Gå til innhold

Dere som pendler med elbil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg og samboer har ca 6 mil hver vei til jobb, i hver vår retning.

Kollektivt er ikke et alternativ.

Vi ser nå at vi kunne spart mye penger på å bytte ut dieselbilene våre med elbiler, men jeg synes fortsatt elbiler virker så klønete å bruke i forhold til lading og tiden det tar dersom man må lade på en stasjon langs veien osv osv. Det er jo vesentlig enklere å slenge på en skvett diesel og kjøre videre.

Men dette kommer sikkert av at jeg ikke vet nok om dette.

Kan noen som bruker elbil som pendlerbil komme med litt innspill her? Hvordan fungerer det? Hva slags bil har dere?

Anonymkode: de51d...5f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har du lader på jobb er problemet løst. Hvis ikke finner du fint hurtigladere på google du kan lade på

Anonymkode: 80e1b...240

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nissan Leaf. 360 range. Går fint å pendle. Lader om natta. 

Anonymkode: 65694...770

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å lade  er ikke noe problem. Det tar riktignok litt mer tid, men bor du i en by med noenlunde greit utbygd lademulighet, så går det helt fint. Jeg bruker Grønn kontakt. Lader med en app. Har jeg god tid, kobler jeg på semihurtig, og lar bilen stå 1 - 2 timer. Har jeg dårlig tid, lader jeg med hurtiglading og er klar til å kjøre etter 15 - 20 minutter. Du trenger mest sannsynlig ikke lade helt opp, og kan også være at det ikke er noe problem å kjøre frem og tilbake på en lading og da satse på å ha en lader hjemme.

Jeg har en e-up, og det er vel kanskje den elbilen med lavest maks km på batteriet. Med pen kjøring på denne årstiden, hadde jeg fint kommet meg begge veier på fullt batteri. Verre om vinteren. Du må altså undersøke lademulighetene nær arbeidsplassen, og planlegge utifra det.

Anonymkode: 0333a...e2f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å lade  er ikke noe problem. Det tar riktignok litt mer tid, men bor du i en by med noenlunde greit utbygd lademulighet, så går det helt fint. Jeg bruker Grønn kontakt. Lader med en app. Har jeg god tid, kobler jeg på semihurtig, og lar bilen stå 1 - 2 timer. Har jeg dårlig tid, lader jeg med hurtiglading og er klar til å kjøre etter 15 - 20 minutter. Du trenger mest sannsynlig ikke lade helt opp, og kan også være at det ikke er noe problem å kjøre frem og tilbake på en lading og da satse på å ha en lader hjemme.

Jeg har en e-up, og det er vel kanskje den elbilen med lavest maks km på batteriet. Med pen kjøring på denne årstiden, hadde jeg fint kommet meg begge veier på fullt batteri. Verre om vinteren. Du må altså undersøke lademulighetene nær arbeidsplassen, og planlegge utifra det.

Anonymkode: 0333a...e2f

Nok et bevis på at sånne lekebiler fra Brio er totalt ubrukelige.

Kjør dieselbil

Anonymkode: 410e8...6ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

jeg har 40km til jobb en vei og har tidligere kjørt i3, det var en så stor suksess at vi byttet ut volvoen med en model s. Nå kjører jeg model s til jobb og det er en drøm. Samboeren min kjører nå i3 til jobb med ca 25km en vei.

Det er veldig kjedelig å ta med denne ladekabelen ut og inn hele tiden, og dreper mye av moroa. Vi lader kun hjemme til hverdags. Det du vil ha er en bil som klarer tur retur til jobb alle dager i året uten problem. Så med 60km en vei ville jeg aldri kjøpt en bil som har mindre enn 200km rekkevidde. Men det er ikke noe problem i dagens marked det er vel ingen elbiler som har så kort rekkevidde lenger. Med ladestasjon hjemme henger ladekabelen alltid klar på veggen og det er bare å plugge inn når du er ferdig med å kjøre for dagen.

Jobbpendling er hva en elbil er best på, du har en kjent distanse som kjøres hver dag så det er aldri noe tema med rekkevidde. Jeg har full tank hver morgen, på vinteren har jeg varm bil hver dag, har ikke skrapet is fra en bilrute siden jeg gikk over til elektrisk. Det er lite vedlikehold, det er ingen motor som må bli varm, det er bare å sette seg inn og trå på pedalen. Det er også veldig veldig komfortabelt i køkjøring, med autopiloten i model s er jeg sikker på at min forventetde levealder har gått opp fordi det er aldri stressende eller slitsomt å kjøre bil lenger.

Anonymkode: 033c6...cae

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøper du en brukt elbil fra 180 k og oppover, så er 12 mil null problem, selv på vinterdager. Leaf 30 kwt, Leaf 40 kwt, FL e-golf, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo etter hvert veldig mange el-biler som har så lang rekkevidde at 6 mil hver vei, selv om vinteren, vil gå helt fint uten å lade andre steder enn hjemme. 

Å basere seg på å måtte lade på jobb kan være risky, om det er få ladepunkter der du jobber. 

Anonymkode: 34249...a3c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du lader på jobb er problemet løst. Hvis ikke finner du fint hurtigladere på google du kan lade på

Anonymkode: 80e1b...240

Vinninga går opp i spinninga om man baserer seg på hurtiglading med mindre det er snakk om Tesla som har så-så mye lading inkludert i prisen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar!

