csnm88 Skrevet 29. juli 2020 #1 Skrevet 29. juli 2020 Hei. Jeg vil gjerne høre litt om hva som er vanlig av samvær for 1 åringer når foreldre skiller lag. Situasjonen: Vi har 1 felles barn som fyller 1 år om 1 uke og jeg er gravid med termin i desember. Jeg har hatt hele permisjonen med henne. Far har ikke vært til støtte eller hjelp de første mnd etter fødsel, og heller ikke i begynnelsen av denne graviditeten. Jeg har måttet få avlastningshjelp fra kommunen fordi de første 4 mnd med amming var ekstremt utmattende, og i starten av graviditeten fordi jeg var helt tappet for energi (grunnet jernanemi, har tatt jerntilskudd i flere uker og er helt fin igjen nå). På 1 år har han kun tatt 1 trilletur med henne alene og vært hjemme alene med henne maks 3 timer mens jeg er ute på ærender. Hun har ikke vært borte fra meg en eneste natt. Nå som vi går fra hverandre (jeg flytter om 1 uke), er han plutselig ute på trilletur oftere og har tatt henne med for første gang alene til familien sin en ettermiddag. Og det er ikke fordi han vil vise at han kan og at vi kanskje kan forbli sammen, han vil ha meg ut. Han krever nå 50/50, og mener hun skal gå på barnehagen ved han. Jeg flytter 10 min unna, et sted som er på veien til jobben hans. Jeg mener hun skal gå på barnehage ved meg og mener det er urimelige at jeg skal ha en omvei til barnehage på 1 time hver dag dersom hun går på barnehagen ved han, når han bare har en omvei på 20 min hver dag dersom hun går på barnehage ved meg. Må huske på at jeg er gravid midt oppi det hele. I tillegg er jeg student, 1,5 år igjen, med veldig fleksibel timeplan. Mye digital undervisning grunnet covid-19. Har jobber 45 min unna og jeg frykter det vil føre til svært lange dager for henne. Han sier at han har venner og familie som kan hjelpe til meg henting og levering. Disse har jeg omtrent ikke det det siste året og er derfor ikke personer hun er trygg på. Jeg tenker at det vil medføre mye uforutsigbarhet for henne, jeg ønsker at hun skal ha det stabilt og forutsigbart. Ikke masse frem og tilbake og masse nye mennesker som skal ta seg av henne. Nå truer han med å bruke det at jeg har slitt med en depresjon det siste året (mye fordi jeg har vært i dette forholdet som har vært ustabilt lenge) og at jeg har en diagnose PTSD. Mener at siden han eier hus og jeg bare leie er det ustabilt å bo hos meg siden jeg kan risikere å måtte flytte og evt bytte barnehage/skole. Noe jeg aldri ville gjort, og om jeg så må flytte fordi huseier skal selge eller hva enn, så flytter jeg ikke slik at hun må bytte barnehage. Jeg vil ikke nekte han samvær i det hele tatt men tar utgangspunkt i det jeg har lest. Hyppige samvær på dagtid og en overnatting annenhver uke (eller en overnatting hver uke???). Også mener han at han skal ha henne 70 % når baby er født. Han er truende når han snakker til meg, nekter adresseendring (noe som fører til at jeg kan få redusert foreldrebetaling) og sier han ikke vil betale barnebidrag. Det eneste jeg ønsker er at overgangen med å gå fra hverandre skal være så stabilt som mulig for barna. Jeg har en sønn fra før av på snart 8 år, han er hos faren sin annenhver helg og en dag i uken og slik har det vært siden han var 2 år. Før det var faren hans lite inni bildet, så jeg var helt alene med han de 2 første årene. Nå har vi et veldig godt samarbeid og jeg har veldig god kontakt med hele familien der. Har ofte reist på ferie med dem selv om vi ikke har vært sammen. Nå som de fikk høre at jeg kommer til å være alene med 3 barn har de sagt at jeg må bare spørre om hjelp hvis jeg trenger det og at de tenker på meg og håper det løser seg for meg. Nå lurer jeg derfor om andre har vært i slike situasjoner, og hvordan samværet har vært for så små barn :-)
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #2 Skrevet 29. juli 2020 Jeg må spørre; hvorfor skal du ha et barn til med denne mannen? Hva var grunnen til at du syns det var en god ide? En slik historie må følges opp med et slikt spørsmål, og jeg må helt ærlig stille spørsmålstegn med din evne til å ta gode avgjørelser altså. Anonymkode: ee4be...1d6 10
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #3 Skrevet 29. juli 2020 Du har en 8 åring med en annen, en 1 åring også gravid igjen med samme mann? Anonymkode: 36121...d04 4
csnm88 Skrevet 29. juli 2020 Forfatter #4 Skrevet 29. juli 2020 😳 Jeg ville ikke ha flere barn med det første nei, det er også derfor jeg fikk satt inn en spiral...
csnm88 Skrevet 29. juli 2020 Forfatter #5 Skrevet 29. juli 2020 Og bare for å ha sagt det, vi hadde det fint frem til barnet ble født og planla å få barn sammen. Men etter fødsel, Da forandret han seg helt...
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #6 Skrevet 29. juli 2020 Hvorfor skal man dømme ts for at hun er gravid? Dette er vel hennes sak. Det er ikke det hun spør om, men samvær. Synes han bør ta hensyn til at du er gravid og skal ha en baby i desember. Synes barnet ditt skal gå i bhg ved siden av deg. Far kan ikke kreve 50/50 Så lenge du ammer barnet og før barnet er 3 år gammelt er det helt uaktuelt. Han har ingen sjans til å få 50% samvær, hvis han sier dette til familievernkontoret. Anonymkode: 26dcb...f3c 3
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #7 Skrevet 29. juli 2020 50/50 krever godt samarbeid.. Dette må du ta til familievernkontoret. Og blir dere ikke enige der så blir det vel barnefordeling via retten. Vi kan ikke forutsi noe om hvordan det vil gå. Ofte går ting i mors favør, spesielt når barnet er så lite og har hatt en som har vært primæromsorgsgiver. Men ingenting er sikkert. Mange fedre får en del mer samvær nå i "våre dager". Mange kameler må du svelge, men ja. Fvk. Neste. Anonymkode: 53cf6...5bd
csnm88 Skrevet 29. juli 2020 Forfatter #8 Skrevet 29. juli 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal man dømme ts for at hun er gravid? Dette er vel hennes sak. Det er ikke det hun spør om, men samvær. Synes han bør ta hensyn til at du er gravid og skal ha en baby i desember. Synes barnet ditt skal gå i bhg ved siden av deg. Far kan ikke kreve 50/50 Så lenge du ammer barnet og før barnet er 3 år gammelt er det helt uaktuelt. Han har ingen sjans til å få 50% samvær, hvis han sier dette til familievernkontoret. Anonymkode: 26dcb...f3c Takk. Hun på 1 år ville ikke ha pupp lenger så det ble slutt på amming for noen mnd siden. Men jeg tenker uavhengig av amming så er det vel mye å forholde seg til med så mye frem og tilbake når de er så små. Hører flere rundt meg sier at 50/50 ikke er en god løsning, derfor tenkte jeg å høre her hvordan andre har gjort det 🙂 Vi skal til første mekling på mandag
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #9 Skrevet 29. juli 2020 Husk at familievernkontoret ikke bestemmer noe. Kontakt advokat for råd. Anonymkode: c043e...7fd
csnm88 Skrevet 29. juli 2020 Forfatter #10 Skrevet 29. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: 50/50 krever godt samarbeid.. Dette må du ta til familievernkontoret. Og blir dere ikke enige der så blir det vel barnefordeling via retten. Vi kan ikke forutsi noe om hvordan det vil gå. Ofte går ting i mors favør, spesielt når barnet er så lite og har hatt en som har vært primæromsorgsgiver. Men ingenting er sikkert. Mange fedre får en del mer samvær nå i "våre dager". Mange kameler må du svelge, men ja. Fvk. Neste. Anonymkode: 53cf6...5bd Det er nok den veien det går, at vi ikke blir enige. Har første mekling på mandag. Håper han tar til seg hva som blir sagt der 🙂
csnm88 Skrevet 29. juli 2020 Forfatter #11 Skrevet 29. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Husk at familievernkontoret ikke bestemmer noe. Kontakt advokat for råd. Anonymkode: c043e...7fd Nei, de skal vel bare veilede. Har kontaktet advokat. Skal til henne om 2 uker 🙂
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #12 Skrevet 29. juli 2020 41 minutter siden, csnm88 skrev: På 1 år har han kun tatt 1 trilletur med henne alene og vært hjemme alene med henne maks 3 timer mens jeg er ute på ærender Og etter dette ble du gravid med dette mennesket igjen... Anonymkode: 66a1c...392
Anonym546u Skrevet 29. juli 2020 #13 Skrevet 29. juli 2020 Skjønner du har det tøft, ts. Hvis jeg bare kan spørre deg, men! Du trenger ikke å svare hvis du ikke vil. Gruer du deg til fødselen? Skal du føde alene eller ta med noen (evt.far?) på sykehuset? Trøsteklem ❤
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #14 Skrevet 29. juli 2020 Flytt før barnet begynner i bhg Anonymkode: 0dbd6...f5a
Gjest WhisperingWind Skrevet 29. juli 2020 #15 Skrevet 29. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og etter dette ble du gravid med dette mennesket igjen... Anonymkode: 66a1c...392 Ja men for faen. Ts vet hun har fått barn med feil mann. Han endret seg etter de fikk barn. Han visste om depresjon og diagnose. Han mente tydeligvis hun var mammamateriale tross det. Ts spør ikke om hva hun har gjort feil frem til nå med mannen. Hun spør om hva hun kan gjøre NÅ.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #16 Skrevet 29. juli 2020 Hvis du flytter og han ikke skriver under flytting blir jo han den med daglig omsorg. Er han en god pappa er det ikke noe problem at han har mest og du mindre eller 50/50. Det er ikke slik at barn er forebehold kun mor første 3 år....(jeg er mor selv og har hatt 50/50 siden minste var 19 mnd) Er han truende fordi han er redd for å miste datteren? Føler du barnet har det bra med han? Siden du flytter og er gravid blir jo det neste barnet mest hos deg, hvordan dele det slik at søsken ser hverandre mest mulig? Dere må jo på mekling uansett. Anonymkode: 7f972...67c 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #17 Skrevet 29. juli 2020 Du må ikke finne på å ta med deg barnet og flytte før han har godkjent at du tar med deg barnet. Da blir det ord mot ord. Anonymkode: 32412...308 3
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #18 Skrevet 29. juli 2020 57 minutter siden, WhisperingWind skrev: Ja men for faen. Ts vet hun har fått barn med feil mann. Han endret seg etter de fikk barn. Han visste om depresjon og diagnose. Han mente tydeligvis hun var mammamateriale tross det. Ts spør ikke om hva hun har gjort feil frem til nå med mannen. Hun spør om hva hun kan gjøre NÅ. Må nødvendigvis ha blitt gravid IGJEN etter første ble født da🙄 Anonymkode: ee4be...1d6 3
Gjest WhisperingWind Skrevet 29. juli 2020 #19 Skrevet 29. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Må nødvendigvis ha blitt gravid IGJEN etter første ble født da🙄 Anonymkode: ee4be...1d6 Endringen skjedde tydeligvis under permisjon og ts ble utrolig nok gravid igjen med en gang uten at det var planlagt som jeg forsto. Uansett er ikke det relevant for nå er det nå sånn at hun har en 1 åring, er gravid og lurer på veien videre. Hun VET om sin egen situasjon så hva er poenget med å gjenta det uten å bidra med svar og løsninger?
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #20 Skrevet 29. juli 2020 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du flytter og han ikke skriver under flytting blir jo han den med daglig omsorg. Er han en god pappa er det ikke noe problem at han har mest og du mindre eller 50/50. Det er ikke slik at barn er forebehold kun mor første 3 år....(jeg er mor selv og har hatt 50/50 siden minste var 19 mnd) Er han truende fordi han er redd for å miste datteren? Føler du barnet har det bra med han? Siden du flytter og er gravid blir jo det neste barnet mest hos deg, hvordan dele det slik at søsken ser hverandre mest mulig? Dere må jo på mekling uansett. Anonymkode: 7f972...67c Du har tydeligvis ikke lest Ts. Hun skriver at far knapt har vært tilstede mens de har bodd sammen og helt nylig hatt sin aller første trilletur med barnet. Blant annet. Han er åpenbart ikke en god pappa.Så jo i slike tilfeller har barnet det åpenbart best med mor som er omsorgspersonen og den barnet kjenner aller best og har tilknytning til Anonymkode: 3f0a1...09a 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå