Gå til innhold

Utbruddet i Moss skyldes bryllup

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg frykter dette kan bli en tragedie. Ikke oppgir de gjestelisten, folk tar ikke telefonen, og nå begynner id. Dette kan bli skikkelig ille. Nå må deres religiøse ledere på banen, siden de ikke hører på andre. Nå må de ta ansvar.

Anonymkode: acd27...a41

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kose seg? Enda verre. Noen bare måå kose seg, kan vi ikke klare oss uten kos i noen år?

Anonymkode: ab288...7d3

Eller sagt på en annen måte: Det finnes så mange andre måter å kose seg på, uten folkemengder!

Anonymkode: 0c653...0fa

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, solietta skrev:

Sett en del smittevern regler da . nr 1 folk teste seg like før store dagen , munnbind . Ellers så må jo jenta snart få vite det det du tenker , må jo bli så skuffa stakkars. 

Hun vet godt at jeg er i tenkeboksen angående dette selskapet. Heldigvis er hun såpass oppegående at hun forstår at hele selskapet må avlyses dersom det blir tilfelle. 

Det jeg synes er trist mtp avlysning er at hun går glipp av dagen som hun skal være i fokus. Taler og minneord osv. Men det er mange eldre og personer i risikosonen på gjestelisten og da må man faktisk vurdere hele veien frem til dagen. 

Ingen vits at folk tester seg da de kan ha viruset før det slår ut på testen. Ola nordmann evner ikke bruke munnbind riktig så det ville være større smittespredning ved bruk av munnbind da folk kommer til å ta det av og på pga mat og drikke. Munnbind skal byttes og kastes hver gang man tar det av. Aldri henge rundt halsen osv. 

Dessuten kommer det flere små barn. Ser ikke for meg at de klarer å sitte stille og holde en meter. Uansett mye å tenke på. Ikke så lett som alle tror. 

Anonymkode: 72fd2...226

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun vet godt at jeg er i tenkeboksen angående dette selskapet. Heldigvis er hun såpass oppegående at hun forstår at hele selskapet må avlyses dersom det blir tilfelle. 

Det jeg synes er trist mtp avlysning er at hun går glipp av dagen som hun skal være i fokus. Taler og minneord osv. Men det er mange eldre og personer i risikosonen på gjestelisten og da må man faktisk vurdere hele veien frem til dagen. 

Ingen vits at folk tester seg da de kan ha viruset før det slår ut på testen. Ola nordmann evner ikke bruke munnbind riktig så det ville være større smittespredning ved bruk av munnbind da folk kommer til å ta det av og på pga mat og drikke. Munnbind skal byttes og kastes hver gang man tar det av. Aldri henge rundt halsen osv. 

Dessuten kommer det flere små barn. Ser ikke for meg at de klarer å sitte stille og holde en meter. Uansett mye å tenke på. Ikke så lett som alle tror. 

De jeg kjenner som skal ha konfirmasjon til høsten er alle avventende til situasjonen i landet mtp smitte. Det blir nok ikke sånn at alle kjører på, og så blir de som avlyser eller utsetter unntaket. Vi er klar over at store samlinger framover ikke er ideelt. Men mye kan forandre seg på noen måneder.

Anonymkode: 5c058...1c1

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De jeg kjenner som skal ha konfirmasjon til høsten er alle avventende til situasjonen i landet mtp smitte. Det blir nok ikke sånn at alle kjører på, og så blir de som avlyser eller utsetter unntaket. Vi er klar over at store samlinger framover ikke er ideelt. Men mye kan forandre seg på noen måneder.

Anonymkode: 5c058...1c1

Ja vi er også avventende. Gjestene har fått beskjed om den nye datoen men at det kan bli avlyst igjen. Og konfirmanten er selfølgelig med på alt dette og godt forbredt. Sånn er livet. 

Men jeg har fått inntrykk av at alle andre kjører på. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja vi er også avventende. Gjestene har fått beskjed om den nye datoen men at det kan bli avlyst igjen. Og konfirmanten er selfølgelig med på alt dette og godt forbredt. Sånn er livet. 

