AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #1 Skrevet 30. juli 2020 Hvorfor betegner man rolige babyer som snille? Får høre det til stadighet. «Er han snill?», «min var så snill atte», «åh deres unge er jo så snill og sover hele tiden». Jeg er mamma til en ordentlig bråkebøtte - han er 10 mnd og har aldri sovet mer enn 30 min på dagtid og har aldri vært i nærheten av noe hel natt noen sinne. Er han slem han da liksom? Er han våken for å være stygg med meg? Synes det høres så rart ut - når folk spør om han er snill (og jeg vet de mener mtp søvn) så kan jeg jo ikke akkurat svare «nei han er dritslem» 😛 Han er jo verdens fineste og herligste gutt i mine øyne, selv om det så klart er slitsomt med så lite søvn. Men han er jo ikke slem! Han er jo ikke våken bare for å plage 😅 Kan noen forklare meg dette med «snill» baby? Dette har jeg undres over lenge... Anonymkode: d7ad2...8c7 6
MollyJones Skrevet 30. juli 2020 #2 Skrevet 30. juli 2020 Det har bare blitt et begrep - å samle alt - amming, søvn etc - i et spørsmål, så er det litt opp til den som svarer om man vil utdype eller hva man legger i det. Men - føler ikke motsatsen til snill i dette tilfelle er at man har en slem baby. 4
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #3 Skrevet 30. juli 2020 Jeg har to barn og ingen av de var «snille» sovebabyer. Kun 30 minutters lurer og aldri noen hel natt. Jeg fikk mange av de spørsmålene du får, men jeg opplever ikke at (i denne sammenhengen) motsetningen til snill er slem. Det er en talemåte. Selvfølgelig litt irriterende å få dette spørsmålet hele tiden når man ikke har en «snill» sovebaby, men jeg har pleid å svare «ja, han er snill, bare ikke når det er sovetid, haha!». Anonymkode: cf28b...87f
teknosilje Skrevet 30. juli 2020 #4 Skrevet 30. juli 2020 (endret) Enig med ts her altså. Synes det blir så feil. Blir litt som å si at man har gode gener for at man er så pen. Javel, jeg har dårlige gener da for at jeg er stygg eller for at jeg har hårete armer eller altfor stor stortå 😂 Noen begrep er bare latterlige. Endret 30. juli 2020 av teknosilje 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #5 Skrevet 30. juli 2020 Oldiser bruker betegnelser som snill, men de bruker ikke betegnelsen slem. Det er enten snill eller ikke-snill Anonymkode: aa3bc...37e
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #6 Skrevet 30. juli 2020 Det å være en bråkete bølle er ikke å være snill. Snille mennesker sitter stille og holder fred, og forstyrrer ikke andre. Helt innafor å kalle vanskelige babyer slemme. Anonymkode: f6ff0...6ed 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #7 Skrevet 30. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det å være en bråkete bølle er ikke å være snill. Snille mennesker sitter stille og holder fred, og forstyrrer ikke andre. Helt innafor å kalle vanskelige babyer slemme. Anonymkode: f6ff0...6ed Men ikke si det til dem da, det er ikke nødvendig! Anonymkode: f6ff0...6ed
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #8 Skrevet 30. juli 2020 Helt ærlig syns jeg ikke det er noe å henge seg opp i. Alle forstår at man ikke mener snill på den måten. Så klart er ingen babyer slemme, men skjønner det kan virke sårt når man er grisesliten av en urolig baby og andre blir omtalt som «snille». Jeg har hatt en av hver, bryr meg overhode ikke om de blir kalt snille. Anonymkode: 4a122...16d 4
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #9 Skrevet 30. juli 2020 Hvis du lurer så spør hva de legger i det helt enkelt. Anonymkode: ada32...ce6
rampeguri Skrevet 30. juli 2020 #10 Skrevet 30. juli 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du lurer så spør hva de legger i det helt enkelt. Anonymkode: ada32...ce6 Eller så kan du jo bare si at han er dritslem bare for å se hvordan de reagerer 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #11 Skrevet 30. juli 2020 1 time siden, rampeguri skrev: Eller så kan du jo bare si at han er dritslem bare for å se hvordan de reagerer Tror at hvis man hadde sagt det, så kanskje man reflekterer litt over hva man sier. Skjønner at folk ikke mener at ungen er slem om den ikke sover. Men man kan jo heller spørre da om søvn og magevondt, i stedet for om ungen er snill. Anonymkode: 390ff...cfa 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #12 Skrevet 1. august 2020 Svarer alltid at "ja selvsagt, fins ikke slemme babyer" 🙈 da tenker de seg om en gang til, blir litt ubekvem men så forteller jeg jo på en fin måte hvordan babyen min er og ler det litt vekk vet de ikke mener noe vondt med det, men med 2 såkalte "ikke snille" babyer så er det litt sårt likevel. Men smiler det bort og spøker litt som sagt Anonymkode: aec0a...f7d
