Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei 

Tenkte å lage en tråd for de som har håp om å komme inn på etterfylling eller har noe erfaring med å komme inn via det. Har selv vært på førsteplass på ventelisten siden hovedopptaket til et studie som sier at "studiet trolig ikke blir etterfylt men du kan fortsatt stå på ventelisten vis du vil det"

Tenkte det kunne være greit å spørre om noen har noen erfaring med å komme inn på etterfylling vis det står noe slikt, eller om noen andre er i lignende situvasjon 

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg fikk tilbud om studieplass 13. august 2019. Dette var en 3-årig helsefaglig utdanning med 85 plasser, og jeg var opprinnelig nr 24 på venteliste, så det er håp 🙂 

Ønsker deg lykke til, og krysser fingrene for deg! 

Anonymkode: 0e590...e9b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk tilbud om studieplass 13. august 2019

Jeg står på 5.plass venteliste siden hovedopptaket der jeg VIL gå og har fått studiebolig. Ingeniørstudie på ntnu med 35 skoleplassser. 

Jeg har kommet inn på UiS og skal garantert gå der hvis jeg ikke kommer inn på venteliste. Det negative er at jeg ikke er forberedt på å reise så langt til stavanger osv og har ikke sted å bo ennå.

Så jo fortere jeg får vite hvor, jo bedre. Kan bli tøft å flytte midt i faderuka

Anonymkode: 20adc...4f3

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, kavun2221 skrev:

Hei 

Tenkte å lage en tråd for de som har håp om å komme inn på etterfylling eller har noe erfaring med å komme inn via det. Har selv vært på førsteplass på ventelisten siden hovedopptaket til et studie som sier at "studiet trolig ikke blir etterfylt men du kan fortsatt stå på ventelisten vis du vil det"

Tenkte det kunne være greit å spørre om noen har noen erfaring med å komme inn på etterfylling vis det står noe slikt, eller om noen andre er i lignende situvasjon 

Samme situasjon her🤓hvilket studium står du på venteliste til?

Anonymkode: 14d4c...295

Skrevet

Nr 3 på venteliste i UiB, ringte og de sa de ikke kom til å etterfylle. Har sett flere her som har sagt de har kommet inn selv om det har stått at studiet ikke blir etterfyllt eller at de selv har sagt de ikke gjør det. Hva tenker dere noe håp for meg? Føler de plutselig kan ombestemme seg iløpet de neste ukene lizzom 🙈

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Samme situasjon her🤓hvilket studium står du på venteliste til?

står på venteliste til et studie på nmbu med kun 20 studieplasser, så har egt gitt opp håpet om å få kommet inn

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymAnonym1999 said:

Nr 3 på venteliste i UiB, ringte og de sa de ikke kom til å etterfylle. Har sett flere her som har sagt de har kommet inn selv om det har stått at studiet ikke blir etterfyllt eller at de selv har sagt de ikke gjør det. Hva tenker dere noe håp for meg? Føler de plutselig kan ombestemme seg iløpet de neste ukene lizzom 🙈

kommer ann på hvor mange studieplasser det er for studie du skal og antall personer de har overbokket studiet med. vil tro at du har en sjanse men ville ha hatt en B plan klar

Anonymkode: d3b96...4fa

AnonymBruker
Skrevet

Er nr 2 på venteliste til et studie med 70 studieplasser. Har allerede meldt meg opp til enkeltemnene som studiet har det første semesteret siden jeg har studierett der fra før av. Så hvis jeg ikke kommer inn nå så får jeg mest sannsynlig innpass til jul. Men hadde vært sykt nice å kommet inn nå før skolestart slik at jeg kunne ha blitt med på fadderuka og blitt kjent med folk.

Anonymkode: d40f1...bed

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

kommer ann på hvor mange studieplasser det er for studie du skal og antall personer de har overbokket studiet med. vil tro at du har en sjanse men ville ha hatt en B plan klar

Jeg tok en restplass, det er 86 plasser Hvis jeg husker riktig (administrasjon og organisasjonsvitenskap UiB) føler ikke det er verdens mest populære studie så håper folk ikke møter opp. Men du tror det kanskje er en mulighet selv om de sa at de ikke tar etterfyll? De kan jo ombestemme seg om ett par uker🤞🏻🤞🏻🤞🏻

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymAnonym1999 said:

Jeg tok en restplass, det er 86 plasser Hvis jeg husker riktig (administrasjon og organisasjonsvitenskap UiB) føler ikke det er verdens mest populære studie så håper folk ikke møter opp. Men du tror det kanskje er en mulighet selv om de sa at de ikke tar etterfyll? De kan jo ombestemme seg om ett par uker🤞🏻🤞🏻🤞🏻

Ja det kan godt være en mulighet, men ville også ha sjekket hvor mange de overbokket studiet med fra hovedopptaket i år

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det kan godt være en mulighet, men ville også ha sjekket hvor mange de overbokket studiet med fra hovedopptaket i år

Har prøvd å finne, vet du hvor jeg finner det? Har sett på tidligere men er jo Iår som gjelder...

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymAnonym1999 said:

Har prøvd å finne, vet du hvor jeg finner det? Har sett på tidligere men er jo Iår som gjelder...

https://www.samordnaopptak.no/info/om/sokertall/sokertall-2020/index.html

under Statistikk fra hovedopptaket - juli 2020:

velg så Antall søkere og tilbud fordelt på alle studier 2019-2020:

eller 

Antall søkere og tilbud fordelt på studier - med tilbud per studieplass

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Med et slikt svar har de nok overbooket betydelig.  Går rykter om at flere har gjort det i større grad i år enn tidligere.

Anonymkode: 45ef1...2d1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymAnonym1999 skrev:

Men var det svaret du fikk kun for det studiet, eller var det svaret på generell basis og gjelder alle studier på UiB?

AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker said:

Med et slikt svar har de nok overbooket betydelig.  Går rykter om at flere har gjort det i større grad i år enn tidligere.

Anonymkode: 45ef1...2d1

ja enig, har hørt lignende om overbooking av studier iår

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men var det svaret du fikk kun for det studiet, eller var det svaret på generell basis og gjelder alle studier på UiB?

Var det studiet utfra det jeg skjønte...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nå på plass 60. 35 plasser på studie, så jeg tenkte å bruke året på å forberede karakterer. 

Anonymkode: 33c3e...0b4

• Liker 1
Skrevet

hva tenker dere om det neste opptaket? Tror dere det er kjangs, siden i år er det rekord mange søkere?

Gjest Mshhaga
Skrevet

Jeg står for øyeblikket som nr 3 på venteliste på studiet jeg ønsker å komme inn på. Det har jeg også gjort siden hovedopptaket. Har fremdeles et lite håp 🤞

Skrevet
5 minutter siden, Mshhaga said:

Jeg står for øyeblikket som nr 3 på venteliste på studiet jeg ønsker å komme inn på. Det har jeg også gjort siden hovedopptaket. Har fremdeles et lite håp 🤞

Står det tilfeldigvis at det studiet du er på venteliste til "trolig ikke blir etterfyllt" og hvilket studie er det snakk om vis det er greit at jeg spør?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...