AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #1 Skrevet 30. juli 2020 Har ei datter på 9 år som er ekstremt vimsete. Hun glemmer igjen ting over alt. Hun klarer aldri å få med seg alle tingene hjem når hun er borte. Hun har rotet bort masse klær som vi ikke har klart å spore opp igjen, og nå er jeg lei. Nå har hun vært hos ei venninne på overnatting som bor et stykke unna, og hun skulle bli kjørt hjem. Derfor skrev jeg en lapp til henne og sendte med. Med oversikt over alt hun hadde med seg. I tillegg ringte jeg henne og "hjalp" henne med å pakke ved at jeg ramset opp tingene mens hun pakket. Jada, alt var på plass. Når hun kommer hjem, så er jo ikke alt med hjem. Det mangler en genser og den nye buksa hennes. Da ble jeg skikkelig irritert. I tillegg så er det en tendens til at ting som blir borte hos et par venninner ikke dukker opp igjen. Hva gjør man med slik? Anonymkode: a6586...5f6
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #2 Skrevet 30. juli 2020 Herregud. Jeg hadde gitt henne husarrest uten tv/nett hver gang dette skjer. Det handler om oppmerksomhet. Er man ni år gammel klarer man å pakke en genser og ei bukse. Anonymkode: b18a8...cfe 4
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #3 Skrevet 30. juli 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ei datter på 9 år som er ekstremt vimsete. Hun glemmer igjen ting over alt. Hun klarer aldri å få med seg alle tingene hjem når hun er borte. Hun har rotet bort masse klær som vi ikke har klart å spore opp igjen, og nå er jeg lei. Nå har hun vært hos ei venninne på overnatting som bor et stykke unna, og hun skulle bli kjørt hjem. Derfor skrev jeg en lapp til henne og sendte med. Med oversikt over alt hun hadde med seg. I tillegg ringte jeg henne og "hjalp" henne med å pakke ved at jeg ramset opp tingene mens hun pakket. Jada, alt var på plass. Når hun kommer hjem, så er jo ikke alt med hjem. Det mangler en genser og den nye buksa hennes. Da ble jeg skikkelig irritert. I tillegg så er det en tendens til at ting som blir borte hos et par venninner ikke dukker opp igjen. Hva gjør man med slik? Anonymkode: a6586...5f6 Du kar henne leve med konsekvensene. Den nye buksa til skolestart er vekk? Ok, da må hun gå i den gamle. Genserne forsvinner til det bare er en igjen? Ja, da må hun gå i den, da. Tingene hennes forsvinner? Ja, da er hun uten dem. Og så ville jeg gått på den lokale bruktbutikken eller sett på fb etter en klespakke i hennes størrelse til neste gang hun virkelig trenger klær (og det er ikke før hun bare har et antrekk igjen, altså) og kjøpt billig i stort kvanta. Jeg vile forklart henne at man kjøper noen ytterst få nye plagg et år, og at noe annet er miljømessig etisk ugreit, så om hennes 1-2 nye årlige plagg blir mistet så er det brukte plagg resten av året. Anonymkode: 2adf6...1de 15
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #4 Skrevet 30. juli 2020 Hvordan er det sånn faglig sett på skolen, for hun med seg det som skjer i timene? Spør bare for dette høres ut som dattera til ei venninne av meg og hun har adhd uoppmerksom type. Ikke for at dette skal bli en diagnosesak altså, er bare at som regel blir de jo leie seg når de mister noe ok blir veldig oppmerksomme på at det ikke skal skje igjen. Anonymkode: f4649...254 4
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #5 Skrevet 30. juli 2020 Ingen nye klær eller ting før hun lærer seg ta vare på det hun har. Punktum. Ingen argumentasjon eller diskusjon. Anonymkode: 3d6fc...fb7 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #6 Skrevet 30. juli 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ei datter på 9 år som er ekstremt vimsete. Hun glemmer igjen ting over alt. Hun klarer aldri å få med seg alle tingene hjem når hun er borte. Hun har rotet bort masse klær som vi ikke har klart å spore opp igjen, og nå er jeg lei. Nå har hun vært hos ei venninne på overnatting som bor et stykke unna, og hun skulle bli kjørt hjem. Derfor skrev jeg en lapp til henne og sendte med. Med oversikt over alt hun hadde med seg. I tillegg ringte jeg henne og "hjalp" henne med å pakke ved at jeg ramset opp tingene mens hun pakket. Jada, alt var på plass. Når hun kommer hjem, så er jo ikke alt med hjem. Det mangler en genser og den nye buksa hennes. Da ble jeg skikkelig irritert. I tillegg så er det en tendens til at ting som blir borte hos et par venninner ikke dukker opp igjen. Hva gjør man med slik? Anonymkode: a6586...5f6 Har hun ADHD? Anonymkode: 4a8db...efd 2
Lykkeligliten Skrevet 30. juli 2020 #7 Skrevet 30. juli 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan er det sånn faglig sett på skolen, for hun med seg det som skjer i timene? Spør bare for dette høres ut som dattera til ei venninne av meg og hun har adhd uoppmerksom type. Ikke for at dette skal bli en diagnosesak altså, er bare at som regel blir de jo leie seg når de mister noe ok blir veldig oppmerksomme på at det ikke skal skje igjen. Anonymkode: f4649...254 Skulle til å skrive det samme. Jeg har slitt og sliter med akkurat det du skriver enda. Uansett hvor mye jeg prøver klarer jeg å glemme ting og surre det til. Fikk vite nylig i voksen alder at jeg har adhd. 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #8 Skrevet 30. juli 2020 jeg har ADD og slet med samme problem som barn... ikke straff henne for noe som ikke er gjort med ond vilje. Anonymkode: 64d19...5f7 17
Gjest theTitanic Skrevet 30. juli 2020 #9 Skrevet 30. juli 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kar henne leve med konsekvensene. Den nye buksa til skolestart er vekk? Ok, da må hun gå i den gamle. Genserne forsvinner til det bare er en igjen? Ja, da må hun gå i den, da. Tingene hennes forsvinner? Ja, da er hun uten dem. Og så ville jeg gått på den lokale bruktbutikken eller sett på fb etter en klespakke i hennes størrelse til neste gang hun virkelig trenger klær (og det er ikke før hun bare har et antrekk igjen, altså) og kjøpt billig i stort kvanta. Jeg vile forklart henne at man kjøper noen ytterst få nye plagg et år, og at noe annet er miljømessig etisk ugreit, så om hennes 1-2 nye årlige plagg blir mistet så er det brukte plagg resten av året. Anonymkode: 2adf6...1de Du tar så feil. Hun glemmer dem nok fordi hodet ikke henger med. Og hun vil nok kjapt innfinne seg med at hun ikke får nytt, men syntes du er kjip. Hun VIL jo ikke miste klærne sine hun heller, og hun gjør det ikke for å gjøre noe MOT deg. Jeg vet om mange som er slik i alle aldre. De må betale selv men glemmer ting hver gang de er noe sted likevel.
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #10 Skrevet 30. juli 2020 Hun har hverken ADHD eller ADD. Hun er en oppegående, skoleflink og rolig jente, så jeg skjønner ikke helt hvorfor hun er så ekstremt vimsete. TS Anonymkode: a6586...5f6
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #11 Skrevet 30. juli 2020 Hvor langt unna er det snakk om? Er det "slitsomt langt" men ikke farlig ville jeg sendt henne rett i retur, alene, for å hente det hun hadde glemt. Ellers ville jeg, av egoistiske årsaker, slengt henne i bilen og kjørt og hentet det. Satt på stoppeklokka og tatt tiden på hvor lang tid vi brukte på det. Tilsvarende tid skulle hun, etterpå, få gjøre noe for meg (husarbeid for eksempel) som jeg visste hun synes er dørgende kjedelig, rett og slett fordi jeg hadde måttet bruke min tid på å rette opp i hennes forglemmelser. Når hun glemmer igjen noe hos venninner, ta kontakt med foreldre umiddelbart og be dem om å lokalisere det gjenglemte, samt avtalt når jeg henter det. Da er det vanskeligere at det blir uforklarlig borte. Igjen, jenta må "kompensere" for min brukte tid. Ting som glemmes andre steder og som ikke er mulig å finne igjen (regner med du merker ting godt) medfører mangel på tilsvarende ting eller tilsvarende plagg. Da har man kun klær fordi man trenger det og ikke fordi man liker den type plagg. Mener ikke at klærne skal se rare ut, men kun det man trenger (to bukser, to gensere for eksempel), ensfarget for eksempel. Billigste type. Fram til man lærer å passe på tingene sine kan man ikke ha mye eller prioritere slike innkjøp. Hva sier hun selv om dette? Anonymkode: 74374...01b 10