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #13 Skrevet 1. august 2020 Ja,vi har en snill baby, men det er fordi vi som foreldre har gjort en god jobb. Det forteller jeg rett ut til folk, men de fleste tror jeg spøker 🤷♀️ Anonymkode: d1120...c65
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #14 Skrevet 1. august 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja,vi har en snill baby, men det er fordi vi som foreldre har gjort en god jobb. Det forteller jeg rett ut til folk, men de fleste tror jeg spøker 🤷♀️ Anonymkode: d1120...c65 Hadde jeg også trodd, er dagens dummeste kommentar tror jeg. Så vi som har barn som ikke sover, er syke, har kolikk, magevondt, spisevegring osv, vi gjør en dårlig jobb vi da? 🤦♀️ Anonymkode: aec0a...f7d 5
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #15 Skrevet 1. august 2020 Har også undret meg over hvorfor folk bruker det begrepet om babyer, og har vel kun opplevd det fra den eldre generasjonen. Tror det kun er utenksomhet, og vil tro de fleste egentlig mener om babyen er enkel å ha med å gjøre. Så jeg svarer ofte med å bruke andre begreper, uten å nødvendigvis «arrestere» folk på det, typ «ja, hun er stort sett en veldig enkel og rolig baby. Sover og spiser godt, og for det meste smilende og blid. Spent om hun blir litt mer krevende etter hvert som tennene nå er på tur.». Anonymkode: 27b0c...ff0 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #16 Skrevet 1. august 2020 Dette irriterer meg også. "Gråter han mye eller er han snill?" ble jeg spurt da første var nyfødt. Han gråt en del ja, men det var jo ikke for å være slem 🤷 Anonymkode: 2ec54...65d 3
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #17 Skrevet 1. august 2020 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde jeg også trodd, er dagens dummeste kommentar tror jeg. Så vi som har barn som ikke sover, er syke, har kolikk, magevondt, spisevegring osv, vi gjør en dårlig jobb vi da? 🤦♀️ Anonymkode: aec0a...f7d Syke babyer er selvsagt unntak. Men ja, det har alt å si hvordan man er som forelder. Anonymkode: d1120...c65 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #18 Skrevet 1. august 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Syke babyer er selvsagt unntak. Men ja, det har alt å si hvordan man er som forelder. Anonymkode: d1120...c65 Om det er snakk om oppførselen til en 10-åring ja, men å tro at en liten babys oppførsel/væremåte fullt ut reflekterer oppdragelsen eller hvordan man er som forelder er rett og slett tull 🤦🏼♀️ Med en 2 mnd gammel baby kan man som foreldre ha gjort alt riktig og etter boka, og likevel ende opp med en krevende unge. Anonymkode: 27b0c...ff0 3
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #19 Skrevet 1. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Om det er snakk om oppførselen til en 10-åring ja, men å tro at en liten babys oppførsel/væremåte fullt ut reflekterer oppdragelsen eller hvordan man er som forelder er rett og slett tull 🤦🏼♀️ Med en 2 mnd gammel baby kan man som foreldre ha gjort alt riktig og etter boka, og likevel ende opp med en krevende unge. Anonymkode: 27b0c...ff0 Jeg vet vi har gjort en eksemplarisk jobb, og det har man selvsagt sett fra de var nyfødt. Anonymkode: d1120...c65
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #20 Skrevet 1. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet vi har gjort en eksemplarisk jobb, og det har man selvsagt sett fra de var nyfødt. Anonymkode: d1120...c65 En fare med for høye hester er at det kan gjøre veldig vondt å falle ned 😉 Hold deg godt fast, for jeg tror fallhøyden i ditt såkalte «eksemplariske foreldreskap» er stor!!! 😂 Anonymkode: 27b0c...ff0 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå