AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #1 Skrevet 30. juli 2020 Jeg har brukt minipiller og hormonspiral før, men likte ikke bivirkningene - de funka forsåvidt bra ei stund, men jeg fikk mindre sexlyst og flatere følelser etter noen år. Da det ble slutt med eksen min slutta jeg på minipiller og gikk jeg over til kondom og å logge syklusen (jeg fikk fort mensen tilbake). Det fortsatte jeg med da jeg etterhvert fant meg ny kjæreste. Da nye kjæresten blei lei av kondomene, kjøpte jeg på nettet Caya-pessar og sæddrepende krem som jeg bruker på mine 5 fruktbare dager i mnd (3 dager før eggløsning, eggløsning og dagen etter). Jeg var først hos gyn som sa at jeg med mitt underliv fint kan bruke normalt størrelse i pessar. Jeg bruker en app til å logge syklusen min med, den er stabil. Det er lett å plassere pessaret m/krem pga jeg er vant med menskopp. På fruktbare dager setter jeg pessaret i før vi møtes. Og jeg har det i 2+ timer etter vaginal sex. Etter det jeg har forstått fra gyn og alle helsesider om prevensjon er dette sikkert mot graviditet. Men typen er skeptisk og har begynt å komme på magen min. Jeg synes det ødelegger sexen vår og spesielt min orgasme (han sier det ødelegger hans også). Da jeg sa til ham at jeg ikke liker det og spurte ham hvorfor han ikke kommer inni meg, mente han at det var så lett at damer bare blir gravid. Han tror liksom jeg kan bli gravid "når som helst", som han sa. Han virka som han kan lite om kvinnekroppen og ikke vet ordentlig hva en menssyklus er. Han spurte om jeg har eggløsning en fast dato i mmd 😅 Dette er en mann med universitetsutdanning innen noe HELSErelatert, så jeg er litt sjokkert nå... Jeg har funnet en prevensjon uten bivirkninger som jeg tar ansvar for. Da synes jeg det er dårlig gjort av ham å ikke stole på det. Og det er unødvendig å æ bruke pessar ved sex hver gang - såvidt jeg forstår kan det slite på pessaret og redusere beskyttelsen. Alternativet til pessar slik jeg ser det er kondom 5 dager i mnd, men det er ikke noe han ønsker. Han foretrekker at jeg bruker hormonell prevensjon, det ønsker jeg ikke pga bivirkningene. Jeg ønsker også barn innen noen år, men selvsagt ikke ved å lure ham. Hva kan jeg gjøre for å bedre kommunikasjonen vår rundt sex og prevensjon? Anonymkode: eb2b4...948 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #2 Skrevet 30. juli 2020 Dere må begge respektere hverandre. Du må respektere at han ikke føler seg trygg på det, og han må respektere at du ikke hønsker hormonell prevensjon. Med det sagt, så synes jeg du snakker veldig nedlatende om han at han ikke kan noen ting om kvinnekroppen/syklusen. Hvorfor skal han lese seg opp på det? Mannen min vet svært lite om den delen han også, for hva skal han med det? Har ingenting å si om han har "universitets utdanning" (godt å få med litt skryt eller?) eller om han ikke gjør noen ting, han er en mann. Anonymkode: f2434...e32 13
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #3 Skrevet 30. juli 2020 Vi bruker både kondom og piller for vi er livredde for å bli gravide 😛 Han er bærer av en genfeil som hadde gitt alvorlig skade hos foster så det hadde blitt et svært funksjonshemmet menneske som voksen. Jeg tror en abort hadde knust meg så derfor kjører vi dobbel sikring Det er som en over meg skrev: Ingen av dere kan tvinge deg andre til noe. Da må dere heller se ann andre løsninger. Anonymkode: ab537...231 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #4 Skrevet 30. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vi bruker både kondom og piller for vi er livredde for å bli gravide 😛 Han er bærer av en genfeil som hadde gitt alvorlig skade hos foster så det hadde blitt et svært funksjonshemmet menneske som voksen. Jeg tror en abort hadde knust meg så derfor kjører vi dobbel sikring Det er som en over meg skrev: Ingen av dere kan tvinge deg andre til noe. Da må dere heller se ann andre løsninger. Anonymkode: ab537...231 Dette er jo dumt... Han kan jo bare sterilisere seg. What?? Anonymkode: bf76e...86c 12
