Gå til innhold

Gravid og jobber fast nattevakt på ungomsinstitusjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg har en 80% stilling som våken nattevakt. Jeg har nylig blitt gravid og lurer litt på veien videre nå. Har hørt at nattarbeid er risikofylt med tanke på spontanabort? 
I tillegg er det endel utagering i arbeidet, så Hvis jeg skal jobbe så må det nok tilrettelegges. 

Burde jeg si i fra til sjefen allerede selv om jeg er i typ uke 5 og fortsatt kan miste? Og noen som vet hvordan det er når man jobber fast natt? Vet at man ofte mister nattevakter som gravid hvis man jobber tredelt, men usikker på hvordan det fungerer med full nattevakt stilling.

Anonymkode: 96571...247

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Enten tilrettelegging eller svangerskapspenger. Ga beskjed i uke 7 etter ul. 

Anonymkode: 60688...ace

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber 80% fast natt. Jobbet en uke etter jeg fant ut at jeg var gravid. Deretter gikk jeg ut i ferie. Fortalte det til sjefen i uke 7/8. Sjefen hadde ikke mulighet til å tilrettelegge så jeg fikk valget om å ta 50% svangerskapspenger å jobbe med den utvidende risikoen eller å ta 100% svangerskapspenger med en gang. I følge legen bør jeg ikke gå natt, og jeg ønsker ikke utsette meg eller barnet for risiko. Er nå i uke 13. Blir noen lange måneder uten jobb men sånn er det bare. 

Anonymkode: 9a233...fd0

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber 80% fast natt. Jobbet en uke etter jeg fant ut at jeg var gravid. Deretter gikk jeg ut i ferie. Fortalte det til sjefen i uke 7/8. Sjefen hadde ikke mulighet til å tilrettelegge så jeg fikk valget om å ta 50% svangerskapspenger å jobbe med den utvidende risikoen eller å ta 100% svangerskapspenger med en gang. I følge legen bør jeg ikke gå natt, og jeg ønsker ikke utsette meg eller barnet for risiko. Er nå i uke 13. Blir noen lange måneder uten jobb men sånn er det bare. 

Hva var den utvidende risikoen? At du jobber natt, eller har du risikofylt arbeid? Hvorfor mener legen at du ikke skal gå natt?

Anonymkode: c9850...dc8

AnonymBruker
Skrevet

Det er mye større sjanse for spontanabort fks ved nattarbeid. Så det kan rett og slett vøre livstruende for forsteret.

Anonymkode: edf75...555

AnonymBruker
Skrevet
På 29.7.2020 den 23.29, AnonymBruker skrev:

Hva var den utvidende risikoen? At du jobber natt, eller har du risikofylt arbeid? Hvorfor mener legen at du ikke skal gå natt?

Anonymkode: c9850...dc8

Nyeste forskning fra Danmark hevder at om du jobber mer enn 2 nattevakter pr uke øker risikoen for abort med ca 30%. Det er i utgangspunktet risiko å jobbe nattarbeid og forskere vet for lite hvor skadelig det er for fosteret. Derfor mener legen min at jeg kan ta risikoen om jeg selv ønsker. Samme sa arbeidsgiver. Har 12 timers våkne nattevakter fra kl 21 til kl 9. En ting er forstyrrende døgnrytme, hormonell ubalanse/stoffskifte, økt fare for obstipasjon men det er også mer fysisk og psykisk tungt å jobbe natt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...