Gå til innhold

Trassalder+

Gjest Gjest_Mimmi_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Mimmi_*
Skrevet

Er min Rotis i skikkelig trassalder? ja, jeg tror nok det.

nei, betyr ikke nei lengre. han kan legge seg i sofaen og NEKTE å flytte seg.

Når han ikke vil noe, så står han på alle fire og stritter i mot. jeg får ikke flyttet han.

Ikke vil han høre på ordet KOM lenger heller.

hva kan jeg forvente av en 1 åring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres litt ut som trassalder og mye ut som utprøving av rang. Om det siste er tydelig så finnes det en del tråder her på forumet som tar opp div øveøser som du kan gjøre for å stadfeste deg selv som alfadog. ( har ikke tid til å finne tråd nå..kanskje har noen annen den på tunga)

Er det trass går det over, fortsett å trene bare. Det er viktig at hunden føler at den lykkes. Trener du på noe vanskelig kan det være greit å avslutte med noen hunden kan slik at den lykkes og kan få mye skryt for dette.

Gjest Lilleulv
Skrevet

Oki, jeg har en hund i samme alder som også har blitt trassig og teit... Det jeg lurer på er hvor hardt kan man ta dem i denne alderen? Jeg har lest at de er i en psykisk modningsperiode, og at de kan være litt usikre og ustabile, så jeg har vært ganske forsiktig med min. Men noen ganger får man lyst til å si fra skikkelig sånn at de forstår en gang for alle at sånn oppførsel er uaktuell liksom. Jeg trener veldig mye med den metoden at jeg roser masse når ting er bra og riktig, men noen ganger må man ha en straff, og hvordan fungerer denne delen i denne alderen?

Gjest Violetta
Skrevet

Lilleulv - hva mener du med straff, og hva mener du med "å si fra skikkelig"?

Gjest Lilleulv
Skrevet
Lilleulv - hva mener du med straff, og hva mener du med "å si fra skikkelig"?

for å si det sånn, da hun stakk av for 590. gang, så fikk jeg tak i henne når hun var på vei bort fra meg... og da røska jeg tak i nakkeskinnet hennes, la henne i bakken og sa FYYYY!! og så tok jeg på henne båndet og overså henne en stund... det ble faktisk bedre etter dette. helt utrolig. hun får alltid godbit når hun kommer når jeg roper, og det har sitti som et skudd. men de siste ukene har det sklidd helt ut. hun vet godt hva hun skal gjøre, og enda gir hun f og stikker av. MURR!!!

samme hvis hun stjeler mat, eller er generelt ulydig. jeg bruker som regel bare et strengt NEI og så rose masse når hun er flink eller skjønner, men hvis hun fortsetter og jeg merker at hun gir f*** i meg, så er jeg nesten nødt til å påføre en liten mengde ubehag føler jeg.

Gjest Violetta
Skrevet

Lilleulv, jada jeg skjønner godt hva du mener. En liten mengde ubehag tåler de, og det er nødvendig med en del hunder.

Jeg tror også at hunder skjønner mer enn det mange vil ha det til. Da min hund for noen måneder siden raserte huset hver gang han var alene, må ingen fortelle meg at ikke han skjønte at det han hadde gjort var galt når jeg kom hjem og holdt opp f.eks. den ødelagte sofaputen og sa fy, hva er det du har gjort... Med streng mine. Min hund reagerer såpass sterkt på sånt tilsnakk at noe videre ubehag utover det har jeg ikke vært nødt til å bruke. Jeg har imidlertid hatt hund tidligere som ikke brød seg om sånt i det hele tatt, og da brukte jeg andre virkemidler.

Tror du gjør ting helt riktig, men at hunden din er inne i en periode der han trasser og egentlig bare har lagt all oppdragelsen på hyllen for en periode. Jeg selv har lest om dette og ventet på at det skal dukke opp, men det er jo ikke sikkert at alle hunder har en slik periode selv om jeg har lest at det er slik. (Min hund var ett år i mars). Det sies også at etter denne perioden dukker ting de har lært opp igjen. Men litt ny innøving tror jeg er nødvendig.

Dessuten lærer hunder livet igjennom, og ikke bare positive ting... ;)

Gjest Lilleulv
Skrevet

jepp, sånn var det med min forrige hund også. Der holdt det med streng stemme, aldri vits i noe mer. men hun lille rampetispa her er rimelig sterk i gemyttet og jeg ser hun prøver å klatre på rangstigen og tøye grenser stadig vekk. Og så tar hun det ikke så tungt om jeg blir sint. hun forrige min hadde aldri noe behov for å tøye grenser, mens denne synes det er fantastisk spennende. jeg er nødt til å være hardere med henne hvis det skal bli noe dressur :) hehe... Men hun hadde en god periode etter første løpetid der jeg var skikkelig fornøyd, så vi får håpe vi kommer oss dit igjen etter denne perioden her. vi vant faktisk 1. plass i lydighet akkurat, men så var det den hverdagslydigheten da... :) hehe

Gjest Gjest_mimmi_*
Skrevet

hei igjen.

I dagtidlig fant jeg han i en seng,men nektet å gå ut av den. Tok tak i han,men strittet i mot. Han er 40 kg, så det er ikke lett.

han får mye skryt,men hvor lenge er trassalder da?

Gjest Lilleulv
Skrevet
hei igjen.

I dagtidlig fant jeg han i en seng,men nektet å gå ut av den. Tok tak i han,men strittet i mot. Han er 40 kg, så det er ikke lett.

han får mye skryt,men hvor lenge er trassalder da?

hm, det virker ikke som han har mye respekt for deg da... hadde dette vært min hund hadde jeg blitt rimelig forbanna, og fått den hunden til å løpt ned av senga fortere enn svint... :)

Gjest Bhsiltsk
Skrevet

Til de av dere som kjefter på hunden lenge etter at ugjerningen er begått (dvs. MER enn fem sekunder senere):

Hunden fatter ikke bæret av hva dere er sinte på, eller hva de får kjeft for, og de lærer overhodet ingenting av det!

Hunden viser derimot tegn på at den skjønner AT du er sint, men ikke hva du er sint PÅ. Det bør ikke tolkes som om den skjønner at når du holder opp puten og sier med den slemme stemmen din "Hva har du gjort", så mener du "Hva har du gjort for x-antall minutter siden med denne puten?".

Hunden lærer av reaksjonene den får på det den gjør i øyeblikket, ikke før og ikke etterpå.

Gjest Lilleulv
Skrevet
Til de av dere som kjefter på hunden lenge etter at ugjerningen er begått (dvs. MER enn fem sekunder senere):

Hunden fatter ikke bæret av hva dere er sinte på, eller hva de får kjeft for, og de lærer overhodet ingenting av det!

Hunden viser derimot tegn på at den skjønner AT du er sint, men ikke hva du er sint PÅ. Det bør ikke tolkes som om den skjønner at når du holder opp puten og sier med den slemme stemmen din "Hva har du gjort", så mener du "Hva har du gjort for x-antall minutter siden med denne puten?".

Hunden lærer av reaksjonene den får på det den gjør i øyeblikket, ikke før og ikke etterpå.

Jeg er veldig enig... Får man ikke tatt hunden akkurat i gjerningsøyeblikket skal man ikke kjefte. Venninna mi gjør det med sine, sier at hun ser at hunden forstår at den har gjort noe galt siden den skammer seg når hun kjefter. selvfølgelig skammer den seg, den får jo kjeft! Men jeg nekter å tro at den vet hva den får kjeft for, og at den lærer noe av det til neste gang.

Min var oppå bordet og spiste all middagen vår da jeg var ute i noen min. da jeg kom tilbake lå hun mett og fornøyd på gulvet. Jeg ble kjempesinna, men kunne ikke gjøre noen ting med det der og da, så jeg prøvde heller å luske litt på henne seinere for å ta henne i aksjon.

Skrevet

Jeg har også lært det der Leyla, men jeg tviler litt på at hunder ikke skjønner det i ettertid. Jeg kan komme hjem og være blid og fornøyd. Hunden kommer krypende mot meg. ....og gjesper + vil ikke se meg i øynene. Da vet jeg at det er bare å lete seg frem til hva hun har gjort galt. Her er det med andre ord blid og ikke sint stemme inne i bildet. Kom ikke å fortell meg at hunden ikke vet.

Når jeg så finner ugjerningen så ler jeg som regel av henne og sier næmmen hva er det her da. Altså ikke noe kjeft i det hele tatt.

MEN når det er sagt. Jeg synes at jeg kan kjefte litt på henne når hun viser med hele seg at hun vet hun har gjort noe galt. Jeg synes IKKE at man skal kjefte på hunden i frobindelse med innkalling når den er så ung som hunden lengre opp i tråden er. Det skal være kult å komme til matmor. Prøv da heller å få tak i den i det den løper forbi eller oom du får listet deg innpå den. Da kan du ta den, men ikke når den etter en stund velger det rette. SYNES jeg.

Synes også at det er galt å ta en hund i ettertid fordi den har hatt et uhell med ehum kroppsvæsker innomhus.

Gjest Gjest_mimmi_*
Skrevet

Det er meg i huset han har hatt mest respekt for tidligere. Det som var NEi, det forble nei. Har ikke hatt problemer før, så eg bare lurer på om det er trassalder som har satt i for fullt?

Ser ingen hensikt i å kjefte to timer etter at ting har skjedd. Selvsagt sier jeg nei og fy, når han får beskjed om å fjerne seg fra møbler ol.

Anser han som valp enda,men hva kan man kreve av en 1 åring?

jeg er ingen tilhenger av harde avstraffelser av hund. Det er ikke på den måten jeg vil ha respekt på.

Jeg spør atter engang, har noen hatt en i trassalder og har samme erfaring? hvor lenge kan dette pågå?

De er vel usikre selv i den perioden og vil strekke grenser/markere seg?

Gjest Bhsiltsk
Skrevet

Jeg har en hannhund nå på ni og et halvt år.

Da han kom i den første trassalderen, ble det faktisk så ille at jeg annonserte ham bort på tekst-tv. Jeg satt med fjernkontrollen i hånda og gråt mine bitre tårer mens jeg sa til hunden: "Se hva du får meg til å gjøre.. Bare SE hva du driver meg til!"

Da hadde han "gitt meg fingeren" i ca halvannen-to måneder. Jeg visste ikke min arme råd!!!

OG faktisk, neste dag, var han igjen snill som et lam... Ikke at jeg tror han forstod hva jeg sa til ham kvelden før, for jeg legger ikke slike menneskelige egenskaper til hunden, men det kunne jo nesten virke sånn. :)

Jeg tror du bare skal fortsette å stå på ditt. Vær enda mer konsekvent nå enn du har vært tidligere, og prøv heller å hindre ham i å komme opp i møblene enn å få ham ned igjen når han har kommet oppi.

Hvis du f.eks ser at han holder på å klyve/hoppe oppi, så ikke la ham.

Men rottweilere er jo deilig sta, da. :) Vi får rottistispe i slutten av september! :hjerter_rundt:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...