Gjest Violetta Skrevet 13. juli 2005 #1 Skrevet 13. juli 2005 Har fått stekt ris på restaurant, men ikke laget det selv før. Når jeg skal steke risen, blir den bare til en slags deigete masse. Jeg har brukt Uncle Bens ris, den som skal koke i 20 minutter. Er det det som blir feil? Må jeg ha en annen ris?
Gjest Melk Skrevet 13. juli 2005 #3 Skrevet 13. juli 2005 Kok den ganske tørr, ikke våt og veldig klissete.
Gjest Violetta Skrevet 13. juli 2005 #4 Skrevet 13. juli 2005 Melk, jeg kokte den til den ble brent, den ble ikke tørr. Ser ut som jeg må kjøpe en annen type ris i morgen, for dette skal jeg få til. Er det Yasminris jeg bør kjøpe?
Gjest Melk Skrevet 13. juli 2005 #5 Skrevet 13. juli 2005 Yasminris fungerer bra. Hell lit soyaolje oppi også, så blir det god smak.
hilli Skrevet 13. juli 2005 #6 Skrevet 13. juli 2005 Det blir mye lettere å lage stekt ris dersom risen er helt kald når du tilsetter den.
Nilma Skrevet 14. juli 2005 #7 Skrevet 14. juli 2005 Jeg bruker som regel basmatiris når jeg lager stekt ris, den er mye mindre klebrig enn sjasminsris. Og Melk, du mener vel soyasaus, ikke soyaolje?
Gjest Melk Skrevet 14. juli 2005 #8 Skrevet 14. juli 2005 Og Melk, du mener vel soyasaus, ikke soyaolje? ← Ja, selvfølgleig!!! Soyaolje gjør seg nok ikke så bra...
Pleier Skrevet 14. juli 2005 #9 Skrevet 14. juli 2005 Har sett at på noen innvandrer butikker så har de ris som egner seg til steking.
Gjest gjest1 Skrevet 15. juli 2005 #11 Skrevet 15. juli 2005 Basmatiris er super til stekt ris, ja! Jeg lager knallgod stekt ris! Surr det du skal ha av grønnsaker osv først. Tilset et knekt egg, soyasaus (jeg bruker den mørke typen), litt søt chilisaus, litt hakket ingefær og hvitløk. Og tilslutt risen. Serveres med soyasaus med hakket chili og agurkskiver..... Og der var jeg tilbake i Thailand, gitt
Gjest Violetta Skrevet 15. juli 2005 #12 Skrevet 15. juli 2005 Lagde med laksefilet og purre jeg, det er ikke alt av grønnsaker jeg tåler, så dette er en fin rett for meg, her kan jeg påvirke hva jeg vil ha i selv. Kjempegodt!
Catlin Skrevet 16. juli 2005 #13 Skrevet 16. juli 2005 Når du har kokt risen, la den stå i kasserollen med lokket av en stund - rør av og til. Da fordamper det siste som er igjen av fuktighet i risen. Jeg bruker også basmatiris. Super til stekt ris.
Gjest Violetta Skrevet 16. juli 2005 #14 Skrevet 16. juli 2005 Jeg kjøpte Yasminris (Coop), og den var helt fin til stekt ris. Uncle Bens ris var det som gjorde at det ble mislykket, for jeg laget det helt likt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå