Gå til innhold

Må gaver kunne byttes?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser ofte at de med dårlig råd velger å kjøpe julegaver fordelt over mange månender for å få det til å gå rundt. Da er det alltid noen som påpeker at det bør en ikke gjøre for da kan ikke gavene byttes. Men er det virkelig blitt sånn at det er ett "must" at gavene må kunne byttes? I år har jeg selv dårlig råd så frister å kjøpe litt julegaver på tilbud nå. Kjøper jo ikke noe bare for å kjøpe noe,velger jo gaver jeg tenker kan passe.

Anonymkode: 49c5c...2a2

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke et "must" men det høres ærlig talt litt dumt ut. Hvem kjøper du gaver til? Jeg ville personlig foretrekke at folk/familie med dårlig råd droppet å kjøpe gaver til meg og i stedet brukte pengene på å ha litt mindre dårlig råd i hverdagen. 

Anonymkode: d21c0...29f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er et must, ja. 

Altså, hva er poenget med å gi folk en gave, om de ikke kan bruke dem? Klær som ikke passer, som de ikke liker? Bøker de har fra før? Kjøkkenutstyr de ikke har bruk for? Leker ungene allerede har fra før? Pyntegjenstander folk bare ikke synes er fine, som da blir stående i boden og støve? 

Da er det jo bare penger rett ut av vinduet, og gaven bærer preg av at du har kjøpt noe for å kjøpe noe. 

Anonymkode: 57a1f...c52

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kommer litt an på hva du har tenkt til å gi, men det er en fordel å kunne bytte dersom mottaker feks har det fra før eller hvis det er et plagg i feil størrelse feks. Hvis man kjøper noe lenge før julaften er det også en fare for at mottakeren skaffer seg det du har kjøpt på egenhånd. 

Anonymkode: b5bef...d20

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Spørs veldig hva det er. Å ikke kunne bytte en genser som ikke passer er dumt, samme med en bok jeg har fra før eller sengetøy i feil størrelse. En vannkaraffel ekstra, en duk jeg liker sånn halveis, håndkler, pledd e.l. er ikke krise å ikke få byttet, men det fyller seg jo fort opp om man får flere slike gaver i året og hvert år.  

Anonymkode: a4879...d38

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Eksempler på gaver som treffer dårlig, men som er godt ment:

- Mykt deilig pledd til sofaen....bare at det var i akryl, som spraker av statisk elektrisitet når man bruker det, og det var gult, som passet til ingenting hos meg. Kunne likt fargen uansett, men akryl? Nix.

- Bok av en forfatter jeg absolutt ikke liker. Ja, den har fått god omtale, men nei, jeg har virkelig ikke ork til å lese mer av denne forfatteren.

- Cardigan i XL. Fin jakke, bevares, men den slanke giveren har ikke peiling på størrelser. XL er str 42. Jeg bruker str 48.

- Godteskål med godteri. Godteriet kan jeg spise, spandere eller kaste, men jeg trenger virkelig ikke flere skåler. Seriøst. Er over 40, og har til og med kvittet meg med ting jeg egentlig liker, for jeg har nok.

- Hudkremer. Jeg har litt vanskelig hud som kan reagere på mye. Bruker den ene jeg fant som jeg tåler.

- Store pynteting. Nydelig vase/krukke/lampe, helt skjønn! Men jeg bor ikke i enebolig med stor stue og kjellerstue og to terrasser, jeg bor i en treroms med stue på 19 kvadrat, og tingen blir helt overdimensjonert hos meg.

Nå har jeg sjelden byttet gaver, men jeg ser jo at det kan være greit i noen tilfeller... Blir glad for gavene, tanken bak! Men en del har nok blitt stuet vekk/gitt til loppis, dessverre.

Anonymkode: fe610...530

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei virkelig ikke

Anonymkode: e757e...199

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eksempler på gaver som treffer dårlig, men som er godt ment:

- Mykt deilig pledd til sofaen....bare at det var i akryl, som spraker av statisk elektrisitet når man bruker det, og det var gult, som passet til ingenting hos meg. Kunne likt fargen uansett, men akryl? Nix.

- Bok av en forfatter jeg absolutt ikke liker. Ja, den har fått god omtale, men nei, jeg har virkelig ikke ork til å lese mer av denne forfatteren.

