Gå til innhold

Råd mot magesmerter etter for mye eller feil mat

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det hender jeg får magesmerter pga luft etter for mye eller feil mat. Pleier ofte å drikke et par glass Biola og føler alltid at dette hjelper. Men er jo en del sukker. Har noen andre råd? Har vurdert å kjøpe melkesyrebakterier på apotek, det har vel samme effekt som Biola?

Anonymkode: d1102...212

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Unngå feil mat, og om du får luft i magen kan du prøve å legge magen på en pute. Melkesyrebakterier eller biola hjelper ikke mot magesmerter der og da. Visse melkesyrebakterier (og da probi mage og ikke idoform) kan hjelpe hvis du tar det hver dag over tid dersom du har IBS. Biola og andre produkter som inneholder melkesyrebakterier er det tvil om at har effekt i det hele tatt for magen, så om du kjenner at det hjelper er det nok en hel del placebo. Har du mye plager med luft i magen kan det hjelpe med minifom eller imogas, men kostholdsendring er det første du må gjøre uansett.

Anonymkode: 23fc7...3f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alle får mageknip av og til når de forspiser seg, det er helt normalt, noen ganger uten å forspise seg også. Hva mener du med feil mat? Og en del sukker? For det første er ikke sukker farlig, og for det andre er det mer sukker i epler enn i Biola. Og skal du tylle i deg melk etter at du allerede har spist for mye? 

Har ett råd. Snakk med legen din og få henvisning til psykolog. Du trenger hjelp uansett om du er spiseforstyrret på ordentlig, i ferd med å bli det, eller bare har lett for å bli redd for det som til enhver tid er dagens "busemann".

Anonymkode: 125fa...24d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle får mageknip av og til når de forspiser seg, det er helt normalt, noen ganger uten å forspise seg også. Hva mener du med feil mat? Og en del sukker? For det første er ikke sukker farlig, og for det andre er det mer sukker i epler enn i Biola. Og skal du tylle i deg melk etter at du allerede har spist for mye? 

Har ett råd. Snakk med legen din og få henvisning til psykolog. Du trenger hjelp uansett om du er spiseforstyrret på ordentlig, i ferd med å bli det, eller bare har lett for å bli redd for det som til enhver tid er dagens "busemann".

Anonymkode: 125fa...24d

🤣

Jeg kan utdype. Hvis jeg (ikke så ofte) er i selskaper eller tilstelninger hvor det serveres mat så blir det ofte en del mat og også en del sukker. Spiste to kakestykker sist, noe jeg ikke vil kalle overspising, men fikk likevel skikkelig vondt i magen. Dersom jeg før mensen får skikkelig lyst på søtsaker hender det også at jeg spiser en del søtt og får magevondt. Hvis jeg prøver meg på sukkerfritt godteri får jeg også lett mageknip. Føler meg ikke så veldig spiseforstyrret, men kan godt hende jeg er forstyrret på andre måter 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det som hjelper er å gå en tur, være i bevegelse. Jeg spiste meg til fosterstilling en gang rundt mensen.

Løp da etterpå rundt i huset, opp og ned trappene. Push ups,  gå/løpe.... Det var det eneste som hjalp, selv om jeg var trøtt og sliten. Hadde gått ut en tur om det ikke hadde vært så sent på kvelden.

Løsningen er derfor å gå en tur til det går over. Beste er såklart å unngå å overspise, men man kan glemme seg en gang og da er det bevegelse.

Anonymkode: 86a07...e78

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kefir hjelper meg, og nøkkelost! (dvs karve er den virkelige hjelperen her men det smaker høgg ellers. men karve i nøkkelost er nam nam!)

Anonymkode: 22982...725

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kefir hjelper meg, og nøkkelost! (dvs karve er den virkelige hjelperen her men det smaker høgg ellers. men karve i nøkkelost er nam nam!)

Anonymkode: 22982...725

Det er ikke karve i nøkkelost. Du blander med spisskummen. 

Anonymkode: 1aff0...575

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke karve i nøkkelost. Du blander med spisskummen. 

Nei, du surrer. Det er karve i nøkkelost. 

Det er spisskummen i taco. 

Anonymkode: 172ad...f6f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

🤣

Jeg kan utdype. Hvis jeg (ikke så ofte) er i selskaper eller tilstelninger hvor det serveres mat så blir det ofte en del mat og også en del sukker. Spiste to kakestykker sist, noe jeg ikke vil kalle overspising, men fikk likevel skikkelig vondt i magen. Dersom jeg før mensen får skikkelig lyst på søtsaker hender det også at jeg spiser en del søtt og får magevondt. Hvis jeg prøver meg på sukkerfritt godteri får jeg også lett mageknip. Føler meg ikke så veldig spiseforstyrret, men kan godt hende jeg er forstyrret på andre måter 😂

Men kjære vene, det er helt normalt. Jeg er 50 og har hatt det slik hele livet, og har vokst opp med foreldre (nå 75) som erfarer akkurat det samme fremdeles og så lenge jeg har levd. Det er vanlig og normalt. Hverken jeg eller foreldrene mine har allergier eller intoleranser. Det er bare sånn det er. Nystekt gjærbakst eller vafler i mengder medfører luftsmerter hos alle. Fårikål og ertesuppe det samme. Det er liksom en del av livet. Jeg spiser fårikål en gang i året, mot bedre vitende langer jeg innpå, og så havner jeg på do etterpå. Hver gang. Livet er ikke smertefritt, man må påregne en god del smerter gjennom livet, faktisk. 

Det finnes midler på apoteket mot luftsmerter som kan prøves. 

Sukkerfritt godteri er djevelens verk mot magen, ikke gjør det mot deg selv! 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du surrer. Det er karve i nøkkelost. 

Det er spisskummen i taco. 

Klart det. Både jeg og Tine surrer noe innmari. 

(Bilde hentet fra Kolonial.no)

68f3fdde-2a71-4d78-a0ee-484ba64d47c4.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Klart det. Både jeg og Tine surrer noe innmari. 

(Bilde hentet fra Kolonial.no)

68f3fdde-2a71-4d78-a0ee-484ba64d47c4.jpeg

Tine surrer. ;) 

Oversettelsen fra engelsk og svensk til norsk har vært vanskelig (kummin/karve/spisskum/spisskummen), krydderglass har blitt merket feil og det matinteresserte internettet florerer av spørsmålet rundt kummin/karve/spisskummen. 

Men det er altså karve i nøkkelost og spisskummen i taco. To veldig ulike smaker. 

Karve er kjent for å hjelpe mot luftplager. 

Spisskummen er kjent for å gi indisk og mexicansk mat den særegne smaken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tine surrer. ;) 

Oversettelsen fra engelsk og svensk til norsk har vært vanskelig (kummin/karve/spisskum/spisskummen), krydderglass har blitt merket feil og det matinteresserte internettet florerer av spørsmålet rundt kummin/karve/spisskummen. 

Men det er altså karve i nøkkelost og spisskummen i taco. To veldig ulike smaker. 

Karve er kjent for å hjelpe mot luftplager. 

Spisskummen er kjent for å gi indisk og mexicansk mat den særegne smaken. 

Og kilden din på at Tine har merket osten sin feil i 50+ år uten å på noe tidspunkt ha oppdaget det er? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og kilden din på at Tine har merket osten sin feil i 50+ år uten å på noe tidspunkt ha oppdaget det er? 

Jeg har postet en link som forklarer det hele. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har postet en link som forklarer det hele. 

Du får kontakte Tine, da, og "forklare det hele". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter jeg fant ut hva jeg ikke tåler ble jeg helt bra. Magesmerter og luft er ikke naturlig. Luft i magen i det hele tatt er ikke naturlig, vi er bare så vant med at alle har det sånn at vi har normalisert det 

Hiv på med vann, beveg deg, drikk Helios eplecidereddik, spis mere grønnsaker, finn roten til problemer osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får kontakte Tine, da, og "forklare det hele". 

Kanskje denne KG-tråden forklarer det for deg? 

Igjen: karve brukes i nøkkelost, surkål og akevitt, f.eks. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, sssssh! skrev:

Etter jeg fant ut hva jeg ikke tåler ble jeg helt bra. Magesmerter og luft er ikke naturlig. Luft i magen i det hele tatt er ikke naturlig, vi er bare så vant med at alle har det sånn at vi har normalisert det 

Hiv på med vann, beveg deg, drikk Helios eplecidereddik, spis mere grønnsaker, finn roten til problemer osv

Et menneske går ikke gjennom livet fra fødsel til død uten å ha vondt i magen innimellom. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje denne KG-tråden forklarer det for deg? 

Igjen: karve brukes i nøkkelost, surkål og akevitt, f.eks. 

De eneste kildene du greier å hoste opp er en liten ikke signert faktaboks fra Aftenposten (sannsynligvis skrevet av en vikar eller en utplassert elev) og en tråd på KG. Kanskje på tide å gi seg? Nøkkelost lages med spisskummen, ikke karve. Slik er det nå og slik har det vært i hundre år.

https://www.tine.no/merkevarer/tine-nøkkel/produkter/tine-nøkkel

https://snl.no/nøkkelost

https://no.wikipedia.org/wiki/Spisskum

https://no.wikipedia.org/wiki/Nøkkelost

https://www.melk.no/Meierileksikon/Meieriprodukter/Ost2/Noekkelost

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De eneste kildene du greier å hoste opp er en liten ikke signert faktaboks fra Aftenposten (sannsynligvis skrevet av en vikar eller en utplassert elev) og en tråd på KG. Kanskje på tide å gi seg? Nøkkelost lages med spisskummen, ikke karve. Slik er det nå og slik har det vært i hundre år.

https://www.tine.no/merkevarer/tine-nøkkel/produkter/tine-nøkkel

https://snl.no/nøkkelost

https://no.wikipedia.org/wiki/Spisskum

https://no.wikipedia.org/wiki/Nøkkelost

https://www.melk.no/Meierileksikon/Meieriprodukter/Ost2/Noekkelost

Å herregud. 

Lykke til med surkålen og fredagstacoen framover da. 

Kan bli spennende smaker der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...