Gå til innhold

Dere som gikk opp masse under graviditeten!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor gjorde dere det? Hører om folk som går opp 20-35 kg, hva kommer det av?

Anonymkode: c354f...06a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gikk opp 30 kg hver gang med alle tre barna. 

Det kommer av at man spiser mer enn man forbrenner. Hva trodde du egentlig? 

Anonymkode: 1ee57...adf

• Liker 7
Skrevet

Vann! Jeg fikk mye vann i kroppen 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tja fordi vi har så jævla lyst å legge på oss? 🤪. Herregud så mange teite spørsmål🤪.

Nå tAr jeg de av igjen etterpå så det går HELT fint🤪

Anonymkode: 03e38...f59

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Gikk opp 25 kg. Dels fordi jeg spiste mye hver gang jeg var kvalm. Å spise var ironisk nok det eneste som tok det verste av kvalmen og måtte systematisk gå rundt med niste hele tiden.

Deler var også vann i kroppen. Hadde svangerskapsforgiftning og fikk helt ekstreme mengder vann i kroppen. Hadde også veldig mye fostervann, over dobbelt av forventet mengde 🥴

Da jeg kom hjem fra sykehuset en uke etter fødsel gjenstod bare 5 av de 25kg, hadde altså gått ned 20 kg i løpet av halvannen ukers innleggelse (ble lagt inn litt før fødsel og måtte bli litt ekstra) 😝

Anonymkode: 19c63...9b6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hm.. Gikk opp ca 24 kg tenker jeg.. Hadde en meget stor morkake, nesten dobbelt så stor som gjennomsnittet, et stort barn og masse vann i kroppen. I tillegg drakk jeg nesten en liter melk om dagen.. Hadde mye halsbrann og det hjalp litt, pluss at det var en ting jeg fyste på. Hadde også kraftig bekkenløsning så gikk fra å trene 6 dager i uken til minimal bevegelse. Tok av meg ca 15 kg ganske kjapt, og de siste 9 har forsvunnet litt etter litt, må fortsatt ned 2 kg for å være på start men man har andre prioriteringer med småbarn i hus, kan ikke løpe på treningssenteret i tide og utide, må ta treningen når det passer. 

Jeg har grodd et menneske, med alt som følger med. Tenker det er greit. 

Anonymkode: 8cb4e...fd3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gikk opp 25 kg. 
Jeg var sykemeldt og hadde kraftig bekkenløsning. Måtte bruke krykker. Så var veldig inaktiv og spiste mye. Spising hjalp på kvalmen. 
Så hadde jeg stor morkake og mye vann i kroppen. Raste ned 15 kg etter fødsel. Veldig stor gutt, han var 4800g og 53 cm lang 

Anonymkode: 75c87...6bb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gikk opp 25 kg, gikk ned 10 kg rett etter fødsel. Resten av kiloene sitter enda. Mini er 4 måneder nå. Grunnen til at jeg la på meg så mye var rett og slett fordi jeg spiste altfor mye, var konstant sulten og ble veldig kvalm hvis jeg ikke spiste nok. 

Anonymkode: d0fde...12e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg la på meg ca 30 kg begge svangerskapene. Mye vann, så det rant av meg etter fødsel. Tok av 36 kg på 7 uker, og var da veldig undervektig. 

Er fremdeles undervektig 5 år etter siste. 

Anonymkode: 3ca06...522

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enorme mengder med vann og spiste hver gang jeg var kvalm. Og jeg var mye kvalm. 

12 kg forsvant i løpet av 4 dager etter fødsel, resten forsvant på ett år. 

Anonymkode: fd429...d7c

Skrevet

Med første gikk jeg opp 7 kg. 

Med andre gikk jeg opp 22 kg. 

Med første satt de 7 kiloene leeenge. 

Med nummer 2 forsvant 15 kg rett etter fødsel(veide meg kvelden jeg kom hjem, under 24 t etter fødsel). 

Hva det kom av at jeg gikk opp så mye? Vann, vil jeg tro. I tillegg til 4 kg baby, stor morkake, ekstra blodvolum osv. 

Du høres dømmende og anklagende ut i hi? Som om du syns de som går opp mye gjør noe feil. 

