Gå til innhold

Tips til rengjøring av oppvaskkum i rustfritt stål?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva bruker du til å rengjøre oppvaskkummen din?

Anonymkode: 2d51a...182

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

En tablett til oppvaskmaskin, putter den inn i en klut og skrubber kummen. Husk å skylle hendene godt etterpå, det er etsende. 

Anonymkode: db2e4...bc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Les manualen (ligger helt sikkert på nett). IKKE bruk skurekrem, det riper opp stålet. 
Jeg kjøpte en krem som stod anbefalt i manualen (kjøpt over nett).

Anonymkode: d8b16...26c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leide en leilighet som hadde en ganske inngrodd kjøkkenvask en gang. Skrubbet den med stålull, og den ble god som ny!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
15 timer siden, KatteLatte skrev:

Leide en leilighet som hadde en ganske inngrodd kjøkkenvask en gang. Skrubbet den med stålull, og den ble god som ny!

Stålull på får rustfritt stål til å ruste. Stålull lager riper og legger igjen små partikler som ruster. Aldri bruk stålull på rustfritt stål. Les brukerveiledningen for vasken!

Anonymkode: d8b16...26c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg endte opp med å sprøyte Jif universal, tørke av med fuktet klut og deretter polere med microfiberkluten AB...613 anbefalte. Godt mulig hvilken som helst microfiberklut ville fungert, men nå har jeg en i grå som kun skal brukes til dette.

I bruksanvisningen ble det anbefalt å bruke kritt på en myk klut. Har ikke kritt, og synes uansett det høres litt rart ut.

Anonymkode: 2d51a...182

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fyller med varmt vann og har oppi litt Sun maskinoppvaskpulver

Anonymkode: 14fad...272

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bakepulver! Strø på våt overflate og la virke (det må boble). Funker på fastbrente ting i gryter og mye annet rart.

Har også hørt at cola gjør underverker for mye, men det kommer kanskje an på hvilken type skit som sitter der.

Til daglig rengjøring kommer du langt med zalo og oppvaskbørste, men det var vel ikke det du lurte på? 

Anonymkode: 5b7b2...68f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bruker universal stein, den er magisk på alt av stål synes jeg. Ikke lukter den noe og er biologisk nedbrytbar og den varer evig! Jeg kjøpt min på min kolonialbutikk, men den finnes også på nett. https://lesstrash.no/universal-stein

Anonymkode: 99e89...45a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bruker klorspray. Sprayer i vasken, drar over litt med oppvaskbørsten og lar det virke noen minutter. Skyller så med rent vann, og resultalet er alltid strålende rent.

Anonymkode: 013b1...1b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Undrer meg skikkelig at ingen av dere bruker 3M svamp på rustfritt stål. Og på alle rare flekker. Lett og skinnende rent, over alt. 

D5661C62-C950-4A1C-8203-7957A0450C51.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

C vidunderkrem. Den er veldig drøy i bruk fordi man ikke trenger bruke mye, liker at det ikke er unødvendige kjemikalier 😊

A82A78B8-524F-4E45-BBB2-6DF7973AE5A0.jpeg

Endret av WhiteSwan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde brukt, og bruker Zalo. Hadde aldri brukt noen form for skuremidler. Det lager riper, og i ripene kan det senere samles bakterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Eddik og sitron. Minst kjemikalier, og det blir rent. 

Anonymkode: 785d5...6ba

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

WC-rens med klor, skyller vasken i varmt vann og har i en en liten sprut av det i varm fuktig vask. Vasker litt med en gammel oppvaskbørste og skyller ut med varmt vann. Gullende rent på null tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Eddik og sitron. Minst kjemikalier, og det blir rent. 

Anonymkode: 785d5...6ba

"Kjemikalier" er et misledende ord. Det betyr jo bare at du bruker kjemiske stoffer, som strengt tatt er alt du har rundt deg.

For å opplyse: eddik er en organisk syre CH3COOH og sitronsyre har en enda lengre formel. Altså i like stor grad "kjemikalier" som f.eks "salmi" som inneholder ammoniumklorid. Eller klorløsning. 

Det er ikke nødvendigvis noe tryggere stoffer bare fordi de er fra naturen og ikke laget i et laboratorium. Noe av de gifitigste stoffene på jorda er laget av sopper og frosker.

En liten digresjon, men folkeopplysning er bra.

Alt til sitt bruk og med måte 😄 

Jeg forøvrig bruker å fylle kummen med veldig varmt vann, har oppi en dæsj klorløsning. Lar det stå 15 min. Da reiser man ordentlig, klor og varmt vann dreper bakterier. Etser heller ikke i kummen din.

Skyller deretter grundig og bruker oppvaskbørsten med Zalo til å vaske og fjerne belegg.

Endret av sommerfugl154
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...