Kan legge til at jeg ikke har mulighet til å lade på jobb, så er avhengig av å kunne kjøre tur/retur, og lade hjemme.

Hadde i utgangspunktet tenkt å bruke rundt en 80-100 000, men er det kanskje vanskelig å få til når det gjelder å få noe med ok rekkevidde?

Anonymkode: de51d...5f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar!

Kan legge til at jeg ikke har mulighet til å lade på jobb, så er avhengig av å kunne kjøre tur/retur, og lade hjemme.

Hadde i utgangspunktet tenkt å bruke rundt en 80-100 000, men er det kanskje vanskelig å få til når det gjelder å få noe med ok rekkevidde?

Anonymkode: de51d...5f4

Ja, det blir vanskelig. Jeg tror den bilen som ligger nærmest budsjettet ditt, som vil dekke behovet ditt nesten uansett vanlige byforhold, er leafene fra rundt 2016 som kom med 30kwt-batteri. De har en WLTP-rekkevidde på 179 km, noe som i realititen bør kunne gi minst 12-13 mil til og med på en gjennomsnittlig vinterdag. Billigste som ligger på finn nå, så vidt jeg kan se, er denne, til 125. Kan sikkert prutes ned til 120 i hvert fall. Men det er en bra bil altså! Og de holder seg overraskende godt i verdi, i tillegg til at det er lite feil med dem.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=184676578

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjøp deg en MG ev eller nyeste Zoe for ca 250 k og velg heller billigste billån. Da får du bra rekkevidde for en bra pris. Glem de gamle elbilene mef 20 kWh eller mindre batteri. På vinteren vil du kanskje ikke klare mer en snaut 80-90 km med varme på.

Anonymkode: 639fb...900

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig med AB over. For bare litt over 200k får du ny bil med full garanti. Og bortsett fra Jaguar har ingen klart å lage skikkelig dårlige elbiler ennå.

Vi har en gammel Leaf som har ca 90 km rekkevidde sommerstid. Det er sutalaust! Svært billig bil å ha.

Anonymkode: 52890...e65

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjekk også ut Mazda MX-30. Der får du en meget godt utstyrt ny bil til ok pris. Rekkevidde rundt 200 km, som skal holde til ditt formål. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med en billig diesel bil. Som går på 0,4-0,5 l. Volvo s80 feks. God bil enda det. Var jo flaggskipet til Volvo da den kom. Har en nyere Volvo Xc70 som ikke slår kjørekomforten til Volvo S80. 

Anonymkode: f429b...348

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med en billig diesel bil. Som går på 0,4-0,5 l. Volvo s80 feks. God bil enda det. Var jo flaggskipet til Volvo da den kom. Har en nyere Volvo Xc70 som ikke slår kjørekomforten til Volvo S80. 

Anonymkode: f429b...348

Dårlig råd fra AB når TS har behov for å kjøre mye i året. Med ca. 1 kr pr km spart i bare drivstoffutgifter med elbil så blir enhver fossilbil et pengesluk i denne sammenheng.

Anonymkode: 639fb...900

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg tror ikke dieseltrollene på KG har som ambisjon å gi gode råd... 🤪

Anonymkode: 52890...e65

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/29/2020 at 7:21 PM, AnonymBruker said:

jeg synes fortsatt elbiler virker så klønete å bruke i forhold til lading og tiden det tar dersom man må lade på en stasjon langs veien osv osv. Det er jo vesentlig enklere å slenge på en skvett diesel og kjøre videre.

Så vidt jeg har skjønt det er elbil-eiere sjelden innom hurtigladere i hverdagen. De lader litt langs veien når de skal på langtur, men ellers lader man hjemme. 

Driftskostnadene på elbil er ganske lave, og det er lite slitedeler og lite verkstedsopphold på dem. Ingen registerreim, turbo, egr, girkasse eller noe sånt som må byttes. På toppen av det hele er det fortsatt billigere i bomringen dersom du har slike der du bor... 

Du får riktignok en kostnad på 7-12'000 på ladeboks på veggen hjemme

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjører mye elbil - 35k+ km i året.

Etter å ha byttet fra 21 kWh til 64 kWh elbil så er hurtigladingdbehovet redusert med ca. 99%. Dette inkluderer bilferier i Danmark og sør-Sverige.

Anonymkode: 639fb...900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
50 minutter siden, newman01 skrev:

Så vidt jeg har skjønt det er elbil-eiere sjelden innom hurtigladere i hverdagen. De lader litt langs veien når de skal på langtur, men ellers lader man hjemme. 

Driftskostnadene på elbil er ganske lave, og det er lite slitedeler og lite verkstedsopphold på dem. Ingen registerreim, turbo, egr, girkasse eller noe sånt som må byttes. På toppen av det hele er det fortsatt billigere i bomringen dersom du har slike der du bor... 

Du får riktignok en kostnad på 7-12'000 på ladeboks på veggen hjemme

Der traff du spikeren på hodet. Vi lader nesten utelukkende hjemme. Det er bl.a. slik at hurtiglading med vår gamle elbil gir en kilometetkostnad tilsvarende bensinbil som bruker 0,7 l/mil, mens hjemmelading med dagens strømpris er så billig, det registreres knapt. 5 kr for 90 km ca, det skal godt gjøres å slå dét.

Anonymkode: 52890...e65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...