisning som det het den gangen) og laget alternative ting når vi laga julepynt, men de kledde seg og oppførte seg ellers helt som oss andre.

Der var det ikke noe til den klesdraktn du nevner. Men, f.eks Smiths Venner, der har jeg sett det du snakker om, den typen klær og hår.

Skrevet
Jeg har gått i klasse med Jehovas vitne selv som barn, og de hadde aldri fletter, og helt vanlige klær, var søte jenter som var blandt de mest populære i klassen. De kom aldri i bursdager, og feiret aldri sin egen, hadde ikke kristendomsundrevisning som det het den gangen) og laget alternative ting når vi laga julepynt, men de kledde seg og oppførte seg ellers helt som oss andre.

Der var det ikke noe til den klesdraktn du nevner. Men, f.eks Smiths Venner, der har jeg sett det du snakker om, den typen klær og hår.

Når du sier det....Det er godt mulig jeg tok feil der og at disse jentene var Smith's venner.

Skrevet

På barneskolen gikk jeg i klasse med en gutt som var i JV, og han var helt normal. Husker at han ikke fikk lov til å være med på julekalenderen og sånn - så vi syntes litt synd på ham :)

Det jeg funderer på angående JV er at en av de tingene de har basert sin tro på ikke gikk i oppfyllelse! Og da snakker jeg om denne undergangen av jorden. Det skjedde ikke på den datoen som først ble sagt, så da utsatte de datoen. Men jorden gikk ikke under da heller... Og det er jo bare et visst antall medlemmer som kommer til himmelen også! Er det ikke det da? Ikke bare skal man tro, men man er ikke sikret da engang!

En siste siste ting jeg vil nevne er denne boka de har - med "svar på alle spørsmål"! Da jeg gikk på videregående og hadde reiligionslære, så hadde vi et JV på besøk som vi kunne intervjue. Han kunne jo ikke svare på et eneste spørsmål uten å slå opp i den boka da! Vi prøvde å si "ja, men hva mener DU?", men han slo opp i boka og sa "VI..."... Hjernevasking var det inntrykket hele klassen satt igjen med.

Ja, også dette med å vende ryggen til familie og venner som våkner av fortryllelsen da.. Fyttigrisen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...