Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange av dere har barn som sover med soveromsdøra åpen? Hvorfor er det slik? Frøkna mi på 2 vil plutselig ha døren åpen (gjør meg ingenting), men hun har aldri villet det tidligere. Snakket med min mor om det og jeg gjorde visst også dette når jeg var liten! flere?

Anonymkode: 6e852...622

Videoannonse
Annonse
Gjest MrTeddy29
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor mange av dere har barn som sover med soveromsdøra åpen? Hvorfor er det slik? Frøkna mi på 2 vil plutselig ha døren åpen (gjør meg ingenting), men hun har aldri villet det tidligere. Snakket med min mor om det og jeg gjorde visst også dette når jeg var liten! flere?

Når man blir eldre får man mere livligere fantasier, og da kan man "spesielt som ung" føle seg tryggere da man vet at døren er åpen og vet at det er trygt.

Kan også være fordi at hun begynner og etablere seg en forbi når ting er innestengt.

Min del så må den være lukket, men noen sover bedre med det åpent, kan også være fordi det er bedre lufting, varmere, kaldere.. etc

AnonymBruker
Skrevet

Min eldste (snart 8 år) vil ha døren åpen. Hun er ikke mørkredd, mistenker heller at hun synes det er beroligende å høre lydene fra meg og faren som rydder 😂 Treåringen vil ha døren igjen. Husker selv at jeg alltid ville ha den lukket, følte meg liksom tryggere da. Men det er vel helt individuelt, også hva bakgrunnen for ønsket er 😊

Anonymkode: 5abf2...9ed

Gjest Geirfuglen
Skrevet

Vår sover med døra åpen fordi han vil høre oss og få inn et lysgløtt.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, darkrobin28 skrev:

Når man blir eldre får man mere livligere fantasier, og da kan man "spesielt som ung" føle seg tryggere da man vet at døren er åpen og vet at det er trygt.

Kan også være fordi at hun begynner og etablere seg en forbi når ting er innestengt.

Min del så må den være lukket, men noen sover bedre med det åpent, kan også være fordi det er bedre lufting, varmere, kaldere.. etc

Hun har plutselige «byger» en stund etter hun har sovna der hun våkner og er kjempe lei seg. Tror muligens hun drømmer. Er da jeg lar døren stå åpen og hun legger seg til igjen. Kom bare på å tenke på det nå, hvorfor har vi ikke gjort dette tidligere 😅  hvorfor har jeg ikke tenkt på det før..

ts

AnonymBruker
Skrevet

Dørene står ikke vidåpne, men litt på gløtt. Her deler to og to barn rom, så i praksis er det yngstemann på rommet som bestemmer hvor lenge døra skal være åpen (som regel til 10-12-årsalderen.

Selv hadde jeg døra på gløtt om natta til jeg var 13.

Anonymkode: 9451b...40e

Skrevet

Her har datteren sovet med døren åpen fra hun kunne uttrykke at hun ville det og fram til for halvannet år siden. Nå er hun 14.... 

Tror det gir trygghet og litt lys, selv om hun kunne ha nattlampe på rommet tror jeg det var trygt å se at lyset i gangen var på, for eksempel. Men som sagt, da hun var 12 var døra plutselig lukket ;)

AnonymBruker
Skrevet

Barn er forskjellige... 

Har en 13-åring som er genuint mørkredd og ikke liker å sove alene. Sånn er det. :) 

Anonymkode: fcc17...e02

AnonymBruker
Skrevet

Soveromsdøren bør være lukket om natten i tilfelle brann. Er døren lukket tar det lengre tid før giftig røyk kommer inn. Jeg skjønner godt at barn ønsker døren åpen, og i perioder har vi hatt det. Men prøver å lukk døren når barna har rolige perioder igjen. 

Anonymkode: 56fe6...30b

• Liker 1
Skrevet

Hun føler seg nok tryggere. Det kan være hun føler seg innestengt, at det blir for mørkt, eller at du føles lengre unna henne med døren lukket. Det er nokså normalt for småbarn å ønske en åpen dør. Jeg hadde alltid døren på gløtt. 

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker said:

Vårt barn gjør det. Jeg gjorde også det som barn. Det gir en trygghet.

Anonymkode: 9d58d...7b3

Skrevet

Våre barn har alltid gjort det, når de var små. Nå er det bare datteren vår som sover med døren åpen (hun er 20 år). Jeg har også alltid sovet med døren åpen og gjør det fortsatt i en alder av 42 år. Livlig fantasi som liten og mørkredd som voksen 😛

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har soverom i kjelleren og sover med dørene åpne for å få bedre ventilasjon. Blir rimelig tett med dørene lukket hvis vinduene ikke kan stå oppe.

Anonymkode: 69019...ec8

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Vår på 5 vil alltid ha døren åpen. Det er nok tryggheten av å høre at vi er der. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde alltid døren åpen da jeg var liten. Føltes tryggere. Nå som voksen føles det tryggere med døra lukket 😅

Anonymkode: 116d8...28e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Soveromsdøren bør være lukket om natten i tilfelle brann. Er døren lukket tar det lengre tid før giftig røyk kommer inn. Jeg skjønner godt at barn ønsker døren åpen, og i perioder har vi hatt det. Men prøver å lukk døren når barna har rolige perioder igjen. 

Anonymkode: 56fe6...30b

Ikke bare pga giftig røyk, men brannen tar mye lenger tid på å komme inn i rommet hvis døren er  lukket kontra åpen. 

https://www.viivilla.no/ovrig/sikkerhet/derfor-skal-du-alltid-lukke-doren-for-du-legger-deg/ 

Anonymkode: c213c...fc9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har en gutt på snart 9 år som får panikk om jeg lukker døren når lyset er av. Han er mørkeredd og har veldig livlig fantasi ,så han trenger å ha døren åpen når han legger seg for å føle seg trygg. Ser ikke noe problem med det.

Anonymkode: 5cbc2...2fe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min vil ha døren på gløtt og lyset på i taket. Full belysning. Jeg vet ikke hvorfor. 

Anonymkode: bd36a...a61

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri latt barna mine sove med døren igjen. Kunne ikke falt meg inn. 
De er naturlige redde og mørket gjør dem engstelige. Helt naturlig at hun vil ha døren åpen (og et lite dunkelt nattlys som jeg anbefaler.)

Anonymkode: ca63d...aee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har døren åpen alle mann, for å ikke sove i dårlig luft. 

Vi har brannalarmer i alle rom, som også er knyttet til verisure alarmsentral. 

Anonymkode: ead01...824

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...