Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg fikk 5000 kr og et bilde laget av en lokal kunstner. Bilder er av den kirken jeg er døpt i. Pengene var selvfølgelig mest stas på dagen, men i ettertid har jeg satt stor pris på bildet (vi giftet oss i denne kirken, og da er det jo koselig for mannen også)

Fikk også lappen :smile:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes man skal gi etter lommeboka! Ikke gi noe dere ikke har råd til (f.eks førerkort).

Jeg synes det med BSU-konto høres kjempesmart ut!

Kanskje også medlemskap i et sameie (OBOS eller USBL som det heter i Oslo).

Hør med han hva han ønsker seg!

Kanskje det er noe spesielt han ønsker seg?

Og tenk framtidig. :)

Skrevet

det enkleste er jo bare å spørre hva han ønsker seg. da er jo sjansen større for at han får noe han ønsker seg.

Gjest Milah
Skrevet

Jeg fikk rundt 5000 kr og noen andre småting som jeg ønsket meg. Foreldrene mine betalte førerkortet mitt også, men den var ikke en del av bursdagsgaven!

• 3 år senere...
Gjest Hebbe lille:)
Skrevet
Egentlig så er dette litt flaut, men mannen min og jeg har litt problemer med å finne på noe lurt i bursdagsgave til sønnen vår som fyller 18 år om 3 uker.

Vi har tenkt på en fin klokke (klokke har han ikke hatt på flere år) og så har vi tenkt på å åpne en BSU konto i banken men noen kroner på til å starte med.

Noen som har noen andre tips?

Hei.

Har selv en "gutt" hjemme som fyller 18 i Februar, jeg har tenkt lenge og mye på gave og syns det er vanskelig.

Mange gir ikke noe spesielt til 18 års dagen men heller en større gave til 20 års dagen- og de som får sertifikatet har ofte hatt klare" regler" om hva de ikke får lov til å gjøre i bytte mot sertifikatet på 18 års dagen

( ikke røyke,drikke alkohol,ha sex,gode karakterer osv), dette har ikke vi praktisert da jeg syns det er helt på "tryne".

Fornuftige ungdom trenger ingen bestikkelser for å ta lure valg:)

Vurderer å gi et gavekort på/eller en reise for to til syden, grunnen til at vi velger for to hvis vi kjøper en reise er for å være sikker på at han får en å reise sammen med for det er ikke alle studenter som har råd til å reise i studietiden. Det er mange super billige reiser nå og man får fint en langweekend til en fornuftig pris.

Sønnen min fikk mye penger til konfirmasjonen,noe av disse har han brukt til sertifikat men nesten alt har han jobbet inn ved helgejobbing ved sykehjemmet.

Det er en stolt mor som da gladelig hjelper til med oppkjøring og litt ekstra penger nå & da så lenge han er så flink.

Lykke til med valget-uansett hva det er tror jeg han blir KJEMPEGLAD.

ps: Hva med et album med bilder av siste 18 år med koselig tekst? dette ga jeg sønnenle min til konfirmasjonen og han ble SUPER glad for det,og titter ofte i det.

:gjeiper:

Klem fra Hebbe

Skrevet

Bare for å gni inn det andre allerede har sagt: IKKE sett inn penger på BSU-konto hvis ikke han tjener nok til å få skattefordelene fra den.

Klokke og/eller penger er en fin 18-årsgave til en gutt. Jeg fikk 5000 kroner til 18-årsdagen min, første og siste gang jeg fikk pengegave, men det kom veldig godt med i den tiden.

Skrevet

Jeg har ønsket meg penger, klær og støveletter, at jeg ikke må betale min del av førerkortet og sånne ting av mine foreldre på 18-årsdagen min. :) Det er om under to uker, så får se hva det er jeg får. :)

Skrevet

Jeg fikk oppsparte penger foreldrene mine hadde satt inn på en konto når de kunne. Opprettet raskt en BSU etterpå. Jeg synes BSU med noen kroner på høres ut som en veldig god idé. Symboliserer litt at man har blitt myndig også. Får litt mer økonomisk ansvar :)

Skrevet (endret)

Jeg vil også påpeke det som er nevnt over: Ikke gi BSU om han ikke jobber!

Jeg fikk betalt alle kjøretimer, men tok førerkortet først da jeg fylte 20. Førerkortet visste jeg at jeg skulle få hvis jeg ikke begynte å røyke fra jeg var veldig ung, og derfor fikk jeg normal bursdagsgave både da jeg ble 18 og 20.

Endret av Sunshine
Gjest 20åring
Skrevet

Jeg fikk spaweekend sammen med mamma til 18årsdagen for to år siden. Jeg ble kjempeglad!:D Av faderen fikk jeg BSUkonto med fullt innskudd for det året, og ble kjempeglad for det også!:) (skilte foreldre)

Lappen fikk jeg ikke, fikk tidlig beskjed om at dersom jeg begynte å drikke før 18årsdagen så fikk jeg den ikke..men det er greit:)

Jeg synes egentlig det er greit at jeg ikke har fått alt av foreldrene mine slik at jeg har måttet jobbe om jeg ville ha penger.

Ang. gaver til din 18åring så har jeg troen på de som signaliserer at nå er det på tide å begynne å bli voksen, BSU er en kjempeidé. Ikke gi han en pengegave 'no strings attached' i alle fall, det synes ikke jeg signaliserer fornuftig pengebruk.. Klokke er en god idé, eller noe annet han har lenge. Jeg synes 18årsdagen er en litt for stor dag til å gi en gave som er 'bare gøy', det bør være noe med symbolverdi.

Skrevet

Hvis jeg hadde tjent nok til å få skattefradraget hadde jeg blitt kjempeglad for å få noen tusenlapper på BSU-konto i 18-årsgave. Ellers går det jo an å opprette en høyrentekonto og sette penger på, med avtale om at det skal inn på BSU etterhvert.

Ser at min kjære var storfornøyd nå når han fikk råd å kjøpe seg en ordentlig klokke selv, men det blir litt individuelt, så der må dere nok fiske litt for å finne ut om det blir en vellykket gave. Dessuten må han jo være typen som klarer å ta vare på en klokke, jeg tror ikke jeg hadde turt å gi meg selv en klokke, jeg bare roter bort sånt overalt... :P

Jeg fikk PC til 10.000 av foreldrene mine i 18-årsgave, men det er vel den eneste så dyre gaven jeg har fått, og jeg og mine venner forventet iallefall ikke så dyre gaver av foreldrene våre. Årsaken til at jeg fikk det var at jeg trengte den til studiene.

Kamera, mp3-spiller og slikt kan også være gode ideer.

Jeg synes personlig den beste idéen hittil var en ferietur =) For ham og en venn, til Spania, Italia eller noe lignende som ikke er SÅ langt unna og ikke så grusomt dyrt. Hvis han har mulighet til det i forhold til skole/jobb kan han jo reise utenom sesong også, så blir det enda billigere. Eller hvis han er interessert i ski kan han få tur til et av de store skistedene, eller om et band eller et fotballag han liker skal spille i England kan han få billetter og tur dit.

Går også an å gjøre det billigere med å gi ham tur til en av de store musikk-festivalene i Norge, eller Roskilde, hvis han liker sånt? Arrangementer som er relevante for interessene hans bør iallefall være sikre kort =)

Gi etter evne, iallefall. Det skal ikke være noen selvfølge å få gave til mangemange tusen kroner bare fordi man har klart den bragden å bli 18 år... Men det er fint å få noe som varer, enten i form av opplevelser som gir gode minner, eller i form av ting som varer lenge. (Fotoalbum kan sånnsett være veldig koselig, kanskje ikke det som gir aller mest glede med en gang, men over tid kan det bety kjempemye, og album varer i år etter år etter år...)

Skrevet

Mange gode forslag her :)

Ser hva jeg fikk fra mamman min ikke er nevnt. Tatovering! Tok den dagen etter jeg fyllte 18. Det er en tatovering som betyr mye for meg og mamma liker den også :) Er ihvertfall noe som ikke forsvinner eller ødelegges :P

Skrevet

Jeg synes TS sa tre uker, ikke tre år. :ler:

Men, men, bedre sent enn aldri.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...