Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var på privat ultralyd i går (30+1). Vekstavvik på 5%. BPD-avvik: 2 mm (målet var 82) og MAD-avvik 3 mm (målet var 84).

Trenger jeg å bekymre meg for et veldig stort barn? Jordmor sa det var innenfor normalen, men at babyen var større enn gjennomsnittet. Hva er egentlig gjennomsnittet? :) var så mye bekymringer og tanker at jeg ikke kom på å spørre..

Det står også at gjennomsnittlig fostervekt ved denne GA er 1430 gram. Hva betyr det? :)

Anonymkode: 4215a...67e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Et vekstavvik på 5% er ikke stort. De sa på sykehuset at opptil 14% er normalt. Mener å huske at babyen i magen min har et vekstavvik på 35% (mulig feil prosent) og er estimert til 4100 i uke 38+5. 

De andre tallene kan jeg ikke. 

Anonymkode: 13d27...d0c

Skrevet

Disse vekstgreiene man får på sykehuset stoler jeg ikke på. Med første frøkna fikk vi beskjed om at hun hadde et stort vekstavvik. Hun ble estimert til 4500 ca ved termin. både jeg og samboer syns det var rart da jeg var 2400g og han var 3300 ved fødsel 😅 ut kom hun med 3500 g 🤷🏼‍♀️ 

lillesøster estimerte de til å være veldig liten. Hadde hyppig kontroll pga dette. De tippet hun lå rundt 2500g om ikke mindre😅 hun var 3000g. Så det var jo ikke så ille! Men med tanke på at jeg måtte ha flere runder på sykehuset fordi babyen var så liten så tenker jeg det er ganske bom, for 3000 er gjennomsnittlig 😅

Skrevet

De regner det ut fra 3500g som er «normalen», så måle de enten + eller - ut i fra det. Vi hadde 8%+ som tilsvarte rundt 3900g ved terminen. 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! :) høres bare så alvorlig ut med avvik.. så det vil si at alle babyer som ikke er akkurat 3500 g får vekstavvik? :)

Vet ikke helt hva jeg skal tro på, er rart de kan "spå" vekta 10 uker før termin egentlig. Spesielt når jeg ser tilfeller her der det ikke har stemt i det hele tatt..🤔

AnonymBruker
Skrevet

Strengt tatt er det vel ikke definert som avvik før det ligger over eller under tiende percentil. Så du kan slappe helt av. 

Anonymkode: 5a31f...b66

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var på privat ul i uke «husker ikke» men tipper nærmere 30. Da ble det målt vekstavvik som var såpass stort at hun sendte henvisning til test i forhold til svangerskapsdiabetes. Og det hadde jeg. Jeg brukte blodsukkerapparat for å måle og var veldig nøye med kosten. Blodsukkeret mitt var alltid bra men barnet var allikevel målt til 5 kg i uke 38 og fødselen ble sett i gang. Ut kom 4,98kg baby. 
Poenget er at hadde vektsavviket du fikk målt vært stort hadde det blitt tatt tak i og du hadde blitt henvist videre. 

Anonymkode: a5c45...b97

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var på privat ul i uke «husker ikke» men tipper nærmere 30. Da ble det målt vekstavvik som var såpass stort at hun sendte henvisning til test i forhold til svangerskapsdiabetes. Og det hadde jeg. Jeg brukte blodsukkerapparat for å måle og var veldig nøye med kosten. Blodsukkeret mitt var alltid bra men barnet var allikevel målt til 5 kg i uke 38 og fødselen ble sett i gang. Ut kom 4,98kg baby. 
Poenget er at hadde vektsavviket du fikk målt vært stort hadde det blitt tatt tak i og du hadde blitt henvist videre. 

Anonymkode: a5c45...b97

Jeg har også stort vekstavvik, men ingenting ble tatt tak i. Ble aldri henvist videre 🤔 vet du hva grensa er? 

Anonymkode: 13d27...d0c

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar. :) Så bra, da kan jeg slappe litt av kjenner jeg! Er nok sant det at det hadde blitt tatt tak i om det var veldig stort avvik.. ligger akkurat på gjennomsnittet på symfysemålene, men aner ikke om det har noen sammenheng😅 

Skrevet (endret)
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! :) høres bare så alvorlig ut med avvik.. så det vil si at alle babyer som ikke er akkurat 3500 g får vekstavvik? :)

Vet ikke helt hva jeg skal tro på, er rart de kan "spå" vekta 10 uker før termin egentlig. Spesielt når jeg ser tilfeller her der det ikke har stemt i det hele tatt..🤔

Nei men de har jo en standard de følger, akkurat som de måler mm foster ved tidlig ul. De «vet» hva en 7+0 skal ligge på, hva 8+1 osv.. Når de måler vekst lengre ut i svangerskapet er det lårbeinet, hodeomkrets og mageomkrets de måler. Det gir en pekepinn på hvor stor baby kan bli ved fødsel. Siden de vet hvor lang en gjennomsnittlig baby er i alle ukene, så ser denav målene hvor din baby er i forhold. Dette er viktig for de som for eksempel får en stor baby over 4-4,5 kg. Det kan være hensiktsmessig å sette i gang tidligere hvis mor er smal i bekkenet, eller baby ser ut til å bli for stor til å fødes vaginalt. 

Det gjelder også motsatt vei, dersom baby viser seg å være mye under gjennomsnittet. Kan tyde på morkakesvikt eller andre ting som må tas tak i. 

Endret av Lissygloss
AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg spørre hvorfor dere har foretatt en slik kontroll? Er det spesiell oppfølging? Jeg fødte et barn over 4010g to uker før termin med førstefødte selv om jeg er frisk og slank og passet meg for både sukker og fett. Både jeg og samboer var store da vi kom til verden.

Nå er jeg gravid i uke 37 og jordmor tror det igjen blir en stor baby. Jeg er redd for å måtte gå over termin å risikere å måtte føde et barn på kanskje 4500-4700g. Fikk beskjed ved førstemann at bekkenet mitt var litt trangt og at babyen på 4010g lå helt på grensen for hva som var mulig å passere gjennom bekkenet.

Anonymkode: d78f2...6fc

AnonymBruker
Skrevet

Hovedpoenget ved vekstavvik er å kunne fange opp de barna som man bør ta en ekstra sjekk på.

Jeg var på kontroll i uke 28 og hadde 10% negativt vekstavvik. Det kunne vært feilmålinger, men det ble tatt tak i og grundig undersøkt av lege. Viste seg å være morkakesvikt og et barn som måtte ut umiddelbart. 

Å fange opp at barnet blir "en smule større enn snittet ved fødsel" er absolutt ikke grunnen til disse målingene, og under 10% avvik er jo uansett ikke mye. 

Anonymkode: 7bde9...f25

AnonymBruker
Skrevet

Nå var min på minussida, men det ble ikke satt i gang tiltak før det var -21%. Fikk bare hyppige oppfølginger frem til da.

De hadde målt han til 2450 gram, han kom ut og var 2510 gram. Så det var ganske nøyaktig i mitt tilfelle.

Anonymkode: 428eb...76e

Skrevet

På 3D ultralyd og på vekstkontroll på sykehuset ☺️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...