Gå til innhold

Kjøpe først bolig, hva skal jeg passe på?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

jeg har fått innvilget boliglån i dag, og skal på min første visning nå i helgen. 

Hva er det viktig jeg ser på/passer på? Dette er i Oslo, og jeg kommer til å velge et borettslag. 

Anonymkode: 4c049...48e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Se etter at det er gjort noen store arbeider de siste årene. I alle prospekt er det liste over hva de har gjort, typisk sånn "malt fasaden", "skiftet soilrør" eller "byttet tak". Hvis de ikke har brukt noen penger på vedlikehold de siste årene ville jeg blitt mistenksom - med mindre bygget er helt nytt så klart. 

Lykke til med boligjakten! 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Gliffy said:

Se etter at det er gjort noen store arbeider de siste årene. I alle prospekt er det liste over hva de har gjort, typisk sånn "malt fasaden", "skiftet soilrør" eller "byttet tak". Hvis de ikke har brukt noen penger på vedlikehold de siste årene ville jeg blitt mistenksom - med mindre bygget er helt nytt så klart. 

Lykke til med boligjakten! 

Tusen takk 😀

Skal se på leilighet på Tveita i helgen, her er "oppusningslisten":

2018: Skiftet ut alle horisontale soilrør. 2017: Rehabilitering av takterrasse. 2016-2017: Rehabilitert skorstein. 2015-2016: Skiftet dørtelefonene. 2015: Skiftet inngangsdører. 2011-2013: Utskiftning av heiser. 2010-2013: Skiftet radiatorer, bygget om undersentraler varmeanlegg, montert varmepumper for oppvarming og skiftet ut alle oljekjeler til nye høyeektive kjeler. 2010-2012: Lagt membran på garasjetakene. 2008-2013: Rehabilitering av fasader og resterende bad. Skiftet soil- og tilførselsrør. 2001-2009: Rehabilitert 10 bad per år etter våtromsnormen.

AnonymBruker
Skrevet

Pass på sopp, råteskader, og elektrisk anlegg og hvordan økonomien i borettslaget er, hvor høy fellesgjeld det er. Det har skjedd at noen eiere ikke betaler og borettslaget går konk.

Anonymkode: df67f...f33

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Pass på sopp, råteskader, og elektrisk anlegg og hvordan økonomien i borettslaget er, hvor høy fellesgjeld det er. Det har skjedd at noen eiere ikke betaler og borettslaget går konk.

Anonymkode: df67f...f33

Takk!!! 

Fellesgjelden er lav 326 000 kr. samme med felleskostnader 3 348 kr. Dette ser bra ut, ikke sant? 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Tusen takk 😀

2018: Skiftet ut alle horisontale soilrør. 2017: Rehabilitering av takterrasse. 2016-2017: Rehabilitert skorstein. 2015-2016: Skiftet dørtelefonene. 2015: Skiftet inngangsdører. 2011-2013: Utskiftning av heiser. 2010-2013: Skiftet radiatorer, bygget om undersentraler varmeanlegg, montert varmepumper for oppvarming og skiftet ut alle oljekjeler til nye høyeektive kjeler. 2010-2012: Lagt membran på garasjetakene. 2008-2013: Rehabilitering av fasader og resterende bad. Skiftet soil- og tilførselsrør. 2001-2009: Rehabilitert 10 bad per år etter våtromsnormen.

Det syns jeg ser veldig bra ut. Virker som borettslaget har et aktivt styre som tar tak i ting og holder eiendommen i god stand. 

Når det gjelder fellesgjeld så må man se den i sammenheng med hva som er gjort. Når det er gjort så mye arbeid som det der er det helt ok med en del fellesgjeld. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Gliffy said:

Det syns jeg ser veldig bra ut. Virker som borettslaget har et aktivt styre som tar tak i ting og holder eiendommen i god stand. 

Når det gjelder fellesgjeld så må man se den i sammenheng med hva som er gjort. Når det er gjort så mye arbeid som det der er det helt ok med en del fellesgjeld. 

Takk for hjelpen!

Håper virkelig jeg får den, for dette er drømmeleiligheten for meg.  

Med det samme jeg har deg her - når det står at det ikke er lov å røyke på fellesarealer, betyr det da også egen balkong? Har du noe kjennskap til det? 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for hjelpen!

Med det samme jeg har deg her - når det står at det ikke er lov å røyke på fellesarealer, betyr det da også egen balkong? Har du noe kjennskap til det? 

Nei, balkong er ikke fellesareal, det er privat areal. Der kan man røyke, men det er jo hyggelig om man tar hensyn til naboer hvis de blir plaget av røyk. Borettslaget har ikke lov til å bestemme at folk ikke kan røyke på egen balkong. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for hjelpen!

Fant dette, så da har jeg svaret 😊 https://bomidt.no/artikler/kan-borettslag-og-sameier-forby-røyking-på-balkonger

AnonymBruker
Skrevet
Just now, Gliffy said:

Nei, balkong er ikke fellesareal, det er privat areal. Der kan man røyke, men det er jo hyggelig om man tar hensyn til naboer hvis de blir plaget av røyk. Borettslaget har ikke lov til å bestemme at folk ikke kan røyke på egen balkong. 

Nå svarte vi om hverandre. Hensyn tar jeg alltid, liker jo ikke lukta selv engang, he, he... Har røyket utendørs i 14 år nå 😊

AnonymBruker
Skrevet

Tenk på at investeringen skal være bra. Dette er din første bolig, og mest sannsynlig ikke din siste. Det er viktig at du får en god gevinst. Kjøp 1 roms og bygg om til 2 roms, se i attraktive områder (de stiger/holder seg stabile) borettslag med balkongplaner etc. 

Anonymkode: e4998...92c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Husk å gjøre grundige undersøkelser under visningen, og få dokuementer på alt av type elektrisk arbeid og lignende som er utført. Vi kjøpte hus for et år siden og pusset opp et dyrt rom i huset, når vår elektriker holdt på med sikringene oppdaget han mye som ikke stemte overens, og alt for mye hjemmesnekrede løsninger, og han rådet oss til å ta det til advokat for å få en del penger tilbake. Vi gjorde ikke det, og jeg angrer!! Jo mer vi oppdager med huset, jo mer oppdager vi også halvdårlige hjemmesnekrede løsninger på ting som tidligere eier skulle hatt faglærte til å gjøre (rør/elektrisitet). Det samme om du oppdager noe etter kjøp, angående vann/rør og elektrisitet, TA DET VIDERE. Vi hadde forøvrig dokumenter på hva som liksom var gjort av en profesjonell elektriker, men vedkommede var sikkert kompis av tidligere eier og lot sikkert tidligere eier gjøre det selv

Anonymkode: 428f5...ad6

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Husk å gjøre grundige undersøkelser under visningen, og få dokuementer på alt av type elektrisk arbeid og lignende som er utført. Vi kjøpte hus for et år siden og pusset opp et dyrt rom i huset, når vår elektriker holdt på med sikringene oppdaget han mye som ikke stemte overens, og alt for mye hjemmesnekrede løsninger, og han rådet oss til å ta det til advokat for å få en del penger tilbake. Vi gjorde ikke det, og jeg angrer!! Jo mer vi oppdager med huset, jo mer oppdager vi også halvdårlige hjemmesnekrede løsninger på ting som tidligere eier skulle hatt faglærte til å gjøre (rør/elektrisitet). Det samme om du oppdager noe etter kjøp, angående vann/rør og elektrisitet, TA DET VIDERE. Vi hadde forøvrig dokumenter på hva som liksom var gjort av en profesjonell elektriker, men vedkommede var sikkert kompis av tidligere eier og lot sikkert tidligere eier gjøre det selv

Anonymkode: 428f5...ad6

Høres ut som en kjip opplevelse! Takk for gode tips!

AnonymBruker
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Tusen takk 😀

Hvis det er snakk om en av høyblokkene på Tveita, er dette Obos. Så det er ryddige forhold. Om du kjøper, så husk å eventuelt stille deg på venteliste for garasjeplass, om dette ikke følger leiligheten. Du kan også vurdere å stille deg på venteliste i parsellhagelaget, om du er interessert i grønnsaksdyrking.

Anonymkode: 66f4a...32a

AnonymBruker
Skrevet

Er du kjent i Oslo? Bare tenker på at man bør vite hvor man bosetter seg... 

Anonymkode: 86031...dac

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke TS, men jeg bor i Oslo og Tveita er et fint sted å kjøpe. Nærme marka og t-banen, og man kan klare å få kjøpe noe ålreit selv som alene og førstegangskjøper.

Anonymkode: 97076...9b7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Tveita er jo veldig fint da

2 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke TS, men jeg bor i Oslo og Tveita er et fint sted å kjøpe. Nærme marka og t-banen, og man kan klare å få kjøpe noe ålreit selv som alene og førstegangskjøper.

Enig. 

Anonymkode: f3652...9a8

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig med at området er fint, men jeg ville personlig aldri kjøpt noe der selv.  Altfor drabantby, risiker å være eneste norske i blokka, bli ranet med kniv når man er ute og går, gjenger på hvert gatehjørnet etc.. 

AnonymBruker
Skrevet

Så flott, gratulerer 😃 det er en stor ting! Kjøpte min første bolig for to år siden, helt på egen hånd og var veldig stolt 😃

Mange gode tips her. Støtter dem. For min del kunne jeg bli litt stressa, ble veldig lei meg når ting gikk veldig over takst. Mista litt motet. Men fikk råd om å bare kose meg i prosessen, tenke at jeg har god tid, også ville den rette leiligheten dukke opp. Og det gjør den.

Plutselig er du på en visning hvor tilfeldigvis ikke så mange hadde tid til å komme, eller ikke var så pengesterke, og da kan du få en bra deal.

Lykke til!! Glad på dine vegner 😃

Anonymkode: 8ee6b...c68

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig med at området er fint, men jeg ville personlig aldri kjøpt noe der selv.  Altfor drabantby, risiker å være eneste norske i blokka, bli ranet med kniv når man er ute og går, gjenger på hvert gatehjørnet etc.. 

Tull. Tveita er et attraktivt og flott område, med mange nordmenn! Du kan også få kanon utsikt oppi der. Og det er rimelig sentralt. Den vil stige i verdi fra dagen du har kjøpt den. Nå gjelder det å investere i de områdene som ikke har fått sinnssyke priser alla Løkka. For Løkka var også regnet som et høl for en god del år siden. Se hva som har skjedd der?

Ikke dumt å kjøpe noe i hverken Groruddalen eller søndre Nordstrand. De vil stige. Dette vet jeg.

Anonymkode: 8ee6b...c68

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...