Gå til innhold

Å bo på Holmlia er som å bo på den marokkanske landsbygda

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Å bo på Holmlia er som å bo på den marokkanske landsbygda

Enig med innlegget? Noen utdrag under.

For meg ser det ut som om parallellsamfunnet alt er her og ikke er noe som kommer til å komme. Etniske nordmenn flytter fra østkanten og innvandringen avtar ikke, så dette blir nok ikke bedre heller.

Sitat

Det første vi må gjøre er å slutte å fornekte. Slutte å snakke om mangfold der det er enfold.

Sitat

En natt våkner jeg av rabalder i leiligheten over meg. Det bor noen gutter der. Jeg hysjer på dem, og de blir stille. Jeg blir vekket av at politiet fester sperringstape rundt hekk og dør. En gutt er i løpet av natten drept med pizzaskjærer.

Litt senere blir en mann kidnappet og grovt mishandlet på parkeringsplassen i borettslaget. Han blir sluppet fri noen dager senere, men fikk varige mén.

Det er flere skyteepisoder. En gutt havnet i rullestol etter skuddskader. Han har rulleblad og er tidligere dømt for å vold mot rektor på Bjørnholt skole (Einar Haakaas’ bok Advarsel – svenske tilstander i Norge, s 135).

Så er det Mohammed på 16, som dør etter å ha bli slått ned av broren til en jente han hang med. Han presset vitner til ikke å ringe etter hjelp da Mohammed lå på bakken etter volden. Det kom fram i rettsaken at ære er viktig på Holmlia.

Sitat

Man skulle tro det var flere enn meg som nøt å gå med bare bein i varmen. Men på bussene er kvinnene vel tildekket. Skautene sitter stramt på hodene. Heldekkende abayaer, som er lange kapper som dekker hodet.

I butikken er det en kvinne i niqab og svarte hansker. Svetten renner ned fra hijaben til ekspeditøren, hun bruker et stykke papp som vifte. Det kjentes som å gå på galla iført kort kjole. Ingen sa noe, men jeg hadde en følelse av å være feil antrukket. Men jeg er voksen, og det brydde meg egentlig ikke så mye.

Sitat

Og hvor var alle de leiende parene av samme kjønn som er vanlig ellers i byen? Folk på Søndre Nordstrand er muligens ikke homofile? Eller føler de seg ikke trygge?

Anonymkode: 0acc8...009

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Homlia må være det nærmeste man kommer en bydel fullfinansiert av NAV. Send dem hjem til sine respektive muslimske hjemland.

Anonymkode: 31bb8...b2c

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Og hvorfor tror du dette skjer på marrokanske landsbygda? Det er vel ingen grunn til å dra Marrokko ned i gjørma for det som skjer i Oslo.

Anonymkode: e4a2e...8a7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er hennes opplevelse, det er ikke noe jeg kan være enig eller uenig i.

Anonymkode: 98c64...15e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hvorfor tror du dette skjer på marrokanske landsbygda? Det er vel ingen grunn til å dra Marrokko ned i gjørma for det som skjer i Oslo.

Anonymkode: e4a2e...8a7

Har du vært på den marrokanske landsbygda? Det har jeg og jeg reiser ikke ned tilbake for å si det sånn. Hvorfor skulle folk legge fra seg skikkene og kulturen sin bare fordi de kommer til et nytt land? Det blir jo omtrent enda mer viktig for dem å holde på det kjente. At arabiske land er patriakalske der viktighet av familieære er sentral, er vel ingen nyhet? Det som er trist når noen prøver å ta opp problematikken på Holmlia, er at det alltid skal være noen som skal bagatellisere eller bortforklare. 

Anonymkode: 72320...153

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Homlia må være det nærmeste man kommer en bydel fullfinansiert av NAV. Send dem hjem til sine respektive muslimske hjemland.

Det artikkelforfatteren som skriver det siden Holmlia ligner mer på den marrokanske landsbygda enn Oslo.

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det artikkelforfatteren som skriver det siden Holmlia ligner mer på den marrokanske landsbygda enn Oslo.

Ops..siterte feil innlegg.😄

AnonymBruker
Skrevet

artikkelen blir vel avfeid som rasisme, fremmedhat osv

det er ikke noe å gjøre, skaden er skjedd.

man kan ikke sende dem hjem til opprinnelseslandet, det er i mot deres rettigheter. de vil leve og motta NAV penger til de dør. Det vil ta svært lang tid før dette blir løst opp og etterkommere begynner å jobbe i stedet for å nave.

de vil produsere mer barn enn det andre gjør, det vil mulig føre til mer kostnad og kriminalitet.

meh

Anonymkode: 05738...35e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde Holmlia var fullt av folk fra Somalia og de er et sant mareritt å ha som naboer. 

Anonymkode: 3fe1a...4ff

• Liker 2
Skrevet

Sterk artikkel med en veldig sterk start:

Det første vi må gjøre er å slutte å fornekte. Slutte å snakke om mangfold der det er enfold.

Ja, det er enfold i noen bydeler i Oslo. Ikke-norsk enfold. Det kan neppe kalles positivt fra andre enn ''byregjeringen'' og de som stemmer på partiene i den? 

Listhaug hadde rett. De svenske tilstandene er allerede i Norge. 

• Liker 6
Gjest kaprikorn
Skrevet
2 minutter siden, Drizzt skrev:

Listhaug hadde rett.

100% enig. 

AnonymBruker
Skrevet

Tja. Artikkelforfatteren har fått gjennomgå av folk som selv bor i bydel Søndre Nordstrand. Jeg også gjør det, men i en litt annen del enn henne. Det er mange små oaser hvor det absolutt IKKE er som på landsbygda i Marokko. De fleste av oss som bor i bydelen har en annen opplevelse. Og da blir det litt  vel teit å late som hele stedet er forferdelig bare fordi hennes del er det. Jeg tviler ikke på at mange med utdaterte holdninger bor her, men for meg er bildet en god del mer nyansert. Men for all del; ja det er mye som må gjøres med. Jeg bor i et borettslag hvor man har alt fra moderne innvandrer-familier, til steinaldermennesker, til akademikere til folk som er trygda pga diverse årsaker. Vi har hele spekteret innen samme boligfelt.  Hvis man ikke har mye å rutte med, og vil ha mest mulig bolig for pengene i Oslo, ville jeg heller valgt bydel Søndre Nordstrand enn Groruddalen. Her er det mange idylliske rekkehus, flotte eneboliger og lavblokker. Ingen glorete blokker. Store grøntarealer. 

Anonymkode: 16749...ca0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vokst i samme gata hvor forfatteren bodde. Jeg kan virkelig ikke fatte og begripe hvordan vi kan ha så ulike erfaringer med nøyaktig samme sted. Jeg har virkelig aldri opplevd noe lignende som det hun beskriver. Ble mildt sagt overrasket da jeg forstod at hun beskrev mitt gamle boligområde. Jeg har trasket rundt der i veldig korte shortser mange titalls ganger, aldri fått så mye som et dømmende blikk. At hun og andre opplever noe annet, er selvsagt ikke ønskelig.

Hun nevner ekstreme hendelser som om det var normen i borettslaget. Det drapet med pizzaskjæreren var ekstremt sjokkerende for alle som bor der, og absolutt ikke dagligdags. Leser i andre kommentarfelt at slike bestialske drap er typisk for «våre nye landsmenn», og folk henger seg på, men disse guttene som utførte drapet var etnisk norske. Uansett en ekstremt tragisk hendelse.

Hun har åpenbart helt andre erfaringer enn meg, og jeg mener ikke å mistro henne, jeg bare klarer ikke å forstå hvordan samme sted kan oppfattes så ulikt. Holmlia har absolutt sine utfordringer, det er ikke det, men jeg er helt uenig i at Holmlia er som landsbygda i Marokko.

Anonymkode: e3e27...995

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vokst i samme gata hvor forfatteren bodde. Jeg kan virkelig ikke fatte og begripe hvordan vi kan ha så ulike erfaringer med nøyaktig samme sted. Jeg har virkelig aldri opplevd noe lignende som det hun beskriver. Ble mildt sagt overrasket da jeg forstod at hun beskrev mitt gamle boligområde. Jeg har trasket rundt der i veldig korte shortser mange titalls ganger, aldri fått så mye som et dømmende blikk. At hun og andre opplever noe annet, er selvsagt ikke ønskelig.

Hun nevner ekstreme hendelser som om det var normen i borettslaget. Det drapet med pizzaskjæreren var ekstremt sjokkerende for alle som bor der, og absolutt ikke dagligdags. Leser i andre kommentarfelt at slike bestialske drap er typisk for «våre nye landsmenn», og folk henger seg på, men disse guttene som utførte drapet var etnisk norske. Uansett en ekstremt tragisk hendelse.

Hun har åpenbart helt andre erfaringer enn meg, og jeg mener ikke å mistro henne, jeg bare klarer ikke å forstå hvordan samme sted kan oppfattes så ulikt. Holmlia har absolutt sine utfordringer, det er ikke det, men jeg er helt uenig i at Holmlia er som landsbygda i Marokko.

Er oppvokst på Holmlia jeg også og deler din erfaring. 

Anonymkode: 42e5a...a65

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Interessant. Hva er dine tanker om Sverige da? Hvor mange svensker flytter ut pga vold og gjenger som herjer løst, og dem blir nødt til å flytte pga trusseler osv... HVorfor er det så annerledes der og her mener du? Har vi ikke i prisnippet nesten samme kultur som svenskene? Bare med litt annen historie og språk?

Anonymkode: 3c487...396

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Interessant. Hva er dine tanker om Sverige da? Hvor mange svensker flytter ut pga vold og gjenger som herjer løst, og dem blir nødt til å flytte pga trusseler osv... HVorfor er det så annerledes der og her mener du? Har vi ikke i prisnippet nesten samme kultur som svenskene? Bare med litt annen historie og språk?

Anonymkode: 3c487...396

Skjønner ikke helt hvorfor du spør meg om det? Jeg forteller bare om min erfaring på Holmlia. Jeg har verken nok erfaring eller kunnskap om hva som foregår i Sverige til å kunne uttale meg om det. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Dere som sier dere vokste opp der; var det på 80-tallet?

Anonymkode: 72320...153

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Så dumt at det har blitt sånn :( sånn skulle det ikke vært 

Anonymkode: c2ad1...c9c

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. 

Anonymkode: 3f8a4...0d8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er oppvokst på Holmlia jeg også og deler din erfaring. 

Anonymkode: 42e5a...a65

Når? Det har skjedd mye i negativ retning  der de siste 5-8 årene. 

Anonymkode: 3f8a4...0d8

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...