Gå til innhold

Tips til "gressenke" som blir alene med baby og hund?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gravid og har termin i september. Har en mann som jobber på plattform, han er derfor bortreist 2 uker om gangen. Dvs, jeg kommer til å være mye alene med baby og hund.

Hunden er snill som dagen er lang, men krever jo selvfølgelig tur og kos/oppmerksomhet. Er en labrador, så trenger iallfall 1-2 timer med tur hver dag. Babyen kommer også til å kreve sitt, det er vår første så aner jo ikke hvor mye som kreves. :)

I tillegg kommer jo husabeid (har som sagt en labrador - og han røyter mye🙈). Har robotstøvsuger da! Har et relativt stort hus, så tar jo litt tid med husarbeid også. 

Noen som har tips? Er litt bekymret for om jeg vil klare alt.. andre i samme situasjon?

Har familie og svigerfamilie som kan hjelpe til, men de har jo egne liv så kommer til å ta det som en bonus hvis de vil hjelpe til. :)

Anonymkode: 31665...3f3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er gravid og har termin i september. Har en mann som jobber på plattform, han er derfor bortreist 2 uker om gangen. Dvs, jeg kommer til å være mye alene med baby og hund.

Hunden er snill som dagen er lang, men krever jo selvfølgelig tur og kos/oppmerksomhet. Er en labrador, så trenger iallfall 1-2 timer med tur hver dag. Babyen kommer også til å kreve sitt, det er vår første så aner jo ikke hvor mye som kreves. :)

I tillegg kommer jo husabeid (har som sagt en labrador - og han røyter mye🙈). Har robotstøvsuger da! Har et relativt stort hus, så tar jo litt tid med husarbeid også. 

Noen som har tips? Er litt bekymret for om jeg vil klare alt.. andre i samme situasjon?

Har familie og svigerfamilie som kan hjelpe til, men de har jo egne liv så kommer til å ta det som en bonus hvis de vil hjelpe til. :)

Hvis han jobber i nordsjøen så tjener han litt, så vaskehjelp noen uker er å anbefale. Bare for å ta noe. Evt be familien om hjelp til dette. 

Lag opp det du klarer av mat og frys ned på forhånd. Ingen vet om du vil få en "klistremerkebaby". 

Lag deg en "ammestasjon" med lader, bøker, blader, tv kontroller, drikke og mat/snacks lett tilgjengelig. 

Hold av penger til innkjøp av bæresele hvis det viser seg at du ikke får en "vogn-baby" så kan du enkelt ha med baby og labrador på tur. 

Anonymkode: a59a5...79b

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Og den første tiden er unntakstilstand når det kommer til husarbeid og det å kle seg fint osv. Ta ting som det kommer, senk skuldrene litt.. 

Anonymkode: a59a5...79b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sørg for at det er handlet inn masse mat, og ferdig vasket før mannen drar avgårde. 

Take away 
Vaskehjelp

Senk standaren for rot og middag. 

Bæresele eller bæresjal! 

Avtal litt med familien, sånn at du kanskje kan få tatt deg en dusj i fred og ro, eller at de kan komme over med middag nå og da. 

Har dere hage? Har dere mulighet til å ha hunden i hagen uten at han stikker av? Da får han litt ekstra utetid og luft på dager hvor det kanskje blir vanskelig med de litt lengre turene. 

Anonymkode: 8ec74...ec6

• Liker 3
Skrevet

Senk standarden på husarbeid. Min mann jobber vanlige dager, og jeg slet meg ut med å føle at jeg måtte gjøre husarbeid hver gang babyen sov. Klarte ikke slappe av. 

Anbefaler bæretøy, kanskje greit å ha to armer fri på tur med hund? Ser mange naboer gjør det vertfall :)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Handle på nett

Vaskehjelp eller bruk bæretøy

Pass på at alt er gjort for en stund før han reiser

Tur med hund ville jeg tatt med baby i bæretøy. Jeg opplevde det håpløst med vogn og hund. Ikke bare fordi babyen hatet vognen, men var så mye å holde styr på

Anonymkode: 150a4...901

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i samme situasjon:) eller dvs min mann går offshore rotasjon, men jobber onshore så kommer hjem om kvelden for og sove. Men han har døgnvakt, og kan ikke hjelpe med noe i jobbperioden (og kommer til å sove på eget rom). Vi har ingen hund da, men jeg er også førstegangs. 

Så jeg noterer meg alle tips du får:) Ellers er min plan og alliere meg med svigerforeldre en gang i uka, så jeg får en time for meg selv til å dusje/sove. Og så kommer en erfaren venninne på besøk for å hjelpe litt, da jeg kan risikere å bli alene fra dag en.

Dette skal vi få til :) 

Anonymkode: 66690...a09

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gressenke uten hund. Men har en datter på to år. Vi har betalt for å få hjelp. 

Vaskedame hver 2 uke. Barnehageplass. Har en nabojente på 16 år som av og til henter i bhg og passer i en halvtimes tid og noen ganger på kvelder etter at lille har sovnet og jeg skal et eller annet. Betaler henne 200kr i timen. Hun hjalp til med litt trilleturer da lille var baby. Kjempefin ordning. 

Ellers har vi robotstøvsuger og vi har lagt lista lavt for hvordan vi har det her hjemme. 

Det funker bra for oss.

ellers bæresjal og feks ha en babygym på badet (med noe mykt under sånn at underlaget er mykt) og jeg kunne dusje. 

Anonymkode: 836b0...839

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har kun et barn og en hund og lurer på hvordan du skal klare deg? Ok😂😂😂.. 

Anonymkode: 72c93...a98

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har kun et barn og en hund og lurer på hvordan du skal klare deg? Ok😂😂😂.. 

Anonymkode: 72c93...a98

Ingen vet hvordan livet blir med barn. Det er bare godt å forberede seg. Det holder med en baby og en hund for å gjøre det utfordrende. Så vokser man med den oppgaven og klarer på sikt to barn og hund. 

Anonymkode: 150a4...901

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er gressenke uten hund. Men har en datter på to år. Vi har betalt for å få hjelp. 

Vaskedame hver 2 uke. Barnehageplass. Har en nabojente på 16 år som av og til henter i bhg og passer i en halvtimes tid og noen ganger på kvelder etter at lille har sovnet og jeg skal et eller annet. Betaler henne 200kr i timen. Hun hjalp til med litt trilleturer da lille var baby. Kjempefin ordning. 

Ellers har vi robotstøvsuger og vi har lagt lista lavt for hvordan vi har det her hjemme. 

Det funker bra for oss.

ellers bæresjal og feks ha en babygym på badet (med noe mykt under sånn at underlaget er mykt) og jeg kunne dusje. 

Unnskyld meg, men jeg skjønner ikke hvorfor du må betale for å få hjelp når du kun har en datter? Jeg er gressenke med to barn og trenger ikke hjelp for å få ting til å gå rundt? 

Anonymkode: 40dcd...766

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Unnskyld meg, men jeg skjønner ikke hvorfor du må betale for å få hjelp når du kun har en datter? Jeg er gressenke med to barn og trenger ikke hjelp for å få ting til å gå rundt? 

Unnskyld meg, men jeg skjønner ikke hvorfor du må svare på en så arrogant måte? Barn er forskjellige. Noen barn er lette å ha med å gjøre, leker mye for seg selv og deltar gjerne på husarbeid, noen er ikke. Noen har en krevende jobb og har lite tid og overskudd til husarbeid, noen har ikke. 

Anonymkode: 4dfd1...4f4

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var i ganske nøyaktig lik situasjon (baby, labrador og mann i nordsjøen). Tenkte i forkant at det kom til å gå fint å ta baby i sele og gå tur med hund og baby samtidig. Så fikk vi dessverre en kolikkbaby og hunden ble kjempestressa av all gråten. Det endte med at hunden fikk være med mine foreldre på hytten da de reiste dit de gangene jeg var alene, det var også en hyggelig nabo som jogger hver kveld som tilbød seg å ta med hunden (han hadde hørt at jeg hadde nok å stri med🙈). Jeg tok også med hunden til en hundegård der han kunne løpe fritt. 

Etter at kolikken har gitt deg går det enklere. Hunden får nok litt mindre oppmerksomhet når vi er alene hjemme, men tenker han klarer det fint. 

Ellers er det lurt å ha litt middager klar i frysen som kan varmes de dagene du ikke får handlet eller laget noe mat. 

