Gå til innhold

Hvilke fisk og sjømatretter pleier dere å lage?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger å kvitte meg med noen kilo, og forbedre kostholdet litt sånn generelt, så jeg tenkte å dra nytte av det faktum at jeg elsker fisk, sjømat og grønnsaker:) Så jeg vil lage fisk og sjømat oftere enn jeg gjør. Utfordringen hos meg ligger i at det lett blir kjedelig fordi det blir mye av det samme, bare ulikt fiskeslag: fisk, kokt potet og grønnsaker/salat, ofte med litt smeltet smør på poteten. Husmannskost aktig, for det var sånn bestemor serverte det:P

JEg finner en del oppskrifter på nett men det er ofte vin, eddik, maizenna og div. som jeg ikke har noe forhold til, andre har vært... ikke så vellykket:P Mest spennende fiskeretten jeg lager er laks med wok og chillisaus på glass:P Så med andre ord skorter det på kokkeleringskunnskapene. Jeg har ikke utstyr til å lage fiskekaker o.l., har et sparsommelig utstyrt kjøkken.

Hva pleier dere å lage?:) Gjerne noe litt kalorivennelig, men tar alt til inspirasjon!

Anonymkode: fe41c...299

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

https://3iuka.no/oppskrifter/torsk/torskepanne/

Denne er god, kan gjøres magrere med hva du velger av fløte og kokosmelk. 

Hvis det er matvarer du ikke har forhold til, er det bare å kjøpe. Maizenna er tørrvare f.eks og tåler å stå. 

Anonymkode: 74c82...665

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler også å prøve en oppskrift, kjøpe inn alt du trenger og følge oppskriften slavisk de første gangene. Så blir det kanskje ikke såå godt i starten, men da lærer du deg mer og etterhvert kan du bli mer kreativ og få en feeling på hvilke råvarer som ikke er så viktige eller som kan byttes ut.

Et tips er oppskriftene på kolonial.no (særlig hvis de leverer der du bor), da trenger du ikke lete frem råvarene selv, og om du allerede har noe av varene i hus er det bare å fjerne det fra handlekurven. De har feks en oppskrift på laks med nøtter/dill/honning/sitron som er helt fantastisk, selv om den kanskje inneholder litt mye fancy tilbehør til å starte med :)

Anonymkode: 15fc2...620

Skrevet

Jeg lager ofte fiskemiddager. Feks hjemmelaget fiskegrateng,  wok med laks og kokosmelk, mango og salmasalat, pasta med scampi, kokt torsk,  spekesild med poteter og flatbrød,  og selvfølgelig fiskesuppe.  

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Anbefaler også å prøve en oppskrift, kjøpe inn alt du trenger og følge oppskriften slavisk de første gangene. Så blir det kanskje ikke såå godt i starten, men da lærer du deg mer og etterhvert kan du bli mer kreativ og få en feeling på hvilke råvarer som ikke er så viktige eller som kan byttes ut.

Et tips er oppskriftene på kolonial.no (særlig hvis de leverer der du bor), da trenger du ikke lete frem råvarene selv, og om du allerede har noe av varene i hus er det bare å fjerne det fra handlekurven. De har feks en oppskrift på laks med nøtter/dill/honning/sitron som er helt fantastisk, selv om den kanskje inneholder litt mye fancy tilbehør til å starte med :)

Denne her altså, toppingen er helt fantastisk, avokadokremen er ikke nødvendig hvis det føles overveldende ut, og du kan fin bruke dill som eneste urt hvis det føles unødvendig å kjøpe.mange typer (men dillen er viktig, sykt godt sammen med sitron og honning og nøtter!) https://kolonial.no/oppskrifter/2740-spoon-ovnsbakt-laks-med-avokadokrem-og-smapoteter/

Denne bør vel også være sunn nok, ville ikke sløyfet matfløten, men heller redusert mengden poteter. Blir jo ikke veldig feit mat tross litt fløte når fisken er mager og det er mest grønnsaker :)

https://kolonial.no/oppskrifter/2594-spoon-kremet-fiskesuppe-med-tomat/

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du skal lære deg å lage god mat bør du nok få et forhold til ulike typer eddik, kanskje maizena, og i alle fall vin. 

Det er bare å kjøpe en god kokebok eller følge en god matblogg, kjøpe inn ingrediensene og kaste seg ut i det. Kolonial, meny, VG (Godt) og et utall andre nettsteder har også gode oppskrifter. 

Hvis du skal ned i vekt bør du imidlertid være litt obs på ingredienser i sauser og tilbehør. Det er ofte mye smør og/eller fløte. 

