Gå til innhold

OK å kalle 16-åring for "plus size"?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

https://www.dagbladet.no/kjendis/slaktes-for-plus-size-forside/72698419

Så denne saken og lurte litt, siden det ikke var påpekt av den 16-år gamle kronprinsessen i det hele tatt, og det virker litt slemt å kommentere kropp og utseende til en jente på 16 år, uansett om hun er en offentlig person eller ikke. Hva synes dere? Jeg mener det ikke er ok.

Anonymkode: 8d08d...8c2

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener man skal kalle en spade for en spade og kalle tjukke folk for tjukke. 

Anonymkode: d0a5f...3af

• Liker 9
Skrevet

Ikke greit. Hun er i en alder hvor hun fremdeles forandrer seg mye. I tillegg er det nok mye vi ikke vet om helsetilstanden til folk, til tross for at de er offentlige mennesker.

Jeg synes hun ser helt nydelig og normal ut! 

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det kun er greit om hun omtaler seg selv på den måten. De hadde ikke trengt å gi henne den merkelappen. 

Anonymkode: 1eae2...116

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor må man kalle dem noe som helst? 

Anonymkode: bd9b8...0f3

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Helt unødvendig å kommentere folk sin vekt, enten de nå er tykke, tynne eller normalt slanke. 

Anonymkode: 8441b...053

• Liker 18
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Det er ufint og unødvendig. 

AnonymBruker
Skrevet

Stygt og upassende  gjort.

Anonymkode: 012bc...904

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Hun er kjempe stor til å kun være 16. Så helt greit å kalle henne for plus size. 
Den trenden som er nå, der de tjukke ikke skal føle seg tjukke er farlig. Tenker feks på klesstørrelser. En small i dag ville passet en m/l for 10 år siden. 
Man er fortsatt feit selv om klesstørrelsene endres. Så som en annen sier: kall en spade for en spade. 

Anonymkode: decfc...4b0

• Liker 4
Gjest Tamsi
Skrevet

Og så på den mest sårbare, usikre og selvkritiske tiden i livet da. Når jeg var så gammel sugde jeg til meg hver eneste kommentar, hvert blikk og hvert eneste underforståtte og overanalyserte signal som fantes, som en magnet. Og det var ingen som noen gang kommenterte vekta mi. Likevel følte jeg meg tjukk og endte opp med spiseforstyrrelser som det tok meg mange år å bli helt ferdig med.

Stakkars offentlige mennesker som ikke har valgt det selv engang. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun er kjempe stor til å kun være 16. Så helt greit å kalle henne for plus size. 
Den trenden som er nå, der de tjukke ikke skal føle seg tjukke er farlig. Tenker feks på klesstørrelser. En small i dag ville passet en m/l for 10 år siden. 
Man er fortsatt feit selv om klesstørrelsene endres. Så som en annen sier: kall en spade for en spade. 

Anonymkode: decfc...4b0

Det handler ikke om at de ikke skal tro at det er skadelig å være tykk, men at det er fullstendig unødvendig av andre å gi kommentarer om en annen persons kropp som ikke akkurat fremmer god selvfølelse. Det er ikke nødvendig å kommentere kroppen til en annen person! 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det får de nok til å ta seg sammen og slanke seg, tenker jeg!!!

Anonymkode: 1b5c6...a0c

Gjest snødråpe
Skrevet (endret)
41 minutter siden, AnonymBruker said:

I hvilken sammenheng er det nødvendig å snakke om hennes vekt, tenker du? Jeg ser ikke at andre utenfor familie som kanskje kjøper klær til henne, trenger snakke om eller spørre om vekt og størelse.... Så for meg er hele greia veldig merkelig. Jeg har ingenting imot å si at folk er tjukke (går selvsagt ikke rundt og sier dette til alle og enhver 😂), men å snakke om en tenårings vekt i offentligheten, eller baksnakke en om det, virker for meg  helt fjernt og undøvendig i et moderne samfunn. Hva godt kommer av det?

Redigert: Dettg år selvsagt for å snakke om at tenåringer er tynne også. Hadde vært like merkelig for meg å snakke om at en 16åring er slank eller normalvektig på den måten...

Endret av snødråpe
AnonymBruker
Skrevet

Et medlem av kongefamilien er en offentlig person og bør være et godt forbilde. Å sende et signal om at overvekt er normalt og OK, er å sende feil signal. 

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et medlem av kongefamilien er en offentlig person og bør være et godt forbilde. Å sende et signal om at overvekt er normalt og OK, er å sende feil signal. 

Så bare fordi man er kongelig, er man fritt vilt ?

Anonymkode: 36abb...7d8

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Vi er så vant til å se petite og svært slanke mennesker via sosiale media, at en kraftig 16 åring som sikkert i tillegg er a 1,80 m høy (moren er 1,78 m og datteren virker faktisk å være høyere) setter folk helt ut.

Skjønner ikke hvorfor dette skal være legitimt å sette en merkelapp på, at noen mener det er ok. 

Anonymkode: ab5b9...7d7

• Liker 11
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvordan sender en 16 år gammel jente signal om at overvektig er ok og normalt? Bare med å være overvektig? 
En vet jo ikke hva som evt ligger bak overvekten av sykdommer osv.

Syns også det er vanskelig å bedømme vekten hennes ut i fra de bildene. Syns hun ser nydelig ut. 

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns ikke man skal kommentere kroppen til et barn på den måten, hun er født inn i posisjonen og velger ikke å være der selv. Det være sagt så er hun definitivt pluz size og rimelig stor både ifh sine søsken, foreldre og andre tronarvinger man kan sammenligne seg med. Det er ikke noe galt i det, hun kan være en som bare er naturlig slik, men hun er jo ikke radmager. 

Anonymkode: efca2...ba1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns ikke man skal kommentere kroppen til et barn på den måten, hun er født inn i posisjonen og velger ikke å være der selv. Det være sagt så er hun definitivt pluz size og rimelig stor både ifh sine søsken, foreldre og andre tronarvinger man kan sammenligne seg med. Det er ikke noe galt i det, hun kan være en som bare er naturlig slik, men hun er jo ikke radmager. 

Først sier du at man ikke skal kommentere kroppen hennes - og så gjør du det selv?

Anonymkode: b50ab...c78

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du føler ikke at du er litt vel dobbeltmoralsk her nå? 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...