Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er i dag 7 + 4, og har siden fredag vært i dårlig form. Konstant svimmel og bankende hodepine. Kjennes ut som jeg er i ferd med å besvime når som helst. Konstant kvalm og brekninger hele dagen. Eneste jeg har fått gjort siden fredag er å ligge rett ut i senga på et mørkt rom. Null energi. Har også hatt en lett spotting. Flere som har/hadde det slik? Er dette innenfor normalen av graviditetsplager eller burde jeg kontakte fastlegen? Er førstegangsfødende så er usikker.

Anonymkode: f9744...ca0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ville kontaktet fastlegen for å få kvalmestillende ihvertfall. 

Anonymkode: 05cd2...cf9

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok dessverre helt normalt ;)

80% av alle gravide plages med kvalme, og 50% kaster opp. Kvalmen begynner som regel en gang mellom uke 5-7, og for de fleste er den verst mellom uke 7-12. De fleste merker bedring rundt uke 16, selv om andre kan være kvalm mye lengre. Og så har du jo da de 20% som ikke blir kvalm. 

Ekstrem utmattelse er også helt normalt. 

Utmattelsen og kvalmen er pga hormoner, og er verst i første trimester. Etter det tar morkaken over, og hormonene avtar litt. 

Blodsukkeret og blodtrykket blir også ofte lavere, og det kan gi svimmelhet. Du kan også ha jernmangel, og det gir jo også svimmelhet og utmattelse. 

Småblødninger er helt normalt også. 

Så alt du beskriver er nok helt normalt. Jeg har hatt det sånn alle mine tre svangerskap. 

Du kan jo be legen ta en blodprøve for å få sjekket jernlagrene dine. Jeg gikk til legen i uke 7 i mitt tredje svangerskap (for å få henvisning til fosterdiagnostikk pga alder), og da fikk jeg også legen til å sjekke jernlagrene. De var da på 7, mens de skulle ligger på over 18. 

Om kvalmen er ille, kan du be om kvalmestillende, men de fleste leger vil kun gi det som en siste utvei, og maser om ingefærte og sea-bands først... Å spise ofte er også viktig for kvalmen. Jeg ble enda kvalmere om jeg gikk sulten, så måtte spise grønnsaker og annen kalorifattig mat konstant.. Boblevann (farris, e.l.) med litt sitron hjalp en del. 

Anonymkode: 95925...536

AnonymBruker
Skrevet

Æsj, jeg har fulgt alle rådene om kvalme og utmattelse, men ingenting hjelper 😕 blir noen lange uker dette her...

Anonymkode: f9744...ca0

Skrevet

Alle velmente råd mot kvalme er bullshit. 
Gå til legen å få deg resept på Afipran eller lignende. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...