Men jeg har fått inntrykk av at alle andre kjører på. 

Ja, konfirmasjon i Trøndelag i august. Som at Korona ikke eksisterer. 

Anonymkode: 8933b...912

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, solietta skrev:

ja det må være ok. Dette er noe man ikke kan vente med til senere . 

Hvorfor ikke? Er ikke flåsete nå, men lurer faktisk på hvorfor man ikke skulle kunne utsette en konfirmasjon?

Anonymkode: 0a8d4...c13

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Minner igjen på de 300 overveiende hvite, norske nordmenn som klumpet seg sammen på Fiskebasaren i Moss for Plumbokonsert. Vi får bare vente på smittetallene derfra... det hadde overrasket meg stort om ikke noen av dem nettopp hadde vært i Spania eller Sverige også. 

Anonymkode: 3caac...2ad

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Minner igjen på de 300 overveiende hvite, norske nordmenn som klumpet seg sammen på Fiskebasaren i Moss for Plumbokonsert. Vi får bare vente på smittetallene derfra... det hadde overrasket meg stort om ikke noen av dem nettopp hadde vært i Spania eller Sverige også. 

Nei nei, vi skal ikke snakke om hverken etnisitet eller identitet. Alle, hvem som helst, fra Moss kan ha vært på en av disse smittefestene. Derfor har vi ikke annet valg enn å isolere oss både fra Moss, og alle som holder til der - betydelig smittefare!

Anonymkode: 948b0...12d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Moss igjen? Hva er greia med Moss? Seriøst....

Anonymkode: 4f6ba...890

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Moss igjen? Hva er greia med Moss? Seriøst....

Interessant spørsmål! :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk inn på islamsk råd sin nettside. Der var det retningslinjer i forhold til bønn og korona, samt siste trusselvurdering (terror/rasisme). Retningslinjer var ikke på engelsk eller norsk, så de får jeg ikke lese. Jeg hadde håpet at de hadde skrevet noe om de lokale utbrudd og hvor viktig det er å samarbeide med myndighetene. Akkurat nå tror jeg korona er en større trussel enn noe annet, særlig mot våre minoriteter. Om de ikke tar den delen av informasjonsplikt så forstår jeg ikke hvilken nytte de har. Fjern statsstøtten om de ikke gjør noe.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er så typisk Moss. 

Anonymkode: a4338...2b0

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er så typisk Moss. 

Anonymkode: a4338...2b0

Typisk Moss, hva mener du?

Anonymkode: d8d08...a3f

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk inn på islamsk råd sin nettside. Der var det retningslinjer i forhold til bønn og korona, samt siste trusselvurdering (terror/rasisme). Retningslinjer var ikke på engelsk eller norsk, så de får jeg ikke lese. Jeg hadde håpet at de hadde skrevet noe om de lokale utbrudd og hvor viktig det er å samarbeide med myndighetene. Akkurat nå tror jeg korona er en større trussel enn noe annet, særlig mot våre minoriteter. Om de ikke tar den delen av informasjonsplikt så forstår jeg ikke hvilken nytte de har. Fjern statsstøtten om de ikke gjør noe.

Så dem skal ha id feiring nå under korona?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så dem skal ha id feiring nå under korona?

Fikk ikke lest, men antar det. Vi må ikke glemme at det er mange som tror de er beskyttet av høyere makter, f.eks hvite amerikanere mener det. Jeg vet lite om hvordan noen religiøse feirer sine høytider (bortsett fra hva vi selv feirer), men vi får håpe vi samlet kan holde smitten nede. Det blir krevende om folk ikke samarbeider med faginstanser. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Synes folk bør holde tunga beint i munnen her, problemet er ikke bryllup eller konformasjoner, problemet er faktisk primært folk som har vært i utlandet, og ikke ventet lenge nok/testet før de oppsøker store folkemengder. Myndighetene har åpnet for at folk reiser til utlandet, men oppfordrer oss til å bruke huet. Dette har desverre vist seg å være vanskelig, da folk flest er idioter ("jeg gjør jo ingenting ulovlig!") så da er det på tide å stramme inn igjen. 

Når det gjelder etnisitet jobber jeg med folk fra hele verden, og mitt inntrykk er at majoriteten er flinke, men at alle folkegrupper har den samme 2%-en med idioter, og de kan smitte utrolig mange, når de først får det. 

Anonymkode: 322d8...5b9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes folk bør holde tunga beint i munnen her, problemet er ikke bryllup eller konformasjoner, problemet er faktisk primært folk som har vært i utlandet, og ikke ventet lenge nok/testet før de oppsøker store folkemengder. Myndighetene har åpnet for at folk reiser til utlandet, men oppfordrer oss til å bruke huet. Dette har desverre vist seg å være vanskelig, da folk flest er idioter ("jeg gjør jo ingenting ulovlig!") så da er det på tide å stramme inn igjen. 

Når det gjelder etnisitet jobber jeg med folk fra hele verden, og mitt inntrykk er at majoriteten er flinke, men at alle folkegrupper har den samme 2%-en med idioter, og de kan smitte utrolig mange, når de først får det. 

Anonymkode: 322d8...5b9

Stort sett enig med deg. Men min erfaring er at strengt religiøse, kommer i tillegg til de 2%- idiotene. Religion (uansett hvilken) trumfer alt, for noen. De har fester og ting de bare må gjennomføre, uansett. Og de setter sin lit til høyere makter, uansett. Har en venninne som er av denne kategorien.  Hun er verdens snilleste og mest hjelpsomme, og snakker aldri religion. Men kan finne på å gjøre det mest utrolige ting,med resonnementet, hvis det er Guds mening at det skal gå sånn og slik, så gjør det det uansett. Som nå, reiste til syden, deltar på store tilstelninger, ingen antibac osv. Hvis det er meningen jeg og andre skal dø nå, så kommer vi til å dø uansett om jeg får corona nå eller ei. Jeg (og mannen hennes), prøver å si at om Gud finnes, så ønsket han nok at vi skulle bruke huet han har utstyrt oss med. Religion er farlig, for noen. Og tilfeller som denne pandemien setter store krav til prester og imamer, og hva nå de ulike religionene har, om informasjon og samarbeid om restriksjoner og anbefalinger.

Anonymkode: 0a8d4...c13

• Liker 4
Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fikk ikke lest, men antar det. Vi må ikke glemme at det er mange som tror de er beskyttet av høyere makter, f.eks hvite amerikanere mener det. Jeg vet lite om hvordan noen religiøse feirer sine høytider (bortsett fra hva vi selv feirer), men vi får håpe vi samlet kan holde smitten nede. Det blir krevende om folk ikke samarbeider med faginstanser. 

Kirkene har jo vært forbilledlige har de ikke? Ingen kristne har lagt seg ut med smittevernet i Norge så vidt jeg vet. Når det kommer til tro så er jeg overbevist om at min Gud (Kristus) vil ta seg av meg dersom jeg dør, men når det gjelder smitte så lar han verden gå sin gang. Altså, Gud har en plan og han er selvfølgelig herre over alt, også Coronaviruset, men hver enkeltskjebne er i hovedsak lagt i våre egne hender. Gud ga jo også mennesket en hjerne som han ønsker at vi skal bruke...

Endret av Den Sagnsomsuste
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Utrolig teit å ikke kunne klare å utsette bryllupet litt. Nå var vel dette i et minoritetsmiljø og vi har vel flere rapporter på at informasjon om Covid-19 ikke har nådd frem i disse miljøene på samme måte som i majoriteten av befolkningen. Jeg kan ikke skjønne at ikke FHi kan alliere seg med forskjellige trossamfunn, slik at presten, imamen osv kan bruke litt tid på å informere før og etter forsamlingen.

Endret av K.B.
  • Liker 1
  • Opprett ny...