Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Svarer dere på mailer fra kollegaer når dere er i permisjon og kollegaene vet at man er det? Eller lar dere være når dere er i permisjon? 

Anonymkode: 600bf...47a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svarer dere på mailer fra kollegaer når dere er i permisjon og kollegaene vet at man er det? Eller lar dere være når dere er i permisjon? 

Jeg svarte litt de første 2-3 dagene i permisjon før baby kom, men det var ikke mye jeg fikk. Men jeg sa fra at hvis det var noe jeg hadde glemt å videreføre min kunnskap om på mine oppgaver som vikaren skulle ta, så kunne de bare sende en mail. Etter det svarte jeg ikke. 

Anonymkode: 35f3a...18d

AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg svarte litt de første 2-3 dagene i permisjon før baby kom, men det var ikke mye jeg fikk. Men jeg sa fra at hvis det var noe jeg hadde glemt å videreføre min kunnskap om på mine oppgaver som vikaren skulle ta, så kunne de bare sende en mail. Etter det svarte jeg ikke. 

Anonymkode: 35f3a...18d

Takk for svar.

Jeg har vært sykemeldt i 6 måneder før permisjonen og da har jeg hjulpet til og svart på mail. Nå så sender de mail om noe som de ikke i utgangspunktet trenger hjelp av meg til. Blir litt småfrustrert, men vet ikke helt hva som er vanlig. Tar litt tid for meg å kunne svare på mailene også og er stort sett sengeliggende. Jeg ville ihvertfall ikke sendt mail til en i permisjon 🤷‍♀️

Ts 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg slettet mailen fra telefonen og har på auto reply med at jeg ikke svarer på Mail mens jeg er borte. Sjefen har min private Mail som vi kommuniserer på med litt oppdateringer etter corona etc, ellers har jeg pratet med kolleger på telefon/melding. Men jeg har vært veldig tydelig på at jeg ikke klarer å følge med og det har vært veldig deilig å legge jobb helt bort. 

Anonymkode: 8c932...d67

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja selvfølgelig, og har også sagt de bare må ringe om det er noe. Og det håper jeg de gjør!

Anonymkode: 02313...99c

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Det ville vært å jobbe gratis, og man i permisjon, er man i permisjon, og ikke på jobb. Jeg hadde auto-svar på mailen, og de nærmeste kollegene visste at om det var helt fullstendig krise, og absolutt ingen andre som kunne ta det, måtte de ringe. 

Heldigvis skjedde ikke det en eneste gang.

Anonymkode: 88b8b...b91

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja selvfølgelig, og har også sagt de bare må ringe om det er noe. Og det håper jeg de gjør!

Hvorfor jobber du gratis for arbeidsplassen din?

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Det ville vært å jobbe gratis, og man i permisjon, er man i permisjon, og ikke på jobb. Jeg hadde auto-svar på mailen, og de nærmeste kollegene visste at om det var helt fullstendig krise, og absolutt ingen andre som kunne ta det, måtte de ringe. 

Heldigvis skjedde ikke det en eneste gang.

Korrekt måte å takle det på. Er du i permisjon, betalt eller ei, så jobber du ikke der.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, maskinisten skrev:

Hvorfor jobber du gratis for arbeidsplassen din?

Fordi jeg liker jobben min, og vil holde meg oppdatert til jeg skal tilbake. Og fordi jeg synes det er spennende å høre hva som foregår. Dessuten betaler de så godt at jeg legger gjerne de ekstra timene som trengs, det gjør jeg også i dag (sjekker mail i helger og er alltid tilgjengelig). Hvis jeg var sånn 8-16 person ville jeg aldri hatt denne typen jobb (og bedriften ville heller ikke beholdt meg). Men man må yte litt ekstra for 2 millioner i årslønn:)

• Liker 9
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg liker jobben min, og vil holde meg oppdatert til jeg skal tilbake. Og fordi jeg synes det er spennende å høre hva som foregår. Dessuten betaler de så godt at jeg legger gjerne de ekstra timene som trengs, det gjør jeg også i dag (sjekker mail i helger og er alltid tilgjengelig). Hvis jeg var sånn 8-16 person ville jeg aldri hatt denne typen jobb (og bedriften ville heller ikke beholdt meg). Men man må yte litt ekstra for 2 millioner i årslønn:)

Så da er det mao i arbeidsbeskrivelsen din at du skal være tilgjengelig 24/7/365, uansett livssituasjon.

Som er noe helt annet enn hva 95% av kontoransatte lever etter.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, maskinisten skrev:

Korrekt måte å takle det på. Er du i permisjon, betalt eller ei, så jobber du ikke der.

Det kommer vel helt an på hva man selv ønsker. Nei man er på ingen måte forpliktet til å svare på telefoner eller mail, men for min del var det helt greit. Jeg ble ikke nedringt og det var sjelden de lurte på noe, men tok meg kort tid å svare. Var også innom jobben med baby for å hilse på og holdt ellers kontakt med kolleger. Syntes det var hyggelig og vi har hadde et godt og åpent arbeidsmiljø. 

Anonymkode: 35883...1d6

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer vel helt an på hva man selv ønsker. Nei man er på ingen måte forpliktet til å svare på telefoner eller mail, men for min del var det helt greit. Jeg ble ikke nedringt og det var sjelden de lurte på noe, men tok meg kort tid å svare. Var også innom jobben med baby for å hilse på og holdt ellers kontakt med kolleger. Syntes det var hyggelig og vi har hadde et godt og åpent arbeidsmiljø. 

For det sosiale aspektet er det noe helt annet, men man må ikke selge tjenestene sine gratis.

AnonymBruker
Skrevet

Det jeg synes er problematisk, er når det skapes en forventning om at man skal være tilgjengelig. "Jammen, Anne svarte på mail hele tiden, hun"... Ja, men kanskje Anne IKKE hadde en kolikk-klistremerkebaby og ikke gikk rundt og bar og bar og bar og bysset og bysset 22 timer i døgnet, og IKKE følte seg helt hjerneskadet av trøtthet?? Hadde jobben min "plaget" meg uten at det var krise, hadde jeg klikket, for jeg følte jeg druknet som det var. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, maskinisten skrev:

For det sosiale aspektet er det noe helt annet, men man må ikke selge tjenestene sine gratis.

Hvem sier man må? Som sagt var det helt greit for meg å hjelpe med å svare på noe knyttet til min stilling. Kostet meg 0 kalorier og lite av min tid. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvem sier man må? Som sagt var det helt greit for meg å hjelpe med å svare på noe knyttet til min stilling. Kostet meg 0 kalorier og lite av min tid. 

Om alle gjør det skapes det en forventning for nestemann.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, maskinisten skrev:

Om alle gjør det skapes det en forventning for nestemann.

Men alle gjør ikke det. Hva jeg gjør er helt opp til meg. 

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, maskinisten skrev:

Så da er det mao i arbeidsbeskrivelsen din at du skal være tilgjengelig 24/7/365, uansett livssituasjon.

Som er noe helt annet enn hva 95% av kontoransatte lever etter.

Nei det er det ikke, men jeg liker å være oppdatert, så jeg sjekker mail i helgene. Så er jeg også forberedt til mandag, og kan ta unna ting om det er noe som haster. Synes det er litt hyggelig å lese mail over kaffekoppen søndag morgen. Og av og til dukker det opp noe spesielt, og da ringer de såklart (har telefonen på lydløs om natten). Jeg tror ikke akkurat jeg blir kimet ned i permisjonstiden, men om det er noe de lurer på som jeg sitter med svaret på vil jeg gjerne at de ringer. Jeg kommer sikkert til å ringe de (kollegaene/sjefen) og høre hvordan det går også. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg satte på automatisk svar om at jeg var i fødselspermisjon til *dato

Anonymkode: 58fd6...b28

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er det ikke, men jeg liker å være oppdatert, så jeg sjekker mail i helgene. Så er jeg også forberedt til mandag, og kan ta unna ting om det er noe som haster. Synes det er litt hyggelig å lese mail over kaffekoppen søndag morgen. Og av og til dukker det opp noe spesielt, og da ringer de såklart (har telefonen på lydløs om natten). Jeg tror ikke akkurat jeg blir kimet ned i permisjonstiden, men om det er noe de lurer på som jeg sitter med svaret på vil jeg gjerne at de ringer. Jeg kommer sikkert til å ringe de (kollegaene/sjefen) og høre hvordan det går også. 

Du får si fra når du er utbrent lenge før pensjonsalder da. 🙂 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Strengt tatt kan man vel kutte kontakten helt, uten at arbeidsgiver skal legge seg opp i det.

Om det er lurt kommer helt an på hvilken type stilling det dreier seg om, arbeidsmiljø og aller mest hvor stort overskudd man har utover å fylle babys og egne behov. 

Jeg fulgte med, men åpna jobbmail kanskje bare en gang i uka. Arbeidsgiver visste dette, og sendte melding hvis det var noe bare jeg kunne svare på. Tror det hendte to ganger på sju måneder. 

Jeg tenker at om man liker arbeidsplassen sin og kollegene, og har overskudd til det så lønner det seg å være litt grei. Man skal jo tilbake på et tidspunkt. Jeg syns iallfall det var fint å ikke ha vært fullstendig frakoblet hele permisjonen. 

Anonymkode: abc5e...15c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...