Gå til innhold

Selge bil - hvor mye skal stå i annonsen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vurderer å selge bilen min. Har derfor sett på annonser på finn.no, og blir usikker på hvor mye som skal stå i annonsen. I noen annonser står nesten ingenting "Fin og lettkjørt. Alt ok".

Jeg trodde at jeg skulle oppgi alt i annonsen. F eks har min hatt to lakkbehandlinger etter mindre skader, bremser er byttet foran og bak, årlig service, eu-godkjent, osv. Er dette ting jeg tar med de som tar kontakt, eller skal det stå i annonsen?

Og kan man skrive at bilen selges som den er? Eller bør man unngå dette, og gi kjøper 2 års reklamasjonsrett? Det var nettopp pga dette siste jeg tenkte at ALT burde stå i annonsen. Muntlig info blir jo vanskelig å bevise.

Anonymkode: b7997...f94

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bruk Nettbil.no så slipper du reklamasjonsspørsmål i etterkant og de gjør all jobben. 

Anonymkode: 78bc4...9a2

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bruk Nettbil.no så slipper du reklamasjonsspørsmål i etterkant og de gjør all jobben. 

Anonymkode: 78bc4...9a2

Har lurt på det. Men bilen er 6 år, og jeg er usikker på om de tar inn biler eldre enn 5 år? Det står at bilen må være verdt minst 70 000? På finn.no står lignende til min fra kr 90 000 og oppover. Men nettbil/kjøper skal jo tjene på det, så jeg antar at de slår av en del ifh til det jeg ville fått på finn.no? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å skrive nokså mye, og ha mye bilder. Reparasjoner og vedlikehold de siste to år lister jeg opp, og jeg er ærlig om eventuelle skader og vedlikeholdsbehov. Det gjør handelen så mye lettere med oppegående folk.

Men...det er så mange (!) idioter på FINN. Unnskyld meg å si det slik, men jeg kan ikke telle hvor mange ganger jeg har truffet på folk som ikke kan lese eller snakke skikkelig. De møter opp og skal ha avslag for ting som står i annonsen, og som de blir overrasket over ved oppmøte.

Så det er litt greit å være forberedt på dette. Når tilsvarende biler som din ligger ute for 90k kr, må du også være forberedt på at reell salgspris er ca 65-75k kr. Finn ut for deg selv hva som er den laveste prisen du kan akseptere, og gå inn i forhandlingene med mål- og selvbevissthet. Ikke la folk prute mer om dere ble enige om pris på telefon på forhånd.

Så det er litt stress å selge selv, men til gjengjeld vil du ofte få tusenvis av kroner mer enn om du bare gir bilen til forhandler. Av og til møter du også hyggelige folk som du vil vite tar vare på bilen din fremover, det er en følelse jeg liker godt. Lykke til!

Anonymkode: 44b6f...66d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg pleier å skrive nokså mye, og ha mye bilder. Reparasjoner og vedlikehold de siste to år lister jeg opp, og jeg er ærlig om eventuelle skader og vedlikeholdsbehov. Det gjør handelen så mye lettere med oppegående folk.

Men...det er så mange (!) idioter på FINN. Unnskyld meg å si det slik, men jeg kan ikke telle hvor mange ganger jeg har truffet på folk som ikke kan lese eller snakke skikkelig. De møter opp og skal ha avslag for ting som står i annonsen, og som de blir overrasket over ved oppmøte.

Så det er litt greit å være forberedt på dette. Når tilsvarende biler som din ligger ute for 90k kr, må du også være forberedt på at reell salgspris er ca 65-75k kr. Finn ut for deg selv hva som er den laveste prisen du kan akseptere, og gå inn i forhandlingene med mål- og selvbevissthet. Ikke la folk prute mer om dere ble enige om pris på telefon på forhånd.

Så det er litt stress å selge selv, men til gjengjeld vil du ofte få tusenvis av kroner mer enn om du bare gir bilen til forhandler. Av og til møter du også hyggelige folk som du vil vite tar vare på bilen din fremover, det er en følelse jeg liker godt. Lykke til!

Takk for svar.

Det er slik jeg tenker. Jeg vil oppgi mest mulig for å unngå problemer i etterkant. Men, som du skriver, jeg har også erfaring fra salg av ting og tang hvor folk knapt har lest første linje. Gruer meg derfor for å sette i gang. Men når bilen står i ro 90% av tiden, blir det dyrt å utsette det hele tiden. 

Dette er en elbil. Så kanskje jeg kan skrive noe om at særlig bremser er utsatt,og at man må være forberedt på utgifter til dette?

