AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #1 Skrevet 30. juli 2020 Hva mener dere er rimelig å sende med når fjortisen blir halvvoksen og skal flytte på hybel i en annen by for å studere? Vi ville gi henne noen av familiens håndklær og sengesett, noe brukt kjøkkenutstyr og div ting vi har i huset og som er i daglig bruk. Men studenten forlanger at vi skal kjøpe alt nytt og utstyre hybelen med alt hun forlanger. Hva mener og gjør detre andre rundtomkring? Anonymkode: 6d58b...79c
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #2 Skrevet 30. juli 2020 Budsjett. Så får tenåringen selv prioritere. Anonymkode: 3b74d...816 21
exictence Skrevet 30. juli 2020 #3 Skrevet 30. juli 2020 (endret) Hadde gitt henne ting jeg hadde fra før. Hun måtte få kjøpe nytt hvis hun ville for egne penger. Endret 30. juli 2020 av exictence 24
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #4 Skrevet 30. juli 2020 Kan hun ikke finne ting på Finn eller i grupper på fb? Bare tull at alt skal være nytt! Må jo være morsomt for henne å lete etter ting selv 🙂 Har en ferdigutdannet sønn som skal møblere et helt hus nå. Har ingen møbler fra før 🙂. Kommer til å bli kjempefint 🙂. Og han syns det er gøy å lete etter alt selv 🙂 Anonymkode: c46d7...7e3 4
WhiteSwan Skrevet 30. juli 2020 #5 Skrevet 30. juli 2020 Hun burde jo bli glad for alt det brukte hun kan få gratis. Unødvendig å kjøpe nytt når man har brukt 10
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #6 Skrevet 30. juli 2020 Hadde kanskje kjøpt et par fine håndkle som passer til badet der ho skal bo. Men eg hadde og tilbudt ho ting fra heimen som dere ikkje treng. Og dersom det ikkje er godt nok så får ho kjøpe for egne peng. Anonymkode: efa19...b3a 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #7 Skrevet 30. juli 2020 Hu mener at dere skal kjøpe alt nytt til hennes hybel? Hvor bortskjemt er hu egentlig? Anonymkode: 5af3d...be0 21
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #8 Skrevet 30. juli 2020 Hun hadde fått håndklær hjemmefra, for det har vi for mye av uansett. Vi har ingen gryter vi kan avse, så vi ville muligens tatt en tur på IKEA for å kjøpe inn noe der. Eller på bruktmarkedet. Jo mer mas, jo mindre villig ville jeg vært til å ha nykjøp som førstevalg. Anonymkode: 895f4...652 9
Tiuren Skrevet 30. juli 2020 #9 Skrevet 30. juli 2020 Hadde nok tilbudt henne transport med gammel damesykkel og grønt lys til å kjøpe hva hun vil. 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #10 Skrevet 30. juli 2020 Det er ingen jeg kjenner som kjøpte alt nytt når de flyttet hjemmefra. Jeg har fremdeles håndklær og ting jeg hadde med hjemmefra selv om jeg er på sted #3 nå og er 30 år. Jeg har også møbler og ting fra finn.no, loppis og besteforeldre-arv. Hun får heller ønske seg nytt til jul eller kjøpe etterhvert Så kan dere jo sette av en viss sum til å handle inn litt nye ting, som hun kan velge selv hva hun vil prioritere, feks 2-3000 kr eller hva dere synes er passe. Er jo gøy å kjøpe noe nytt til nytt sted. Anonymkode: 4c406...dff 10
SoWhat? Skrevet 30. juli 2020 #11 Skrevet 30. juli 2020 (endret) Syns hun kan få noe nytt da, for det blir jo hennes første hjem hvor hun bor alene. Siden det dere vil sende med er i daglig bruk, så må dere jo kjøpe nytt til dere selv? Ville latt henne fått nytt sengetøy ihvertfall. Det er så deilig med nytt nyvasket. Men alt nytt bør hun ikke få! Endret 30. juli 2020 av SoWhat? 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #12 Skrevet 30. juli 2020 Jeg fikk nytt det som ikke fantes hjemme. Fikk da dyne, pute, et sengesett, ullteppe. Noe kjøkkenutstyr type 4 tallerkener/dyptallerkener/kopper/bestikk/kopper. Noen kasseroller, røreutstyr, kniv. Mikro. Håndklær tok jeg hjemmefra. Fikk ikke dyrt designutstyr, type ikea. Synes det er rart at ungen "forlanger", det må jo være basert på behov. Anonymkode: fdb28...622 7
