AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #1 Skrevet 29. juli 2020 De siste ukene har jeg følt mye liv..Begynte tidlig..nå etter uke 17 føler jeg ingenting mer er det mulig pga babyen flytter på seg? Anonymkode: 51aa2...74c
powerpuffen Skrevet 29. juli 2020 #2 Skrevet 29. juli 2020 Hvis du er bekymret bør du absolutt kontakte noen fagkyndige som kan berolige deg. Håper det løser seg! 5
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #3 Skrevet 29. juli 2020 Just now, duftlyset said: Hvis du er bekymret bør du absolutt kontakte noen fagkyndige som kan berolige deg. Håper det løser seg! Men leser at ikkr før etter 21 trenger man bekymre seg for om man føler liv osv? Anonymkode: 51aa2...74c
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #4 Skrevet 29. juli 2020 Ikke noe å bekymre seg for. Det er ikke vanlig å kjenne liv daglig så tidlig. Om noen uker skal du på OUL og da får du se hvordan det står til. Anonymkode: 29406...b31
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #5 Skrevet 29. juli 2020 Det er tidlig så skulle kjenne mye liv i uke 18. Jeg har vært gravid tre ganger, men mye og tydelig liv i uke 18 har jeg aldri kjent. Med førstemann skjønte jeg ikke at det var liv jeg kjente før jeg så og samtidig kjente det på ul i uke 19. Anonymkode: e9420...ce9 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #6 Skrevet 29. juli 2020 Er du sikker på at det er fosteret du kjenner? Det skjer mye andre bevegelser i magen. Uke 18 og tidligere er vel ganske tidlig å kjenne liv? Anonymkode: 3a3ef...320 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #7 Skrevet 29. juli 2020 Få en ekstra kontroll hos jordmor, så slipper du å bekymre deg 😊 Jeg hadde også kjent liv omtrent daglig siden uke 15/16, før jeg plutselig ikke kjente noe i to dager i uke 19. Alt var fint, fosteret hadde bare snudd seg. Fosteret er ikke så stort ennå, og har god plass til å bevege seg på 😊 Anonymkode: 9bd03...8be
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #8 Skrevet 29. juli 2020 Så tidlig har de jo veldig god plass, og kan snu seg og sparke innover feks. Så antagelig er alt i skjønneste orden, men om du er bekymret så hør med jordmor eller legen din. Er ikke før uke 24(?) man skal kjenne liv daglig. Anonymkode: a109e...785 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #9 Skrevet 29. juli 2020 Kjente ikke liv før i uke 20-21 tror jeg🤔 selv i uke 30 var jeg på ultralyd og så babyen bevege seg men kjente det ikke. Kjente daglig liv etter uke 25 tror jeg. Har foranliggende morkake da om det har noe å si. Anonymkode: b390c...85a
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #10 Skrevet 29. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: De siste ukene har jeg følt mye liv..Begynte tidlig..nå etter uke 17 føler jeg ingenting mer er det mulig pga babyen flytter på seg? Anonymkode: 51aa2...74c Det er jo veldig tidlig til å føle noe som helst og hvertfall regelmessig. Jeg følte ikke noe regelmessig før fullgåtte 24 uker. Det er heller ikke mye de får gjort før den magiske levedyktighet grensen på 23 uker. Anonymkode: c786f...2c7 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #11 Skrevet 29. juli 2020 For tidlig at det har noe å si! Ville ventet til du skal på OUL. Om noe i verste fall er galt er det heller ikke noe som «haster», da barnet uansett er for lite til at det er noe å gjøre. Mange kjenner ikke de første bevegelsene før rundt uke 18 en gang, og det er ikke vanlig å kjenne liv hver dag. De har så god tumleplass at det er ikke sikkert han treffer noe der han ligger. Anonymkode: a850e...e90
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #12 Skrevet 29. juli 2020 Dere som sier at det er tidlig å kjenne liv i uke 18: Jeg ser slike kommentarer litt for ofte her inne, og det stemmer overhodet ikke at det er unormalt og uvanlig. Kanskje flertallet kjenner liv senere, men ganske mange gravide er i stand til å kjenne liv tidlig. Selv følte jeg liv fra slutten av uke 15 som førstegangsfødende, og kjente liv hver eneste dag etter det. Jeg var flau for å fortelle jordmor dette, etter å ha lest mange kommentarer her inne hvor folk ikke blir trodd på at de har kjent liv tidlig. Vet dere hva jordmor sa? Mange kjenner liv senere, men det er ikke uvanlig å kjenne liv tidlig hvis du har lite magefett og har morkaka på bakre vegg. Hun mente jeg måtte ha morkaka på bakre vegg, og det viste seg å stemme på OUL. Til Ts: Så tidlig er det ikke uvanlig å ikke kjenne liv hver dag. Babyen har god plass og kan finne på å ligge inn mot ryggen din og sparke/slå den veien noen dager. Hvor mange dager har det gått siden du kjente liv? Har du prøvd å få i deg litt sukker, for så å legge deg ned og kjenne godt etter? De blir mer aktive av sukker. Hvis dette vedvarer i flere dager, ville nok jeg personlig ha ringt føden og forhørt meg. Anonymkode: 9b555...60c 8
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #13 Skrevet 29. juli 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere som sier at det er tidlig å kjenne liv i uke 18: Jeg ser slike kommentarer litt for ofte her inne, og det stemmer overhodet ikke at det er unormalt og uvanlig. Kanskje flertallet kjenner liv senere, men ganske mange gravide er i stand til å kjenne liv tidlig. Selv følte jeg liv fra slutten av uke 15 som førstegangsfødende, og kjente liv hver eneste dag etter det. Jeg var flau for å fortelle jordmor dette, etter å ha lest mange kommentarer her inne hvor folk ikke blir trodd på at de har kjent liv tidlig. Vet dere hva jordmor sa? Mange kjenner liv senere, men det er ikke uvanlig å kjenne liv tidlig hvis du har lite magefett og har morkaka på bakre vegg. Hun mente jeg måtte ha morkaka på bakre vegg, og det viste seg å stemme på OUL. Til Ts: Så tidlig er det ikke uvanlig å ikke kjenne liv hver dag. Babyen har god plass og kan finne på å ligge inn mot ryggen din og sparke/slå den veien noen dager. Hvor mange dager har det gått siden du kjente liv? Har du prøvd å få i deg litt sukker, for så å legge deg ned og kjenne godt etter? De blir mer aktive av sukker. Hvis dette vedvarer i flere dager, ville nok jeg personlig ha ringt føden og forhørt meg. Anonymkode: 9b555...60c Kjenner mer liv hvis man ikke har magefett? Nå er det vel ikke snakk om å kjenne liv utenpå magen, men inni. Jeg kjente små "rykninger" da jeg var i uke 13-14, tenkte ikke noe over det før det begynte å komme oftere og etterhvert sterke da først skjønte jeg at det var babyen. Anonymkode: 01f6f...5a1 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #14 Skrevet 29. juli 2020 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjenner mer liv hvis man ikke har magefett? Nå er det vel ikke snakk om å kjenne liv utenpå magen, men inni. Jeg kjente små "rykninger" da jeg var i uke 13-14, tenkte ikke noe over det før det begynte å komme oftere og etterhvert sterke da først skjønte jeg at det var babyen. Anonymkode: 01f6f...5a1 Jeg har også lurt på dette.. man er vel like følsom inni uavhengig av mengden fett på utsida? Jeg er straks ferdig med 18 fullgåtte uker, men er usikker på om jeg har kjent liv enda. Oul denne uken viste en særdeles aktiv unge. Det kommer vel tidsnok. Anonymkode: 34ecd...0e2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #15 Skrevet 29. juli 2020 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere som sier at det er tidlig å kjenne liv i uke 18: Jeg ser slike kommentarer litt for ofte her inne, og det stemmer overhodet ikke at det er unormalt og uvanlig. Kanskje flertallet kjenner liv senere, men ganske mange gravide er i stand til å kjenne liv tidlig. Selv følte jeg liv fra slutten av uke 15 som førstegangsfødende, og kjente liv hver eneste dag etter det. Jeg var flau for å fortelle jordmor dette, etter å ha lest mange kommentarer her inne hvor folk ikke blir trodd på at de har kjent liv tidlig. Vet dere hva jordmor sa? Mange kjenner liv senere, men det er ikke uvanlig å kjenne liv tidlig hvis du har lite magefett og har morkaka på bakre vegg. Hun mente jeg måtte ha morkaka på bakre vegg, og det viste seg å stemme på OUL. Til Ts: Så tidlig er det ikke uvanlig å ikke kjenne liv hver dag. Babyen har god plass og kan finne på å ligge inn mot ryggen din og sparke/slå den veien noen dager. Hvor mange dager har det gått siden du kjente liv? Har du prøvd å få i deg litt sukker, for så å legge deg ned og kjenne godt etter? De blir mer aktive av sukker. Hvis dette vedvarer i flere dager, ville nok jeg personlig ha ringt føden og forhørt meg. Anonymkode: 9b555...60c Man ringer ikke til føden pga lite liv i uke 17, alvorlig talt. Anonymkode: 29406...b31 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #16 Skrevet 29. juli 2020 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man ringer ikke til føden pga lite liv i uke 17, alvorlig talt. Anonymkode: 29406...b31 Hadde nok blitt avvist på føden uansett, det er vel jordmor eller lege man ringer før uke 23? Anonymkode: a109e...785
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #17 Skrevet 29. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dere som sier at det er tidlig å kjenne liv i uke 18: Jeg ser slike kommentarer litt for ofte her inne, og det stemmer overhodet ikke at det er unormalt og uvanlig. Kanskje flertallet kjenner liv senere, men ganske mange gravide er i stand til å kjenne liv tidlig. Selv følte jeg liv fra slutten av uke 15 som førstegangsfødende, og kjente liv hver eneste dag etter det. Jeg var flau for å fortelle jordmor dette, etter å ha lest mange kommentarer her inne hvor folk ikke blir trodd på at de har kjent liv tidlig. Vet dere hva jordmor sa? Mange kjenner liv senere, men det er ikke uvanlig å kjenne liv tidlig hvis du har lite magefett og har morkaka på bakre vegg. Hun mente jeg måtte ha morkaka på bakre vegg, og det viste seg å stemme på OUL. Til Ts: Så tidlig er det ikke uvanlig å ikke kjenne liv hver dag. Babyen har god plass og kan finne på å ligge inn mot ryggen din og sparke/slå den veien noen dager. Hvor mange dager har det gått siden du kjente liv? Har du prøvd å få i deg litt sukker, for så å legge deg ned og kjenne godt etter? De blir mer aktive av sukker. Hvis dette vedvarer i flere dager, ville nok jeg personlig ha ringt føden og forhørt meg. Anonymkode: 9b555...60c Det er ingen som sier at det er FOR tidlig å kjenne liv, men det er såpass tidlig at det er normalt at man ikke kjenner noe hver dag. Babyen er liten og har stor plass. Selv om man kjenner liv hver dag en periode er det derfor ingenting å bekymre seg for om man ikke kjenner liv lenger. Det er heller ikke noe å ringe føden for. De kan ikke gjøre noe om det skulle være noe galt, så man tar derfor ikke kontakt dit før man er tidligst 23 uker på vei og mistenker at noe er galt. Man kan selvsagt betale for en privat ul for å være sikker, men i uke 18 er det jo rett rundt hjørnet til OUL. Anonymkode: a850e...e90
tussi84 Skrevet 29. juli 2020 #18 Skrevet 29. juli 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Dere som sier at det er tidlig å kjenne liv i uke 18: Jeg ser slike kommentarer litt for ofte her inne, og det stemmer overhodet ikke at det er unormalt og uvanlig. Kanskje flertallet kjenner liv senere, men ganske mange gravide er i stand til å kjenne liv tidlig. Selv følte jeg liv fra slutten av uke 15 som førstegangsfødende, og kjente liv hver eneste dag etter det. Jeg var flau for å fortelle jordmor dette, etter å ha lest mange kommentarer her inne hvor folk ikke blir trodd på at de har kjent liv tidlig. Vet dere hva jordmor sa? Mange kjenner liv senere, men det er ikke uvanlig å kjenne liv tidlig hvis du har lite magefett og har morkaka på bakre vegg. Hun mente jeg måtte ha morkaka på bakre vegg, og det viste seg å stemme på OUL. Til Ts: Så tidlig er det ikke uvanlig å ikke kjenne liv hver dag. Babyen har god plass og kan finne på å ligge inn mot ryggen din og sparke/slå den veien noen dager. Hvor mange dager har det gått siden du kjente liv? Har du prøvd å få i deg litt sukker, for så å legge deg ned og kjenne godt etter? De blir mer aktive av sukker. Hvis dette vedvarer i flere dager, ville nok jeg personlig ha ringt føden og forhørt meg. Anonymkode: 9b555...60c Fødeavdelingen skal man kontakte fra uke 24 ved lite liv. Mellom Uke 20 og 24, ved nærmeste anledning fastlegen/jordmoren man går til. Det er helt normalt å ikke kjenne daglig liv i uke 17. Mange kjenner ikke det før nærmere uke 24,og det er først rundt uke 27/28 at det er et slags mønster på bevegelsene, men alle bevegelser merker man ikke da eller. Det spørs hvordan barnet ligger.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #19 Skrevet 29. juli 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Dere som sier at det er tidlig å kjenne liv i uke 18: Jeg ser slike kommentarer litt for ofte her inne, og det stemmer overhodet ikke at det er unormalt og uvanlig. Kanskje flertallet kjenner liv senere, men ganske mange gravide er i stand til å kjenne liv tidlig. Selv følte jeg liv fra slutten av uke 15 som førstegangsfødende, og kjente liv hver eneste dag etter det. Jeg var flau for å fortelle jordmor dette, etter å ha lest mange kommentarer her inne hvor folk ikke blir trodd på at de har kjent liv tidlig. Vet dere hva jordmor sa? Mange kjenner liv senere, men det er ikke uvanlig å kjenne liv tidlig hvis du har lite magefett og har morkaka på bakre vegg. Hun mente jeg måtte ha morkaka på bakre vegg, og det viste seg å stemme på OUL. Til Ts: Så tidlig er det ikke uvanlig å ikke kjenne liv hver dag. Babyen har god plass og kan finne på å ligge inn mot ryggen din og sparke/slå den veien noen dager. Hvor mange dager har det gått siden du kjente liv? Har du prøvd å få i deg litt sukker, for så å legge deg ned og kjenne godt etter? De blir mer aktive av sukker. Hvis dette vedvarer i flere dager, ville nok jeg personlig ha ringt føden og forhørt meg. Anonymkode: 9b555...60c Jeg er enig med deg i den første delen din; å kjenne liv i uke 18 er absolutt ikke uvanlig. Jeg har en del magefett, og jeg kjente liv daglig fra ca uke 16 med min første. Jeg er i uke 13 nå, med nummer to, så vi får se hvor lenge jeg går nå før jeg kjenner noe. Men jeg ville ikke ringt føden dersom jeg kjenner mindre liv i uke 18. Regner med TS snart skal på OUL, så da hadde jeg ventet til den. De på føden får ikke gjort noen ting uansett om noe skulle være galt, så hvis man absolutt må ringe noen da er legevakta eller jordmor veien å gå det er nemlig heller ikke uvanlig at man plutselig kjenner mindre liv i uke 18, nettopp fordi barnet kan snu seg. Kanskje det sparker innover i magen nå, i stedet for utover. Anonymkode: 09e2a...4a0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå