Gå til innhold

Er årslønn på 1 mil så vanlig som man gir inntrykk for???

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har inntrykk at folk har svært god lønn. Er det virkelig det? Det føles som at årslønn på 1 mil har blitt så vanlig. Hva tjener folk fleste i Oslo og Bærum ? Hva har en lære, rektor på barneskole, en politi, en siv.ing  med 10-15 års erfaring i lønn?? 

Anonymkode: 388ce...a70

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Inntrykk av, utrykk for

Anonymkode: cb926...9fa

:)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ehm. Jeg har bare 20k utbetalt i mnd. Tviler på at så mange har 1 mill i årslønn. Hva skal man med det? Det blir bare sløsing istedenfor sparing. Skulle virkelig ønske flere hadde dårlig råd, hater dette. Så mange umoderne mennesker som kun tenker status. Finner liksom ikke en normal person i gata lenger. 

Anonymkode: df1a1...29a

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Med tanke på hva som er gjennomsnittslønnen i Norge er det ikke mange som har slik lønn (litt avhengig av hva du mener er mange naturligvis).

Anonymkode: 72011...4d8

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bor i Oslo og jeg kjenner et par stykker som har millionlønn, én er direktør i et revisorselskap, én er sivil ingeniør og jobber i det private og én er regionsjef i et stort firma. Resten tjener 500-750 i året og er alt fra sykepleier, lærer, advokat til pilot. 

Anonymkode: d3ed1...5c0

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke det inntrykket, føler de fleste har mellom 450-550.000, hvertfall de jeg kjenner. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Magenta81 skrev:

Jeg har ikke det inntrykket, føler de fleste har mellom 450-550.000, hvertfall de jeg kjenner. 

Det er også høy lønn.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er også høy lønn.

Nei, det er ikke det. 450.000 - 550.000 er rett og slett greit, men er ikke høyt.

Snittlønna for menn er på 600.000 kroner, og den øker kanskje litt senere i år også.

Snittlønna for kvinner er på 525.000 kroner ca.

https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/statistikker/lonnansatt/aar

Anonymkode: d8263...424

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Ehm. Jeg har bare 20k utbetalt i mnd. Tviler på at så mange har 1 mill i årslønn. Hva skal man med det? Det blir bare sløsing istedenfor sparing. Skulle virkelig ønske flere hadde dårlig råd, hater dette. Så mange umoderne mennesker som kun tenker status. Finner liksom ikke en normal person i gata lenger. 

Enig med deg!!! :)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenker du på lønnen kombinert for et samboende par, eller individuelt per person?

Anonymkode: 60b5f...f8c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nokså vanlig, men ikke i stat og kommune.

Mange folk har litt for mye penger mellom hendene i dag.

Endret av Buldre
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Tenker du på lønnen kombinert for et samboende par, eller individuelt per person?

Anonymkode: 60b5f...f8c

Individuelt per person, klart.. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Politi her, tjener 379 000 i grunnlønn og ca 100 000 i turnus og risikotillegg. Elsker heldigvis jobben min, og opplevelsen av at det er så meningsfullt og givende overgår ønsket om bedre lønn i andre jobber med samme utdanning men bedre lønn :) 

Anonymkode: 635a1...da5

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor får du inntrykk av at en så høy årslønn er vanlig? Det er jo ikke det. Medianlønnen i Norge er på 514.000 i året. Det er nyttigere å se på denne enn gjennomsnittslønnen fordi der drar de som tjener veldig bra opp snittet for mye på gjennomsnittet.

Anonymkode: 865c1...32b

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, det er ikke vanlig. Men dem som har helt allminnelige inntekter går ikke rundt og skryter like mye av det.
Eneste jeg kjenner som har over 1 mill i året er en mann på snart 60. Han er øverste sjef i et ganske stort industriselskap. Mange års erfaring og god utdannelse bak seg. Men jobben innebærer også mye ansvar og stress.

Selv har jeg bygd opp et lite foretak fra bunnen, og er stolt over å endelig kunne begynne å ta ut 400.000 til meg selv. 😛

Anonymkode: 3cddf...97f

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor får du inntrykk av at en så høy årslønn er vanlig? Det er jo ikke det. Medianlønnen i Norge er på 514.000 i året. Det er nyttigere å se på denne enn gjennomsnittslønnen fordi der drar de som tjener veldig bra opp snittet for mye på gjennomsnittet.

Anonymkode: 865c1...32b

Absolutt. I tillegg er disse oversiktene korrigert for deltidsarbeid, så ganske mange tjener mindre enn deres estimerte fulltidslønn ganske enkelt fordi de jobber 40-60-80% osv.

Vedrørende inntrykket av høy lønn er det nok slik at det på KG, som andre steder, er mest gøy å snakke om lønn for de som tjener mest. Likeledes er det en del som "plusser på litt" ettersom man ønsker å fremstå best mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Politi her, tjener 379 000 i grunnlønn og ca 100 000 i turnus og risikotillegg. Elsker heldigvis jobben min, og opplevelsen av at det er så meningsfullt og givende overgår ønsket om bedre lønn i andre jobber med samme utdanning men bedre lønn :) 

Anonymkode: 635a1...da5

Fantastisk jobb du har!!:) seneste i går snakket jeg med minn mann at jeg skulle så gjerne blitt politi!! Men må innrømme at lønna til politi er ikke mye, det er en stor overraskelse ! Er du ny utdannet eller? Hva tjener en politi med 20 års erfaring og lederansvar ? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, Buldre skrev:

Det er nokså vanlig, men ikke i stat og kommune.

Mange folk har litt for mye penger mellom hendene i dag.

Rektorer er straks på en million. Kjenner en som har godt over 900k. (Storby). Kanskje den verste lønnsgaloppen har vært i det offentlige for lederstillinger. I helseforetak, fylkewkommune osv. har det jo vært Texas lenge.

Anonymkode: 28b23...b0c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er langt vanligere en mange tror, en sivilingeniør i olje har nå passert 1 million i snittlønn - altså snittet av alle ingeniører, inkludert nyutdannede - dvs mange som tjener langt mer.

Har man høy utdanning der det er, eller har vært høy etterspørsel har lønnsnivået langt høyere en mange tydligvis er klar over.

En oversikt (merk at dette er gjennomsnitt, dvs mange som tjener både langt mer og mindre):

https://www.tv2.no/a/11190740/

Anonymkode: 3ded3...960

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...