- Cardigan i XL. Fin jakke, bevares, men den slanke giveren har ikke peiling på størrelser. XL er str 42. Jeg bruker str 48.

- Godteskål med godteri. Godteriet kan jeg spise, spandere eller kaste, men jeg trenger virkelig ikke flere skåler. Seriøst. Er over 40, og har til og med kvittet meg med ting jeg egentlig liker, for jeg har nok.

- Hudkremer. Jeg har litt vanskelig hud som kan reagere på mye. Bruker den ene jeg fant som jeg tåler.

- Store pynteting. Nydelig vase/krukke/lampe, helt skjønn! Men jeg bor ikke i enebolig med stor stue og kjellerstue og to terrasser, jeg bor i en treroms med stue på 19 kvadrat, og tingen blir helt overdimensjonert hos meg.

Nå har jeg sjelden byttet gaver, men jeg ser jo at det kan være greit i noen tilfeller... Blir glad for gavene, tanken bak! Men en del har nok blitt stuet vekk/gitt til loppis, dessverre.

Anonymkode: fe610...530

xl er fra gammelt av 46/48. L er 42/44

Anonymkode: 9bb29...708

• Liker 1
Skrevet

Jeg hater stresskjøping, og elsker å fordele utover. Så jeg starter lett julegavehandlingen i disse dager. Jeg er veldig glad i kjøpe gaver til alle vi omgås med, og jeg gjør mitt beste for å kjøpe ting jeg vet eller tror mottakeren vil sette pris på. Det hender nok helt sikkert at jeg ikke alltid treffer, men jeg ser ikke det helt som mitt problem. Så jeg kjøper gaver på tilbud, lenge før og/eller på ebay med god samvittighet. Responsen hittil med f.eks ebay har vært mer at det er gøy å motta ting de ikke har sett før, enn at de vil bytte... Venninnene mine ønsker seg også gjerne brukte ting. Så jeg har flere år kjøpt klær fra Finn. Venninnen min ble overlykkelig for en Nøstebarn ulldress f.eks, som jeg (eller hun) aldri ville hatt råd til å kjøpe ny.

Det hender at jeg mottar gaver som ikke helt ble riktig. Jeg har både en mor og venninner som også gjør som meg, så der er sjeldent gavene byttevennlig. Jeg tenker 'det var synd' når datteren min mottok en genser som var for liten, men da sparer jeg på den og gir den videre til et barn som er mindre når jeg trenger en gave der - og kjøper en ny genser til min datter. Vanskeligere er det faktisk ikke.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det for eksempel er ting til et servise jeg vet noen sparer på så kjøper jeg det om jeg ser det på tilbud fra sommer til jul, holder utkikk. Vi har ikke så mange barn å kjøpe til, men kjøper gjerne noe lego, eller slik som man fint kan ha selvom man har det fra før, plus plus esc. Ellers er jeg ikke sånn superbegeistret for å få gaver jeg ikke kan bytte selv, om det ikke er noe jeg absolutt har ønsket meg, da foretrekker jeg heller å ikke få noe, ikke fordi det ikke er koselig å bli tenkt på, men når det er noe vi ikke kommer til å bruke så er det jo veldig kjedelig at det bare blir liggende.. du kan handler du i oktober så tror jeg du får byttelapp så det kan byttes over jul, så hadde kanskje heller satt av penger nå og handlet litt senere, er jo ofte gode tilbud til black friday og generelt i nov/des.

Anonymkode: a73d6...915

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Amatariel said:

Jeg tenker 'det var synd' når datteren min mottok en genser som var for liten, men da sparer jeg på den og gir den videre til et barn som er mindre når jeg trenger en gave der - og kjøper en ny genser til min datter. Vanskeligere er det faktisk ikke.

Omtrent sånn gjør jeg det også. Trenger ikke at gaver kan byttes, det går fint å gi dem videre. Har en "gavehylle" i kjelleren, der sønnen min får velge noe å bytte i når han f.eks. får lego, som han ikke er noe glad i. Eller jeg kan kjøpe legoen av ham hvis han sparer til noe. De fleste guttene i klassen hans og flere av søskenbarna hans liker lego, så da blir det brukt til bursdagsgaver til dem i løpet av året som kommer.

Anonymkode: 864b9...1a0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, Amatariel skrev:

Jeg hater stresskjøping, og elsker å fordele utover. Så jeg starter lett julegavehandlingen i disse dager. Jeg er veldig glad i kjøpe gaver til alle vi omgås med, og jeg gjør mitt beste for å kjøpe ting jeg vet eller tror mottakeren vil sette pris på. Det hender nok helt sikkert at jeg ikke alltid treffer, men jeg ser ikke det helt som mitt problem. Så jeg kjøper gaver på tilbud, lenge før og/eller på ebay med god samvittighet. Responsen hittil med f.eks ebay har vært mer at det er gøy å motta ting de ikke har sett før, enn at de vil bytte... Venninnene mine ønsker seg også gjerne brukte ting. Så jeg har flere år kjøpt klær fra Finn. Venninnen min ble overlykkelig for en Nøstebarn ulldress f.eks, som jeg (eller hun) aldri ville hatt råd til å kjøpe ny.

Det hender at jeg mottar gaver som ikke helt ble riktig. Jeg har både en mor og venninner som også gjør som meg, så der er sjeldent gavene byttevennlig. Jeg tenker 'det var synd' når datteren min mottok en genser som var for liten, men da sparer jeg på den og gir den videre til et barn som er mindre når jeg trenger en gave der - og kjøper en ny genser til min datter. Vanskeligere er det faktisk ikke.

Nåja. Ikke alle har råd til å kjøpe en ny genser til ungen om den ungen fikk i gave var for liten. Så da har ungen i praksis ikke fått noen gave. 

Ikke alle kjenner heller noen å gi gaven videre til. Såklart, man kan hive den i Uff-containeren, men igjen, da har man ikke egentlig fått noen gave. De pengene kunne giveren bare spart seg, for mottakeren har ikke fått noen glede av den. 

Jeg synes det er miljøsvineri å kjøpe ting som ikke blir brukt, og som bare gis videre, til andre som gjerne også bare ender opp med å ikke kunne bruke det, og også prøver prakke det på noen andre. 

Det er tullete bruk av penger. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har dårlig råd så avtaler du med venner og familie at i år blir det ingen julegaver på deg, du skal ikke ha men kommer heller ikke til å gi. Pga økonomien. Det godtar de. Og om de må skulle ende opp med å kjøpe til deg likevel så vet de at det ikke kommer noen i retur. 
Julegavegalskap er bare tull og tøys. Kjøp til barna, voksne trenger da virkelig ikke gaver. Jøye meg. Jula handler om å være sammen, spise god mat. Bruk heller pengene på det. :)

Anonymkode: c26c4...c0c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Må ikke kunne byttes, men ikke kjøp interiør-ting til andre, med mindre du er skråsikker på at stilen treffer! For eksempel godtar mine svigers kun hvite blomsterpotter. Flere andre jeg kjenner som er sikre i sin interiørstil kjører ofte kun hvit stil hjemme, mens andre igjen kan ha helt spesifikke krav for at det skal tas inn i varmen. 

Anonymkode: a8ab7...5fa

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Ja, det er alltid greit med byttelapp, i tilfelle man bommer totalt. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er snakk om gaver til barn fra 0-8 år. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da mener jeg ihvertfall de bør byttes. For om gaven av en eller annen grunn ikke passer til barnet (de har det fra før, feil størrelse, en ting de overhodet ikke er interessert i, for "babyete" leker, o.l.), blir jo så små barn veldig skuffet om de sitter igjen med ingenting. Enten må da foreldrene kjøpe en erstatningsgave, og det er jo ikke greit at du påfører dem en økonomisk byrde, eller så sitter barnet igjen uten å ha fått noe. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da ville jeg i hvert fall ikke kjøpt klær, med mindre det er ull. Forsikre deg om at du kjøper riktig størrelse. Har familie som kjøper klær til mine barn uten å spørre meg om størrelse, de går bare ut i fra at 4 åringen bruker str. 4 år, når han bruker 7-8 år, dette er de som handler klær som ikke kan byttes, og det er kjedelig..

Anonymkode: a73d6...915

AnonymBruker
Skrevet

Tenk å klage å.syte over at man ikke fåred byttelapp..

For en verden vi lever i

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Null problem om du vet hba de liker eller str.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...