ebs Skrevet 30. juli 2020 #1 Skrevet 30. juli 2020 Hei, Noen som har studert biologi her? Tenker på å ta opp fag fra vgs, for så å studere biologi, og evt gå videre på molekylærbiologi... Har skjønt det er vanskelig å få jobber innen biologi, så hva jobber biologene her som? :) Er sykepleier nå, og etter flere år funnet ut at eg har valg feil yrke... Vil gjerne bort fra turnuslivet (trenger ikke tips på spl jobb uten turnus, takk). Er veldig interessert i biologi og forskning...
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #2 Skrevet 30. juli 2020 Jeg tok biologi på Universitetet fordi jeg synes det virket spennende... Mistet fort interessen, for å si det sånn. Burde ha gitt meg mye tidligere! Molekylærbiologi var det desidert verste faget, da det bare var pugging og så lite intuitivt som det går an å bli. Foreleseren var veldig dårlig, det kan jo også ha med saken å gjøre. I ettertid skjønner jeg ikke hva jeg tenkte på... Ikke var det jobber å få heller, med mindre man vil bli lærer. Anonymkode: e55e0...b9e
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #3 Skrevet 30. juli 2020 Jeg er biolog og er arbeidsledig. Tror jeg må omskoleres. Anonymkode: 892ae...632
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #4 Skrevet 30. juli 2020 Jeg er biolog, men interesserer meg for terrestrisk biologi. Vet lite om molekylær, bortsett fra at det er det "alle" vil studere. Anonymkode: a2859...55e
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #5 Skrevet 30. juli 2020 Du som er sykepleier burde jo kunne studere bioingeniør ganske lett, hvis du er interessert i det? Der burde det være jobb å få i hvert fall. Ellers er molekylærbiologi mye pugging ja, særskilt genetikken tok knekken på meg, etter at jeg først hadde kommet meg gjennom all biokjemien. Anonymkode: 7d252...e95
ebs Skrevet 30. juli 2020 Forfatter #6 Skrevet 30. juli 2020 51 minutter siden, AnonymBruker said: Du som er sykepleier burde jo kunne studere bioingeniør ganske lett, hvis du er interessert i det? Der burde det være jobb å få i hvert fall. Ellers er molekylærbiologi mye pugging ja, særskilt genetikken tok knekken på meg, etter at jeg først hadde kommet meg gjennom all biokjemien. Anonymkode: 7d252...e95 Bioingeniør blir fort turnus igjen... Er det eg vil komme meg unna 🙈
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #7 Skrevet 31. juli 2020 Lektor i realfag med fokus på biologi? Ellers tror jeg fiskehelsebiolog eller havbruksbiologi kan gi noen jobber. Hilsen også en sykepleier som vurderer bioingeniør Anonymkode: 53e2a...f48 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #8 Skrevet 31. juli 2020 Fiskehelsebiolog og havbruk er et veldig godt tips. Det pøses ut forskningsmidler til havbruk. Anonymkode: 7d252...e95 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #9 Skrevet 31. juli 2020 Om du kombinerer biologi med forvaltning så kanskje har du en sjans. Ellers er du stucked i lærerstillinger. Anonymkode: 06015...b61
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #10 Skrevet 31. juli 2020 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fiskehelsebiolog og havbruk er et veldig godt tips. Det pøses ut forskningsmidler til havbruk. Anonymkode: 7d252...e95 Viktig for TS å tenke geografi her, hvis hun ikke er flyttbar. Studiet tilbys bare et fåtall steder i landet, og det er ikke akkurat et yrke hvor man får jobb overalt i landet. Mange jobber involverer også mye reising, noe som kan være vel så belastende som turnus. Jeg kjenner flere som jobber i bransjen, og de reiser landet rundt og er gjerne borte i minst en uke i strekk. Så hvis TS ønsker seg bort fra turnuslivet, ville jeg valgt noe annet... Anonymkode: 3bb32...0c5
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #11 Skrevet 31. juli 2020 Hvis du ønsker å slå deg inn på forsking tror jeg det er bedre å bygge på det du allerede har. Ta master (det finnes mange mastere du er kvalifisert for som ikke er direkte klinisk rettet, for eksempel innen folkehelse). Du kan få jobb direkte med master, eller - hvis du ønsker å forske - kan du ta doktorgrad. Jeg driver med forskning selv, og kjenner flere sykepleiere som har gjort dette. MEN vær obs på at livet som forsker ikke er en dans på roser, og at det kan være MEGET vanskelig å få fast jobb. Det er også dårlig betalt. Anonymkode: 3bb32...0c5
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #12 Skrevet 31. juli 2020 Jeg er fiskehelsebiolog, og elsker jobben min. Utdanningen var også veldig bra. Lett å få jobb og tjener bra (750.000 med 5 års erfaring). Jeg arbeider i hovedsak som veterinær, men da kun på fisk. Har oppdrag både på eksotiske fisker i hagedammer, oppdrettsfisk (mest av dette) og kultiveringsfisk. Anonymkode: a27fd...d96 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #13 Skrevet 31. juli 2020 Min venninne har master i molekylærbiologi. Umulig å få jobb, så nå jobber hun med noe helt annet. Bortkastet. Når man skal omskolere seg er det vel ekstra viktig å velge noe som garanterer jobb. Anonymkode: e03cb...47e 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #14 Skrevet 31. juli 2020 Eg likte godt molekylærbiologi-biten sjølv. Skulle gjerne ha utdanna meg til bioingeniør, men er ikkje så flink med folk og slo det frå meg pga praksisdel med blodprøvetaking. Som sjukepleiar vil du jo fint takle dette 👍 Bioingeniørar på sjukehus må rekne med turnus ja, men det er også mulig å få jobb ved legekontor. Yrket har ikkje så høg løn, viss dette er viktig for deg. Med mastergrad i biologi eller sjukepleie kan du få ein fot innanfor forsking, og jobbe som forskingsassistent/vitenskapelig assistent el. likn. Ei slik stilling er avgrensa til 2 år. Det er ikkje så lett å få fast jobb innan akademia, og dei fleste reine forskingsstilingar krev dessutan doktorgrad. Eg synes forskarar får svært god betaling, men det er vel fordi eg samanliknar løna deira med det eg pleier å tene. 🙂 Som forskar må du nok vere innstilt på å jobbe mykje, så timeløna blir jo ikkje all verda. Forskarane eg kjenner jobbar "heile tida". Presset på å få godkjent artiklar og skrive gode søknader for å sikre forskingsmidlar er stort. Dei fleste biologar er vel lærarar. Dersom du kan tenke deg å undervise, er det ein fin jobb. Som høgskolelektor får du også noko forskingstid. Eg har master i biologi (ikkje molekylær- eller fisk). Det finst ikkje så mange stillingar innan det spesifikke fagområdet her til lands. Har hatt nokre biologi-relaterte engasjement, typisk av varigheit 6 månader til 2 år. Har mest arbeidserfaring frå butikk. Må innrømme at eg også har gått på nav innimellom. Anonymkode: 01d61...f93 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #15 Skrevet 31. juli 2020 Hva med å bli lektor? Da får du mulighet til å hver dag diskutere og prate om biologi uten at publikumet har lov til å stikke av 😁 Anonymkode: 4e2f7...f86
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #16 Skrevet 31. juli 2020 Sikre jobber ‘overalt’ hvis du velger apotektekniker eller reseptar, eller farmasøyt. Men det blir mer kjemi i tillegg til biologi. Anonymkode: 7d252...e95
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #17 Skrevet 31. juli 2020 Kjemiker her, kjenner mange biologer. Er enig med de andre her om at jobbmarkedet for biologer ikke er så bra. Er du interessert i andre emner som inneholder biologi? F.eks ernæring, farmasi eller lektor. Vil tro sjansene for stabil jobb er bedre. Anonymkode: 8f305...bb9
ebs Skrevet 31. juli 2020 Forfatter #18 Skrevet 31. juli 2020 (endret) Takk alle sammen for gode svar! Veldig mye sant i svarene her, og eg må nok nesten slå fra meg tanken på å studere biologi... Å bli lærer er største skrekken min, så det er utelukket. Og fiskeri er eg ikke interessert i geografi er ikke noe problem... Har stort sett ikke bodd mer enn 2 år på hvert sted, både innland og utland.... Får heller finne meg en ny jobb innen spl yrke som eg kan trives bedre i. Takk igjen alle sammen! ❤️ Endret 31. juli 2020 av ebs 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #19 Skrevet 31. juli 2020 Jeg ser noen ganger stillinger for sykepleiere i forskingsprosjekt. Det er snakk om kartlegging, koordinering og papirarbeid. Virker som en interessant jobb, og tror ikke det er turnus. Her er et eksempel: https://5196.webcruiter.no/Main/Recruit/Public/4263032341?culture_id=nn&link_source_id=0 Er dette noe for deg, kanskje? Anonymkode: 8f305...bb9
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #20 Skrevet 31. juli 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ser noen ganger stillinger for sykepleiere i forskingsprosjekt. Det er snakk om kartlegging, koordinering og papirarbeid. Virker som en interessant jobb, og tror ikke det er turnus. Her er et eksempel: https://5196.webcruiter.no/Main/Recruit/Public/4263032341?culture_id=nn&link_source_id=0 Er dette noe for deg, kanskje? Anonymkode: 8f305...bb9 Ser interessant ut. Kan bli vanskelig å få ei slik stilling utan forskingskompetanse eller erfaring frå forskingsprosjekt. Men det er ikkje stilt krav, og ein stad må man jo begynne 🙂 Må legge til at sidan det er slik at alle stillingar må lysast ut, er det ein viss sjanse for at Helse Bergen allereie har ein person i systemet som har jobba der og som er tiltenkt stillinga. Men slik er det jo i alle bransjar. Anonymkode: 01d61...f93
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå