Gå til innhold

Fantorangen gjør feil med vilje, toåringen tar ettrr

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er greia med dette? Fantorangen har en firkantklosse og tre hull, et sirkulært, et trekantformet og et firkantformet (eller noe sånt) hvor alle, selv ettåringer, ser at kun sistnevnte hull passer mtp å få klossen gjennom.

Men i stedet for å ta klossen gjennom rett hull så later Fantorangen som om han tror det kan passe med de to første først!

Og toåringen har plukket opp dette, og gjør/sier feil med vilje støtt og stadig. Og pusler feil med puslespill.

Hvorfor tror NRK det er god pedagogikk å lære barn å gjøre feil med vilje? Skjønner det ikke!

Anonymkode: bf6c0...772

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hva er greia med dette? Fantorangen har en firkantklosse og tre hull, et sirkulært, et trekantformet og et firkantformet (eller noe sånt) hvor alle, selv ettåringer, ser at kun sistnevnte hull passer mtp å få klossen gjennom.

Men i stedet for å ta klossen gjennom rett hull så later Fantorangen som om han tror det kan passe med de to første først!

Og toåringen har plukket opp dette, og gjør/sier feil med vilje støtt og stadig. Og pusler feil med puslespill.

Hvorfor tror NRK det er god pedagogikk å lære barn å gjøre feil med vilje? Skjønner det ikke!

Min etteåring ser det ikke.

Og de lærer ikke feil, de lærer at det greit å prøve.

Anonymkode: 76e2b...dd0

• Liker 40
AnonymBruker
Skrevet

Fantorangen gjør vel ikke geil med vilje. Hn forsøker å finne ut hvilke som passer. Hn prøver seg frem, i stedet for å gi opp på første forsøk. 

Anonymkode: 88ca3...4d9

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Og så? Tro meg, toåringen din tar ingen skade av det. 

Anonymkode: 9b7b3...027

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Altså, ungene lærer jo av det.. De lærer problemløsning. Det er viktigere enn å lære at firkantklossen går i firkanthullet. De lærer at hmmm, hvordan kan vi gripe an problemet, jo, vi kan prøve og se om den passer her, nei det gjorde den ikke, da kan vi prøve neste. 

I tillegg lærer de at man kan prøve flere ganger. Om man ikke fikk det til på første forsøk, så prøver man på nytt, uten å gi opp. 

Det å gi ungene fasiten, er ikke god pedagogikk.. 

Anonymkode: 230f2...5b4

• Liker 27
Skrevet

Kunne barnet ditt dette fra før? Kanskje du har et barn som liker å tulle og leke..

Barn på ett år kan ikke dette. Noen på to. Alle på tre burde kunne det. Ikke alle på 5 år greier puslespill. Så hvem som greier slike ting og ikke er individuelt. 

Fantorangen lærer barn at man får til til slutt hvis man fortsetter å prøve.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Hehe, så forskjellige kan vi være.

Min straks 2-åring har gjort dette lenge. Later som om han ikke vet hvor klossene skal i settekassen. Prøver i alle hull før han til slutt liksom finner ut av det

Jeg synes det er sjarmerende,  fordi det er en form for briefing.  Se så smart jeg er blitt, kan til og med late som om jeg ikke kan dette!

Og han ser knapt på fantorangen 😄

Anonymkode: 1c394...e8b

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Som musiker,så er er jeg hvertfall glad for at NRK har tatt tak i ( etter en storm fra oss musikere) ,at Fantorangen sang falskt,og var innom 3 forskjellige tonearter  i sangene sine ,de siste par åra 😆🎵❤ Fantorangen er fin uansett ! 

Anonymkode: a3318...13d

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fantorangen gjør vel ikke geil med vilje. Hn forsøker å finne ut hvilke som passer. Hn prøver seg frem, i stedet for å gi opp på første forsøk. 

Anonymkode: 88ca3...4d9

Det er jo helt åpenbart at Fantorangen bare kødder og vet godt hvilket hull som er det riktige.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jo helt åpenbart at Fantorangen bare kødder og vet godt hvilket hull som er det riktige.

Kanskje ungen din også kødder da. Kanskje han har utviklet humor og prøver å være morsom?

Anonymkode: e39a3...656

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Enkel løsning - ikke la toåringen se Fantorangen om du ikke vil han skal bli påvirket 😉

Anonymkode: 0bc0c...e31

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Min 2 åring blir irritert for fantorangen tar feil og peker på riktig hele tiden 😂

Anonymkode: 31003...5a8

• Liker 2
Gjest BethD
Skrevet

Barnet mitt på 15 mnd kan ikke dette enda nei.. 

AnonymBruker
Skrevet

Høres jo mer ut som om gutten din lager et show? Med den dramatiske ending er at får den ned i. 

Anonymkode: de76e...022

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dagens barn vokser opp som noen sveklinger..

Anonymkode: 7520f...c3a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror du virkelig dette vil få noe som helst  konsekvenser det er verdt å bekymre seg for? Ser du for deg at når gutten din er 20 at hvordan Fantorangen fikk brikkene ned i hullene har NOE SOM HELST å si?

Innimellom tror jeg det er verdt å ta ett skritt tilbake å forsøke se ting i litt større perspektiv i blant.

Anonymkode: 0f46d...eb9

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Sesam stasjon og skomaker andersen er mye bedre pedagogikk. Her ser vi bare på gamle barnetv

Anonymkode: 57131...148

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tror du virkelig dette vil få noe som helst  konsekvenser det er verdt å bekymre seg for? Ser du for deg at når gutten din er 20 at hvordan Fantorangen fikk brikkene ned i hullene har NOE SOM HELST å si?

Innimellom tror jeg det er verdt å ta ett skritt tilbake å forsøke se ting i litt større perspektiv i blant.

Anonymkode: 0f46d...eb9

Slapp av, du da.

Synes faktisk det er urovekkende lav kvalitet på mye underholdning for barn, både på TV og i bøker. Er en uting, små barn slipper jo ikke til som anmeldere heller, hadde nok blitt mye terningkast 1.

• Liker 1
Skrevet

Han prøver seg fram for å finne det riktige da 🙄

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, minister-mio skrev:

Han prøver seg fram for å finne det riktige da 🙄

Later han som! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...