AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #1 Skrevet 28. juli 2020 .. og noe MÅ gjøres. Det er ferie. Jeg er 100kg, MÅ ned i vekt for jeg orker ikke se meg selv i speilet, og jeg ønsker meg flere barn. Men IKKE med denne vekten. Jeg kan mye, vet at vektnedgang i teorien er enkelt, og det er det som irriterer meg så veldig. Jeg har beveget meg stort sett hver dag, og det er jo hvertfall noe, men den spisingen... jeg eier ikke viljestyrke. Kan lage mat osv, men det er det forbaska godteriet.. tips? Anonymkode: a4d5c...dec
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #2 Skrevet 28. juli 2020 Kanskje det hjelper å lese hva sukker gjør med kroppen? For det virker jo som et slags rusmiddel som fører til en negativ sirkel. Så hva om du ser på det som alkohol eller narkotika? Og tenker at DET skal du i hvert fall holde deg unna? Etterhvert som kroppen blir avvent, får du dessuten mindre lyst på det også. Et tips er podcasten til Irina Lee - "Spis deg fri". Uansett - lykke, lykke, lykke til! Anonymkode: 88f26...4ff 3
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #3 Skrevet 29. juli 2020 Jeg var også sånn med sukker. Virkelig helt avhengig. Tror jeg alltid har vært det, men etter fødsel av sistemann ble det enda verre, å det toppet seg for et psr år siden. Så jeg bestemte meg i våres, at nå var det nok. Så 1. april bestemte jeg meg for å ha en lang periode uten, for å avvenne meg selv. Tror ikke det hjelper at man tenker så mye rundt det, vi vet jo at det ikke er sunt. Hardt og brutalt, viljestyrke. Jeg holdt meg unna i ca. 40 dager, har etter det gitt meg lov til å spise litt, kanskje annen hver helg. Det har fungert godt for meg. Har gått på et par store sprekker, å da har kroppen reagert ganske kraftig. Jeg ble direkte syk dagen etterpå en gang. Det var grusomt. Får du noen fysiske plager av sukker? Jeg får oppblåst mage, å kviser. Prøver tenke på at det ønsker jeg ikke. Brukte en app som teller sjokoladefrie dager ev. sukkerfrie dager. Anonymkode: 2949b...447 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #4 Skrevet 29. juli 2020 Det er enkelt i teorien, men i praksis er det forferdelig vanskelig. Hadde det vært lett, ville det ikke vært så mange overvektige. Så ingen grunn til å være sint på deg selv - det ER vanskelig. Jeg er slank, men vet du, jeg må virkelig ha fokus på å holde vekten. Jeg er også veldig glad i mat, og spesielt søtsaker. Jeg kan ikke ha noe liggende i hus - ihvertfall ikke noe som er i en åpnet pakke. Da går jeg og tar litt, bare eeen, hele dagen. Så jeg må kjøpe inn det jeg skal spise, og spise det opp. Jeg kan ha ting liggende om det er i uåpnede pakker, og de ligger nedi boden. Å ha det liggende litt mindre tilgjengelig, om det så bare er litt, hjelper faktisk på. Forskning viser at selv bare en ørliten ubeleilighet gjør oss mindre tilbøyelig til å gjøre noe, og vice versa. Så om du gjør den usunne maten litt mer plunder å få fatt i, er det faktisk en betydelig større sjanse for at du ikke spiser den. Om du gjør sunn mat lettere tilgjengelig, er det større sjanse for at du spiser den. Jeg må også ha regler. Jeg får ikke spise snop annet enn på lørdager. På jobb bugner det av kaker og snop. Jeg får ikke spise kake med mindre det er for å feire en av kollegaene på teamet mitt - er det for en på et annet team, får jeg ikke spise. For meg fungerer det best å begrense antall ganger jeg spiser det. For andre fungerer det bedre å begrense mengdene, men si at man får ta en sjokoladerute eller to hver dag. Jeg er sånn at jeg trigges noe voldsomt om jeg først får smaken på noe, og jeg klarer bare ikke stoppe. Da er det mye enklere for meg å heller la være å ta, og så fråtse om lørdagen. Anonymkode: 51c20...907 3
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #5 Skrevet 29. juli 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg var også sånn med sukker. Virkelig helt avhengig. Tror jeg alltid har vært det, men etter fødsel av sistemann ble det enda verre, å det toppet seg for et psr år siden. Så jeg bestemte meg i våres, at nå var det nok. Så 1. april bestemte jeg meg for å ha en lang periode uten, for å avvenne meg selv. Tror ikke det hjelper at man tenker så mye rundt det, vi vet jo at det ikke er sunt. Hardt og brutalt, viljestyrke. Jeg holdt meg unna i ca. 40 dager, har etter det gitt meg lov til å spise litt, kanskje annen hver helg. Det har fungert godt for meg. Har gått på et par store sprekker, å da har kroppen reagert ganske kraftig. Jeg ble direkte syk dagen etterpå en gang. Det var grusomt. Får du noen fysiske plager av sukker? Jeg får oppblåst mage, å kviser. Prøver tenke på at det ønsker jeg ikke. Brukte en app som teller sjokoladefrie dager ev. sukkerfrie dager. Anonymkode: 2949b...447 Hvilken app var det? Jeg vi også slutte og kjenner at kroppen har så dårlig av sukker. Anonymkode: 3d9c2...756
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #7 Skrevet 29. juli 2020 Jeg var også helt avhengig av sukker. Spis deg fri hjalp meg ut av det. Anonymkode: 6d5f5...22f 1
LetLoose Skrevet 29. juli 2020 #8 Skrevet 29. juli 2020 Jeg var akkurat sånn som dette.. Jeg forsøkte å holde meg unna sukker en stund og det hjalp så lenge jeg klarte det. Men så glei jeg litt utpå igjen. Men når jeg tok ordentlig tak i tankesettet og hvor høyt jeg verdsatte å spise den sjokoladen så hjalp det enormt. Fra å være den som lett klarte 600gr sjokolade. Klarte jo ikke å stoppe. Kan jeg nå spise en rute helt uten problem. Sjokolade kan ligge i skapet uten at jeg spiser. Uansett om du ønsker hjelp eller ikke, må du gjennom den første vanskeligste perioden når du kutter sukkeret.. Veldig enkelt sagt så omstiller kroppen seg på å bli bedre på ketoner (fett) og ikke så avhengig av glukose (karbo)/rask energi. Så hvis du tar den "ekstreme" løsningen går du for lavkarbo. Men det er ikke nødvendig.. I starten vil det kjennes som du er sulten å må ha noe. Men dette kan være like mye at du vil ha sukker som mat.. Du klarer dette. 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #9 Skrevet 29. juli 2020 Jeg anbefaler boka til Øyvind Torp: "Selvforsvar mot overvekt". Den var i stor grad medvirkende årsak til at jeg har hatt tak i livsstilen min. Anonymkode: 41022...d9f 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #10 Skrevet 29. juli 2020 Hørt podcasten spis deg fri? Ligger på spotify og forklarer blant annet sukkeravhengighet med forskning. Kan være en øyeåpner. Anonymkode: 823c4...d9d 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #11 Skrevet 29. juli 2020 For min del har det funket å prøve ut mat som har et naturlig innhold av sukker eller som er helt naturlig søtt. Dadler, druer og cashewnøtter er en favoritt hos meg. Til og med gulrøtter har en naturlig sødme som jeg syntes er veldig godt. Det hjelper også å stoppe litt opp før man tar den biten med sukker å spørre seg selv: trenger jeg virkelig dette nå eller er det noe annet som gjør at jeg tyr til godteri. Håper du tar kontroll over din egen kropp og får det bedre:) Anonymkode: 1ef05...c4c 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #12 Skrevet 30. juli 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvilken app var det? Jeg vi også slutte og kjenner at kroppen har så dårlig av sukker. Anonymkode: 3d9c2...756 Den jeg bruker heter Yazio 😊 Funker veldig bra syns jeg, kan legge inn før og etterbilde, cm. mål og div. Har oppskrifter og oversikt over det meste føler jeg. Anonymkode: 2949b...447 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #13 Skrevet 30. juli 2020 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg anbefaler boka til Øyvind Torp: "Selvforsvar mot overvekt". Den var i stor grad medvirkende årsak til at jeg har hatt tak i livsstilen min. Anonymkode: 41022...d9f Tusen takk for tips! Denner er bestilt nå😊 Anonymkode: a4d5c...dec
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #14 Skrevet 30. juli 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den jeg bruker heter Yazio 😊 Funker veldig bra syns jeg, kan legge inn før og etterbilde, cm. mål og div. Har oppskrifter og oversikt over det meste føler jeg. Anonymkode: 2949b...447 Den må prøves!! Takk😊 Anonymkode: a4d5c...dec
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #15 Skrevet 30. juli 2020 17 timer siden, AnonymBruker skrev: For min del har det funket å prøve ut mat som har et naturlig innhold av sukker eller som er helt naturlig søtt. Dadler, druer og cashewnøtter er en favoritt hos meg. Til og med gulrøtter har en naturlig sødme som jeg syntes er veldig godt. Det hjelper også å stoppe litt opp før man tar den biten med sukker å spørre seg selv: trenger jeg virkelig dette nå eller er det noe annet som gjør at jeg tyr til godteri. Håper du tar kontroll over din egen kropp og får det bedre:) Anonymkode: 1ef05...c4c Så bra!! Jeg skal virkelig gjøre et forsøk på det, og prøve å ha litt sunnere alternativer lett tilgjengelig, og ikke alt godteriet.😊 Anonymkode: a4d5c...dec
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #16 Skrevet 30. juli 2020 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Hørt podcasten spis deg fri? Ligger på spotify og forklarer blant annet sukkeravhengighet med forskning. Kan være en øyeåpner. Anonymkode: 823c4...d9d Denne skal jeg høre på! Takk!😊 Anonymkode: a4d5c...dec
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #17 Skrevet 30. juli 2020 18 timer siden, LetLoose skrev: Jeg var akkurat sånn som dette.. Jeg forsøkte å holde meg unna sukker en stund og det hjalp så lenge jeg klarte det. Men så glei jeg litt utpå igjen. Men når jeg tok ordentlig tak i tankesettet og hvor høyt jeg verdsatte å spise den sjokoladen så hjalp det enormt. Fra å være den som lett klarte 600gr sjokolade. Klarte jo ikke å stoppe. Kan jeg nå spise en rute helt uten problem. Sjokolade kan ligge i skapet uten at jeg spiser. Uansett om du ønsker hjelp eller ikke, må du gjennom den første vanskeligste perioden når du kutter sukkeret.. Veldig enkelt sagt så omstiller kroppen seg på å bli bedre på ketoner (fett) og ikke så avhengig av glukose (karbo)/rask energi. Så hvis du tar den "ekstreme" løsningen går du for lavkarbo. Men det er ikke nødvendig.. I starten vil det kjennes som du er sulten å må ha noe. Men dette kan være like mye at du vil ha sukker som mat.. Du klarer dette. Så fint å høre at du har fått et normalt forhold til sjokoladen. Jeg vet med meg selv at dette er tull og en avhengighet, for før var jeg mer glad i potetgull, men det sukkeret er forferdelig.. Fra slutten av april til slutten av mai hadde jeg sukkerstopp og gikk ned 4 kilo. Så jeg må jo bare komme i gang med det igjen. Tusen takk 🙏🏻😊 Anonymkode: a4d5c...dec
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå