Gå til innhold

Pizza til en som går på streng fodmap-diett

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en god venninne som sliter veldig med IBS, og må leve på streng fodmap-diett for å holde det i sjakk. 

Hun kan spise mat laget med 100% speltmel, men tåler ikke vanlig hvetemel. Så må det være laktosefritt, og hun tåler absolutt ikke løk i noen varianter, og sopp..

Da sliter jeg litt.. alle pizzaene jeg lager til vanlig er med masse sopp og løk.. 

Så hva kan man ha på en pizza som er godt, når det ikke skal være løk og sopp? Hun liker ikke tomat og paprika på pizza, så det utgår også.. oliven lige så. 

Ren pizza med bare kjøtt, saus og ost går jo, men blir fort litt kjedelig..? 

(jada, jeg kan jo lage noe annet enn pizza, men nå var det altså pizza som var på menyen). 

Anonymkode: 41b35...11c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

blomkålbunn.  

Oster finnes uten laktose. Og kjøtt finnes i mange varianter. Selv liker jeg hvit saus under og ikke tomatsaus, denne kan så klart lages laktosefritt. Artisjokk er jo kjempegodt på pizza, så mer enn artisjokk og spekeskinke med hvit saus i bunn trenger ikke jeg

Anonymkode: 29ac1...b86

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes mange gode varianter med brokkolibunn. Jeg er dessverre vant til å lage denne med ost, men om du googler litt finnes det garantert veganske alternativer. 

Som saus kan man bruke en pestosaus, enten av basilikum, ruccola, soltørkete tomater (om det er innenfor) 

Kylling og ruccola er godt fyll. Eller hvitløksmarinerte scampi. Ovnsbakt aubergine er også godt på pizza

Anonymkode: bc2f7...f50

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

blomkålbunn.  

Oster finnes uten laktose. Og kjøtt finnes i mange varianter. Selv liker jeg hvit saus under og ikke tomatsaus, denne kan så klart lages laktosefritt. Artisjokk er jo kjempegodt på pizza, så mer enn artisjokk og spekeskinke med hvit saus i bunn trenger ikke jeg

Nei, hun kan som sagt spise pizzabunn laget av speltmel, det er helt uproblematisk. 

Ost er også uproblematisk, da det kommer i laktosefrie varianter. 

Jeg vet jo hun kan spise bunn, ost, og kjøtt, det var fyllet jeg var ute etter ;)

Jeg lager ofte hvis pizza med creme fraiche (som man også får laktosefritt). 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

blomkålbunn.  

Problemet er bare dette: en med ibs kan av helt åpenbare grunner ikke spise blomkål. ;) 

Anonymkode: 3e2e3...6dc

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Nei, hun kan som sagt spise pizzabunn laget av speltmel, det er helt uproblematisk. 

Ost er også uproblematisk, da det kommer i laktosefrie varianter. 

Jeg vet jo hun kan spise bunn, ost, og kjøtt, det var fyllet jeg var ute etter ;)

Jeg lager ofte hvis pizza med creme fraiche (som man også får laktosefritt). 

Fasiten. Søk opp din favoritt-topping, les hvor den havner og husk å måle mengder. Husk også at din venninne ikke går på low foodmap særlig lenge, så dette er en midlertidig situasjon. 

https://www.friskforlag.no/lavfodmap-lister/

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er bare dette: en med ibs kan av helt åpenbare grunner ikke spise blomkål. ;) 

Det er da ikke helt åpenbart, nei. Men som sagt så er det uproblematisk for henne å spise en vanlig bunn, så lenge man bruker spelt og ikke vanlig hvete. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig matglad, og kan mye om mat. Men ingenting om IBS. Må da være lov å prøve å hjelpe likevel? Antar TS sjekker med venninna før hun kokkelerer i vei. 

Hva er dine tips? 

Anonymkode: bc2f7...f50

AnonymBruker
Skrevet

Fasiten. Søk opp din favoritt-topping, les hvor den havner og husk å måle mengder. Husk også at din venninne ikke går på low foodmap særlig lenge, så dette er en midlertidig situasjon. 

https://www.friskforlag.no/lavfodmap-lister/

Nei, hun har fått beskjed om at dette er noe hun må gå på resten av livet. 

Hun har nulltoleranse for løk, det blir hun veldig dårlig av (som i at da er besøket over og hun sitter på do resten av kvelden). Så det er dessverre ikke midlertidig, hun har gått på dette i over fire år nå.. (og jeg blir like stresset hver gang jeg skal lage mat til henne).

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er da ikke helt åpenbart, nei. Men som sagt så er det uproblematisk for henne å spise en vanlig bunn, så lenge man bruker spelt og ikke vanlig hvete. 

Selvsagt er det åpenbart. Blomkål er high foodmap, venninnen er low foodmap. Ergo utgår blomkål.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Finnes oppskrift på lav fodmap-bunn :)

Dobbeltsjekk med henne, men tomater kan hun ha. Bruk tomatpure som bunn, så spør du hva hun vil ha på. Mais? Paprika? Kjøttdeig, kikerter? Ost er det svært lite laktose i, det tror jeg hun tåler.

Det er mye mer på pizza enn bare løk og sopp, bare vær kreativ :) 

Anonymkode: 259e1...30b

AnonymBruker
Skrevet

Nei, hun har fått beskjed om at dette er noe hun må gå på resten av livet. 

Hun har nulltoleranse for løk, det blir hun veldig dårlig av (som i at da er besøket over og hun sitter på do resten av kvelden). Så det er dessverre ikke midlertidig, hun har gått på dette i over fire år nå.. (og jeg blir like stresset hver gang jeg skal lage mat til henne).

Da bør hun bytte spesialist. Å gå på low foodmap over tid er farlig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå handler ikke tråden om dette, men om pizzafyll... 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bullshit 

Anonymkode: 5298a...810

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rent kjøtt, slik som strimlet biff er godt på

pass på at tomatsausen ikke inneholder løk, lag evt selv (kjempelett) 

revet norvegia er laktosefri (men det veit du kanskje) 

Når den er ferdig stekt kan du ha på litt ruccolasalat og pinjekjerner 😋 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis hun ikke liker verken tomat eller oliven på pizza er hun sikkert storfornøyd med å få servert en pizza med bare kjøtt, saus og ost, selv om du synes det er kjedelig. Kan du lage halvt om halvt pizza, eller er hun så følsom for løk at allergener fra din halvdel spres til hennes når den stekes i ovnen?

Anonymkode: 475cb...ee2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vær sikker på at sausen er lav fodmap også, ellers er det ost, Pepperoni, Purre, ananas, skinke, spekeskinke, vanskelig å anbefale når man ikke vet hva hun liker.

Anonymkode: 32dd2...5c5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og det finner du en helt vanlig tabell med godkjent mat for low foodmap. Eller ved å spørre din venninne. Hun kan trolig både matvarer og de tillatte mengdene av dem på rams.

Tips til pizza: helt vanlig speltbunn av surdeig som du hever ekstra lenge (over 12 timer, helst 24), spelt som ikke er surdeig er ikke low foodmap, og må ikke gies din venninne. Oppå kan du ha tomatsaus med urter, uten pepper og med så lite salt som mulig. Oppå dette har du mozzarella, skinke og østerssopp. Problem løst.

AnonymBruker
Skrevet

Sopp er forøvrig lav fodmap opp til 75gr hvis den ikke er fersk men i lake og så skylt godt. 

Anonymkode: 32dd2...5c5

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bullshit 

Så oppfinneren av low foodmap, teamet ved Monash-universitetet, er bullshit? :klo:  Skal videreformidle det ved anledning. Men jeg tviler på at de bryr seg, altså. ;) Kanskje kan de også finne ut av om okse-dritt er low foodmap? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...