AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #1 Skrevet 30. juli 2020 Hei, jeg kom ikke inn på studie som jeg søkte på iår. Hvis jeg søker neste år kommer jeg på det ordinære opptaket, som vil si snittet går enda mer opp. Så jeg må mulig ta opp fag. Tingen er at jeg må iallefall gå opp 7-8 poeng for å klare å komme inn. Er dette mulig? Og er dette dyrt? Har noen erfaringer fra dette? Anonymkode: 0f49f...335
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #2 Skrevet 30. juli 2020 Du kan - Få 2 poeng for å studere 60 studiepoeng, ved feks å ta frie emner, eller ved å dra på folkehøyskole - Få opp til 4 realfagspoeng ved å ta diverse realfag, eller språkpoeng for enkelte språkfag - Du er vel da 21 neste år, og vil da ha 4 alderspoeng Det er ikke nødvendigvis så vanskelig å øke poengsummen sin med noen poeng ☺️ Anonymkode: 7d3a6...ffa
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #3 Skrevet 30. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du kan - Få 2 poeng for å studere 60 studiepoeng, ved feks å ta frie emner, eller ved å dra på folkehøyskole - Få opp til 4 realfagspoeng ved å ta diverse realfag, eller språkpoeng for enkelte språkfag - Du er vel da 21 neste år, og vil da ha 4 alderspoeng Det er ikke nødvendigvis så vanskelig å øke poengsummen sin med noen poeng ☺️ Anonymkode: 7d3a6...ffa Har ikke veldig lyst til å ta realfag, da dette ikke er min sterkeste side. Og det å ta årsstudium eller folkehøyskole for å få poeng har jeg ikke behov for heller, da dette er veldig dyrt og ser ikke noe hensikt med sitte med lån fra lånekassen utenom fra det jeg vil! Så føler meg ganske lost. Anonymkode: 0f49f...335
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #4 Skrevet 30. juli 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ikke veldig lyst til å ta realfag, da dette ikke er min sterkeste side. Og det å ta årsstudium eller folkehøyskole for å få poeng har jeg ikke behov for heller, da dette er veldig dyrt og ser ikke noe hensikt med sitte med lån fra lånekassen utenom fra det jeg vil! Så føler meg ganske lost. Anonymkode: 0f49f...335 Må jo ikke betale mye for et årsstudium. Bare semesteravgiften som er på typ 500,-. Blir selvfølgelig dyrere hvis du velger å flytte til en annen plass da. Anonymkode: 860df...21f 10
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #5 Skrevet 30. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Må jo ikke betale mye for et årsstudium. Bare semesteravgiften som er på typ 500,-. Blir selvfølgelig dyrere hvis du velger å flytte til en annen plass da. Anonymkode: 860df...21f Ta et årsstudium som er nettbasert f.eks Anonymkode: 860df...21f 6
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #6 Skrevet 30. juli 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Må jo ikke betale mye for et årsstudium. Bare semesteravgiften som er på typ 500,-. Blir selvfølgelig dyrere hvis du velger å flytte til en annen plass da. Anonymkode: 860df...21f Ja, eneste er at her jeg bor tilbyr de ikke mange studier/årsstudium, så måtte ha flyttet. Årsstudium med nettstudier kunne jeg vurdert, men eg vel forsent det nå å søke på. Og vil jo helst høre om folk har tatt opp fag fra vitnemålet! Anonymkode: 0f49f...335
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #7 Skrevet 30. juli 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, eneste er at her jeg bor tilbyr de ikke mange studier/årsstudium, så måtte ha flyttet. Årsstudium med nettstudier kunne jeg vurdert, men eg vel forsent det nå å søke på. Og vil jo helst høre om folk har tatt opp fag fra vitnemålet! Anonymkode: 0f49f...335 Se på oversikten over ledige studieplasser. Anonymkode: 860df...21f 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #8 Skrevet 30. juli 2020 Hei TS, Jeg tok opp fag som privatist. Jeg leste selv. Velg fag med tanke på dine ferdigheter så klarer du nok å få de karakterene du trenger. Kan være lurt å snakke med en karriereveileder. Læreplan ligger på nettet. Du må betale for per fag du tar opp, høyere pris om du allerede har tatt eksamen i faget. Bøkene kan du kjøpe brukt på nett. Totalsummen er ikke stor. Masse lykke til. http://unginfo.no/utdanning/ta-opp-fag/ Anonymkode: c51e8...585
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #9 Skrevet 30. juli 2020 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei TS, Jeg tok opp fag som privatist. Jeg leste selv. Velg fag med tanke på dine ferdigheter så klarer du nok å få de karakterene du trenger. Kan være lurt å snakke med en karriereveileder. Læreplan ligger på nettet. Du må betale for per fag du tar opp, høyere pris om du allerede har tatt eksamen i faget. Bøkene kan du kjøpe brukt på nett. Totalsummen er ikke stor. Masse lykke til. http://unginfo.no/utdanning/ta-opp-fag/ Anonymkode: c51e8...585 Oki, takk! Må nok snakke med en veileder ja. Får satse på jeg kommer inn neste år da! Anonymkode: 0f49f...335
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #10 Skrevet 31. juli 2020 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Oki, takk! Må nok snakke med en veileder ja. Får satse på jeg kommer inn neste år da! Anonymkode: 0f49f...335 Kan være lurt å ha en alternativ plan om du må opp så mange poeng til neste år. Sjekk muligheter for å ta opp fag eller nettstudier. Vet ikke om du får alderspoeng så tidlig..? 23/5-regelen gjelder nok ikke for deg ennå, men uansett bør du begynne å se etter jobb. Men, som sagt, lag en alternativ plan for andre studier som er lettere å komme inn på til neste år. Kjedelig å måtte vente enda et år. Anonymkode: 128ef...314
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #11 Skrevet 31. juli 2020 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Har ikke veldig lyst til å ta realfag, da dette ikke er min sterkeste side. Og det å ta årsstudium eller folkehøyskole for å få poeng har jeg ikke behov for heller, da dette er veldig dyrt og ser ikke noe hensikt med sitte med lån fra lånekassen utenom fra det jeg vil! Så føler meg ganske lost. Anonymkode: 0f49f...335 Meld deg opp til enkeltemner. Ring skolen utover høsten og spør om noen har sluttet og de har plass til deg? Anonymkode: ef0b4...add
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå