Gå til innhold

OsloMet-rektor: - Bør anbefale bruk av munnbind i klasserom

Anbefalte innlegg

Skrevet

OsloMet-rektor Curt Rice rister på hodet over norske munnbind-retningslinjer. FHI sier de vurderer å gjøre endringer.

– Jeg synes det er merkelig at norske helsemyndigheter er så ute av takt med resten av verden. Alle sier at når du ikke klarer å opprettholde avstand, så kan munnbind være med å redusere risikoen for smitte, sier Rice til VG.

Han synes det er merkelig at myndighetene ikke krever munnbind i klasserom.

– FHI var ute i går og sa at de var bekymret for semesterstart, men de berører ikke dette temaet, sier han.

Han sier at de på OsloMet allerede har innført flere smittevernstiltak, blant annet har de dimensjonert bruk av klasserom til 50 prosent kapasitet.

– Det blir likevel tryggere med munnbind, sier Rice.

Han sier at han fortsatt vurderer å anbefale sine studenter å bruke munnbind, men at han tror det blir vanskelig for folk å følge rådene uten anbefalinger fra offentlig hold.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/dOxP9B/oslomet-rektor-boer-anbefale-bruk-av-munnbind-i-klasserom

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klasserommet er kanskje ikke det farligste stedet. Der kan det være mulig å holde avstand. 

Men når elever og studenter går inn og ut er det vanskelig å holde avstand. 

Tilsvarende på andre plasser hvor det er vanskelig å holde avstand. Feks kollektivtransport. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, stan skrev:

Klasserommet er kanskje ikke det farligste stedet. Der kan det være mulig å holde avstand. 

Men når elever og studenter går inn og ut er det vanskelig å holde avstand. 

Tilsvarende på andre plasser hvor det er vanskelig å holde avstand. Feks kollektivtransport. 

Det er sant, men det enkleste ville være å anbefale maske i det offentlige rom generelt. Det er lettere å være maske flere steder enn å ta den av og på hele tiden. Dette vil sikkert kunne støttes opp av forskning på maskebruk. Vi skal jo helst fikle minst mulig med masken osv.

Jeg forstår at det ville oppleves mye enklere for NTNU å påby masker på campus dersom myndighetene spilte mer på lag. Uten en slik anbefaling fra FHI vil mange omtale NTNU som hysteriske osv. Effekten blir begrenset om hun 50 % møter opp med maske. 

Anonymkode: 298c2...df3

AnonymBruker
Skrevet

Der det er store smitteutbrudd, ser jeg at maske kan være hensiktsmessig. 

Men å påby det, når det er veldig lite smitte, synes jeg er for drøyt. Det er ille både for miljøet og lommeboken, og ikke minst er det ubehagelig å gå med (spesielt om man har briller.. = dugg). 

Jeg bor i Bergen, hvor det nå har vært flere nye smittetilfeller de siste dagene, og jeg skulle ønske det var påbudt å bruke det ihvertfall på bussene her i byn. Spesielt siden det er sommerruter, bussene er stappfulle, og Skyss fraskriver seg ethvert ansvar og sier at passasjerene selv må passe på at det er avstand.. 

Men jeg synes det blir rart å påby det om det ikke har vært noen smittetilfeller de siste tre-fire ukene, og det er på steder hvor det ikke er problem å holde avstand. 

Anonymkode: 65bbf...0cb

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Der det er store smitteutbrudd, ser jeg at maske kan være hensiktsmessig. 

Men å påby det, når det er veldig lite smitte, synes jeg er for drøyt. Det er ille både for miljøet og lommeboken, og ikke minst er det ubehagelig å gå med (spesielt om man har briller.. = dugg). 

Jeg bor i Bergen, hvor det nå har vært flere nye smittetilfeller de siste dagene, og jeg skulle ønske det var påbudt å bruke det ihvertfall på bussene her i byn. Spesielt siden det er sommerruter, bussene er stappfulle, og Skyss fraskriver seg ethvert ansvar og sier at passasjerene selv må passe på at det er avstand.. 

Men jeg synes det blir rart å påby det om det ikke har vært noen smittetilfeller de siste tre-fire ukene, og det er på steder hvor det ikke er problem å holde avstand. 