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #5 Skrevet 30. juli 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Vi bruker både kondom og piller for vi er livredde for å bli gravide 😛 Han er bærer av en genfeil som hadde gitt alvorlig skade hos foster så det hadde blitt et svært funksjonshemmet menneske som voksen. Jeg tror en abort hadde knust meg så derfor kjører vi dobbel sikring Det er som en over meg skrev: Ingen av dere kan tvinge deg andre til noe. Da må dere heller se ann andre løsninger. Anonymkode: ab537...231 Da burde han strengt tatt klippe strengen, men det er jo ikke så mandig tenker jeg.. 😏 ts, skjønner godt du ikke vil ha hormonprevansjon. Her er det kondom eller ingen sex, mannen kan fint finne alternativer om det er for ille for han. Anonymkode: 96811...8e2 5
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #6 Skrevet 30. juli 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: Da burde han strengt tatt klippe strengen, men det er jo ikke så mandig tenker jeg.. 😏 ts, skjønner godt du ikke vil ha hormonprevansjon. Her er det kondom eller ingen sex, mannen kan fint finne alternativer om det er for ille for han. Anonymkode: 96811...8e2 My bad, jeg som har forklart dårlig! Han er bærer av en genfeil som KAN i 50% av tilfellene gi genfeil. Takket være den nye ioteknologiloven kan vi nå velge de friske spermcellene hans og bli gravide via IVF Sorry igjen, det var dårlig forklart av meg 😛 Når vi er ferdige med barn så ryker strengen hans ja Anonymkode: ab537...231 8
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #7 Skrevet 30. juli 2020 Kondom bruker jeg uansett. Safety first. Anonymkode: 1abf5...6e8 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #8 Skrevet 30. juli 2020 Men herlighet, han har da like mye rett til å beskytte seg som det du har! Det er ditt valg å ikke bruke hormonprevensjon. Det er du i din fulle rett til å ikke bruke. Det er hans rett å ikke ville bruke kondom, og også hans rett å beskytte seg mot uønsket graviditet ved å ikke komme inni deg. Han kan jo like gjerne si at det er du som ødelegger sexen ved å ikke bruke p-piller, som du kan si at det er han som ødelegger det ved å ikke ville komme inni deg. Anonymkode: 8b037...f27 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #9 Skrevet 30. juli 2020 Selv om TS kan ha regelmessig eggløsning nå, så kan den også endre seg. Noe den med veldig stor sannynlighet vil gjøre. At du ikke vil bruke hormonell prevansjon, forstår jeg veldig godt. Det er veldig mange bivirkninger av det. Om han ikke stoler på den prevansjonen som benyttes nå (noe jeg også forstår veldig godt!), må han nesten sørge for å bruke noe han selv også stoler på. Kondom er bra. Det har ingen bivirkninger. Det er veldig bra dere tenker på prevansjon når dere ikke ønsker barn Hva om dere setter opp en liste over prevansjon, skriver ting for og i mot også finner dere noe som dere begge kan stole på? Anonymkode: 94888...370
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #10 Skrevet 30. juli 2020 Sett inn den lille kobberspiralen som heter Gynefix 200, den blør du ikke mer av og den gir ikke kroppen bivirkninger. Anonymkode: 6d68a...9c1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #11 Skrevet 30. juli 2020 Du har jo valgt en risky metode, siden den forutsetter en stabil syklus. Skjønner han godt jeg, for meg hadde dette stått og falt på hvorvidt du er villig til å ta abort, dersom det likevel går galt. Jeg er med en fyr som virkelig ikke ønsker seg barn, og eneste grunnen til at han tør å komme inni meg er at han stoler på at jeg har like lyst på barn som han, og ville tatt abort dersom kobberspiralen skulle feile. Anonymkode: 63d23...d3a 1
