AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #1 Skrevet 30. juli 2020 Å velge faddere til våre barn har vært en oppgave som til nå ikke har vært særlig vanskelig, på tross at jeg har en del tradisjonsrike krav. Men nå venter vi nr.4 og det begynner å bli "utplukket" av våre nærmeste. Krav jeg har hatt og som de andre tre har: - De har 3 stk faddere hver - Det er en blanding av våre søsken m/ partner + nære venner. - Ønsker å velge noen som ikke 'forsvinner' fra vår omgangskrets Nr. 1 = mannens bror m/ kone + min venninne Nr. 2 = min søster + vennepar Nr. 3 = mannens søster m/ mann + min venninne Jeg har en bror som ikke har fått være fadder ennå, så han er et selvskrevent valg. Og så har vi en veldig nær niese vi ønsker å spørre. Men vi mangler èn fadder da. Og da er det en person som stikker seg litt ut, og det er mannen til søsteren min. Vi er veldig nær dem begge, da vi bor i samme ny og møtes ofte. Søsteren min er fadder på vår nr.2 og da hun ble det var hun singel. Nå har hun vært sammen med denne mannen i 9 år, prøver på baby og er på boligjakt, så jeg tviler ikke på forholdet deres (selv om jeg skjønner at man aldri kan være sikker). Det føles litt rart at vi er nå nær denne svogeren min som vi er, og så er han ikke fadder på noen av barna våre... Men er det RART om vi spør bare han, og ikke søsteren min? Å dele opp par slik? Hva ville du tenkt om søsteren din spurte din mann om å være fadder, og ikke deg? Nå er jeg jo så nær min søster at jeg fint kan snakke med henne om dette og hva hun tenker selv. Men jeg ville bare lufte det litt her for å høre generelle meninger først... Anonymkode: f85d2...571
wahaj Skrevet 30. juli 2020 #2 Skrevet 30. juli 2020 Jeg har ingen par på faddere til våre barn, så ser ikke noe rart i det. 6
Helgeline Skrevet 30. juli 2020 #4 Skrevet 30. juli 2020 Vi har gjort likedan. Søsteren til mannen var fadder på første, til sistemann spurte vi mannen hennes og ikke henne; hun var jo allerede fadder på ett av våre barn.
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #5 Skrevet 30. juli 2020 5 minutter siden, wahaj skrev: Jeg har ingen par på faddere til våre barn, så ser ikke noe rart i det. Men har du delt et par? Altså tatt èn fra et par til å være fadder, og ikke den andre? Anonymkode: f85d2...571
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #6 Skrevet 30. juli 2020 I min familie er det helt vanlig å gjøre det på denne måten. Anonymkode: 6a9e2...9af 4
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #7 Skrevet 30. juli 2020 Men om faddere er viktig for dere ville jeg tenkt meg om før jeg valgte en niese. Jeg er fadder på et av søskenbarna mine, og etter at jeg flyttet fra hjembyen har vi ikke hatt noe kontakt. Jeg sender gaver til bursdag og jul, men kjenner ham ikke. Anonymkode: 6a9e2...9af
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #8 Skrevet 30. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men om faddere er viktig for dere ville jeg tenkt meg om før jeg valgte en niese. Jeg er fadder på et av søskenbarna mine, og etter at jeg flyttet fra hjembyen har vi ikke hatt noe kontakt. Jeg sender gaver til bursdag og jul, men kjenner ham ikke. Anonymkode: 6a9e2...9af Føler oss temmelig sikker der. Vi er veldig nære, og ser henne nesten på lik linje som egne barn. Vi bor allerede halve landet fra hverandre, men er likevel nære på tross av dette. OG nå kommer hun snart for å studere og bo i byen vi bor i, og hun har uttrykt flere ganger at hun vil slå rot der. Skjønner det kan forandre seg, men vi er virkelig sterkt knyttet ♥ Om det er noen jeg er pittelitt skeptisk til relasjonsmessig, så er det min bror. Vi har veldig lite kontakt, men han er jo broren min, og vi er begge familiekjære. Vet at både han (og andre i familien min) reagerte litt da han ikke ble spurt om å være fadder til vår nr.3. Så må nesten spørre han denne gangen. Men der vil jeg anta forholdet blir slik du beskriver, gaver til bursdag og jul og møtes et par ganger i året. Anonymkode: f85d2...571
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #10 Skrevet 30. juli 2020 Jeg er fadder alene på noen av barna til mannens søsken, han er fadder alene på barn av mitt søsken, vi er fadder sammen på noen. Noen av barna i familien har to faddere, andre har fem. Også innen samme søskenflokk. Du gjør det som føles riktig for deg. Du kan også gå til to faddere på sistemann, ingen som tenker over det. Anonymkode: c9b9f...ffa
Brunello Skrevet 30. juli 2020 #11 Skrevet 30. juli 2020 Det går helt fint an å gjøre det slik du tenker. Faddernes funksjon er uansett bare symbolsk i de fleste tilfeller. Vi har ingen par som faddere, selv om alle fadderne har partner/ektefelle. 1
Brunello Skrevet 30. juli 2020 #12 Skrevet 30. juli 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Føler oss temmelig sikker der. Vi er veldig nære, og ser henne nesten på lik linje som egne barn. Vi bor allerede halve landet fra hverandre, men er likevel nære på tross av dette. OG nå kommer hun snart for å studere og bo i byen vi bor i, og hun har uttrykt flere ganger at hun vil slå rot der. Skjønner det kan forandre seg, men vi er virkelig sterkt knyttet ♥ Om det er noen jeg er pittelitt skeptisk til relasjonsmessig, så er det min bror. Vi har veldig lite kontakt, men han er jo broren min, og vi er begge familiekjære. Vet at både han (og andre i familien min) reagerte litt da han ikke ble spurt om å være fadder til vår nr.3. Så må nesten spørre han denne gangen. Men der vil jeg anta forholdet blir slik du beskriver, gaver til bursdag og jul og møtes et par ganger i året. Anonymkode: f85d2...571 Vi har tenk slik at tanter og onkler og øvrig familie er der for barnet vårt i kraft av det, og heller valgt venner som faddere. Tidligere (og til dels fortsatt) var det ganske vanlig med besteforeldre som faddere. Det synes jeg er helt meningsløst. De vil jo være nært tilknyttet barnet uansett.
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #13 Skrevet 30. juli 2020 3 minutter siden, Brunello skrev: Vi har tenk slik at tanter og onkler og øvrig familie er der for barnet vårt i kraft av det, og heller valgt venner som faddere. Skjønner tanken bak det, men vi har veldig få venner. Jeg har et par nære venninner, og mannen èn nær kompis. Og disse har vi brukt. Ellers har vi bare perifere vennepar, som jeg nesten er sikker på vil forsvinne med tiden... Anonymkode: f85d2...571
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #14 Skrevet 30. juli 2020 Det er vel ikke vanlig å ha par som faddere, så det går da helt fint. Anonymkode: cadbe...813 4
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #15 Skrevet 30. juli 2020 Ser ikke problemet med det i det hele tatt. Men så er ikke jeg så opptatt av faddere da, tenker det er noe de færreste bryr seg om.. Anonymkode: 0a013...549 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #16 Skrevet 30. juli 2020 45 minutter siden, AnonymBruker said: (...) Men er det RART om vi spør bare han, og ikke søsteren min? Å dele opp par slik? Hva ville du tenkt om søsteren din spurte din mann om å være fadder, og ikke deg? Nå er jeg jo så nær min søster at jeg fint kan snakke med henne om dette og hva hun tenker selv. Men jeg ville bare lufte det litt her for å høre generelle meninger først... Anonymkode: f85d2...571 Ja, i denne situasjon - både fordi det er søsteren din og fordi dere ikke har delt opp par for barn 1-3. Jeg ville legge til søsteren og la barnet ha fire faddere. Eller velge bort niesen. Anonymkode: c1058...cde
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #17 Skrevet 30. juli 2020 Her har vi søsken og venner som faddere. Ville ikke valgt ektefeller til søsknene våre siden de fort blir borte i fall noen skiller seg. På samme måte er ikke jeg fadder til noen i samboers familie, og han ikke til noen i min. Synes det er helt naturlig jeg. Vi har fem faddere per barn, tre søsken og to venner. Har samme faddere til alle 😊 Anonymkode: 13169...f22 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #18 Skrevet 30. juli 2020 Det er stor sannsynlighet for at noen skiller seg, og at man mister kontakt med noen venner i løpet av årene også. jeg er selv skilt, og er fadder til min eks brors barn. Men jeg er fortsatt gode venner med foreldrene der og bor rett i nærheten, så det har heldigvis ikke vært noe problem. 2 av fadderne til mitt yngste barn har vi nå null kontakt med (en kusine av meg og en venninne/eksen til en kompis av faren). Skulle jeg valgt faddere i dag hadde jeg valgt kun søsken (våre søsken) som faddere til alle barna. De er de eneste som nesten garantert vil være der gjennom livet deres. Anonymkode: 451ec...7cc
Forever22 Skrevet 30. juli 2020 #19 Skrevet 30. juli 2020 Ikke rart ☺️ her er mine søsken og min mann sin bror fadder til nummer 1. til nummer 2 er tantene, altså mine søsken sine kjærester fadder. om de går fra hverandre så er det greit, de har alle barn sammen og vi er gode venner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå