Gå til innhold

Er det egoistisk å få barn i denne verden?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mange mener visst det, og mener at de kommer til å få det så fælt osv i fremtiden fordi verden ikke er et bra sted lenger. 

prøver å ikke tenke så mye på det, da jeg har et barn og egentlig ønsker flere.. men så får jeg litt panikk over dette noen ganger da. Man vil jo det beste for barna sine.

så, er det så ille som enkelte mener, at vi bør slutte å føde barn? Var det bedre før? Under krigen?

flere som tenker dette?

Anonymkode: 1f9ae...d44

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skulle det være egoistisk? Det ligger i menneskets (og dyrenes) natur og få avkom.

• Liker 1
Skrevet

Spørst kva liv man har å tilby barna. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Enda et tråd om ett og samme tema. Lurer på om det er en og samme person som står bak alle disse trådene som dukker opp hver uke. Si meg hva er det du vil med dette? Hva er det som plager deg?

Anonymkode: 2804d...3fd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da er det i så fall alltid egoistisk, for jeg tror ikke noe på at så veldig mange får barn for barnets skyld.

Anonymkode: cee69...a8a

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enda et tråd om ett og samme tema. Lurer på om det er en og samme person som står bak alle disse trådene som dukker opp hver uke. Si meg hva er det du vil med dette? Hva er det som plager deg?

Hva? Jeg har ikke laget flere tråder om dette, og har heller ikke fått med meg at det kommer slike hver uke. Hva er det som plager deg? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da er det i så fall alltid egoistisk, for jeg tror ikke noe på at så veldig mange får barn for barnets skyld.

Anonymkode: cee69...a8a

Nei? For barn som ikke blir født ville heller aldri visst noe annet..?

jeg mener siden så mange mener at det er en fæl verden å vokse opp i. Klimaet går til helvette.. blir sikkert ny krig.. en kan jo bli betuttet av å høre om alt som er så fælt, så man har valgt å sette barn til verden.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Slik som det står til på jorda, så burde alle begrense seg til ett barn i flere generasjoner. Særlig gjelder dette folk sørpå i India, flere land i Afrika, Kina, Thailand, og nordpå i USA. Også i Norge. Her er det alt for mange som tenker med skrittet og ikke med hjernen. 

Anonymkode: 81b8b...5bb

• Liker 1
Skrevet

Å få biologiske barn er omtrent alltid et egoistisk valg - du gjør det ikke for barnets del, men for din egen. Jeg mener dog ikke at egoisme alltid er negativt. 

• Liker 4
Skrevet

Syntes selv verden ikke er et godt sted

Vanskelig å finne kjærlighet, uansett hva man gjør blir man såret. Man blir skuffet. Man blir bedratt. 

det er hardt på skole. Ble mobbet mye av tiden. også er det hardt på jobb. Finner ikke jobb, jobber i et sted jeg ikke trives: Vi jobber så hardt hele livet, sparer penger og dør tislutt. Eneste vi har igjen når vi er dø er sand og en skifte. 

syntes ikke verden er verdt å leve

hadde gjerne ønsket jeg ikke ble født hvis jeg kunne velge!

ja, jeg har gode dager. Men har opplevd dette livet som et tøff kamp

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er jo ganske egoistisk å lage en ny sjel som skal tvinges til å tåle denne verden med alle utfordringer, elendighet og før eller siden sin egen død. Jeg skulle jo selv ønske at jeg slapp å bli født, men hadde jo aldri et valg. Livet er slitsomt og vanskelig.

Man lager nye mennesker kun fordi man har lyst, ergo er det egoistisk (skal dekke egne lystbehov).

Anonymkode: e19af...fa5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, duftlyset skrev:

Hvorfor skulle det være egoistisk? Det ligger i menneskets (og dyrenes) natur og få avkom.

Fordi alle mennesker i bunn og grunn ER egoistiske..

Selvrealisering er viktigere enn å tenke på kloden og miljøet.

Anonymkode: 4a556...a72

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, mammahjarte skrev:

Spørst kva liv man har å tilby barna. 

Egoistisk er det uansett.

Anonymkode: 4a556...a72

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er jo ganske egoistisk å lage en ny sjel som skal tvinges til å tåle denne verden med alle utfordringer, elendighet og før eller siden sin egen død. Jeg skulle jo selv ønske at jeg slapp å bli født, men hadde jo aldri et valg. Livet er slitsomt og vanskelig.

Man lager nye mennesker kun fordi man har lyst, ergo er det egoistisk (skal dekke egne lystbehov).

Anonymkode: e19af...fa5

Nå er det ikke alle som synes livet er like slitsomt å vanskelig som deg da. Men dette var jo oppløftende. Blir ingen barn på deg tipper jeg ;)

AnonymBruker
Skrevet

Hva spiller det for noen rolle om det er egoistisk eller ei? Man kan trygt si at det er egoistisk å ikke få barn også. 

Så lenge menneske reproduser seg, overlever vi som en rase. Den dagen vi slutter å reproduserer oss, er vi som mammut - borte vekk :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det er det, ikke noe galt i å få unger men med tanke på hvor mange mennesker som eksisterer er det en smule egoistisk. Vi er jo ikke akkurat utrudningstrua. 😅

Anonymkode: 21237...ba6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Ishm skrev:

Syntes selv verden ikke er et godt sted

Vanskelig å finne kjærlighet, uansett hva man gjør blir man såret. Man blir skuffet. Man blir bedratt. 

det er hardt på skole. Ble mobbet mye av tiden. også er det hardt på jobb. Finner ikke jobb, jobber i et sted jeg ikke trives: Vi jobber så hardt hele livet, sparer penger og dør tislutt. Eneste vi har igjen når vi er dø er sand og en skifte. 

syntes ikke verden er verdt å leve

hadde gjerne ønsket jeg ikke ble født hvis jeg kunne velge!

ja, jeg har gode dager. Men har opplevd dette livet som et tøff kamp

Det høres ut som du bør gå å få hjelp, om du ikke allerede får det. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det er det, ikke noe galt i å få unger men med tanke på hvor mange mennesker som eksisterer er det en smule egoistisk. Vi er jo ikke akkurat utrudningstrua. 😅

Anonymkode: 21237...ba6

Det skal jeg være enig i. Men enkelte får det jo til å høres ut som verden går under neste uke, så at å få barn er helt unødvendig. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det høres ut som du bør gå å få hjelp, om du ikke allerede får det. 

Jeg lever et «godt» nok liv.

har vanlig familie, har en kjæreste. Og har ingen planer om å ta selvmord -.- Er fornøyd med livet mitt. 

men det jeg prøver å komme frem til er at det ikke er lett å «leve».

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...