Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kilde: https://www.nrk.no/norge/xl/en-saed-historie-1.14583456

Hva tenker dere kan være den underliggende årsaken? Jeg tenker faktisk: innavl. Altså, lav genetisk variasjon i befolkningen, få genvarianter, og dermed senket beskyttelse mot påvirkere i miljøet. Folk har jo bodd og formert seg i isolerte daler, vi fikk jo ikke en jernbane nordover før krigen. Og fremdeles går ikke denne helt opp. 

Anonymkode: d86e6...b2b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spiser for mye kjøtt, raske karbohydrater og drikker for mye øl

Anonymkode: 390fe...7dc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg så en annen artikkel fra 2017 (?) hvor det stod at redusert sædkvalitet gjelder generelt menn fra hele vesten, så det gjelder ikke kun Norge og Norden. Mens det ikke er noen spesiell nedgang blant menn fra Afrika og Asia. 

Anonymkode: 55cd5...620

AnonymBruker
Skrevet

Vestlig diett... mye burgers, easy gratification, tv-sitting, osv, som mine besteforledre osv ikke vokste opp med.

Ikke rart fruktbarheten synker

Anonymkode: 31d88...693

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke for å nevne at mange er så og si funksjonelle alkoholikere..

Anonymkode: 31d88...693

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kan dreie seg om at vestlige menn kommer mye i kontakt med hormonhermere.

Anonymkode: 07ad7...7f4

AnonymBruker
Skrevet

Det står jo i teksten at en av legene mener hormonhermende stoffer kan være årsaken. At testiklene da ikke utvikler seg slik de skal. Så er spørsmålet hvorfor vi i Norden skulle være mer eksponert for hormonhermende stoffer enn resten av vesten (ettersom Norden ligger på topp med problemet hos menn). Kaldt klima kan kanskje være en årsak. 

Anonymkode: c7f7e...0bf

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det står jo i teksten at en av legene mener hormonhermende stoffer kan være årsaken. At testiklene da ikke utvikler seg slik de skal. Så er spørsmålet hvorfor vi i Norden skulle være mer eksponert for hormonhermende stoffer enn resten av vesten (ettersom Norden ligger på topp med problemet hos menn). Kaldt klima kan kanskje være en årsak. 

Alle i hele verden er eksponert, og mange land har ikke så strenge regler som vi har. Poenget er at noen tåler det bedre, mens her tåler menn det dårligere. Jeg lurer på hva som kan være årsaken til det og tenker lav genetisk variasjon 

- TS 

AnonymBruker
Skrevet

I land med høyere levestandard dusjer folk oftere og vasker tøy oftere enn i fattigere land. Da blir eksponeringen for hormonhermere større, gjennom såper og deodoranter.

Anonymkode: 07ad7...7f4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke innavl er problemet. Vi har vært en liten befolkning ganske lenge med flere "flaskehalser" som har ført til enda nærmere slektskap mellom oss. Dersom TS`s hovedtese skulle stemme burde vi ha dødd ut for lenge siden. Jeg tenker f.eks. på at folk i Norge har greid å opprettholde befolkningen etter hungersnød, pester og krig. 

Jeg holder en knapp på hormonhemmende stoffer i mat, kosmetikk og det meste annet rundt oss. 

Anonymkode: b9d67...af0

AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kilde: https://www.nrk.no/norge/xl/en-saed-historie-1.14583456

Hva tenker dere kan være den underliggende årsaken? Jeg tenker faktisk: innavl. Altså, lav genetisk variasjon i befolkningen, få genvarianter, og dermed senket beskyttelse mot påvirkere i miljøet. Folk har jo bodd og formert seg i isolerte daler, vi fikk jo ikke en jernbane nordover før krigen. Og fremdeles går ikke denne helt opp. 

Det er ikke lav genetisk variasjon! Befolkningen er mange ganger stor nok til å unngå innavl. Herregud!

Anonymkode: 3c424...724

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke lav genetisk variasjon! Befolkningen er mange ganger stor nok til å unngå innavl. Herregud!

Anonymkode: 3c424...724

Jeg jobber med dette. Det er lav genetisk variasjon i Norge. 

Burde kanskje ha lagt ut denne i vitenskap og natur, ikke her 🤔 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spørsmålet om det er høy eller lav genetisk variasjon i den norske befolkningen er interessant. Men vi stammer altså fra flere grupper jeger/sankere fra istiden, i tillegg til en gjeng bønder som kom ridende fra Kaukasus. Vi er ikke en liten gjeng som plutselig ble en stor familie. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke innavl er problemet. Vi har vært en liten befolkning ganske lenge med flere "flaskehalser" som har ført til enda nærmere slektskap mellom oss. Dersom TS`s hovedtese skulle stemme burde vi ha dødd ut for lenge siden. Jeg tenker f.eks. på at folk i Norge har greid å opprettholde befolkningen etter hungersnød, pester og krig. 

Jeg holder en knapp på hormonhemmende stoffer i mat, kosmetikk og det meste annet rundt oss. 

Disse to tingene skjer sammen. Norge er ikke det eneste landet med denne problemstillingen, men det går hardt utover nordmenn da nordmenn har mindre beskyttelse mtp at alle her er så like genetisk. Så ting som i feks Thailand bare hadde påvirket 5% påvirker her 30%. Det tenker jeg 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet om det er høy eller lav genetisk variasjon i den norske befolkningen er interessant. Men vi stammer altså fra flere grupper jeger/sankere fra istiden, i tillegg til en gjeng bønder som kom ridende fra Kaukasus. Vi er ikke en liten gjeng som plutselig ble en stor familie. 

Ja, det stemmer. Men det du beskriver skjedde veldig lenge siden (husker ikke antall årtusener og vil ikke lyve). Siden da så bosatte nordmenn seg i isolerte daler og på isolerte øyer, og levde der i tusenvis av år, som er mer enn nok for å få blandet det som kunne blandes til en homogen suppe. 

Det er jo heller ikke sånn at alle er "like homogene", Bergen og Oslo feks har jo alltid hatt høy influx av utlendinger. Men resten av landet som ikke var handelsbyer har jo levd for seg selv, med besøk bare nå og da, da det var ufremkommelig. 

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle i hele verden er eksponert, og mange land har ikke så strenge regler som vi har. Poenget er at noen tåler det bedre, mens her tåler menn det dårligere. Jeg lurer på hva som kan være årsaken til det og tenker lav genetisk variasjon 

- TS 

I Vesten er vi særlig eksponert fordi vi alle har penger til å kjøpe og bruke sprøytemidler, hygienemidler, rengjøringsmidler, industrielle kjemikalier osv. både ute og inne, både privat og i industri. I tillegg til at vi importerer varer som inneholder hormonhermere, produsert i fattigere land der de ikke har råd til å bruke produktene selv. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I Vesten er vi særlig eksponert fordi vi alle har penger til å kjøpe og bruke sprøytemidler, hygienemidler, rengjøringsmidler, industrielle kjemikalier osv. både ute og inne, både privat og i industri. I tillegg til at vi importerer varer som inneholder hormonhermere, produsert i fattigere land der de ikke har råd til å bruke produktene selv. 

I andre land brukes hormonpreparat i blant annet matproduksjon, så det at vi smører oss med kremer etc blir ikke helt det samme. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...