Det er jo ikke snakk om Toten, Rælingen og Mosjøen, men Oslo, Bergen og andre større byer. Det er på slike steder at kollektivtransport osv blir store utfordringer. Selvsagt bør man gjøre lokale avveininger. Over 100 norske kommuner har jo aldri hatt koronasmitte i det hele tatt. Maske på slike steder er jo helt formålsløst.

Anonymkode: 298c2...df3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Curt Rice er lingvist. Hva i alle dager vet han om effektive smitteverntiltak?

Anonymkode: 209f4...e3e

• Liker 7
Skrevet

FHI burde anbefalt munnbind på steder som butikk, buss, bane osv for lenge siden.  Men når de har advart så mye mot munnbind og sagt at folk kan bruke det feil osv osv, så sitter det vel langt inne å anbefale det.   Munnbind/maske har effekt.

• Liker 3
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ikke minst er det ubehagelig å gå med (spesielt om man har briller.. = dugg).

Likevel klarer helsepersonell, kirurger inkludert, å ha på munnbind i timesvis. 

Dugg ordnes enkelt ved å folde til en liten ansiktsserviett over neseryggen. 

Det er nok smart om de som er erfarne brukere av munnbind deler noen av triksene med oss alle. 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, NorthernLight skrev:

FHI burde anbefalt munnbind på steder som butikk, buss, bane osv for lenge siden.  Men når de har advart så mye mot munnbind og sagt at folk kan bruke det feil osv osv, så sitter det vel langt inne å anbefale det.   Munnbind/maske har effekt.

Hvis Trump kan skifte mening om munnbind, så kan vel FHI 😂

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, stan skrev:

Det er nok smart om de som er erfarne brukere av munnbind deler noen av triksene med oss alle. 

Ja, men de er "profesjonelle" munnbindbrukere.. De har nok fått opplæring og gode tips fra andre som bruker mye munnbind. Jeg har brukt det to ganger i hele mitt liv, og det var noe jævla dugghelvete begge gangene. 

I tillegg bruker jo helsepersonell gjerne dette hovedsaklig INNE, og ikke inn og ut av butikker og sånt med minusgrader ute og tyve grader inne.. De skal ikke gå rundt i trafikken med det. 

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, stan skrev:

Hvis Trump kan skifte mening om munnbind, så kan vel FHI 😂

Mange som har skiftet mening om munnbind rundt omkring i verden.. Men jeg har sett ett par debatter med folk fra FHI. Og ett par av de virker rimelig arrogante. Så de vil vel vente lengst mulig med å innrømme at munnbind har noe for seg i Norge... 

Skrevet
6 minutter siden, stan skrev:

Eller en liten medisinsk teip  :)

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men de er "profesjonelle" munnbindbrukere.. De har nok fått opplæring og gode tips fra andre som bruker mye munnbind. Jeg har brukt det to ganger i hele mitt liv, og det var noe jævla dugghelvete begge gangene. 

I tillegg bruker jo helsepersonell gjerne dette hovedsaklig INNE, og ikke inn og ut av butikker og sånt med minusgrader ute og tyve grader inne.. De skal ikke gå rundt i trafikken med det. 

Joda. Det er jo nettopp kunnskap om hvordan bruke masker og munnbind rett som trengs skal bruken ha god effekt. 

Hvis det blir dugg så brukes ikke masken rett. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men nå har du også fått gode tips så da er det vel greit. 

Anonymkode: d3c3c...af1

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, NorthernLight skrev:

Folk har ikke råd til å bruke flere tusen kroner månedlig i munnbind. 

Anonymkode: 7e0fd...f22

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, stan skrev:

Jeg klarer å spille piano i timesvis og snakke 6 språk. Hvorfor kan ikke alle klare det? Blir for dumt det der. 

• Liker 4
Skrevet

Nei takk. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det blir påbudt bør de bli utdelt til reisende ved tog og T-bane stasjoner. De får til dette i Spania (som er fattig i forhold til oss...) så vi bør absolutt kunne klare dette også her. 

Endret av Den Sagnsomsuste
  • Liker 1
Skrevet (endret)
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flere tusen?? Så i England osv har de mye bedre råd??? 

Endret av NorthernLight
  • Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, NorthernLight skrev:

Flere tusen?? Så i England osv har de mye bedre råd??? 

Ja, og i hele Øst Europa tydeligvis...

• Liker 1
  • Opprett ny...