Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette innlegget på NRK traff meg så inderlig! Hvorfor er det slik at vi kvinner bare skal finne oss i alle endringene med kroppen og fortsette som før? Hadde menn vært gravide og født kan man jo bare tenke seg hvilke rettigheter og oppfølging de hadde fått🙄 

https://www.nrk.no/ytring/mammakroppen-1.15095123

Anonymkode: eb9d3...b0e

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble sydd i over to timer etter fødselen, men på 6-ukerskontrollen ville ikke legen sjekke meg nedentil, for "det tok så lang tid"... 

Etter babyen var ute, var jeg et kjøttstykke med pupper, og det var helt likegyldig hvordan jeg hadde det. Så ja, veldig enig i kritikken. 

Anonymkode: 845c8...10b

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hadde menn vært gravide og født kan man jo bare tenke seg hvilke rettigheter og oppfølging de hadde fått🙄

Ja, menn hadde forsket og ordnet opp. Av og til må kvinner gjøre ting og

Anonymkode: e7524...6d2

• Liker 4
Gjest 24/7SylviaPlath
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, menn hadde forsket og ordnet opp. Av og til må kvinner gjøre ting og

Anonymkode: e7524...6d2

🤣🤣🤣🤣🤣🤣

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble sydd i over to timer etter fødselen, men på 6-ukerskontrollen ville ikke legen sjekke meg nedentil, for "det tok så lang tid"... 

Etter babyen var ute, var jeg et kjøttstykke med pupper, og det var helt likegyldig hvordan jeg hadde det. Så ja, veldig enig i kritikken. 

Anonymkode: 845c8...10b

Jeg kjenner på en avmakt og vanvittig irritasjon av å lese om slike opplevelser! Ikke bare må 6 ukerskontrollen flyttes til en spesialist (les gynekolog), men det burde også vært flere kontroller og oppfølging av mor innenfor flere deler av helsetjenesten. Eksempelvis fysioterapi og forslag til øvelser for å styrke kjernemusklene igjen. Og så må det virkelig en holdningsendring inn. Allerede på sykehuset merket jeg hvordan jeg ikke fikk lov til å bry meg om meg og min kropp etter ungen var ute. Da fødselslegen sydde, og jordmor hang over han for assistanse ble hin regelrett sint over at jeg stilte spørsmål om hvor ille det sto til der nede. Jeg fikk ikke lov å vite og skulle bry meg med ungen min. Det var jo tross alt det viktigste der og da🙄

• Liker 7
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner på en avmakt og vanvittig irritasjon av å lese om slike opplevelser! Ikke bare må 6 ukerskontrollen flyttes til en spesialist (les gynekolog), men det burde også vært flere kontroller og oppfølging av mor innenfor flere deler av helsetjenesten. Eksempelvis fysioterapi og forslag til øvelser for å styrke kjernemusklene igjen. Og så må det virkelig en holdningsendring inn. Allerede på sykehuset merket jeg hvordan jeg ikke fikk lov til å bry meg om meg og min kropp etter ungen var ute. Da fødselslegen sydde, og jordmor hang over han for assistanse ble hin regelrett sint over at jeg stilte spørsmål om hvor ille det sto til der nede. Jeg fikk ikke lov å vite og skulle bry meg med ungen min. Det var jo tross alt det viktigste der og da🙄

Herlighet så nedverdigende! Min erfaring er helt motsatt, jeg revnet en del (3A) og fikk veldig god informasjon underveis og etterpå mens jeg lå på barsel. Fikk kontroll av stingene først av gynekolog dag 2 og jordmor utreisedag, og god informasjon av sårstell. Fikk så kontroll av kommunejordmor på hjemmebesøk. På 6-ukers kontrollen gjorde fastlegen en lang og nøye gynekologisk undersøkelse, og spurte mye om plager og generell form. Sa det var bare å ta kontakt dersom jeg følte behov for henvisning til gynekolog eller fysioterapeut, det skulle hun ordne med en gang hvis jeg trengte det. Nå trengte ikke jeg noen ekstra oppfølgning da alt grodde fint og ble helt som før - men jeg opplevde veldig god informasjon og hjelp i etterkant. Det tok jeg som en selvfølge! Skammelig å høre at jeg var heldig med den opplevelsen..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er dårlig. Snakket med moren min om det og hun og hennes generasjon er litt sånn «ja man må jo regne med å tisse på seg resten av livet når man har født et barn»🤷🏼‍♀️ Føler mange har den holdningen, du må bare regne med å leve med en ødelagt kropp etter en graviditet

Anonymkode: b0605...deb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, boblevann skrev:

Herlighet så nedverdigende! Min erfaring er helt motsatt, jeg revnet en del (3A) og fikk veldig god informasjon underveis og etterpå mens jeg lå på barsel. Fikk kontroll av stingene først av gynekolog dag 2 og jordmor utreisedag, og god informasjon av sårstell. Fikk så kontroll av kommunejordmor på hjemmebesøk. På 6-ukers kontrollen gjorde fastlegen en lang og nøye gynekologisk undersøkelse, og spurte mye om plager og generell form. Sa det var bare å ta kontakt dersom jeg følte behov for henvisning til gynekolog eller fysioterapeut, det skulle hun ordne med en gang hvis jeg trengte det. Nå trengte ikke jeg noen ekstra oppfølgning da alt grodde fint og ble helt som før - men jeg opplevde veldig god informasjon og hjelp i etterkant. Det tok jeg som en selvfølge! Skammelig å høre at jeg var heldig med den opplevelsen..

Godt å høre at du hadde en god opplevelse i det minste :) hører dessverre nok om andre også med dårlig erfaring...

Jeg spurte flere på barsel om å få mer informasjon siden jeg tenkte altfor mye på det. Rett og slett fordi jeg ikke fikk noe info med en gang. Til slutt var det en ung sommervikar som tok seg tiden til å gå på kontoret og sjekke journalen min. Så kom hun tilbake og tegnet og forklarte. Hadde jeg bare fått den informasjonen med en gang! Var ikke noe jordmor her som sjekket meg hjemme, men husker jordmor tok en titt i løpet av barseloppholdet. Jeg tenker jo at helsepersonell spesielt bør være obs på hvordan de håndterer en hver enkelt pasient. Jeg var ikke spesielt vanskelig og masete heller, så forstår ikke hvorfor de ikke bare kunne svare meg. Jeg er en person som liker å få alle fakta på bordet med en gang uten innpakking. 

Alle pasienter er forskjellig. Om det står om liv og død må en selvsagt handle raskt, men ikke ta det for gitt at alle kvinner er overlykkelige nybakte mødre som føler det naturlig å få en baby klasket på magen. Etter nesten et døgn hjemme med rier før jeg kom meg inn på sykehuset (med det som var 8 cm) og ikke bare modningsrier/maserier de sa på tlf var jeg temmelig kjørt da det tok ytterligere 9 og en halv time før ungen var ute. Det var kø så da tok de ikke vannet og var vel inne hos meg hver andre/3 time tror jeg før vaktskifte. Og smertestillende? Joda, litt lystgass og varm rispose. Så da endelig ungen kom ut med mine siste krefter og en sugekopp på hodet hadde jeg mer behov for å fordøye det hele enn å bli påtvunget en nyforelsket følelse. Min følelse: sjokk og et sterkt behov for å ha kroppen min i fred. Neste gang skal jeg be mannen ta barnet inntil vi får rommet for oss selv.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, det er dårlig. Snakket med moren min om det og hun og hennes generasjon er litt sånn «ja man må jo regne med å tisse på seg resten av livet når man har født et barn»🤷🏼‍♀️ Føler mange har den holdningen, du må bare regne med å leve med en ødelagt kropp etter en graviditet

Anonymkode: b0605...deb

Samme med min mor! Helt sykt trist. Dessverre videreføres mange av disse holdningene. Min eldre jordmor var jo sånn "dette må du tåle". Jeg fikk sterkt inntrykk av at vi kvinner bare må finne oss i det. Gjør meg så forbanna!

• Liker 3
Skrevet

ENIG! Dette er snakk om kvinner i relativt ung alder (ca. 20-45 år) som etter fødsel sitter igjen med skader i underlivet, problemer med vannlating og seksuell helse som selvfølgelig påvirker velvære og følelsesliv. God oppfølging av kyndig personell skulle vært en selvfølge! 

Jeg er ikke mamma selv, men det er noe med kvinner, svangerskap og fødsel der kvinner skal tåle så inderlig mye, og godta så inderlig mye. Absolutt ikke holdbart.

• Liker 4
Skrevet

Jeg fikk veldig dårlig oppfølging på sykehuset. Ble hasteoperert etter fødsel og fikk mer eller mindre null info eller oppfølging etterpå om hvordan operasjonen hadde gått, hvorfor jeg følte meg så uendelig dårlig i flere uker etter osv. 

Men vi hadde barselkurs? På sykehuset. Der fikk vi en del info. Både om bekkenbunnstrening, sting, smerter, keisersnitt osv. Vi fikk også beskjed om å tørre å ta en titt på underlivet med speil, for å se og for å lettere oppdage feks infeksjon i stingene. Det var et godt tiltak synes jeg😊 

Hadde også en fantastisk svensk jordmor på hjemmebesøk noen dager etter fødsel som var helt super, hun hjalp meg å bearbeide fødsel litt bedre samt spurte hun om jeg ville ha en sjekk av stingene da de var veldig vonde.❤️

Men i forhold til oppfølging på sykehuset og av fastlegen var det dårlig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, Anjatapinjata skrev:

Jeg fikk veldig dårlig oppfølging på sykehuset. Ble hasteoperert etter fødsel og fikk mer eller mindre null info eller oppfølging etterpå om hvordan operasjonen hadde gått, hvorfor jeg følte meg så uendelig dårlig i flere uker etter osv. 

Men vi hadde barselkurs? På sykehuset. Der fikk vi en del info. Både om bekkenbunnstrening, sting, smerter, keisersnitt osv. Vi fikk også beskjed om å tørre å ta en titt på underlivet med speil, for å se og for å lettere oppdage feks infeksjon i stingene. Det var et godt tiltak synes jeg😊 

Hadde også en fantastisk svensk jordmor på hjemmebesøk noen dager etter fødsel som var helt super, hun hjalp meg å bearbeide fødsel litt bedre samt spurte hun om jeg ville ha en sjekk av stingene da de var veldig vonde.❤️

Men i forhold til oppfølging på sykehuset og av fastlegen var det dårlig. 

Skammelig  :( godt jordmoren på hjemmebesøk hjalp deg ❤️

Det høres ut som kurset du var på i forkant av fødsel var bra. Hos oss så det ut til å være laget på 90-tallet og fokuset var fødsel og amming🙄

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skammelig  :( godt jordmoren på hjemmebesøk hjalp deg ❤️

Det høres ut som kurset du var på i forkant av fødsel var bra. Hos oss så det ut til å være laget på 90-tallet og fokuset var fødsel og amming🙄

Kurset var på sykehuset dagen etter fødsel, der de tok opp kroppen vår og tok imot spørsmål 😊 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...