Skrevet

Pleier å redergjøre for det aller meste i selve annonsen, både positivt og negativt. Legg ved bilder av en rengjort og ryddig bil. Legg prisen noen få tusenlapper over hva du ser for deg å få og vært innstilt på å evt gå tilsvarende ned tilsvarende tusenlapper ved endelig handel. 

Når evt interessenter tar kontakt så er de i hvertfall klar over bilens tilstand. Bedre det enn ordknapp annonse, hvor ting kommer frem underveis i dialogen. 

Når det gjelder bremser så ville jeg ikke nevnt det spesifikt,men mindre det er noen form for servicebehov (eller lignende) i overskuelig framtid på akkurat denne bilen. Forstår det slik at dette er noe som gjelder el-biler generelt (?), dette er kunnskap en kjøper bør tilegne seg før h*n kjøper el-bil tenker jeg. 

AnonymBruker
Skrevet

Oppgi mye informasjon, men skriv profesjonelt og for guds skyld ikke bruk smileys i annonsen. Jeg klikker meg rett ut fra annonser med elendig norsk og smileys, da jeg umiddelbart får følelsen av at disse menneskene ikke kan tas seriøst.

Anonymkode: 7605f...e44

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar.

Det er slik jeg tenker. Jeg vil oppgi mest mulig for å unngå problemer i etterkant. Men, som du skriver, jeg har også erfaring fra salg av ting og tang hvor folk knapt har lest første linje. Gruer meg derfor for å sette i gang. Men når bilen står i ro 90% av tiden, blir det dyrt å utsette det hele tiden. 

Dette er en elbil. Så kanskje jeg kan skrive noe om at særlig bremser er utsatt,og at man må være forberedt på utgifter til dette?

Ah, elbil gjør jo det hele veldig mye enklere. Oppgi SOH, sist du hadde eller gjennomførte bremseservice selv, og om bilen har vært på alle tilbakekallinger (slik som bunnplata på Leafen). Derfra er det jo lite av det tekniske som må dekkes, kanskje noen ord om lakkens og interiørets tilstand, så er du good to go. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oppgi mye informasjon, men skriv profesjonelt og for guds skyld ikke bruk smileys i annonsen. Jeg klikker meg rett ut fra annonser med elendig norsk og smileys, da jeg umiddelbart får følelsen av at disse menneskene ikke kan tas seriøst.

Anonymkode: 7605f...e44

...og det er her du får prute hardest. Har man god tid, kan man få biler fra dårlige annonser til 50-70% av prisen. Bare å ha tålmodighet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Opplys om alt som er feil, rengjør bilen godt innvendig og utvendig før du tar mange gode bilder i dagslys. Unngå kjøpere som ikke snakker og skriver norsk, folk som prøver å prute før de en gang har sett på bilen bør du også unngå. 

Anonymkode: ca906...7b8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ah, elbil gjør jo det hele veldig mye enklere. Oppgi SOH, sist du hadde eller gjennomførte bremseservice selv, og om bilen har vært på alle tilbakekallinger (slik som bunnplata på Leafen). Derfra er det jo lite av det tekniske som må dekkes, kanskje noen ord om lakkens og interiørets tilstand, så er du good to go. :)

Jeg tenker at en av fallgruvene ved salg av elbil, er kjørelengde på fullt ladet batteri. Jeg kan fortsatt oppnå nesten full kapasitet, fordi om bilen er 6 år. Men det er fordi jeg kjører pent, ikke hurtiglader ofte ( det er ihvertfall min teori). Men om jeg oppgir det, og kjøper ikke kjører like pent og driver og hurtiglader mye, så vil dette føre til at bilen oppgir langt lavere forventet kjørelengde. Har kjøper rett og slett ikke så mye erfaring med elbil, kan det fort bli et tema etter salget.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at en av fallgruvene ved salg av elbil, er kjørelengde på fullt ladet batteri. Jeg kan fortsatt oppnå nesten full kapasitet, fordi om bilen er 6 år. Men det er fordi jeg kjører pent, ikke hurtiglader ofte ( det er ihvertfall min teori). Men om jeg oppgir det, og kjøper ikke kjører like pent og driver og hurtiglader mye, så vil dette føre til at bilen oppgir langt lavere forventet kjørelengde. Har kjøper rett og slett ikke så mye erfaring med elbil, kan det fort bli et tema etter salget.

Da opplyser du potensiell kjøper nettopp om det. Som selger har en selvfølgelig en opplysningsplikt,men kjøper skal også gjøre sine «forundersøkelser» om en kan si det. Å kjøpe elbil og tro at rekkevidden er konstant og upåvirket av momenter som eksempelvis kjørestil og vær er i beste fall naivt.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...