Gå til innhold

Når tok du laser operasjon for dårlig syn? Hvilken alder er maks ambefalt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har dårlig syn, og er lei av å bruke linser.
brukt det i 3 år. Syntes det rett og slett er irriterende.
Vil ta operasjon så jeg slipper å bruke linser.

er 19 år, blir 20 i oktober

tenker å ta etter jeg har fylt 20 år. Foreksempel februar-mars periode. Er dette ok alder? 

del erfaring

Anonymkode: b6830...f46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Mannen min tok laseroperasjon da han var 18 år og det gikk helt fint. 

Anonymkode: 68c6d...bf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synet ditt må være stabilt før du kan ta laser. Det er sjelden 18-åringer har stabilt syn. Det får man som regel ikke før lengre ut i 20-årene. Men du kan jo sjekke med optiker.

Anonymkode: 29ffd...388

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tok det da jeg var 35. Synet mitt endret seg veldig fra 20-25 så jeg ville vært skeptisk til å gjøre det så tidlig. 

Anonymkode: 1749d...538

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tok det da jeg var 35. Synet mitt endret seg veldig fra 20-25 så jeg ville vært skeptisk til å gjøre det så tidlig. 

Anonymkode: 1749d...538

Hmm 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mannen min tok laseroperasjon da han var 18 år og det gikk helt fint. 

Anonymkode: 68c6d...bf8

Fikk han dårligere syn etterhvert? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg begynte med briller når jeg var 6 år gammel. Begynte med linser når jeg var 11 år og brukte linser fram til LASIK operasjonen når jeg var 26 år. Med de vanlige kontaktlinsene så jeg perfekt, men var lei av å bruke linser.

Det er ingenting i hele mitt liv jeg angrer mer på enn at jeg tok LASIK operasjon av øynene mine. Dette gikk ikke bra og jeg sliter veldig etterpå. Ingen vanlig kontaktlinse eller brille vil noengang fikse synet mitt igjen. Det har nå gått tre år siden og jeg angrer hvert våkne øyeblikk på den første operasjonen. Har operert meg tre ganger i håp om bedring, men det har bare blitt verre for hver gang.

Anbefaler ingen å operere øynene sine. Det er noen få prosenter som er misfornøyde og du ønsker virkelig ikke å bli en av dem.

Hilsen en 29 år gammel ingeniør som sliter med å gjøre jobben sin etter LASIK operasjonen.

Anonymkode: abd9e...0c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg begynte med briller når jeg var 6 år gammel. Begynte med linser når jeg var 11 år og brukte linser fram til LASIK operasjonen når jeg var 26 år. Med de vanlige kontaktlinsene så jeg perfekt, men var lei av å bruke linser.

Det er ingenting i hele mitt liv jeg angrer mer på enn at jeg tok LASIK operasjon av øynene mine. Dette gikk ikke bra og jeg sliter veldig etterpå. Ingen vanlig kontaktlinse eller brille vil noengang fikse synet mitt igjen. Det har nå gått tre år siden og jeg angrer hvert våkne øyeblikk på den første operasjonen. Har operert meg tre ganger i håp om bedring, men det har bare blitt verre for hver gang.

Anbefaler ingen å operere øynene sine. Det er noen få prosenter som er misfornøyde og du ønsker virkelig ikke å bli en av dem.

Hilsen en 29 år gammel ingeniør som sliter med å gjøre jobben sin etter LASIK operasjonen.

Hvor dårlig syn hadde du før operasjonen,?pluss eller minus? Hva ble værre etter operasjonen?

Anonymkode: 1462f...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva har blitt vanskeligere for deg? Og hvorfor ble operasjonen dårlig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvor dårlig syn hadde du før operasjonen,?pluss eller minus? Hva ble værre etter operasjonen?

Jeg hadde -7.5 på begge øyne og ingen hornhinneskjevhet. Har aldri hatt problemer med linser før og hadde perfekt syn med vanlige kontaktlinser.

Jeg har slitt med ghosting og halos. Vanskelig å forklare, men et bilde sier mer enn tusen ord. Slik ser jeg nå:

image.thumb.png.666c4b9b88b7e605d98dd166be5250e4.png

Dette vil aldri forsvinne og jeg må prøve å leve med det resten av livet. 

På en måte så er jeg heldig som ikke har smerter pga tørre øyne. Det er nok av dem inne på "LASIK complications group" på Facebook. Folk som ønsker å ta livet sitt pga en konstant brennende og stikkende smerte i øyet som følge av laseroperasjon.

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva har blitt vanskeligere for deg? Og hvorfor ble operasjonen dårlig? 

Operasjonen ifølge den norske anerkjente kirurgen gikk veldig bra. Han forstår ikke hvorfor jeg har fått så dårlig syn, likevel er det jeg som leve med det synet som beskrevet på bilde over her.

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde -7.5 på begge øyne og ingen hornhinneskjevhet. Har aldri hatt problemer med linser før og hadde perfekt syn med vanlige kontaktlinser.

Jeg har slitt med ghosting og halos. Vanskelig å forklare, men et bilde sier mer enn tusen ord. Slik ser jeg nå:

image.thumb.png.666c4b9b88b7e605d98dd166be5250e4.png

Dette vil aldri forsvinne og jeg må prøve å leve med det resten av livet. 

På en måte så er jeg heldig som ikke har smerter pga tørre øyne. Det er nok av dem inne på "LASIK complications group" på Facebook. Folk som ønsker å ta livet sitt pga en konstant brennende og stikkende smerte i øyet som følge av laseroperasjon.

Operasjonen ifølge den norske anerkjente kirurgen gikk veldig bra. Han forstår ikke hvorfor jeg har fått så dårlig syn, likevel er det jeg som leve med det synet som beskrevet på bilde over her.

image.png

Åherregud dette var så trist å lese.... Håper du har det bedre nå og er blitt vant med å leve med det❤️

Kan jeg spørre hvor du opperere? Hvis ikke du ønsker å fortelle klinikk, hvor i landet? Bergen? Oslo? Tromsø? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg laseropererte øynene i 2007. Har ikke hatt en eneste bivirkning. Ser som en ørn ennå, på avstand, men må ha lesebriller. Har aldri angret. Men en viss risiko er det ved alle operasjoner.

Anonymkode: 5f11b...dfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Åherregud dette var så trist å lese.... Håper du har det bedre nå og er blitt vant med å leve med det❤️

Kan jeg spørre hvor du opperere? Hvis ikke du ønsker å fortelle klinikk, hvor i landet? Bergen? Oslo? Tromsø? 

Takk for det ❤️

Kommer nok til å lukke fanen etter dette, kjenner jeg blir litt trist av å snakke om det.

Jeg vil ikke nevne klinikken, men de første to gangene ble gjort i Rogaland. Den siste gangen ble gjort av en av norges beste øyelege i Oslo. Skal nevnes at legen i Oslo ikke hadde en lett "jobb" da synet allerede var dårlig og kan ikke skylde på hen for at synet ikke ble bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for det ❤️

Kommer nok til å lukke fanen etter dette, kjenner jeg blir litt trist av å snakke om det.

Jeg vil ikke nevne klinikken, men de første to gangene ble gjort i Rogaland. Den siste gangen ble gjort av en av norges beste øyelege i Oslo. Skal nevnes at legen i Oslo ikke hadde en lett "jobb" da synet allerede var dårlig og kan ikke skylde på hen for at synet ikke ble bedre.

Beklager for det. Men er glad du deler din erfaring 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Virker som de som så veldig dårlig får større risiko for feil enn de med mindre avvik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Virker som de som så veldig dårlig får større risiko for feil enn de med mindre avvik?

Kan det være sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det eneste jeg angrer på med min LASIK er at jeg ikke tok den før. 

Briller var håpløst på meg, jeg begynte å reagere på linser, jeg fikk stadig rifter på øynene, ikke kan man bade normalt, jeg så forferdelig ut om jeg var i selskap og klokka nærmet seg midnatt (røde øyne). 

Etter LASIK har jeg hatt perfekt syn, bedre enn med linser. Litt tørrhet første halve året, deretter ingenting. Det er helt fantastisk. 

Jeg var 32. Opplevde at synet endret seg noe i 20-årene, så ventet til ting hadde vært stabilt i 4 år. Mitt problem var nærsynthet, -5, og skjeve hornhinner. Var visstnok "perfekt kandidat". 

Anonymkode: 7e783...142

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Samboeren min gjorde det når han var rundt 25. Han sa ikke spør optiker (de tjener jo penger på å gi deg synskorreksjon), gå rett til de som kan gjøre det og spør. De gjør en grundig undersøkelse. Det stemmer nok at du skal ha stabilt dårlig syn en stund. 

Jeg har tenkt å gjøre det selv når jeg har fast stillig så jeg kan betale for det, kjempelei linser og briller selv. Mitt har vært stabilt i 5+ år nå, jeg er 30. Justerte seg mye de første 5 årene jeg fikk briller og linser, til det verre før det stoppet opp.

Anonymkode: 7fa35...983

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok i begynnelsen av 30-årene, da hadde jeg hatt stabilt dårlig syn rundt -3 i flere år. Veldig fornøyd! Litt tørre øyne i perioder, eneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...