Gå til innhold

Enkle og gode lunsjretter. Kom med ditt forslag!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til hjelp og for råd til de som vil invitere på lunsj i en hektisk hverdag! 

Scones : mel og salt pluss bakepulver som blandes. Ha i en klump med melange eller smør og løs det opp i deigen  Ha i revet ost. Så melk til deigen er fastere, men den skal være litt løs. Da blir sconsene best. Rull de ril runde, litt store emner, og så skjærer du den i fire uten at kniven går helt igjennom. Delene skal brytes løs når de er ferdige. Det er også godt med paprikapulver i. Smaker supergodt med spekeskinke! 

Nudelsuppe: kok biter av kål. Så koker du noen pakker med nudler. Ha i krydder du vil, skjær opp skinke eller hva du vil( pølser el) og ha oppi sammen med kålbitene. Serveres gjerne med scones 

Enkel salat : kinakål, tomater, oliven, saltet agurk og fetaost. Kyllingbiter eller kjøttboller( eller tunfisk)  Serveres med loff eller hva du ønsker. 

Flere forslag?

Ps. Scones kan helt fint fryses

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg føler ikke at man trenger å lage så mye mat om man inviterer til lunsj. Det viktigste er å anrette maten og skape en koselig stemning. Nystekte rundstykker, pålegg på fat og diverse garnityr. Juice, kaffe og melk. 

Da er det meste gjort.

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, Chuck skrev:

Jeg føler ikke at man trenger å lage så mye mat om man inviterer til lunsj. Det viktigste er å anrette maten og skape en koselig stemning. Nystekte rundstykker, pålegg på fat og diverse garnityr. Juice, kaffe og melk. 

Da er det meste gjort.

Nei. Poenget her var mat det tar toppen noen minutter å lage 🙂 bortsett fra ferske scones. Tar toppen en halvtime. 

AnonymBruker
Skrevet

Brødskiver, Gilde skinkepålegg, gulost og butikkjøpt syltetøy. :)

Anonymkode: 968e7...a5c

• Liker 19
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har du ikke andre forslag? 

Skrevet
Akkurat nå, SoWhat? skrev:

Nei. Poenget her var mat det tar toppen noen minutter å lage 🙂 bortsett fra ferske scones. Tar toppen en halvtime. 

Eggerøre er en gjenganger til både frokost og formiddagsmat.

Jeg er også fan av speilegg og bacon, men da blir det lite rom for annen mat.

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, Chuck skrev:

Da er det meste gjort.

Forslaget her er ok altså! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:skratte:

Anonymkode: cab9b...a90

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Linsegryte

Eggerøre med gressløk og varme rundstykker 

Ostesmørbrød 

Pai med spinat og fetaost 

Fruktsalat

Karbonadesmørbrød med løk 

Fylte horn 

Grove grønnsaksmuffins

Anonymkode: 59bb2...76e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Rundstykker. Karbonader med stekt løk,rekesalat fra ferskvaren på Spar/Meny. Tomat,agurk og spekeskinke.En god juice. Trenger ikke å være mer.

Anonymkode: f1f65...71d

• Liker 2
Skrevet

Karbonader på lett ristede brød og masse løk NAM! Og fylte horn går det an å fryse. Bra dere kommer med forslag. Det skal ikke mye til å lage god lunsj. Flere? 

AnonymBruker
Skrevet

Eggerøre m/gressløk
Karbonader m/stekt løk

+ ellers noe "normalt" pålegg på et lite fat + godt brød

Te / kaffe / appelsinjuice

Anonymkode: 4d246...1a2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Pai (f.eks. med brokkoli, feta og paprika) og en salat.

Suppe (f.eks.linsesuppe,  tomatsuppe, suppe av frosne grønne erter er superkjappe supper) eller en gryterett (f.eks. med aubergine, tomat & kikerter) og godt brød (focaccia, eller surdeigsbrød). Setter gjerne fram litt til brødet også, f.eks. hummus, noen oster, rørossmør...

