AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #1 Skrevet 29. juli 2020 Synes det er så leit.. Men det er stor aldersforskjell jeg har en jente på 22 måneder og søskenbarnet hennes er en gutt på 6 år. De trivdes før men nå har jenta mi begynt og bli litt mer skrikete og dette liker han ikke eller at hun skal ta på noen av lekene hans. er ikke så lett og roe skrikingen hennes ned heller siden hun er fortsatt en baby. Og da skriker nevøen min også til henne og blir veldig frustrert på henne, der han begynner og klemmer borti henne og dytter henne vekk. Han får heller ikke beskjed om at dette ikke er Ok. Dette mener søsteren min at slik er det når hun irriterer han. Jeg vet ikke jeg, synes det blir litt feil.. Og så sier han «jeg ville ikke ha josefine her!» i mitt og besteforeldrenes hjem. ja skrikingen hennes kan bli mye men Han er enda større og kan bli veldig voldsom når han blir sint på henne. jeg tenker også på siden Han har en lille søster som er 4 måneder og hvordan vil søsteren min takle dette? Når lillesøsteren hans er like gammel. Siden søsteren min ikke gir han beskjed når ting ikke er Ok. Synes bare det er trist med dette Anonymkode: 8852b...11a 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #2 Skrevet 29. juli 2020 Jenta di er vel ikke akkurat en baby om hun snart er to år, men det er jo ganske stor aldersforskjell. Toåringer er kanskje ikke den kuleste lekekameraten for en gutt på 6 år. Anonymkode: a231e...06b 48
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #3 Skrevet 29. juli 2020 Eller mente du 2 måneder? Isåfall er det heller ikke så rart. Anonymkode: a231e...06b 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #4 Skrevet 29. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Eller mente du 2 måneder? Isåfall er det heller ikke så rart. Anonymkode: a231e...06b 22 måneder Anonymkode: 8852b...11a
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #5 Skrevet 29. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jenta di er vel ikke akkurat en baby om hun snart er to år, men det er jo ganske stor aldersforskjell. Toåringer er kanskje ikke den kuleste lekekameraten for en gutt på 6 år. Anonymkode: a231e...06b Det er ikke så mye leke kamerat men at begge kan leke på gulvet uten at den ene eller andre skal dytte og vær frekke med hverandre. Barnet mitt kan godt sitte og tegne men plutselig får søskenbarnet øyet på det og tar det vekk fra henne. Anonymkode: 8852b...11a
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #6 Skrevet 29. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke så mye leke kamerat men at begge kan leke på gulvet uten at den ene eller andre skal dytte og vær frekke med hverandre. Barnet mitt kan godt sitte og tegne men plutselig får søskenbarnet øyet på det og tar det vekk fra henne. Anonymkode: 8852b...11a Ja, det burde han klare når han er 6 år. Du får gi han tydelig beskjed om ikke moren hans gjør det Anonymkode: a231e...06b 7
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #7 Skrevet 29. juli 2020 22 mnd er ikke baby🤷♀️ Anonymkode: 63369...90a 24
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #8 Skrevet 29. juli 2020 En 6åring er ikke stor. Man kan ikke forvente at han skal like en skrikete toddler som ødelegger for ham... Anonymkode: 36109...a0b 20
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #9 Skrevet 29. juli 2020 åååååhh plis ikke skirv mnd.... Ungen din er snart 2 ÅR. Vent noen år så gjevner det seg nok ut Anonymkode: bde14...6c0 25
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #10 Skrevet 30. juli 2020 Du skriver et klageinnlegg i uken, enten her eller på klikk anonymforum. Kos med misnøye? Ikke hat et barn Anonymkode: 3f260...689 5
exictence Skrevet 30. juli 2020 #11 Skrevet 30. juli 2020 Er vel helt naturlig at en gutt på 6 år ikke vil være venn med en jente på 2 år? 7 timer siden, AnonymBruker skrev: hvordan vil søsteren min takle dette? Når lillesøsteren hans er like gammel. Siden søsteren min ikke gir han beskjed når ting ikke er Ok. Synes bare det er trist med dette Anonymkode: 8852b...11a Trist? Det er jo små barn det er snakk om. Det kommer an på deres dagsform, hva de gjør sammen. Din søster takler vel at barn er barn? 14
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #12 Skrevet 30. juli 2020 Over 1 år, slutt å si mnd.. Anonymkode: ee916...07e 6
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #13 Skrevet 30. juli 2020 Høres jo ut som det er litt sjalusireaksjon knyttet til at han har fått en lillesøster for fire mnd siden. Han er sikkert drittlei "småunger" Han blir den store og slemme som skal hysjes ned og alltid får skylda. Samtidig er han for liten til å forstå egen reaksjon. Du må jo snakke til ham hvis søsteren din ikke gjør det. Rettlede på en grei måte om hva som ikke er ok oppførsel. Og man slutter å være baby etter fylt ett år, tenker jeg. Babyer kan ikke snakke og gå. (Eller tegne!!) Anonymkode: 4e87c...86d 10
Blålilla Skrevet 30. juli 2020 #14 Skrevet 30. juli 2020 En 6-åring har liten interesse av en skrikete 2-åring. Han reagerer helt naturlig, men er også stor nok til å ikke ta fra henne leker. I stedet for å kjefte/irettesette kan du ta han med på noe som bygger under at han er stor gutt? Noe de små ikke får bli ned på. Baking, uteaktivitet eller noe sånt? 6
Hactar Skrevet 30. juli 2020 #15 Skrevet 30. juli 2020 Her er det lurt å være tett på og veilede barna. Om barnet ditt skriker, løfter du henne bort. Om hun prøver å ta noe som seksåringen holder på med, avleder du eller hjelper henne og vente på tur. Dette gjelder så klart andre veien også. Kanskje kan det hjelpe om seksåringen får ha sine ting oppå er bord hvor toåringen ikke kan nå dem. Det kan være frustrerende å være liten, men det kan også være tøft å være den «store» om den lille som ikke skjønner seg på for eksempel togbane, snubler i broene og plukker opp svingene. Om det har gått så langt at han ikke vil barnet ditt skal være der, kan det være et tegn på at hun får forstyrre for mye. Litt skal han tåle, men du kan ikke forvente at en seksåring skal synes en toåring er mye til lekekamerat. 4
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #16 Skrevet 30. juli 2020 Oi. Jeg har ingen forventning om at en som er mer enn 2 år eldre en mine skal bry seg om å leke med mine før aldersforskjellen er mindre enn halve alderen. Altså en seksåring er 3 ganger så gammel som en på to. Jeg er ikke så interessert å "leke" med en 10-15 åring jeg heller for å sette det på spissen. Anonymkode: 545cc...96e 11
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #17 Skrevet 1. august 2020 Aldersforskjellen er kjempestor. Ikke rart at en 6-åring har lite intesse for ei som ikke er 2 en gang. Min gutt på 6 er knapt interessert i sin 4-årige bror Anonymkode: 57da6...248 7
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #18 Skrevet 1. august 2020 Huff da. Dere voksne må tenke løsninger her og ikke bare sette to kranglete unger sammen. Leke med de sammen om dere vil se skal være harmoniske. Virker som dere bare setter to veldig forskjellige unger sammen og har store forventninger om at de skal leke pent. Anonymkode: b9715...954 3
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #19 Skrevet 1. august 2020 Mulig dette kommer som en overraskelse på deg, men du må faktisk oppdra ungen din. Nå som hun snart er to er det på tide å begynne. Anonymkode: d6668...5d7 5
Tatja Skrevet 1. august 2020 #20 Skrevet 1. august 2020 På 29.7.2020 den 23.41, AnonymBruker skrev: Synes det er så leit.. Men det er stor aldersforskjell jeg har en jente på 22 måneder og søskenbarnet hennes er en gutt på 6 år. De trivdes før men nå har jenta mi begynt og bli litt mer skrikete og dette liker han ikke eller at hun skal ta på noen av lekene hans. er ikke så lett og roe skrikingen hennes ned heller siden hun er fortsatt en baby. Og da skriker nevøen min også til henne og blir veldig frustrert på henne, der han begynner og klemmer borti henne og dytter henne vekk. Han får heller ikke beskjed om at dette ikke er Ok. Dette mener søsteren min at slik er det når hun irriterer han. Jeg vet ikke jeg, synes det blir litt feil.. Og så sier han «jeg ville ikke ha josefine her!» i mitt og besteforeldrenes hjem. ja skrikingen hennes kan bli mye men Han er enda større og kan bli veldig voldsom når han blir sint på henne. jeg tenker også på siden Han har en lille søster som er 4 måneder og hvordan vil søsteren min takle dette? Når lillesøsteren hans er like gammel. Siden søsteren min ikke gir han beskjed når ting ikke er Ok. Synes bare det er trist med dette Anonymkode: 8852b...11a Så mange rare og fiendtlige svar her inne. TS forventer selvsagt ikke at barna skal være bestevenner, men derimot kunne være i samme rom uten knuffing. Du og din søster må være tett på barna, og veilede. 6-åringen må lære seg at den andre er liten, og ta mer hensyn. Det kommer ofte ikke av seg selv, men kreves at foreldrene til begge barna forklarer og noen ganger avleder. Kanskje utelek er bedre i denne fasen? Skjønner godt din frustrasjon. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå