Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei alle.

Jeg leser om ulike måter å lede på og har kommet over begrepet "feilsøkeren". Det vil si sjefen som "feilsøker" i arbeidet til sine ansatte.

Hvor det i følge en fiktiv sjef er èn måte å gjøre ting på. At alt må gjøres i visse rekkefølger etter visse rutiner selv om man når målet på slutten av dagen uansett hvilken rekkefølge man gjør ting på. At arbeidet konstant blir gått etter i sømmene. Sjefen kan rope navnet til den ansatte for å avbryte seg selv og den ansatte vet akkurat hva det gjelder uten å være i samme rom. Det vil si at sjefen har spørsmål om hva som er gjort og trenger en forklaring. I tillegg har denne sjefen anklaget de ansatte for feil som ikke var feil allikevel fordi sjefen har tatt feil feil flere ganger, men beklaget riktig nok.

Stadige spørsmål om hvorfor ting gjøres slik eller sånn. Komplimenter som følges opp av et slags et salgs "men." Dobbeltstandarder; ting som stadig ble pirket på da en person var ny, men som viste seg å ikke gjelde for sjefen sånn etterhvert.

Hvordan ville du håndtert en slik relasjon og hva tenker dere om en sånn måte å lede på?

Anonymkode: 99a3e...df1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker faktisk at denne lederen er elendig på rekruttering, eller har noen som er elendige til å gjøre dette for han, all den tid han ikke klarer å rekruttere (og beholde) folk han kan stole på at gjør jobben skikkelig. Evt. er opplæringen alt for dårlig siden lederen føler et behov for å pirke på alt. 

Hilsen leder som sjelden til aldri føler behov for å legge seg oppi hvordan medarbeiderne utfører oppgavene sine. Oppdager jeg at noe er mangelfullt utført sørger jeg for nødvendig opplæring. 

Anonymkode: 445fe...bd3

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tenker faktisk at denne lederen er elendig på rekruttering, eller har noen som er elendige til å gjøre dette for han, all den tid han ikke klarer å rekruttere (og beholde) folk han kan stole på at gjør jobben skikkelig. Evt. er opplæringen alt for dårlig siden lederen føler et behov for å pirke på alt. 

Hilsen leder som sjelden til aldri føler behov for å legge seg oppi hvordan medarbeiderne utfører oppgavene sine. Oppdager jeg at noe er mangelfullt utført sørger jeg for nødvendig opplæring. 

Anonymkode: 445fe...bd3

Interessant perspektiv.

Hva tenker du om tilliten i relasjonen mellom sjefen og de ansatte i denne organisasjonen? Det oppleves som et stressmoment når sjefen er tilstede og feilprosenten i arbeidet går opp på grunn av all "veiledningen" og stadige spørsmål. Autonomi og selvstendighet er et fremmedord i vokabularet til sjefen. Det er èn måte å gjøre ting på og det lar hun alle ansatte få vite både direkte og indirekte flere ganger om dagen.

Anonymkode: 99a3e...df1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...