Anonym Anonym Skrevet 30. juli 2020 #12 Skrevet 30. juli 2020 Dersom du skulle være mot abort, bør du vite at kobberspiral ikke bare virker ved å redusere sannsynligheten for befruktning, men også som et abortmiddel ved å forhindre et eventuelt befruktet egg fra å feste seg på livmorslimhinnen. Den sistnevnte effekten er også en av flere måter hormonspiral og spesielt inert spiral (spiral laget av et annet materiale enn kobber og uten hormoner) forhindrer graviditet. Se f. eks. artikkelen "Mechanisms of action of intrauterine devices: update and estimation of postfertilization effects" (Stanford, J. B. & Mikolajczyk, R. T., Am. J. Obstet. Gynecol. 2002, 187, 1699-1708). Det kan heller ikke utelukkes 100% at p-piller og andre hormonbaserte prevensjonsmidler kan virke på denne måten, dersom et egg blir befruktet. 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #13 Skrevet 30. juli 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Dere må begge respektere hverandre. Du må respektere at han ikke føler seg trygg på det, og han må respektere at du ikke hønsker hormonell prevensjon. Med det sagt, så synes jeg du snakker veldig nedlatende om han at han ikke kan noen ting om kvinnekroppen/syklusen. Hvorfor skal han lese seg opp på det? Mannen min vet svært lite om den delen han også, for hva skal han med det? Har ingenting å si om han har "universitets utdanning" (godt å få med litt skryt eller?) eller om han ikke gjør noen ting, han er en mann. Anonymkode: f2434...e32 Vel, jeg "respekterte" han nok til å bruke kondom i begynnelsen. Vi kan jo gå tilbake til det. Jeg hadde ikke problemer med kondomer. Men det vil han ikke. Overhodet ikke. Hadde han vært klar for å overta ansvaret for prevensjonen skulle jeg ikke sagt noe. Men jeg vil ikke ha vaginal sex med ham lenger om han skal fortsette bryte før jeg kommer. 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Du har jo valgt en risky metode, siden den forutsetter en stabil syklus. Skjønner han godt jeg, for meg hadde dette stått og falt på hvorvidt du er villig til å ta abort, dersom det likevel går galt. Jeg er med en fyr som virkelig ikke ønsker seg barn, og eneste grunnen til at han tør å komme inni meg er at han stoler på at jeg har like lyst på barn som han, og ville tatt abort dersom kobberspiralen skulle feile. Anonymkode: 63d23...d3a Jeg har hatt stabil mens sia jeg var 17 år og har hatt stabil mens hele tida vi har brukt pessar. Mensen kommer som ei klokke. Jeg har tom vist ham appen jeg bruker. Hvis menn virkelig ikke ønsker barn kan de sterilisere seg. Men om han snipper seg, så går jeg nok videre etterhvert, for jeg ønsker meg et barn på sikt. 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Sett inn den lille kobberspiralen som heter Gynefix 200, den blør du ikke mer av og den gir ikke kroppen bivirkninger. Anonymkode: 6d68a...9c1 Jeg ønsker ikke å bruke kobberspiral da det teknisk sett innebærer abort. Anonymkode: eb2b4...948
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #14 Skrevet 30. juli 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva om dere setter opp en liste over prevansjon, skriver ting for og i mot også finner dere noe som dere begge kan stole på? Anonymkode: 94888...370 Det kan jeg foreslå, men da må han nesten lese seg opp på prevensjonsmidler. Ellers ser jeg ikke vitsen. Anonymkode: eb2b4...948
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #15 Skrevet 30. juli 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Men herlighet, han har da like mye rett til å beskytte seg som det du har! Det er ditt valg å ikke bruke hormonprevensjon. Det er du i din fulle rett til å ikke bruke. Det er hans rett å ikke ville bruke kondom, og også hans rett å beskytte seg mot uønsket graviditet ved å ikke komme inni deg. Han kan jo like gjerne si at det er du som ødelegger sexen ved å ikke bruke p-piller, som du kan si at det er han som ødelegger det ved å ikke ville komme inni deg. Anonymkode: 8b037...f27 Poenget er at når vi har avtalt en prevensjon (som innebærer at han slipper kondomer) og det langsomt går opp for meg at han bruker pullput som tillegsmetode. Da kommuniserer han ikke med meg. De første gangene påsto han at han bare glei ut idet han kom. Men nå er han ærlig på at ja, det faktisk er pullout og at han ikke stoler på prevensjonen jeg valgte. Jeg føler da indirekte at han vil presse meg til å bruke hormonell prevansjon fordi det er lettest for ham. Men det er ikke hans kropp som får risiko for bivirkninger, blant anna redusert seksuell følsomhet, mulig fedme og at det kan ta lenger tid å bli gravid når man ønsker det. Eventuelt kan jeg bruke pessar flere dager enn jeg gjør nå, men det forutsetter at han stoler på pessar som et funksjonelt prevensjonsmiddel. Og skjønner at kvinner ikke blir gravide på helt tilfeldige dager... Eller han kan bruke kondom hver gang eller 5-10 dager i mnd. Som vi gjorde før og slutta med, av hensyn til hans komfort. Jeg liker forsåvidt også sex uten kondom best, men det er nettopp fordi jeg da kan kjenne ham, noe jeg ikke får med pullout. Anonymkode: eb2b4...948 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #16 Skrevet 27. august 2020 egoist. drit i fyren , og drit i sex Anonymkode: 0484f...396
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #17 Skrevet 27. august 2020 Si til ham at du mister helt lysten når du bruker p-piller og da blir det ingen sex i det hele tatt, spør om det er sånn han vil ha det? Spør om han forstår årsak/virkning. Han virker ikke som han har så veldig utviklet forståelse av sammenhengen i ting. Anonymkode: a4db1...529 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #18 Skrevet 27. august 2020 Han har rett. Å bare bruke prevensjon 5 dager per mnd vil fort lede til graviditet hos de aller fleste kvinner. Han er og veldig tydelig på at han ikke ønsker barn med deg her, så kanskje avslutte hele forholdet da barn ikke virker uønsket for deg når du velger så usikker prevensjon. Virker egentlig som du helst vil at det "skal gå galt" siden du insisterer sånn på at spermen skal havne inni deg. Anonymkode: 4352d...bbb 1
Humle Brumle Skrevet 27. august 2020 #19 Skrevet 27. august 2020 Jeg skjønner han godt jeg. Pessar er jo egentlig veldig utdatert prevensjon. I tillegg så sier du du har den på i 2+ timer etter sex? På NHI står det at man må ha det inne I minst 6 timer etter bruk. Og uansett hvor god kontroll man har på syklusen så kan det ikke kalles prevensjon. Han har jo faktisk rett i at du kan bli gravid når som helst. Du kan nemlig ikke vite helt sikkert når du kan og ikke kan bli gravid. Ja kan jo få en indikasjon, men jeg hadde ikke stolt på det. Det er ikke dårlig gjort å ikke stole på det. Men det er dårlig gjort av han å be deg gå på hormonell prevensjon når han ikke gidder å bruke kondom! Du kan jo komme med et ultimatum? Ingen kondom ingen sex, og jeg gidder ikke bivirkninger! 1
Humle Brumle Skrevet 27. august 2020 #20 Skrevet 27. august 2020 På 30.7.2020 den 21.56, AnonymBruker skrev: Vel, jeg "respekterte" han nok til å bruke kondom i begynnelsen. Vi kan jo gå tilbake til det. Jeg hadde ikke problemer med kondomer. Men det vil han ikke. Overhodet ikke. Hadde han vært klar for å overta ansvaret for prevensjonen skulle jeg ikke sagt noe. Men jeg vil ikke ha vaginal sex med ham lenger om han skal fortsette bryte før jeg kommer. Jeg har hatt stabil mens sia jeg var 17 år og har hatt stabil mens hele tida vi har brukt pessar. Mensen kommer som ei klokke. Jeg har tom vist ham appen jeg bruker. Hvis menn virkelig ikke ønsker barn kan de sterilisere seg. Men om han snipper seg, så går jeg nok videre etterhvert, for jeg ønsker meg et barn på sikt. Jeg ønsker ikke å bruke kobberspiral da det teknisk sett innebærer abort. Anonymkode: eb2b4...948 Vent hva? Hvordan kom du fram til det her? Du driver å klager på at han har så lite kunnskap om prevensjon, når du ikke har peiling selv høres det ut som? 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå