Gå til innhold

Alkoholisert nær venn som ikke vil slutte å drikke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en god venn med et seriøst alkohol problem, mener jeg.  Hvor ofte han drikker vet jeg ikke for sikker siden jeg ser ikke ham hver dag. Men hver eneste måltid vi spiser sammen MÅ han drikke alkohol. Vi møter ca 1 gang/ mnd. Vi spiser på restaurant, det er dyrt å drikke alkohol på restaurant. Han har stor forbrukslån, er personlig konkurs, det stopper ikke ham å bestille alkohol drikker på restaurant. Jeg må sluttet å spise ute med ham. Jeg vet... 

En gang tok han med seg sterk alkohol da vi skulle på en dags tur utenfor Oslo sentrum. Ha drakk da vi satt oss ned ute i en park. 

To ganger kjøpte han noe flasker på taxfree, begynte å drikke mens han sto i taxikø, fortsatte med det på flytoget. 

Han lånte mye penger fra flere venner og har ikke betalt tilbake, inkl flere titusener kroner fra meg. 

Han har en godt betalt jobb. Underlig at han klarer å stå i en slik jobb...

Har noen erfaring med alkoholiker ? Hva kan eller bør jeg gjøre i det tilfellet? Hva kommer til å kjer hvis han fortsette å drikke? 

Anonymkode: 021c4...0dc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er han selv som må bestemme at han må roe ned drikkinga eller slutte fullstendig.

Det hjelper ikke at du maser på han, men jeg synes du bør gi beskjed at du synes at det er alt for mye! 

Det som skjer til slutt er jo at han ender opp med skrumplever og masse sykdommer på grunn av all drikkingen, og så går det jo til helvete med økonomien hans. 

Anonymkode: 4b745...28a

AnonymBruker
Skrevet

Det er dessverre sånn at alkoholikere må selv forstå at de er alkoholikere. Det hjelper ikke at andre påpeker dette og prøver å hjelpe dem. Så det er dessverre lite du kan gjøre bortsett fra å sette grenser med han, og distansere deg. Jeg hadde også bedt om å få igjen pengene han skylder deg, og lage en nedbetalingsplan. 

Ofte så kreves det at han når en slags bunn før dette går opp for han. Rock bottom. Hvordan dette vil se ut, er forskjellig fra person til person. Men uten at det skjer noe som får han til å tenke, vil han fortsette å holde på som han gjør. 

For alkoholikere er det sånn at de kan ikke drikke. De mangler et eller annet essensielt i hjernekjemien som tillater friske mennesker å stoppe etter 2-3 glass. Dette er en enorm og ofte uoverkommelig utfordring for rusmisbrukere, og de vil aldri endte seg, bli friske, eller "lære å drikke normalt". Aldri. Det som virker er edruskap. Ingenting annet. Det er derfor rock bottom må til. Man må være på en plass hvor man velger å aldri drikke igjen. 

Mvh (tørrlagt) alkoholiker 

Anonymkode: bcb11...e3a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...