smilo Skrevet 30. juli 2020 #12 Skrevet 30. juli 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun har hverken ADHD eller ADD. Hun er en oppegående, skoleflink og rolig jente, så jeg skjønner ikke helt hvorfor hun er så ekstremt vimsete. TS Anonymkode: a6586...5f6 Det trodde jeg også, helt til min datter fikk denne diagnosen nå som ung voksen. Hun har også vært oppegående, skoleflink og aldri utagerende. Men litt rastløs, vimsete og ikke minst skravlete. Etter hun begynte med utredningen i vinter, har jeg innsett at mye av det jeg trodde bare var sånn, har nok skyldtes denne diagnosen. Og skolen har blitt vanskeligere for hvert år. Nå som student kom det virkelig frem, noe som var grunnen til utredningen. 15
Lill3My Skrevet 30. juli 2020 #13 Skrevet 30. juli 2020 Jeg fikl ADHD-diagnose etter fylte tretti. Har gjennlm hele livet fått gode karakterer, fullført universitetsutanning osv. Så man kan ha ADHD uten å være utagerende. ADHD/ADD kan vise seg på svært ulike måter hos jenter sammenliknet med gutter. 11
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #14 Skrevet 30. juli 2020 Jeg er helt sikker på at hun ikke har noen diagnose. Hun har ingen indikasjoner på det. Har aldri vært et tema i hverken bhg eller skole. Jeg ser heller ingen andre tegn til dette. Så det er kun dette at hun er en stor vims. Pappaen hennes var visst (og til dels er) helt lik som barn. Han har heller ingen diagnose. Frisk som en fisk. TS Anonymkode: a6586...5f6 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #15 Skrevet 30. juli 2020 Dette er som å lese om meg som barn. Jeg har vel ingen råd å gi. Jeg surret så vanvittig, glemte alt mulig. Som voksen skriver jeg mye lister, men er ikke like surrete, har bare blitt en vane. Jeg har også fast plass til ting, da vet jeg hvor ting skal og hvor jeg finner det. Jeg har ingen diagnose. Jeg tenkte veldig mye og lurte mye på hvordan alt mulig hang sammen, funderte mye. Har i dag mastergrad i et realfag. Desverre var det ikke noe hjalp på å gjøre meg mindre vimsete. Mistet både favorittgenser og hårbøyle og fikk ikke nytt fordi jeg mistet så mye. Jeg fikk også alltid billigste versjon av mp3-spiller, fotoapparat og slike ting, frem til jeg kunne vise at jeg tok vare på det. Husker jeg misunnet venninner som alltid hadde hårstrikk og leppomade (jeg hadde jo alltid rotet vekk mitt 😅). Anonymkode: 94fe3...06f 2
Gjest DEN NAKNE GARTNER Skrevet 30. juli 2020 #16 Skrevet 30. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har ei datter på 9 år som er ekstremt vimsete. Hun glemmer igjen ting over alt. Hun klarer aldri å få med seg alle tingene hjem når hun er borte. Hun har rotet bort masse klær som vi ikke har klart å spore opp igjen, og nå er jeg lei. Nå har hun vært hos ei venninne på overnatting som bor et stykke unna, og hun skulle bli kjørt hjem. Derfor skrev jeg en lapp til henne og sendte med. Med oversikt over alt hun hadde med seg. I tillegg ringte jeg henne og "hjalp" henne med å pakke ved at jeg ramset opp tingene mens hun pakket. Jada, alt var på plass. Når hun kommer hjem, så er jo ikke alt med hjem. Det mangler en genser og den nye buksa hennes. Da ble jeg skikkelig irritert. I tillegg så er det en tendens til at ting som blir borte hos et par venninner ikke dukker opp igjen. Hva gjør man med slik? Anonymkode: a6586...5f6 Hjelp henne med å gjøre livet mer oversiktelig.
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #17 Skrevet 30. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har ei datter på 9 år som er ekstremt vimsete. Hun glemmer igjen ting over alt. Hun klarer aldri å få med seg alle tingene hjem når hun er borte. Hun har rotet bort masse klær som vi ikke har klart å spore opp igjen, og nå er jeg lei. Nå har hun vært hos ei venninne på overnatting som bor et stykke unna, og hun skulle bli kjørt hjem. Derfor skrev jeg en lapp til henne og sendte med. Med oversikt over alt hun hadde med seg. I tillegg ringte jeg henne og "hjalp" henne med å pakke ved at jeg ramset opp tingene mens hun pakket. Jada, alt var på plass. Når hun kommer hjem, så er jo ikke alt med hjem. Det mangler en genser og den nye buksa hennes. Da ble jeg skikkelig irritert. I tillegg så er det en tendens til at ting som blir borte hos et par venninner ikke dukker opp igjen. Hva gjør man med slik? Anonymkode: a6586...5f6 Har hun ADHD/ADD? Anonymkode: 45b3a...42f 1
Olaug Olsen Skrevet 30. juli 2020 #18 Skrevet 30. juli 2020 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har ei datter på 9 år som er ekstremt vimsete. Hun glemmer igjen ting over alt. Hun klarer aldri å få med seg alle tingene hjem når hun er borte. Hun har rotet bort masse klær som vi ikke har klart å spore opp igjen, og nå er jeg lei. Nå har hun vært hos ei venninne på overnatting som bor et stykke unna, og hun skulle bli kjørt hjem. Derfor skrev jeg en lapp til henne og sendte med. Med oversikt over alt hun hadde med seg. I tillegg ringte jeg henne og "hjalp" henne med å pakke ved at jeg ramset opp tingene mens hun pakket. Jada, alt var på plass. Når hun kommer hjem, så er jo ikke alt med hjem. Det mangler en genser og den nye buksa hennes. Da ble jeg skikkelig irritert. I tillegg så er det en tendens til at ting som blir borte hos et par venninner ikke dukker opp igjen. Hva gjør man med slik? Anonymkode: a6586...5f6 Du kan lære henne å finne dem igjen. F.eks be henne selv om å ringe til venninnen sin, og lage avtale, slik at hun får tingene tilbake. Datteren din trenger hjelp til selvhjelp. Lær henne gode rutiner. Hver fredag sjekker hun kurven for gjenglemte klær på skolen. Da kan du snakke henne opp, når hun finner igjen klær og ting, og det blir bedre stemning mellom dere Endret 30. juli 2020 av Olaug Olsen 4
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #19 Skrevet 30. juli 2020 Jeg synes i hvert fall ikke man skal straffe barn for ting som ikke er ondt ment. Husker jeg var lik i den alderen, også rolig og ansvarlig, men vimsete og glemte ting. Kunne også gå rett i en lyktestolpe, ut i veien uten å se meg for, osv. Handlet ikke om at jeg ikke brydde meg om ting eller verden rundt meg, men at hjernen utviklet seg i galopp og masse tanker løp løpsk. Ble veldig lei meg og skamfull når jeg ble kjefta på, for det var jo ikke noe jeg kunne noe for. Det var bare masse som skjedde inni hodet og følelsene som fikk meg til å miste konsentrasjonen. Ikke send med ting som er såpass dyre at det er krise. Nye bukser trenger man vel ikke å sende av gårde på overnattingsbesøk. Dette vimse-problemet vil uansett gå over innen noen få år, så ikke lag for mye styr ut av det. Anonymkode: 46a2a...4fd 10
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #20 Skrevet 30. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hun har hverken ADHD eller ADD. Hun er en oppegående, skoleflink og rolig jente, så jeg skjønner ikke helt hvorfor hun er så ekstremt vimsete. TS Anonymkode: a6586...5f6 Sier du at vi med ADHD/ADD ikke kan være oppegående, skoleflinke og rolige? Da tar du hvertfall rimelig feil og burde lese deg opp litt før du kommer med fordommene dine. Anonymkode: 64d19...5f7 18
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå