kula Skrevet 13. juli 2005 #1 Skrevet 13. juli 2005 Etter 3 dager med soling på stranden i stekende sol, våknet jeg i dag med en hel del "mini-nupper" i ansiktet. Jeg trur jeg har fått soleksem, men jeg er ikke helt sikker... <_< Hvordan oppleves soleksem, og finnes det noen gode salver eller "kjerringråd" mot det?
Pleier Skrevet 13. juli 2005 #2 Skrevet 13. juli 2005 Aloe vera gel er jo bra mot det meste. Ellers så kan jeg anbefale zylocain gel.
kula Skrevet 13. juli 2005 Forfatter #3 Skrevet 13. juli 2005 ja jeg smurte inn ansiktet med aloe vera gel i dag, og det hjalp litt. Men må jeg gjøre det hver dag resten av sommeren da? eller går det over igjen??
Gjest Gjesta Skrevet 13. juli 2005 #4 Skrevet 13. juli 2005 (endret) Jeg har også utviklet soleksem de siste årene. Hos meg blir det masse små blemmer som svir. Jeg blir ikke solbrent, men hvis jeg ikke smører meg med solkrem, kommer disse nuppene med en gang. Og nå har jeg armene fulle. Tålmodighet, faktor 15 og bodylotionen fra Vichy har hjulpet meg. Men jeg har hittil ikke fått det i ansiktet. Endret 13. juli 2005 av Lilith
Gjest prestekrage Skrevet 13. juli 2005 #5 Skrevet 13. juli 2005 Bare et kjapt spørsmål: Hvilket solkremmerke brukte du? Min søster fikk dette spørsmålet av legen da hun fikk soleksem. Legen syntes det var påfallende mange som hadde brukt Ambre Soiler (?). Det hadde min søster brukt, så det kunne være intressant å vite...
kula Skrevet 13. juli 2005 Forfatter #6 Skrevet 13. juli 2005 Hos meg blir det masse små blemmer som svir. Jeg blir ikke solbrent, men hvis jeg ikke smører meg, kommer disse nuppene med en gang. ← smører du deg med aloe vera da? eller bare faktor 15 og det andre?
Gjest Gjesta Skrevet 13. juli 2005 #7 Skrevet 13. juli 2005 Jeg har smurt med aloe vera, men jeg synes det er litt klissete, og best hvis jeg får det rett fra planten. For å ta bort nuppene, kan du bruke hydrokortison salve eller krem som du får reseptfritt på apoteket. Men forebygging funker best, i form av solkrem.
kula Skrevet 13. juli 2005 Forfatter #8 Skrevet 13. juli 2005 jeg husker ikke nøyaktig merke, men den var kjøpt på lidl vet jeg. Må man ha solkrem der og da, så må man det var faktor 15, men jeg trur jeg kan ha reagert på denne (men det som er så rart da, er det at jeg ikke har nupper på resten av kroppen). jeg smørte meg med denne i dag til morgenen men vasket den av da jeg følte at det bare ble værre av den...
Pleier Skrevet 13. juli 2005 #9 Skrevet 13. juli 2005 Jeg har smurt med aloe vera, men jeg synes det er litt klissete, og best hvis jeg får det rett fra planten. For å ta bort nuppene, kan du bruke hydrokortison salve eller krem som du får reseptfritt på apoteket. Men forebygging funker best, i form av solkrem. ← Da jeg var plaget med sol eksem, så legen at det bare var sol som hjalp som forebygging. Så i tre uker før jeg skulle til syden var jeg i solarium annen hver dag i ti min. Og det hjalp faktisk. Men vet ikke hvorfor. Ikke bruk mye hydrokortison salve, for det gir veldig tynn og sår hud ved regelmessig bruk.
kula Skrevet 13. juli 2005 Forfatter #10 Skrevet 13. juli 2005 men tar det lang tid før nuppene forsvinner hvis man ikke smører det med hydrokortison?
Gjest Gjesta Skrevet 13. juli 2005 #11 Skrevet 13. juli 2005 Ikke bruk mye hydrokortison salve, for det gir veldig tynn og sår hud ved regelmessig bruk. ← Den hydrokortisonen du får uten resept er så svak at du må misbruke den lenge for at sånn skal kunne skje. Kjæresten min har eksem, og bruker en sterk kortisonkrem. Allikevel har han ikke fått tynn hud etter flere års bruk. Jeg synes det er betenkelig at en lege anbefaler solarium mot soleksem, når man vet hvor skadelig det er. Hensikten helliger ikke alltid midlet. @Kula: nuppene burde bli borte i løpet av en uke, skulle jeg tro.
Pleier Skrevet 13. juli 2005 #12 Skrevet 13. juli 2005 Den hydrokortisonen du får uten resept er så svak at du må misbruke den lenge for at sånn skal kunne skje. Sant det tenkte jeg ikke på Selv om det med å sole seg mer hjalp for meg, så vil jeg på ingen måte anbefale det til noen. En bekjent av meg skulle også prøve, og han fikk store blemmer av å sole seg så mye.
Ada Skrevet 13. juli 2005 #13 Skrevet 13. juli 2005 Jeg har vært plaget med soleksem i mange år. Den kommer som regel med den første solinga på sommeren og forsvinner utover sommeren. Det jeg har erfart og fått bekreftet av lege er at følgende faktorer kan forhindre at eksemen utløses: Start solingen i små doser. "Sjokksoling" vil garantert føre til utbrudd. Uparfymert solkrem med minst solfaktor 15. (Parfymerte solkremer kan forverre utbrudd) Smør ofte! Sørg for å være tørr og ren på de områdene der du får eksem - skyll godt etter bading. Om du er skikkelig hardt rammet, kan også allergimedisiner benyttes. Jeg fikk det av legen min i år og kan melde om 2 uker i Hellas uten noen form for utbrudd. (Og jeg ser helt spedalsk ut "vanligvis" om jeg soler meg mye) Når det gjelder solarium som forebyggende, så tror jeg det har blitt misforstått. Leger anbefaler lysbehandling 3-dager i uken, men dette er i små doser på et legekontor med kontrollerte doser av UV-stråler. Ikke i et hvilken som helst solstudio.
kula Skrevet 13. juli 2005 Forfatter #14 Skrevet 13. juli 2005 takk for svar hvor mye koster hydrokortison sånn ca?
Gjest Gjesta Skrevet 14. juli 2005 #15 Skrevet 14. juli 2005 takk for svar hvor mye koster hydrokortison sånn ca? ← Det er ikke så dyrt, cirka rundt femtilappen, vil jeg tro. Minner meg om at jeg trenger det selv også...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå