Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har fått tilbud om en studieplass på en 3-årig helsefaglig utdanning, men jeg er veldig usikker på om jeg bør takke ja eller ikke da jeg er i risikogruppa for koronaviruset. Ser at studiet denne høsten legger til rette for en kombinasjon av digitale forelesninger, gruppeaktiviteter og faglige treff. 

Er det noen andre i samme situasjon? Hva hadde du gjort?

Anonymkode: fa4c4...223

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Universitetet har plikt til å tilrettelegge. Ville ringt studieveileder for det studiet du skal gå på og høre.

Anonymkode: 1836c...e05

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er i risikogruppa for korona som ung er du vel såpass syk/utsatt for risiko for andre infeksjoner at en helseutdannelse i seg selv er problematisk? Ville tatt en prat med de som følger opp tilstanden som gjør at du er i risikogruppen, både om korona og om helseutdannelse i det hele tatt.

Anonymkode: 420ae...5f2

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Studerer en helsefaglig utdanning og jobber i helsevesenet. Flust av personer som er i risikogruppe. På jobb er hovedregel at de som er i risikogruppe ikke skal håndtere pasienter som er testet positivt for covid-19 (og antakelig de som avventer svar). Derfor må det være andre som har lik kompetanse på jobb den vakten. Jeg har sett at det ikke alltid har blitt fulgt opp, men det er på grunn av egne interne byttinger og ekstravakter, og da har de jo satt seg selv i den situasjonen. Jeg jobber på et universitetssykehus. 

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du er i risikogruppa for korona som ung er du vel såpass syk/utsatt for risiko for andre infeksjoner at en helseutdannelse i seg selv er problematisk? Ville tatt en prat med de som følger opp tilstanden som gjør at du er i risikogruppen, både om korona og om helseutdannelse i det hele tatt.

Ikke nødvendigvis. Det er ganske mye som gjør at en faller i risikogruppa, blant annet diabetes. Men hvis man generelt er veldig utsatt og engstelig er kanskje ikke en helsefaglig utdannelse det beste valget. Nå har vi strenge og tydelige smittevernsrutiner, men det er jo grenser for hva man kan tilrettelegge for. Man kan ikke slippe alle pasienter som har en infeksiøs tilstand. 

Anonymkode: 7e7bb...018

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Studerer en helsefaglig utdanning og jobber i helsevesenet. Flust av personer som er i risikogruppe. På jobb er hovedregel at de som er i risikogruppe ikke skal håndtere pasienter som er testet positivt for covid-19 (og antakelig de som avventer svar). Derfor må det være andre som har lik kompetanse på jobb den vakten. Jeg har sett at det ikke alltid har blitt fulgt opp, men det er på grunn av egne interne byttinger og ekstravakter, og da har de jo satt seg selv i den situasjonen. Jeg jobber på et universitetssykehus. 

Ikke nødvendigvis. Det er ganske mye som gjør at en faller i risikogruppa, blant annet diabetes. Men hvis man generelt er veldig utsatt og engstelig er kanskje ikke en helsefaglig utdannelse det beste valget. Nå har vi strenge og tydelige smittevernsrutiner, men det er jo grenser for hva man kan tilrettelegge for. Man kan ikke slippe alle pasienter som har en infeksiøs tilstand. 

Anonymkode: 7e7bb...018

Selv med diabetes er man risikogruppe først ved 50 års alder, evt individuelle vurderinger, hvis jeg tolker fhi riktig. Så da må det jo nesten være noen individuelle faktorer hos TS hvis hun er i risikogruppe i ung alder, og da har hn nok et behandlingsteam hn kan diskutere det med. 

https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/risikogrupper/

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har fått tilbud om en studieplass på en 3-årig helsefaglig utdanning, men jeg er veldig usikker på om jeg bør takke ja eller ikke da jeg er i risikogruppa for koronaviruset. Ser at studiet denne høsten legger til rette for en kombinasjon av digitale forelesninger, gruppeaktiviteter og faglige treff. 

Er det noen andre i samme situasjon? Hva hadde du gjort?

Anonymkode: fa4c4...223

Jeg er i risikogruppen, skal i gang med videreutdanning men der kjøres alt digitalt frem til jul. Etter jul er det bare å ta kontakt med skolen fordi de plikter å legge til rette undervisningen.

Anonymkode: 95460...3fa

AnonymBruker
Skrevet

Altså koronaviruset kommer alltid til å være med oss, andre virus kommer til å komme, og det eksisterer allerede smittsommer greier som kan være ekstra farlig for utsatte grupper. Hvis du mener du ikke kan delta på noen gruppesamlinger eller faglige treff på dette slik det er i Norge pr nå, så bør du egentlig revurdere hele studiet. Som ansatt i helsevesenet er du ekstra utsatt for smitte, sånn er det bare. Så du får ta en vurdering ut fra hvilken risikofaktor du innehar, og hvor risikabelt det egentlig er. Uansett er det slik at man innen helsefagstudiene må i praksis, og der kan du ikke få tilrettelegging som er løsningen til flere over. Kan du ikke møte i praksis får du ikke bestått. Er du usikker snakker du med fastlegen din. Jeg jobber i helsevesenet og har kolleger i risikogruppen som har jobbet hele coronaperioden, og det har gått fint. De sendes ikke først inn til smittepasienter, men det hundre andre ting som må gjøres. 

Anonymkode: c428c...f4d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...