AnonymBruker
Skrevet

Gikk opp rundt 25 kg.
Stor baby, mye vann og slet med pusten store deler av svangerskapet så var mye stillesittende.
Etter fødsel gjorde jeg ikke noe særlig for å gå ned i vekt, stresset ikke med det, de gikk av sakte men sikkert av seg selv.
Etter jeg begynte å jobbe igjen rant de av.
Gått ned rundt 30 kg nå så er lettere enn jeg var før fødsel. 1 år siden fødsel og mister fremdeles vekt.
Fikk heller ikke strekkmerker selv om magen var kjempestor.

Anonymkode: 9e872...446

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det faktisk sånn at kroppen er innrettet til å prioritere barnet først når en er gravid. Hvilket innebærer at forbrenningen går ned samtidig som sultfølelsen og matlysten går opp, og kroppen tviholder på alt den får. Blant annet. Av denne grunn er det mange som legger på seg mer enn de anbefalte kg. Sånn er det bare. De fleste går likevel ned igjen innen kort tid, så det er for disse ikke et problem

Anonymkode: 6baec...5e6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Spiste mye usunt, fordi det var alt jeg fikk i meg pga kvalmen. Gikk opp 20 kilo, men de rant av etter fødsel. 

Anonymkode: d2478...4fa

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk opp 15 kg. Jeg spiste mye og ofte for å avverge kvalme. 18 måneder etter veier jeg fortsatt 10 kg mer. Spiser sunt, er veldig aktiv, men får skikkelig ulvehunger av å amme. 🤷‍♀️

Anonymkode: c13c9...e6b

AnonymBruker
Skrevet

Med første gikk jeg opp 30kg. Satt for det meste på r*va og spiste. Var undervektig før jeg ble gravid,og jordmor jeg gikk på kontroll hos jublet for hver 0,5kg jeg gikk opp...ble vanskelig å stoppe🤭hadde kynnere fra uke 17,og lammende angst for at det skulle skje noe med lille i magen. Tok av 25 kg før 6ukers kontrollen. De 5 siste beholdt jeg.

13 år senere ble jeg gravid på nytt og gikk opp 12 kg. Hadde en helt annen livsstil og kosthold,og angsten hindret meg ikke i å komme meg ut,tvert imot,den motiverte meg til å holde meg i aktivitet.

Anonymkode: 26530...cdc

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor gjorde dere det? Hører om folk som går opp 20-35 kg, hva kommer det av?

Anonymkode: c354f...06a

Ekstremt mye vann/ ødemer. Gikk opp 30kg. Gikk med støttestrømpebukse. Gikk ned 15kg av fødsel og i uken etter. Deretter forsvant det andre i løpet av 3 mnd.

Anonymkode: eef61...7a6

AnonymBruker
Skrevet

Fordi jeg trengte en fettreserve til ammingen, uten den kunne jeg bare gitt opp hele ammingen. 

Anonymkode: 7582e...bff

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk opp 20 kg. Jeg var kvalm og spising hjalp. I tillegg bevegde jeg meg lite pga vond kropp. 

Gikk ned 35 kg etter fødselen. Vekta raste ned. 

Anonymkode: 68e9b...0ac

Skrevet

Gikk opp 29kg i min første graviditet til tross for sunt kosthold og jeg var aktiv, så det er ikke sånn at de som går opp mye ligger på sofaen i 40 uker og trykker i seg sjokolade og potetgull akkurat

For min del så var de første 10-15 kiloene «mine» kilo pga jeg var ganske undervektig da jeg ble gravid, i tillegg fikk jeg mye vann i kroppen på slutten og dermed mye vannvekt. 4kg opp på under ei uke ikke er fett akkurat

Uansett så gikk kiloene kjapt av igjen etter fødsel selv om jeg ikke slanket meg eller trente hardt. Spiste vanlig kosthold og var hverdagsaktiv, gikk lange turer med babyen i vogna

Med yngstemann gikk jeg opp 12kg, men da var jeg ikke så tynn før graviditet som med eldste. I tillegg fødte jeg prematurt i uke 34, hadde sikkert blitt noen kilo til hadde jeg gått til termin 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...