Anonymkode: a8694...e65

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Pai (f.eks. med brokkoli, feta og paprika) og en salat.

Suppe (f.eks.linsesuppe,  tomatsuppe, suppe av frosne grønne erter er superkjappe supper) eller en gryterett (f.eks. med aubergine, tomat & kikerter) og godt brød (focaccia, eller surdeigsbrød). Setter gjerne fram litt til brødet også, f.eks. hummus, noen oster, rørossmør...

Anonymkode: a8694...e65

Supper er veldig godt til lunsj syns jeg, og jeg spiser som regel scones til. Veldig godt

Skrevet

Jeg tenkte å også nevne bagetter hvor en tar ut litt av innmaten og legger oppi skinke, eller stekt kjøttdeig( kanskje rester fra dagen før?), krydder eller urter som passer, og så legge på ost. Gratuleres i ovnen ca fem, ti minutter. 

AnonymBruker
Skrevet

Oppsummerer en del av mine gjengangere for helgelunsj, det meste er enkelt og raskt, men også noen som krever litt mer før jeg blir "tatt" på det: 

- Sashimisalat med salmalaks, avocado, mango, vårløk, og ponzusaus

- Moules Frites. Helt enkelt med blåskjell+charlottløk+hvitvin+gressløk, og butikkjøpt chips og majones. (eller lage selv - krever mer) 

- Supper. Søtpotetsuppe, fransk løksuppe, potet-og purreløkssuppe, tomatsuppe med egg og krutonger. Gjerne med et godt surdeigsbrød og ekte smør. Bisque eller fiskesuppe om man har tiden. 

- Pai med grønn salat. Trines spinat- og fetapai er en favoritt. 

- Asparges og røkelaks med hollandaise saus (gjøres enkelt, eller mer komplekst, avhengig av om du lager sausen selv) 

- fritatta i alle mulige varianter. Bruker ofte det jeg har av restepoteter og -grønnsaker. 

- billinis med diverse toppinger

- toast skagen med hjemmelaget skagensalat og kaviar.

- deviled egg, laks, noe grønt, godt brød

- shakshuka 

Anonymkode: 8c458...378

• Liker 3
Skrevet

Påsmurte skiver på et  fat. Eller en quinoasalat.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, SoWhat? skrev:

Til hjelp og for råd til de som vil invitere på lunsj i en hektisk hverdag! 

Scones : mel og salt pluss bakepulver som blandes. Ha i en klump med melange eller smør og løs det opp i deigen  Ha i revet ost. Så melk til deigen er fastere, men den skal være litt løs. Da blir sconsene best. Rull de ril runde, litt store emner, og så skjærer du den i fire uten at kniven går helt igjennom. Delene skal brytes løs når de er ferdige. Det er også godt med paprikapulver i. Smaker supergodt med spekeskinke! 

Nudelsuppe: kok biter av kål. Så koker du noen pakker med nudler. Ha i krydder du vil, skjær opp skinke eller hva du vil( pølser el) og ha oppi sammen med kålbitene. Serveres gjerne med scones 

Enkel salat : kinakål, tomater, oliven, saltet agurk og fetaost. Kyllingbiter eller kjøttboller( eller tunfisk)  Serveres med loff eller hva du ønsker. 

Flere forslag?

Ps. Scones kan helt fint fryses

Jeg fikk beskjed i den andre tråden om å "gå i meg selv" :sprettoy: i stedet for å poste mer av denslags, så... nei.

:danser:

Anonymkode: dd3b2...6b3

AnonymBruker
Skrevet

Ferske reker, sitron, loff og majones. Rekene koster jo litt, men jobben er jo omtrent gjort når man er ferdighandlet.

Anonymkode: 6db4d...b6e

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk beskjed i den andre tråden om å "gå i meg selv" :sprettoy: i stedet for å poste mer av denslags, så... nei.

:danser:

Anonymkode: dd3b2...6b3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...