Anonymkode: 37e9e...c21

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Torsk med ertepuré (kok opp frosne erter, hell av vann og mos med stavmikser med litt smør og fløte) og stekt squash og tomat

Anonymkode: 37477...eb2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er da masse fiskeoppskrifter uten vin i? Jeg bruker aldri vin i maten. Om jeg en sjelden gang vil lage noe hvor det skal være hvitvin i, bruker jeg gjerne heller litt eplejuice og hvitvinseddik. 

Maizenna er da ikke noe skummelt, det er en tørrvare som holder seg kjempelenge i skapet. Kjøp en pakke, det er billig, og ikke noe "rart". 

Noe av det vi lager ofte: 

Torskecurry: Diverse grønnsaker (paprika, squash, purre, gulrot, f.eks), surrer det med rød currypaste, har oppi kokosmelk (og kanskje creme fraiche for en litt fyldigere gryte), og ønsket fisk.

Fiskegrateng (her er det jo ørten oppskrifter på nettet, helt uten både vin og maizenna ;) ). Råkost er godt til, gjerne med gulrot, eple, og fennikel. 

Fiskekaker i pita, med hjemmelaget dressing. Kjøpefiskekaker er helt greit, de finnes i mange varianter, med ulik fiskeprosent. Kjøp de med masse fisk, så er de sunne. Fyller pitaen med gulrot, søtpotet og løk (som jeg har dampet i mikroen med litt soyasaus over), lager dressing av Drømmelett med ingefær, hvitløk, og ketchup. Bruker grove pitabrød fra frysedisken. 

Torsk bakt i ovnen  med creme fraiche iblandet sitronpepper, med grovhakkede mandler over. Atså, har creme fraiche og nøtter over fisken i en form, og baker alt i ovnen. Serverer med poteter og brokkoli, blomkål, gulrøtter, eller andre grønnsaker. 

Lettsaltet torsk med kokosris og bakte rotgrønnsaker. Koker risen i kokosmelk og har i karri, baker gulrot, søtpotet, kålrabi i ovnen. 

Lettsaltet torsk med rotmos og pesto. Rotmos av gulrot, søtpotet, kålrabi, kanskje potet også. Både grønn og rød pesto er godt til. 

Laks med potetbåter og mango/ananas-salat. 

Laks med byggris og soyasaus, med diverse grønnsaker til. 

Lakselapskaus med karri - lager vanlig lapskaus, men har oppi karri og laks. 

Anonymkode: ca4a1...aea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Torsk i tomat. Tomatsaus, hvitløk, sjalottløk, svart oliven og basilikum.

Fiskesuppe. Posene fra toro er ikke så verst.

Fiskekaker. Stek løk også kan du ha det på brødskive med salat osv.

Anonymkode: b7b17...6de

AnonymBruker
Skrevet

Lager en deilig italiensk fiskesuppe med laks, torsk, fiskekraft, selleristilker, gulrot, løk, hvitløk, tomater, tomatpuré, chili, paprikakrydder, tørket basilikum, tørket oregano, tørket timian, tørket persille, tørket dill.

Anonymkode: eefeb...954

Skrevet

Begyn å følge Trines Matblogg, hun har mange gode oppskrifter med fisk. Selv sverger jeg til supper med kokosmelk, ulike karriblandinger med diverse sjømat oppi. 

• Liker 1
Skrevet

Laks med feta og spinat bakt i ovn, ceviche, poke bowl, baconsurret torsk med pesto, skrei med lever og rogn (i sesong), hvilken som helst fisk i foliepakke med grønnsaker, scampi gremolata med nypoteter og aioli, blåskjellgryte, osv. Google er din venn. 😊

Skrevet (endret)

Kokt krabbe servert med loff og majones, sitron og pepper. Helst spist mens de fremdeles er litt varme.
Reker, med samme tilbehør.
Kaldrøyket laks i pastasalat.
Varmrøyket laks med poteter og agurksalat og smør eller saus, alt etter anledning.
Tikka masala med laks og sei.
Seibiff med masse løk, poteter og revet gulrot.
Stekt laks med couscous, tomat og agurk.
Laks i wok med hoisinsaus.
Lakseburger i grove burgerbrød med brokkolisalat.
Fiskegrateng med kokt potet, revet gulrot og smeltet smør.
Fiskepudding i hvit saus med gulrot, kokt potet ved siden av.
Blåskjell, gjerne hvitvinsdampede med pommes frites eller baguette ved siden av. Jevner noen ganger sausen med fløte og serverer som blåskjellsuppe. Da med nystekt baguette.
Lettstekt torsk med poteter og smørdampede grønnsaker.
Laks i form med rotgrønnsaker.
Fiskesuppe.

Endret av Brunhilde
Glemte fiskesuppe.
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...