Gå til innhold

Tvinger dere 16 åringen med på tur?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen vår på 16 ville være hjemme her hos meg mens pappan dro på flere dagers fisketur på hytta. Vår mindre sønn på 12 er der. 16 åringen ville heller være med kompiser da han hater å fiske. Pappan er dritsur og er veldig lite konstruktiv mot han. Jeg har mer forståelse da han har vært med på to fisketurer i sommer samt andre ting.

Samtidig lurer jeg på om dette ble riktig å slippe? Hva gjør dere med "snart 18 år" gamle tenåringer.

Anonymkode: 10a14...9cd

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tvang fører til at de misliker det enda mer. Jeg ble tvunget til å besøke familie, være med på fjellet osv. Resultatet ble at når jeg ble voksen og flyttet ut, besøkte jeg aldri familie, gikk aldri i fjellet eller noe av det andre jeg hadde dårlige minner fra. Er også bitter på foreldrene mine fordi så mye av tiden gikk bort til å gjøre det de ville, at jeg hadde så lite tid til  hobbyer og aktiviteter jeg selv likte. Fikk aldri utviklet evner jeg kunne brukt i jobb senere. Mye av min selvutvikling skjedde i 20-årene når jeg fikk kjæreste som oppmuntret meg til å gjøre mer av det jeg ville. I ettertid ser jeg hvor begrenset oppveksten min var fordi så mye av tiden gikk bort til det foreldrene mine likte, ville og var interessert i. Å være med kompiser iblant er ingen hobby eller aktivitet man nødvendigvis vokser av eller lærer mer om seg selv og hva man liker og klarer. 

Hva tenker dere å oppnå med tvangen? At han vil begynne liker aktiviteten etter nok tvang? Å hindre han i å gjøre mer av ting han liker? At han blir mer lydig og gjør som dere sier uten å mukke, reduserer evnen hans til å si fra/ si nei?

Hvorfor blir faren så sur over dette når han allerede har vært med 2 ganger?

Anonymkode: f0017...129

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Min egen siste ferietur med foreldre var da jeg var 14. Fra 15 år jobbet jeg hele sommeren. Det samme har mitt barn gjort. Da var vi voksne på hytta 45 minutt unna, og vi varEr det ikke vanlig  på korte turer hjem innimellom, og barnet på hytta med oss i helgene. Er det ikke vanlig at ungdommer har sommerjobb hjemme i ferien da? 

Anonymkode: 5cdb4...181

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei. Min egen siste ferietur med foreldre var da jeg var 14. Fra 15 år jobbet jeg hele sommeren. Det samme har mitt barn gjort. Da var vi voksne på hytta 45 minutt unna, og vi varEr det ikke vanlig  på korte turer hjem innimellom, og barnet på hytta med oss i helgene. Er det ikke vanlig at ungdommer har sommerjobb hjemme i ferien da? 

Unnskyld, ble surr i setningene mine der 😅

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble ikke tvunget med på hytta når jeg var 16, skjønner godt at å være med foreldrene der ikke er noe han har lyst til. 

Anonymkode: 4b599...625

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt at 16-åringer ikke vil være med på hytta eller mer «kjedelige» ferier med familien. Å tvinge dem med skaper bare uhygge og ødelegger ferien for alle.

Han har kommet i løsrivelsesprosessen, så nå er det ingen vei tilbake☺️

Ett år var vi hjemme fra ferie for hverken 16-åringen eller 17-åringen ville være med på noe, bare være hjemme med venner.

Nå er de et par år eldre og den ene blir med maks en uke. Så det er er livets gang. Far må slippe taket, og innse at det er normal oppførsel fra en tenåring. Ikke ta det personlig🥰

Anonymkode: 22ba2...90c

• Liker 10
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Han tar det desverre personlig. Han har ikke sommerjobb, søkte på et par men fikk ikke. Sønnen min er i en litt lat periode nå og kompiser og gaming tar endel tid. Derfor er pappan så sur siden han "ikke gjør noe fornuftig". Forholdet mellom far og sønn er veldig anspent nå.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer nok helt an på hvor du bor. Her jeg bor er det håpløst å få sommerjobb om man er under 18. Bor i en by, og det er seriøst ingen sommerjobber. 

Anonymkode: e2bc0...a87

• Liker 6
Skrevet

Det er Far som må jobbe med seg selv. En fisketur er ikke spennende eller gøy om en ikke har interesse.

La gutten få være hjemme, men vær tydelig på at om han velger det så er det rammer: Fornuftig innetid, krav til skjermpauser og bidrag i husarbeid.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Her får 16-åringen velge der det lar seg gjøre. Dvs. alene hjemme er ikke et alternativ, men i år ville han heller bo hos en tante en uke enn å bli med oss på biltur da han ønsket å få med seg en sommerturnering i sporten han er aktiv i. Null problem så lenge det passer for alle involverte at han er et annet sted enn på turen. 

Uka etter kom han derimot eksplisitt og ville være med på hytta fremfor å være hjemme med far (som skal pusse opp mens jeg tar med de yngre barna ut). Veldig hyggelig å ha han med, men helt klart mest hyggelig at han vil det selv og ikke sitter i sofaen og furter hele turen.

Anonymkode: 5c191...367

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss har de selv for det meste valgt å være med på hytte og ferie. Av og til kommer de noen dager senere eller reiser hjem litt før oss. Når vi reiser på helgeturer på hytten velger de ofte å være hjemme, de får minsten på 13 også være hjemme. De to eldste er 17 og 19. Dette pga av sommerjobber, treninger og at å være med venner av og til har har vært mer attraktivt enn oss. Det har ikke vært noe tull med de, så vi har latt de styre det selv.

Anonymkode: 27d82...4a2

• Liker 5
Skrevet

Foreløpig har det ikke vært noe tema med 14-åringen, men stebarna fikk velge selv da de var 16. Skulle bare mangle. Tror de stort sett var med oss på ferie siste gang enten sommeren de var 15 eller 16. Det var idrettsarrangementer, jobb, venner osv som hang høyere. Helt ok! 

At far nærmest tar det personlig viser at han ikke har forståelse for hvordan det er å være 16. Han risikerer bare å skyve sønnen lenger unna. Dessverre er det noen som går i den "fella". Vi lot tenåringene slippe når de ikke ville (så lenge det passet for alle involverte), resultatet er nå at de spør om å bli med på hytta, for eksempel. Veldig hyggelig, men ikke sikkert vi ville vært der om vi hadde tvunget dem!

• Liker 4
Skrevet

Min sønn sa her om dagen at han var så glad for at vi lot han gjøre så mye egne ting, og at vennene ofte hadde strammere "program". Å bli med på TRE fisketurer som varer i flere dager når man misliker det, det forstår jeg ikke poenget med. 16-åringen blir med på turer, men vi snakker sammen og legger opp ferier som alle er ok med. Denne uka ville han bare være hjemme, så da er vi det, han har allerede reist både med sin far og så meg og besteforeldre. Nå gjør han ikke stort annet enn gaming disse dagene, men dette er måten gutta henger sammen på, og de elsker det! Voksne burde faktisk sette seg litt inn i det og respektere hva de driver med. De kommer jo ikke til å slutte å game og begynne å fiske bare fordi faren vil det! Det eneste som skjer er at det vokser en vegg mellom dem. 

• Liker 6
Skrevet

Jeg har full forståelse for at en 16åring som ikke finner fisking gøy, ikke vil være med på det. At far blir sur for dette er for meg rart, enten tror far at alle i hele verden synes fisking er kjempegøy ellers er far ikke inneforstått med hva 16åringer flest liker

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er dere skilt? Da bør får finne ut hvilke regler han har. 

Er dere sammen så må dere finne felles løsning. 

For 16åringer er venner viktig og de synest ting som voksne gjør kan bli kjedelig. 

Kan han ta med en kompis på turen? De trenger ikke fiske, men finne på noe annet mens far og de yngste fisker? Kanskje telttur alene (Ikke for langt fra hytten)? Litt gøy å gjøre noe alene og kanskje han/de får øynene opp for naturen. 

Anonymkode: 0c46e...7a0

AnonymBruker
Skrevet

Helt uaktuelt å la 16 åring være alene hjemme hvertfall. 

Anonymkode: 89be2...d8a

Gjest Dævendøtte
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han tar det desverre personlig. Han har ikke sommerjobb, søkte på et par men fikk ikke. Sønnen min er i en litt lat periode nå og kompiser og gaming tar endel tid. Derfor er pappan så sur siden han "ikke gjør noe fornuftig". Forholdet mellom far og sønn er veldig anspent nå.

Er det mer fornuftig å fiske enn å game? Dra en stakkars fisk etter en krok, så slå den ihjel? Stå ute i regnvær og kjede ræva av seg? Nei, da er tross alt gaming bedre ;)

AnonymBruker
Skrevet

Fisketur gjør man en ikke mer fornuftig. Kunne like godt gjøre det hjemme.

bb8548d0f5fd069f98f607d2f4bcc145471864de8c5698ae660a35a08f77f253.jpg

Anonymkode: bb632...5fe

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt normalt at 16-åringer ikke vil være med på hytta eller mer «kjedelige» ferier med familien. Å tvinge dem med skaper bare uhygge og ødelegger ferien for alle.

Han har kommet i løsrivelsesprosessen, så nå er det ingen vei tilbake☺️

Ett år var vi hjemme fra ferie for hverken 16-åringen eller 17-åringen ville være med på noe, bare være hjemme med venner.

Nå er de et par år eldre og den ene blir med maks en uke. Så det er er livets gang. Far må slippe taket, og innse at det er normal oppførsel fra en tenåring. Ikke ta det personlig🥰

Anonymkode: 22ba2...90c

Enig i denne. her er eldste bare 15 og blir med på turer til hytta m.m. fortsatt, men å få dratt han med ut på fjelltur har jeg egentlig gitt opp. Og fisketur er sinnsykt kjedelig for de som ikke er speseilt interessert i det i tillegg. når ungene blir tenåringer så må man faktisk hensynta deres ønsker også, ellers vil man få et dårlig forhold ja. Ikke at man skal gjøre alt som de vil, men høre på dem og kanskje lage en avtale om at de bestemmer deler av ferien, men må også bli med på deler av familieferien?

men sliter litt med samme problem her. Faren er tvang-typen som bestemmer ferie uten å spørre hva ungene har lyst til. jeg ser at dette gjør at ungene får mindre lyst til å dra til han, og en dag vil de helt sikkert si nei. Og da vil vel faren bli fly forbanna på meg slik han pleier. for det er alltid min feil.🙄

Anonymkode: 07eb6...24e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble tvunget på fjelltur hver søndag fra jeg var 1 år til jeg var 16. Nå er jeg 26 og hater fjellet og er sint på foreldrene mine for at de aldri hørte på meg og tok mine ønsker seriøst. Sønnen din er 16, han er gammel nok til å bli hørt av foreldre. 

Anonymkode: cc530...0e5

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...