Husarbeid får bare være om det blir nødvendig, roboten får ta noen ekstra runder (for hundehårene fra en labrador kan jo faktisk ikke bare være😅). Kan anbefale en robotstøvsuger som vasker gulvet også, blir ikke gullende rent, men blir så nye bedre. 

Anonymkode: 79429...3db

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke hund, men tre små barn og mann i en lignende jobb. 
- Pass på å få tatt en ordentlig storhandel rett før mannen reiser, så slipper du mange turer på butikken.

- Som andre skriver, senk standarden for hva som er godt nok mht husarbeid.

- Snakk med mannen om forventninger til friperiodene hans etter barnet er født. Dersom han er vandt til å sove til langt på dag, og ikke gjøre så mye fornuftig, kan det være greit med en prat om det. Du vil trolig ha behov for at han tar i et ekstra tak når han kommer hjem sånn at du får komme deg litt ovenpå igjen. Men ha forståelse for om han trenger et døgn til å omstille seg;)

- Om dere har bil; i overgang mellom høst/vinter og vinter/vår, pass på at dekkskift blir ordnet før han reiser. Jada, kvinner kan ordne det selv, men greit å slippe å styre med det med en liten en på slep.

Anonymkode: ab468...441

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det en konkurranse her?

Jeg har en krevende jobb hvor jeg av og til må rykke ut på kort varsel. Selv om vi planlegger mye rundt min turnus så kan det skjer uforutsette ting. 

Vedrørende trilleturer så hadde Barnet mitt kolikk det første halvåret og da jeg var alene i to uker uten annen mulighet for hjelp enn fra nabojenta som ville hjelpe til - så tar jeg i mot den hjelpen jeg fikk. Og nå betaler jeg gladelig for tiden hennes. 

Fint at du klarer deg alene med to barn, heia deg. alle er forskjellige og har forskjellige liv og behov 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Haha, du er morsom, du vet det finnes par uten barn og i små leiligheter som likevel betaler for vaskehjelp? Og at det finnes noen med barn som foretrekker en kveld uten dem i ny og ned, hva er problemet ditt med dette? Man betaler åpenbart for det man har lyst til, ikke bare for ting man må, og å kjøpe seg mer tid, frihet og overskudd må jo være noe av det beste man kan bruke penger på?

Anonymkode: 7aa07...b1f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hehe, ikke bekymre deg, det der går helt fint. Eneste jeg ville tenkt på er å avtale med naboer eller familie og de kan stille opp for lufting ved behov, bare så du vet du kan ringe noen. Om du og baby er syk samtidig feks. Kanskje mest aktuelt etter barnehagestart, men uansett. Eller om noe uventet skulle skje så du må dra til legevakt med baby etc, bare så du vet noen kan steppe inn for hunden. Men ellers - ikke være redd. Du kan lufte hunden mens du triller/bærer baby, null problem. Støvsug når det passer? Ville ikke tenkt over det en gang.

Som tobarnsmor til 2- og 4-åring, med kjæledyr, full jobb, barnehage, sosialt liv etc så tenker jeg at det høres svært overkommelig ut å ha en baby og en hund... Det kunne være verre for å si det sånn 😛 + at da får vel du full avlastning når far er hjemme, det er jo superdigg! Da kan du leve livet og han ta over. Nice spør du meg.

Anonymkode: d8650...8d7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Drit i husarbeidet. Det kan han ta seg av de 2 ukene han går hjemme! (i hvert fall det første året)

Anonymkode: 42cc6...9d9

• 6 måneder senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.7.2020 den 21.12):

kanskje fordi hun selv er ut i jobb? og har arbeidstider som ikke passer med henting i barnehage? hvordan gjør du med barnehage og jobb?

selv er jeg gressenke med baby nå, og fant nettopp ut at begge barnehagene vi har søkt åpner etter at jeg selv starter på jobb og stenger før jeg slutter på jobb... DET lurer jeg på hvordan jeg skal klare ivertfall.. noen råd? 

Skrevet

Lær hunden å gå fint mest vogn uten en baby oppi, og bruk gjerne et godt belte til hunden, så du slipper å være redd hunden stikker av.

Anonymkode: c9f9d...b55

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...