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #13 Skrevet 30. juli 2020 Fikk ikke en eneste my ting da jeg flyttet på hybel som 15-åring. Mormor hadde nettopp flyttet på sykehjem, så jeg "arvet" en del av hennes velbrukte kjøkkenutstyr. Noe av dette er faktisk fortsatt i bruk - 40 år senere. Anonymkode: 3126c...3c8 10
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #14 Skrevet 30. juli 2020 Jeg har flyttet en del som student, både til møblerte og umøblerte hybler. Jeg har fått en del brukt hjemmefra, som håndklær og servise. Deretter har jeg og foreldrene mine oftest tatt en tur på ikea for å få tak i det nødvendigste som manglet (søppelbøtte, oppvaskhåndkler, evt småmøbler og kjøkkenutstyr osv), etter innflytning. Og så har jeg gjerne fått noe litt mindre nødvendig i innflytningspresang. En gang fikk jeg en lenestol, en gang et par dyrere håndklær, en gang ny dyne.. Deretter har jeg selv måttet spare/ønske meg til jul og bursdag, for å få det jeg trenger/oppgradere ting som ikke er fine nok. Anonymkode: 0ee31...457 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #15 Skrevet 30. juli 2020 Går det an å være gnien... Møbler og sånt forstår jeg hvis man ønsker å kjøpe brukt, da møbler kan være dyrt. Men håndduker? Hadde skammet meg for å ikke spandere ett par hundrelapper på min egen datter. Anonymkode: 98692...2fb
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #16 Skrevet 30. juli 2020 Jeg fikk en dyr ting, og det var vaskemaskin. Ellers kjøpte jeg absolutt alt brukt på finn, og det er storforlangende å kreve nytt når man ikke selv betaler for det. Anonymkode: 1d92e...8ab 4
asterix Skrevet 30. juli 2020 #17 Skrevet 30. juli 2020 Du vet vi har et veldig kjekt ord i det norske språket til bruk i slike tilfeller, nemlig:"Nei". 14
Baker Harepus Skrevet 30. juli 2020 #18 Skrevet 30. juli 2020 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva mener dere er rimelig å sende med når fjortisen blir halvvoksen og skal flytte på hybel i en annen by for å studere? Vi ville gi henne noen av familiens håndklær og sengesett, noe brukt kjøkkenutstyr og div ting vi har i huset og som er i daglig bruk. Men studenten forlanger at vi skal kjøpe alt nytt og utstyre hybelen med alt hun forlanger. Hva mener og gjør detre andre rundtomkring? Anonymkode: 6d58b...79c Hun er ikke i noen som helst posisjon til å kreve at dere utstyrer hybelen ned alt hun forlanger. På tide å lære seg «nei» og «dette bestemmer ikke du». Hun er 14 år - dvs mer eller mindre et barn. 7
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #19 Skrevet 30. juli 2020 Øøøhh. Slikt måtte jeg da stå for selv når jeg flyttet ut. Tok med meg det som var "mitt", og det var det hele. Tror det var normalen den gang da for 15 år siden. Det var også normalt få husting til man flyttet ut til jul/bursdag de årene. Anonymkode: 77ebb...72d 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #20 Skrevet 30. juli 2020 Kombinasjon. Husker mine foreldre lot meg ta med en del hjemmefra. Så var vi en runde på IKEA, Jernia, med mer, for å fylle opp litt. Både ting de ikke hadde dobbelt av. Og litt pynt og interiør. (jada, de var snille som sponset og fikset at jeg etablerte meg på hybel). Det betydde mye. Så - har dere helt greie gryter, handklær, kjøkkenutstyr, og lignende, da er det dette, eller bruke egne midler. Men mulig la henne kjøpe et nytt sengetrekk (ett), og litt dill. Anonymkode: 618b0...291
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå